Семінарське заняття на тему: "Внесок українців у світову культуру"

Про матеріал
Розробка семінарського заняття-дослідження з культурології на тему: "Внесок українців у світову культуру" може бути рекомендована для викладачів навчальних закладів фахової передвищої підготовки та шкільних вчителів художньої культури. Презентація додається.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ СТРУКТУРНИЙ ПІДРОЗДІЛ

«СМІЛЯНСЬКИЙ ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ

НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ»

 

 

 

 

 

                                    РДЖЕНО

        

 

 

 

ВІДКРИТЕ ЗАНЯТТЯ

 

з дисципліни (предмету)

«Культурологія»

спеціальність  181 «Харчові технології»

спеціалізація «Виробництво хліба, кондитерських, макаронних виробів і харчових концентратів»

група ВХК21

 

 

ТЕМА:

"Внесок українців у світову культуру"

Дата проведення  -  5.12.23

 

Викладач: Чужинова Т.П.

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

Сміла 2023р.

 

План заняття № 18

 

Навчальна дисципліна    «Культурологія»

 

Тема заняття: "Внесок українців у світову культуру"

Тип заняття: семінар–дослідження та узагальнення вивченого матеріалу.

Форма проведення: відеоконференція

Мета заняття:

Дослідити проблеми і напрямки сучасної української культури, виявити і представити її основні досягнення; визначити місце української культури в контексті культурного надбання людства. Показати життєздатність та місце української культури у світі, її роль в утвердженні національного буття й державності українського народу.

 Сприяти формуванню світогляду студентів, їх моральної та громадянської позиції, гуманістичних почуттів; розвивати у студентів навички нестандартного мислення, робити висновки, виховувати в них бажання висловлювати власну думку.

Програмні результати навчання:

У результаті вивчення теми студенти мають усвідомити місце української культури в контексті світової; самостійно опрацьовувати навчальні, наукові, художні й документальні джерела; виробляти власну позицію щодо проблематики та оцінки вітчизняної культури; здійснювати аналіз суспільних процесів у сфері мистецтва, науки,  фізичної культури і спорту.

Загальні компетентності:

здатність застосовувати загальногуманітарні знання; навички використання інформаційних і комунікаційних технологій; здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; здатність працювати в команді; навички міжособистісної взаємодії; здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети.

Міжпредметні зв’язки

Предмети, які забезпечують вивчення даної навчальної дисципліни:   «Історія України», «Українська література»,  «Зарубіжна література».

Предмети, які забезпечує навчальна дисципліна:  «Основи філософських знань», «Соціологія».

Забезпечення заняття: мультимедійний проектор (презентації, фрагменти відеофільмів, таблиці, аудіозаписи), проекти-дослідження студентів, тестові завдання.

Загально-методичні принципи: комунікативність, колективна взаємодія.

Форми роботи: репродуктивно–творчий, презентація проектів, евристичний з елементами дискусії, експертні групи.

Методи роботи: «Мозковий штурм», „Шкала думок”, «Порівняльний аналіз»,  проблемно-пошуковий метод, «Коло ідей».

 

Рекомендована література: 

  1.          Історія світової та української культури : підруч. для студ. ВНЗ / В. Греченко, І. Чорний, В. Кушнерук, В. Режко. – К. : Літера, 2018. – 464 с.
  2.          Історія української культури / За загал. ред. І. Крип’якевича. – К. : Либідь, 2018. – 656 с.
  3.          Історія української та зарубіжної культури: навч.  посіб. / С.М. Клапчук, В.Ф. Остафійчук, Ю.А. Горбань та ін.; За ред. С.М. Клапчука, В.В. Остафійчука. –– К.: Знання-Прес, 2020. – 358 с.
  4.          Кордон М.В. Українська та зарубіжна культура: Курс лекцій. – Київ: Центр навчальної літератури, 2019. – 584 с.
  5.          Культурологія: українська та зарубіжна культура: навч. посіб. /  М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко та ін.; за ред. М.М. Заковича. – К. : Знання, 2015. -567 с.
  6.          Українська та зарубіжна культура: навч. посіб. / Л.Є Дещинський, Я.Я. Денисов, М.П. Скалецький та ін.; за ред.  Л.Є Дещинського. – Львів: Бескид Біт, 2018, - 304 с.

 

 

Структура заняття

Структура заняття

Затрачений час

Вступна частина І. Організаційний момент (вітання, перевірка присутніх).

ІІ. Оголошення теми і мети, плану  заняття.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

5 хв.

 

 

Основна частина.

ІV.  Актуалізація опорних знань студентів

 Методом евристичної бесіди представивши різні концепції оцінки розвитку української культури, створити проблемну ситуацію.

V. Проблемне завдання заняття.

10 хв.

VІ. Реалізація плану і мети заняття.

Презентація проектів

"Внесок українців у світову культуру".

1. Об’єкти світової спадщини ЮНЕСКО в Україні.

2. Історична спадщиа.Витоки української культури.

3. Всесвітньо відомі письменники.

4. Досягнення українських вчених та винахідників.

5. Шедеври українського живопису.

6. На вершині світової слави. Діячі мистецтва.

7. Українське пісенне мистецтво. Сучасні групи, солісти. Євробачення.

8. Спорт. Досягнення за роки незалежності. Переможці Олімпійських ігор, чемпіонатів.

40 хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 VІІ. Закріплення.

Відповіді на питання

5 хв.

 

Заключна частина.

VІІІ.  Вирішення проблеми, поставленої на початку заняття. Висновки.

5 хв.

5 хв.

ІХ. Оцінювання. Підведення підсумків заняття.

Завершення заняття.

5хв.

Х. Домашнє завдання.

5 хв.

 

 

 

 

Тема заняття: "Внесок українців у світову культуру".

 

Мета заняття:

Дослідити проблеми і напрямки сучасної української культури, виявити і представити її основні досягнення; визначити місце української культури в контексті культурного надбання людства. Показати життєздатність та місце української культури у світі, її роль в утвердженні національного буття й державності українського народу.

 Сприяти формуванню світогляду студентів, їх моральної та громадянської позиції, гуманістичних почуттів; розвивати у студентів навички нестандартного мислення, робити висновки, виховувати в них бажання висловлювати власну думку

 

Тип: семінарське заняття – дослідження

 

Обладнання: презентація  "Внесок українців у світову культуру"; презентації-проекти студентів (8).

фрагменти відеофільмів: «О’єкти ЮНЕСКО на території України»; фрагменти виступів переможців Євробачення (Руслана, Джамала, «Kalush Orchestra»)»; «Щедрик» Леонтовича; «Молитва за Україну» М. Лисенка:  фрагменти кінофільмів, виступи спортсменів; індивідуальні завдання (тест).

 

Форми роботи: репродуктивно – творчий, презентація проектів, евристичний з елементами дискусії, порівняльно-історичні реміністенції, робота в групах.

 

Методи роботи: «Мозковий штурм», «Шкала думок», «Порівняльний аналіз»,  «Коло ідей», проблемно-пошуковий метод.

 

На дошці – тема, епіграф, проблемне питання

         Самостійне історичне буття

українського народу має бути

забезпечене культурою.

Академік І. Дзюба.

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

І. Організаційний момент

 

ІІ. Оголошення теми, плану заняття.  Слайд №1

Тема: "Внесок українців у світову культуру".

Оголошення плану і мети уроку.                             Слайд №2  

 

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Епіграф.   Як ви розумієте його зміст?

 Самостійне історичне буття українського народу має бути забезпечене культурою (І. Дзюба).

                                        

Історичні концепції оцінки української культури. Слайд №3

Робота з таблицею.Історичні періоди розвитку української культури.

Питання до студентів:

В яких історичних умовах відбувалося становлення та розвиток української культури?

Протягом майже тисячоліття умови були вкрай несприятливими. Будь-яка культура за цей період мала б зникнути, вмерти або безслідно розчинитися в інших культурах.

Чи існує сьогодні українська культура?

V. Проблемне завдання заняття:                        Слайд №3

При викладені і обговоренні питань спробуємо вирішити головне питання: яке місце посідає сучасна і класична українська культура в контексті світової?

VІ. Презентація і обговорення проектів студентів.

1

Об’єкти світової спадщини ЮНЕСКО в Україні

Розумович Анастасія

2

Історична спадщиа. Витоки української культури

Санжаровська Анна

3

Всесвітньо відомі письменники

Кугій Марія

4

Досягнення українських вчених та винахідників

Сало Оксана

5

Шедеври українського живопису

Сізова Владислава

6

На вершині світової слави. Діячі мистецтва

Кущовенко Валерія

7

Українське пісенне мистецтво. Сучасні групи, солісти. Євробачення

Бабенко Пантелеймон

8

Спорт. Досягнення за роки незалежності.

Переможці Олімпійських ігор, чемпіонатів

Петренко Олександра

Рудікевич Світлана

Доповнення. Слайди №5-13

Оцінка виступів експертною групою. Висновки експертної групи. 

 

 

Викладач: Отже ми ознайомилися з вашими проектами. В кожному з них ви мали можливість представити один з напрямів класичної та сучасної української культури. Чи були надбання і досягнення в нашій вітчизняній культурі?

 

Висновки:  Слайд №14

Вся наша  історія свідчить, що українська культура завжди розвивалася в надзвичайно складних умовах. Здавалося б, що вона мала взагалі припинити своє існування, зникнути, розчинитися в морі  кривди, плюндрування, крові і насилля.

Як ви вважаєте, чи інує, чи жива українська культура сьогодні? Чи є нам чим пишатися?

Достатньо просто згадати славні імена.

 

Відеоряд «Українці, що змінили світ».

   Слайди №15-25

VІІ. Закріплення. Метод «Гроно думок» 

1. Якими були умови розвитку української культури протягом усієї історії?

2. Чи були досягнення у вітчизняній культурі за всі ці періоди?

3. В своїх проектах ви дослідили особливості розвитку української культури на сучасному етапі. На вашу думку, яка її роль в житті нашого народу?

  1.               Яке місце посідає наша вітчизняна культура в контексті світової?
  2.               Чи є нам чим пишатися?

 

VІІІ. Вирішення проблемного завдання заняття. Метод „Коло ідей”.

 

Викладач: Тепер ми маємо вирішити проблему, поставлену на початку заняття: Яке місце посідає класична і сучасна українська культура в контексті світової? Сл.№26

  1. Які ви можете зробити висновки?
  2. Чи погоджуєтесь ви з висловлюванням І. Дзюби?

«Культурна життєздатність української нації неодноразово діставала підтвердження в історії і за найважчих часів. Не втрачена вона і нині. Можна назвати ряд чинників, що її засвідчують».

«Політична і творча свобода, … якої раніше ніколи не було, зумовила інтенсивність художньої творчості. Картина літературного, образотворчого, музичного, театрального життя сьогодні розмаїтіша і цікавіша, ніж будь-коли… Уявлення протилежного характеру випливають із елементарної необізнаності» (І Дзюба )       Слайд №26

Висновки експертної групи.

 

Викладач: Ми багато сьогодні говорили про зовнішні проблеми, що гальмували розвиток української культури. Метод „Коло ідей”.

  1. А чи є у нас внутрішні проблеми, що негативно впливають на стан національної культури? Ваша думка?
  2. Прочитайте висловлювання І. Дзюби. Слайд №27

Як ви розумієте його слова?

Чи погоджуєтеся з його думкою?

Викладач: В контексті всього сказаного, у чому ж полягає ваша задача? Слайд №28

ПРН 23.

    вшанування традицій і звичаїв свого народу та культурного надбання людства;

    збереження національної спадщини українського народу.

І завершити наше заняття я хочу найвідомішим сьогодні твором засновника української класичної музики М. Лисенка. Слайди №29-30

Виконується «Молитва за Україну»    

 ІХ .  Підсумки заняття. Слайд №31

Оцінювання – висновки експертної групи. Виставлення поурочного підсумкового балу.

Х. Домашнє завдання. Слайд №32

Виконати тестових завдань «Українська культура ХІХ-ХХІ ст.». 

 

Список літератури і фільмографії

 

  1.          Історія світової та української культури : підруч. для студ. ВНЗ / В. Греченко, І. Чорний, В. Кушнерук, В. Режко. – К. : Літера, 2018. – 464 с.
  2.          Історія української культури / За загал. ред. І. Крип’якевича. – К. : Либідь, 2018. – 656 с.
  3.               Історія української та зарубіжної культури: навч.  посіб. / С.М. Клапчук, В.Ф. Остафійчук, Ю.А. Горбань та ін.; За ред. С.М. Клапчука, В.В. Остафійчука. –– К.: Знання-Прес, 2020. – 358 с.
  4.               Кордон М.В. Українська та зарубіжна культура: Курс лекцій. – Київ: Центр навчальної літератури, 2019. – 584 с.
  5.         Культурологія: українська та зарубіжна культура: навч. посіб. /  М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко та ін.; за ред. М.М. Заковича. – К. : Знання, 2015. -567 с.
  6.         Українська та зарубіжна культура: навч. посіб. / Л.Є Дещинський, Я.Я. Денисов, М.П. Скалецький та ін.; за ред.  Л.Є Дещинського. – Львів: Бескид Біт, 2018, - 304 с.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=1tbkAYDIgFQ

https://www.youtube.com/watch?v=j5iXDSypJow

https://www.youtube.com/watch?v=TPhDRMr6ttM

https://www.youtube.com/watch?v=4a4C3D3_0q0

https://www.youtube.com/watch?v=MI9SDYx_3TE

https://www.youtube.com/watch?v=foqgjD_SNss

https://www.youtube.com/watch?v=Z8Z51no1TD0

https://www.youtube.com/watch?v=ouHOgwqSw_U

https://www.facebook.com/Karazin.University/videos/%D0%BC%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D1%82%D0%B2%D0%B0-%D0%B7%D0%B0-%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%83/383087210051957/?locale=ms_MY

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
22 грудня 2023
Переглядів
194
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку