Серцево-судинні хвороби та їх профілактика.

Про матеріал
Мета : сформувати в учнів поняття про причини та види порушень , які виникають у серцево-судинній системі ; показати вплив факторів , що діють негативно на серце та судини ; ознайомитися зі способами профілактики захворювань кровоносної системи ; розвивати вміння учнів робити самостійні висновки з відомих фактів , підводити підсумки ; узагальнити і систематизувати набуті знання ; виховувати турботливе ставлення до свого здоров’я .
Перегляд файлу

8 клас

Урок № 38

Тема : Серцево-судинні хвороби та їх профілактика.

Дослідницький практикум

Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня

Мета : сформувати в учнів поняття про причини та види порушень , які виникають у серцево-судинній системі ; показати вплив факторів , що діють негативно на серце та судини ; ознайомитися зі способами профілактики захворювань кровоносної системи ; розвивати вміння учнів робити самостійні висновки з відомих фактів , підводити підсумки ; узагальнити і систематизувати набуті знання ; виховувати турботливе ставлення до свого здоров’я .

Тип уроку : комбінований

Обладнання : роздатковий матеріал, мультимедійне обладнання, опорні таблиці, 

Хід уроку

І. Організаційний момент , емоційне налаштування класу (1 хв)

ІІ. Контроль та оцінювання навчальних досягнень учнів (10 хв)

1) Тестово-перевірочна робота зі взаємоперевіркою та взаємооцінюванням.

  1. Наука про серце ( кардіологія )
  2. Змертвіння частини м’язових клітин серця               ( інфаркт )
  3. Серцевий м’яз ( міокард)
  4. Скорочення серця ( систола )
  5. Серцева сумка ( перикард )
  6. Найбільша судина ( аорта )
  7. Ритмічні коливання стінок артерій (пульс)
  8. Гормон , що прискорює серцебиття (адреналін)
  9. Найменша судина ( капіляр )
  10.  Прискорення серцебиття понад 80 уд/хв

( тахікардія)

  1. З лівого шлуночка починається ( велике коло кровообігу)
  2. Найвидатніший кардіохірург України ( Амосов )

2) Дидактична гра “ Впізнай кровотечу “ ( на екрані з'являються описи симптомів та прийомів надання першої допомоги при кровотечах, учні розпізнають і записують їх ) . Здійснюється взаємоперевірка за контрольним слайдом.

      а) Щоб зупинити цю кровотечу , слід тимчасово притиснути ушкоджену  судину , знезаразити рану і накласти тиснучу пов’язку . (Венозна)

      б) Щоб зупинити цю кровотечу , слід вище місця поранення швидко 

          притиснути пальцем ушкоджену судину в точках , де прощупується 

          пульс   і накласти джгут . ( Артеріальна )

       в) Людина , в якої виникла ця кровотеча , стає блідою , виступає

          холодний  піт , пульс частішає і слабне . До ймовірного місця

          кровотечі прикладають холодний компрес . ( Внутрішня )

       г)  Ця кровотеча виникає при незначному пораненні . Вона не

     призводить до значної втрати крові й легко зупиняється . ( Капілярна ).

ІІІ. Мотивація навчальної  діяльності (3 хв)

       Вчитель зачитує учням вірш Р. Гамзатова :

 ... Тебя я помучил немало ,

Как вспомню , ни ночи , ни дня

Со мной ты покоя не знало ,

Прости , моё сердце , меня .

Как плетью , ах , будь я неладен ,

Твоё подгонял колотьё .

За то , что я был беспощаден ,

Прости меня , сердце моё .

За то , что железным ты мнилось

И мог подставлять под копьё

Тебя я , безумью на милость ,

Прости меня , сердце моё .

Кружит , как над полем сраженья ,

Порой над тобой вороньё .

За подвиги долготерпенья

Прости меня , сердце моё!

Діти , як ви думаєте , за що просить вибачення у свого серця автор поезії ?

ІV. Повідомлення теми , мети, завдань уроку ( 3 хв) На основі мотиваційного компоненту і оголошеної теми учитель пропонує учням визначити власні завдання, які вони ставлять перед собою.

Учитель пропонує всі питання, що виникають впродовж уроку фіксувати на спеціальних аркушах ( прийом «Вкинь проблему в капелюх»)

V. Сприймання і усвідомлення учнями нового навчального матеріалу

( 17 хв)

  1. Поширення серцево-судинних захворювань :

а) в Україні ( постановка проблемних завдань на основі перегляду відео фрагменту)

б) серед учнів нашої школи ( інформація шкільної медичної сестри)

в) формулювання і запис тез ( робота в парах, створення ессе)

  1. Найпоширеніші види захворювань серцево-судинної системи , їх характеристика .

а) складання схеми (фронтальна робота)

Хвороби серцево-судинної системи

 

хвороби серця                 хвороби артерій                      хвороби вен

                     ......                                         .....                                         ....

       б) заповнення опорної таблиці ( додаток 2) ( робота в групах : мінімалізація і компактизація тексту підручника у вигляді таблиці)

       в) співставлення досліджених хвороб з описами  симптомів на слайдах презентації ( рольова гра «Постав вірний діагноз»)

 Завдання : уважно слухаючи кожного виступаючого , записувати назви хвороб під кожним заголовком схеми .      

 

Постав вірний діагноз

а) патологічний  стан, що характеризується абсолютним або відносним порушенням кровопостачання міокарду  внаслідок враження коронарних артерій серця ( інфаркт міокарда )

  б) спостерігається порушення тонусу судин , у результаті чого порушується і кровообіг . Хворий нарікає на головний біль, втому. Він веде малорухливий спосіб життя , часто спостерігаються неврози. (Дистонія)

   в) гостре порушення мозкового кровообігу, що спричинює ушкодження тканин мозку і розлади його функцій.

 ( Інсульт )

 г) група порушень діяльності серця, пов'язаних з розладом ритмічності, послідовності і сили скорочень серцевого м'яза.

( Аритмії серця)

д) синдром підвищення артеріального тиску ( Гіпертонія )

е) Хронічне захворювання, що характерізується ущільненням стінок артерій, звуженням їхнього просвіту й частим утворенням тромбів (Атеросклероз)

 є)  нерівномірне розширення вен . Причиною цього є вроджена слабкість венозних стінок і неповноцінність їхніх клапанів , що утруднює рух крові й підвищує внутрішній тиск . (Варикозне розширення вен )

  1. Причини та попередження захворювань серцево-судинної системи:

а) робота у групах з опорною таблицею : узагальнення отриманих даних.

Завдання : Виберіть причини захворювань серцево-судинної системи, які найчастіше зустрічаються у описах.

б) Виступ дослідницької групи ( випереджувальне домашнє завдання дослідницько-пошукового характеру) : висвітлення результатів опитування учнів різних вікових категорій, формулювання власних висновків (додаток 1)

в) Розв'язування проблемної ситуації : Доведіть чи спростуйте думку про те, що опитані учні  мають високу ймовірність захворіти серцево-судинними хворобами. ( прийом «З’їж слона частинами»)

  • Про що свідчить характер відпочинку опитаних учнів ?
  • Якщо людина не почуває себе щасливою , то…
  • Чи раціональним є харчування опитаних?
  • Переважна більшість респондентів не контактують з курцями, отже…
  • Наявність у родині людей, що мають серцево-судинні хвороби свідчить…

Отже ……..

VІ. Осмислення учнями знань( 4 хв)

  1. Робота в групах , «Мозковий штурм» : виробити чіткі рекомендації щодо заходів профілактики серцево-судинних захворювань.

    VІІ. Узагальнення і систематизація знань( 4 хв)

  1. Встановлення логічних і причинно-наслідкових зв’язків між групами понять ( самостійна робота з роздатковим дидактичним матеріалом (Додаток 3), фронтальне обговорення результатів)

Причина   

Хвороба                                    

Заходи профілактики

  • Ожиріння
  • Стрес
  • Надмірні навантаження
  • Невроз
  • Гіподинамія
  • Негативні емоції
  • Гіпертонія
  • Зловживання жирною їжею

 

  • Аритмія
  • Інсульт
  • Гіпертонія
  • Атеросклероз
  • Дистонія
  • Варикозне розширення вен
  •  Інфаркт

 

  •  Аутотренінг
  • Заняття фізкультурою
  • Раціональне харчування
  • Контроль за арт. тиском
  • Оптимістичні погляди
  • Прогулянки на свіжому повітрі                                                                 

 

2. Робота з питаннями з капелюха ( за наявності часу )

  

 VІІІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія ( 3 хв)

  1 ) Висловлювання думок методом “Мікрофон” .

  • Що є причиною хвороб серця і судин ?
  • Що потрібно робити , щоб серце не хворіло ?
  • Чи співпали ваші очікування від уроку з його результатами?
  • Чи був корисним для вас цей урок? Чим саме?

2) Аргументоване оцінювання учнів.

 

ІХ. Повідомлення домашнього завдання( 2 хв)

  • Опрацювати параграф  20 з підручника
  • Виконати тести з підручника ( всі)
  • Скласти кросворд по темі «Кровообіг» ( середній, достатній рівень)
  •    Проблемне завдання : У людини серце чотирикамерне, але в ембріона є овальний отвір в перегородці (боталова протока), через який кров з правого передсердя надходить в ліве . До моменту народження цей отвір перекривається. Яка роль цього отвору в ембріона?

1

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
20 лютого 2023
Переглядів
167
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку