Семінар-тренінг для вчителів призначений підвищити рівень знань педагогів в сфері психологічних особливостей адаптаційного періоду молодших підлітків; сформувати навички та вміння педагогів щодо профілактики дезадаптації п'ятикласників та ознайомити з вправами на корекцію шкільної тривожності.
Махрова Інна Олександрівна
Психолог Нижньосірогозької ЗОШ І-ІІІ ст.
Тема:Особливості адаптаційного періоду п’ятикласників у середній школі
Семінар-тренінг для педагогів
Немає дітей - є люди,
але з іншим масштабом понять,
іншими джерелами досвіду,
іншими прагненнями,
іншою грою почуттів.
Януш Корчак
Мета: підвищити рівень знань педагогів в сфері психологічних особливостей адаптаційного періоду молодших підлітків; сформувати навички та вміння педагогів щодо профілактики дезадаптації п’ятикласників та ознайомити з вправами на корекцію шкільної тривожності.
План
Мета: познайомити учасників, створити умови для ефективної роботи.
Мета: ознайомити учасників групи з правилами роботи, пояснити суть і потребу їх прийняття.
Мета: усвідомлення учасниками своїх цілей та очікувань.
Мета: виявити уявлення учасників про особливості адаптаційного періоду п’ятикласників.
Мета: показати вплив зовнішніх факторів на психоемоційний стан
та ефективність роботи.
У разі прояв перших ознак тривожності корисно розповісти, що це ознаки готовності діяти (ознаки активації), і вони допомагають відповісти, виступити якнайкраще.
Школяру пропонують думкою зав’язати хвилювання. Тривожний емоційний стан з однією музикою, кольором, пейзажем, яким-небудь жестом; спокій, розслаблення – з іншим, а впевнений, «переможний стан» - з іншим. Під час сильного хвилювання спочатку згадати перше, потім друге, плавно переходити до третього, повторюючи декілька разів.
Школяру пропонують уявити собі ситуацію, в якій він відчував повний спокій, розслаблення, і якомога яскравіше згадати всі відчуття, уявити цю ситуацію.
У скрутній ситуації учню пропонують яскраво уявити собі образ для наслідування, увійти в роль і діяти немов «в образі».
Школяру пояснюють, як за голосом та жестами можна визначити емоційний стан. Впевнений голос і спокійні жести можуть заспокоювати, надавати впевненості.
Розповідають про значення ритмічного дихання, пропонують способи використання дихання для зняття напруги. Ефективність дає видих удвічі довший, ніж вдих; у випадку сильної напруги зробіть глибокий вдих і затримайте дихання на 20-30 секунд.
Ситуацію, яка спричиняє тривогу, уявляють в усіх подробицях, пригадують важкі моменти, емоційні переживання, ретельно, детально планують власну реакцію і поведінку.
Програють реальну ситуацію, яка може спричинити тривогу.
Мета: зробити висновки з проведеної роботи, проаналізувати здобуті знання.
Хід семінару-тренінгу
Перехід дітей із початкової до середньої ланки школи психологи й педагоги впевнено називають кризою. Для цього є певні підстави. Спостереження за станом дітей, відстеження їх шкільної успішності свідчать, що успішність та інтерес до навчання у багатьох з них знижується, взаємини стають напруженішими, а вони самі часто непередбачуваними в своїх реакціях. Мета нашої роботи – створення умов для успішного навчання випускників початкової школи в середній ланці.
Вона спрямована насамперед на інтереси дитини й лише в другу чергу-на завдання навчального процесу. Головне не в тому, щоб пристосувати дитину до ситуації навчання в середній школі, а в тому, щоб забезпечити її подальший розвиток, її психологічне благополуччя.
Мета: познайомити учасників, створити умови для ефективної роботи.
Перед вами лежать квіткові пелюстки. Напишіть на ній своє ім’я та рису характеру, яку ви вважаєте в себе найяскравішою.
(учасники по-черзі підходять до квітки та наліплюють пелюстки)
Мета: ознайомити учасників групи з правилами роботи, пояснити суть і потребу їх прийняття.
Щоб наша робота була більш плідною, нам необхідно прийняти правила та дотримуватися їх.
(учасникам пропонуються правила роботи в групі)
Мета: усвідомлення учасниками своїх цілей та очікувань.
Перед вами «золоті піщинки» (тренер показує жовті наліпки) напишіть на них чого ви чекаєте від нашого тренінгу, та помістіть їх у верхній частині годинника.
Мета: виявити уявлення учасників про особливості адаптаційного періоду п’ятикласників.
Погляньте на дошку. (плакат із зображення школяра) Як ви можете охарактеризувати п’ятикласника на початку навчального року?
(учасники висловлюються по-черзі)
Мета: показати вплив зовнішніх факторів на психоемоційний стан
та ефективність роботи.
Зараз я вас попрошу аби ви намалювали дві квітки, та не просто так, а під музику.
(малюють на підготовленому папері під різні музичні фрагменти. Обговорення роботи: - На яку з квіток витратили більше сил?
Ось так і наша шкільна атмосфера впливає на адаптацію учнів.
Чи взагалі існує проблема патогенних факторів в школі?(обговорення)
«Патогенні фактори сучасної школи»
До числа патогенних факторів сучасної школи належать:
(Обговорення учасниками тренінгу)
1.«Переінтерпритація» симптомів тривожності.
У разі прояв перших ознак тривожності корисно розповісти, що це ознаки готовності діяти (ознаки активації), і вони допомагають відповісти, виступити якнайкраще.
2.«Налаштування на визначення емоційного стану»
Школяру пропонують думкою зав’язати хвилювання. Тривожний емоційний стан з однією музикою, кольором, пейзажем, яким-небудь жестом; спокій, розслаблення-з іншим, а впевнений, «переможний стан» -з іншим. Під час сильного хвилювання спочатку згадати перше, потім друге, плавно переходити до третього, повторюючи декілька разів.
3.«Приємні спогади»
Школяру пропонують уявити собі ситуацію, в якій він відчував повний спокій, розслаблення, і якомога яскравіше згадати всі відчуття, уявити цю ситуацію.
4.«Використання ролі»
У скрутній ситуації учню пропонують яскраво уявити собі образ для наслідування, увійти в роль і діяти немов «в образі».
5.Контроль голосу та жестів.
Школяру пояснюють, як за голосом та жестами можна визначити емоційний стан. Впевнений голос і спокійні жести можуть заспокоювати, надавати впевненості.
6.«Подих»
Розповідають про значення ритмічного дихання, пропонують способи використання дихання для зняття напруги. Ефективність дає видих удвічі довший, ніж вдих; у випадку сильної напруги зробіть глибокий вдих і затримайте дихання на 20-30 секунд.
7.«Уявне тренування»
Ситуацію, яка спричиняє тривогу, уявляють в усіх подробицях, пригадують важкі моменти, емоційні переживання, ретельно, детально планують власну реакцію і поведінку.
8.«Репетиція»
Програють реальну ситуацію, яка може спричинити тривогу.
(Обговорення учасниками).
Мета: зробити висновки з проведеної роботи, проаналізувати здобуті знання.
Ось і добіг до кінця наш час. Давайте знову поглянемо на пісочний годинник. Якщо ваші очікування справдилися, то піщинки впадуть на дно, якщо – ні, залишаться на місці.
(учасники по-черзі виходять до годинника та переміщують піщинки до відповідної частини пояснивши свої дії)
Кожен погляд, кожне слово має значення. До нових зустрічей. До побачення.