Семінар-тренінг "Особливості адаптаційного періоду п’ятикласників у середній школі"

Про матеріал

Семінар-тренінг для вчителів призначений підвищити рівень знань педагогів в сфері психологічних особливостей адаптаційного періоду молодших підлітків; сформувати навички та вміння педагогів щодо профілактики дезадаптації п'ятикласників та ознайомити з вправами на корекцію шкільної тривожності.

Перегляд файлу

Махрова Інна Олександрівна

Психолог Нижньосірогозької ЗОШ І-ІІІ ст.

 

Тема:Особливості адаптаційного періоду п’ятикласників у середній школі

Семінар-тренінг для педагогів

 

 

Немає дітей - є люди,

але з іншим масштабом понять,

іншими джерелами досвіду,

іншими прагненнями,

іншою грою почуттів.

Януш Корчак

Мета: підвищити рівень знань педагогів в сфері психологічних особливостей адаптаційного періоду молодших підлітків; сформувати навички та вміння педагогів щодо профілактики дезадаптації п’ятикласників та ознайомити з вправами на корекцію шкільної тривожності.

 

План

 

  1. Вправа-знайомство «Квітка знайомств»

Мета: познайомити учасників, створити умови для ефективної роботи.

  1. Прийняття правил роботи в групі.

Мета: ознайомити учасників групи з правилами роботи, пояснити суть і потребу їх прийняття.

  1. Вправа-очікування «Пісочний годинник»

Мета: усвідомлення учасниками своїх цілей та очікувань.

  1. Вправа «Слово»

Мета: виявити уявлення учасників про особливості адаптаційного періоду п’ятикласників.

  1. Інформаційне повідомлення у вигляді презентації «Особливості адаптаційного періоду п’ятикласників»
  2. Вправа «Атмосфера» (арт-терапія)

Мета: показати вплив зовнішніх факторів на психоемоційний стан 

та ефективність роботи.

  1. Інформаційне повідомлення «Патогенні фактори сучасної школи».

 

  1. Рекомендовані прийоми практичної роботи
  1. «Переінтерпритація» симптомів тривожності.

У разі прояв перших ознак тривожності корисно розповісти, що це ознаки готовності діяти (ознаки активації), і вони допомагають відповісти, виступити якнайкраще.

  1. «Налаштування на визначення емоційного стану»

Школяру пропонують думкою зав’язати хвилювання. Тривожний емоційний стан з однією музикою, кольором, пейзажем, яким-небудь жестом; спокій, розслаблення – з іншим, а впевнений, «переможний стан» - з іншим. Під час сильного хвилювання спочатку згадати перше, потім друге, плавно переходити до третього, повторюючи декілька разів.

  1. «Приємні спогади»

Школяру пропонують уявити собі ситуацію, в якій він відчував повний спокій, розслаблення, і якомога яскравіше згадати всі відчуття, уявити цю ситуацію.

  1. «Використання ролі»

У скрутній ситуації учню пропонують яскраво уявити собі образ для наслідування, увійти в роль і діяти немов «в образі».

  1. Контроль голосу та жестів.

Школяру пояснюють, як за голосом та жестами можна визначити емоційний стан. Впевнений голос і спокійні жести можуть заспокоювати, надавати впевненості.

  1. «Подих»

Розповідають про значення ритмічного дихання, пропонують способи використання дихання для зняття напруги. Ефективність дає видих удвічі довший, ніж вдих; у випадку сильної напруги зробіть глибокий вдих і затримайте дихання на 20-30 секунд.

  1. «Уявне тренування»

Ситуацію, яка спричиняє тривогу, уявляють в усіх подробицях, пригадують важкі моменти, емоційні переживання, ретельно, детально планують власну реакцію і поведінку.

  1. «Репетиція»

Програють реальну ситуацію, яка може спричинити тривогу.

 

  1. Вправа-завершення «Пісочний годинник»

Мета: зробити висновки з проведеної роботи, проаналізувати здобуті знання.

 

Хід семінару-тренінгу

   Перехід дітей із початкової до середньої ланки школи психологи й педагоги впевнено називають кризою. Для цього є певні підстави. Спостереження за станом дітей, відстеження їх шкільної успішності свідчать, що успішність та інтерес до навчання у багатьох з них знижується, взаємини стають напруженішими, а вони самі часто непередбачуваними в своїх реакціях. Мета нашої роботи – створення умов для успішного навчання випускників початкової школи в середній ланці.

Вона спрямована насамперед на інтереси дитини й лише в другу чергу-на завдання навчального процесу. Головне не в тому, щоб пристосувати дитину до ситуації навчання в середній школі, а в тому, щоб забезпечити її подальший розвиток, її психологічне благополуччя.

  1. Вправа-знайомство «Квітка знайомств»

Мета: познайомити учасників, створити умови для ефективної роботи.

Перед вами лежать квіткові пелюстки. Напишіть на ній своє ім’я та рису характеру, яку ви вважаєте в себе найяскравішою.

(учасники по-черзі підходять до квітки та наліплюють пелюстки) 

  1. Прийняття правил роботи в групі.

Мета: ознайомити учасників групи з правилами роботи, пояснити суть і потребу їх прийняття.

Щоб наша робота була більш плідною, нам необхідно прийняти правила та дотримуватися їх.

(учасникам пропонуються правила роботи в групі)

  1. Вправа-очікування «Пісочний годинник»

Мета: усвідомлення учасниками своїх цілей та очікувань.

Перед вами «золоті піщинки» (тренер показує жовті наліпки) напишіть на них чого ви чекаєте від нашого тренінгу, та помістіть їх у верхній частині годинника.

  1. Вправа «Слово»

Мета: виявити уявлення учасників про особливості адаптаційного періоду п’ятикласників.

Погляньте на дошку. (плакат із зображення школяра) Як ви можете охарактеризувати п’ятикласника на початку навчального року?

(учасники висловлюються по-черзі)

 

  1. Інформаційне повідомлення у вигляді презентації «Особливості адаптаційного періоду п’ятикласників».
  2. Вправа «Атмосфера» (арт-терапія)

Мета: показати вплив зовнішніх факторів на психоемоційний стан 

та ефективність роботи.

Зараз я вас попрошу аби ви намалювали дві квітки, та не просто так, а під музику.

(малюють на підготовленому папері під різні музичні фрагменти. Обговорення роботи: - На яку з квіток витратили більше сил?

  • Чи вплинула музика на якість роботи?)

Ось так і наша шкільна атмосфера впливає на адаптацію учнів.

  1. Інформаційне повідомлення «Патогенні фактори сучасної школи».

Чи взагалі існує проблема патогенних факторів в школі?(обговорення)

«Патогенні фактори сучасної школи»

 

До числа патогенних факторів сучасної школи належать:

  • Шкільний стрес; фізіологічний, інформаційний, комунікативний, емоційний;
  • Незадовільний фізичний розвиток і хронічна гіподинамія;
  • Кисневе й «сонячне» голодування;
  • «Професійні» захворювання школярів: зниження зору, сколіоз, часті простудні захворювання;
  • Неправильно організований режим дня й погане харчування.

(Обговорення учасниками тренінгу)

 

  1. Рекомендовані прийоми практичної роботи

1.«Переінтерпритація» симптомів тривожності.

У разі прояв перших ознак тривожності корисно розповісти, що це ознаки готовності діяти (ознаки активації), і вони допомагають відповісти, виступити якнайкраще.

2.«Налаштування на визначення емоційного стану»

Школяру пропонують думкою зав’язати хвилювання. Тривожний емоційний стан з однією музикою, кольором, пейзажем, яким-небудь жестом; спокій, розслаблення-з іншим, а впевнений, «переможний стан» -з іншим. Під час сильного хвилювання спочатку згадати перше, потім друге, плавно переходити до третього, повторюючи декілька разів.

3.«Приємні спогади»

Школяру пропонують уявити собі ситуацію, в якій він відчував повний спокій, розслаблення, і якомога яскравіше згадати всі відчуття, уявити цю ситуацію.

4.«Використання ролі»

У скрутній ситуації учню пропонують яскраво уявити собі образ для наслідування, увійти в роль і діяти немов «в образі».

5.Контроль голосу та жестів.

Школяру пояснюють, як за голосом та жестами можна визначити емоційний стан. Впевнений голос і спокійні жести можуть заспокоювати, надавати впевненості.

6.«Подих»

Розповідають про значення ритмічного дихання, пропонують способи використання дихання для зняття напруги. Ефективність дає видих удвічі довший, ніж вдих; у випадку сильної напруги зробіть глибокий вдих і затримайте дихання на 20-30 секунд.

7.«Уявне тренування»

Ситуацію, яка спричиняє тривогу, уявляють в усіх подробицях, пригадують важкі моменти, емоційні переживання, ретельно, детально планують власну реакцію і поведінку.

8.«Репетиція»

Програють реальну ситуацію, яка може спричинити тривогу.

(Обговорення учасниками).

  1. Вправа-завершення «Пісочний годинник»

Мета: зробити висновки з проведеної роботи, проаналізувати здобуті знання.

Ось і добіг до кінця наш час. Давайте знову поглянемо на пісочний годинник. Якщо ваші очікування справдилися, то піщинки впадуть на дно, якщо – ні, залишаться на місці.

(учасники по-черзі виходять до годинника та переміщують піщинки до відповідної частини пояснивши свої дії)

Кожен погляд, кожне слово має значення. До нових зустрічей. До побачення. 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
29 листопада 2018
Переглядів
706
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку