Серія уроків "Формування комунікативної компетентності" , 7 кл.

Про матеріал

Матеріал містить серію уроків з української мови з теми "Прикметник" за освітньою проблемою "Формування комунікативної компетентності": навчальні уроки, аудіювання, контрольна робота та урок розвитку мовлення.

Перегляд файлу

Красноармійський міський ліцей «Надія»

 

лицей1

 

Формування

комунікативної компетентності

 

 

СЕРІЯ «ВІДКРИТИЙ УРОК- 7 КЛАС»

за методичною проблемою С.М. Ралькіної

 

 

Лихацька Лілія Олегівна,

учитель української мови

 та літератури

 

 

 

Красноармійськ,2018

 

УРОК №

Тема: Написання прізвищ прикметникової форми.

Мета: пояснити учням правила написання прізвищ прикметникової форми; формувати вміння застосовувати ці правила на практиці; вчити складати діалог за запропонованою темою; прищеплювати інтерес до культури інших країн.

Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал, портрети видатних осіб.

ХІД УРОКУ

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1.         Перевірка домашнього завдання.

2.         Словниковий диктант.

Вельмишановний, навчально-виховний, працездатний, мовно-літературний, народнопоетичний, життєрадісний, українсько-англійський, п’ятирічний, темно-синій, жовтогарячий, багатоповерховий, ніжно-голубий, північно-західний, далекосхідний, кисломолочний, м’ясо-молочний, військовополонений, кисло - солодкий.

 

II.      ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.

 

III.    МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ.

  •                   Культура будь - якої країни пов’язана з історією, а світову історію поповнюють імена видатних людей.
  •                   Перед вами галерея видатних осіб минулого, прізвища яких відомі в Україні.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3c/Shevchenko_portret_SHchepkina.jpg/273px-Shevchenko_portret_SHchepkina.jpg Portrait of Alexander Pushkin (Orest Kiprensky, 1827).PNGФотография Михаил Лермонтов (Photo of Mihail Lermontov)Кондратий Рылеев

- Візьмемо інтерв’ю в цих видатних осіб минулого.

Орієнтовні питання (задають учні):

  1.                Ім’я та прізвище.
  2.                Де народилися.
  3.                Рід діяльності.
  4.                Найвизначніші досягнення.

 

Орієнтовні відповіді (ролі виконують учні).

1. Я, Олександр Пушкін, народився в Російській імперії, видатний поет 19 століття, геній, мої твори вивчають в усьому світі, загинув на дуелі.

 

2. Я, Михайло Лермонтов, народився в Російській імперії, видатний поет 19 століття, мені подобалися твори Олександра Пушкіна, мої вірші є у вашій хрестоматії з світової літератури,загинув на дуелі.

3. Я, Кіндрат Рилєєв, народився в Росії, видатний поет19 століття, був прихильником ідеї національного визволення України,страчений російською владою.

4.Я, Михайло Щепкін, народився в Російській імперії,  видатний актор 19 століття,мені належить створення особливого акторського методу, приятель Тараса Шевченка, він намалював мій портрет.

 

- Ці особи мають російські прізвища прикметникового походження , і ми повинні вміти правильно записувати.

- Існують правила запису прізвищ прикметникової форми.

 

IV.    СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

1.         Робота з підручником (правило).

 

 

 

 

 2.         Переклад з російської.

Завдання: скласти речення, записати прізвища українською мовою.

Пушкін - …

Лермонтов - …

Рилєєєв - …

Щепкін - …

 

3.         Самостійна робота.

- Завдання: списати речення, вибираючи з дужок потрібні букви.

 

  1. Шевченко з нетерпінням чекав приїзду Щепк(и,і)на. (О. Іваненко)
  2. М(і,и)чур(і,и)н сидів задумливий і байдужий до вітань. (О. Довженко)
  3. Всім відомий такий тонкий і глибокий співець природи, як Пр(і, и)шв(і, и)н. (М. Рильський)
  4. Серед співробітників редакції були Щедр(і,и)н, Сл(є,е)пцов, (Є, Е)л(і,и)с(є,е)єв, тут з’явився і молодий Писар(є,е)в. (О. Іваненко)
  5. Прізвище Кушн(і,и)р походить від загальної назви куш¬нір, що відома у всіх мовах східних слов’ян.
  6. У «Словарі української мови» Б. Гр(і,и)ченка слово зафіксоване в значенні людина, яка вичинює овечі шкури. (І. Єфименко)

 

-       Вправа ® (письмово).

V.      ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

- Творча робота.

Завдання: написати в алфавітному порядку українською мовою подані прізвища, імена по батькові видатних людей.

Грибоедов Александр Сергеевич, Суворов Александр Васильевич, Глинка Михаил Иванович, Васнецов Виктор Михайлович, Репин Илья Ефимович, Пржевальский Николай Михайлович, Тургенев Иван Сергеевич.

VI.    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

- Коротке усне повідомлення про одну з названих на уроці осіб.

-      Підручник, §®  , вправа ® (письмово).

 

УРОК №

ТЕМА. Контрольна робота з мовної теми «Прикметник».

МЕТА. Перевірити знання учнів з теми,оцінити рівень навчальних досягнень шестикласників, з’ясувати можливі недоліки , формувати навички самостійної роботи

Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів.

ОБЛАДНАННЯ: текст контрольної роботи, текст для аудіювання.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ.

ІІ. МОТИВАЦІЯ. Ознайомлення з критеріями, інструктаж.

ІV. ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ ТЕСТОВОГО ХАРАКТЕРУ.

 

ТЕСТ  і практичне завдання

  1. Прикметник означає:
    а) предмет;
    б) ознаку предмета та його приналежність;
    в) кількість предметів або їх порядок при лічбі.

Навести приклад прикметників (3-4), поставити до них питання.

2. Ступені порівняння можна утворити від 
а) якісних прикметників;
б) відносних прикметників;
в) присвійних прикметників.
        Від прикметників розумний, гарний, низький утворити всі форми вищого і найвищого ступенів порівняння.

3. Ознаку предмета за його відношенням до часу, місця, матеріалу тощо позначають
а) якісні прикметники;
б) відносні прикметники;
в) присвійні прикметники.
       Від іменника лікар утворити два прикметники: присвійний і відносний; увести прикметники до словосполучень або речень.

4. На питання чий? чия? чиє? відповідають
а) якісні прикметники;
б) відносні прикметники;
в) присвійні прикметники.
        Визначити, до якої групи за значенням належить прикметник у виразі ведмежа послуга.

5. Прикметники найвищого ступеня порівняння:
а) кисліший, синіший, ширший;
б) більш глибокий, менш вдалий, більш зручний;
в) найнебезпечніший, найбільш тривалий.
        Утворити форми ступенів  порівняння від прикметника вузький.

6. Короткі форми прикметників – це
а) зеленая, глибокеє, відважнії;
б) молодий, відважний, золотий;
в) повен, рад, золот, зелен.
     Скласти речення з прикметником стягненої форми.

 

Загальна кількість балів за роботу -12

 

V.  АУДІЮВАННЯ.

 

РОДИННА РЕЛІКВІЯ

 

В одній українській родині народилося маля. Коли дівчинці виповнилося дванадцять років, матуся передала доньці родинну реліквію: 
- Ось тобі чарівний наперсток, сонечко. Кожний раз як ти будеш його одягати на пальчика, він буде тобі допомагати вишивати вишиваночки. І непрості, а заговорені, – повчала матуся, одягаючи на пальчик Тані наперстка. 
- Справді? – з цікавістю почала роздивлятися мідний наперсток Таня. – А як це заговорені? – з запитання підняла очі на маму. 
- А так, маленька. Наперсток - це наша родинна реліквія. Все що вишите з його допомогою має надприродну силу. Тож бережи його як зіницю ока! 
- Добре, матусю. – проказала Таня і міцно затисла цінність у кулачок. 
*** 
Пролетіли роки. Маленька дівчинка виросла у справжню красуню. Довге, русе волосся хвилями спадало по спині, обіймаючи гнучкий стан. Чимало парубків залицялися до русокосої чарівниці, але лише погляд старшокурсника Влада міг змусити щічки дівчини рожевіти. 
- Чи не закохалася ти часом? – допитувалися подруги. 
А Таня у відповідь лиш таємниче всміхалася. 
*** 
- Вишиваю, вишиваю вишиванку, 
Щоб одів її ти зранку на світанку, 
Щоб моє кохання лихо відгонило, 
Щоб тебе від бід і кривди боронило.

Розсипаю по тканині візерунки, 
Оберегом най стають душі дарунки! 
Я для тебе, мій коханий, вишиваю, 
Більше всіх тебе у світі цім кохаю! – так стіжок за стіжком дівчина вкривала візерунками сорочку.

Чарівниця, - не могла налюбуватися вишитим дивом сусідка, викладач народно-пісенної творчості. – А які кольори! – захоплено вихваляла. – Молодець! 
- Це коханому, - опустивши вії, тихо промовила Таня. 
- Та я зрозуміла, - посміхнулася Марія Іванівна. – А хто він? Розкажи про нього. 
- Його звати Владислав, - запашіли рум’янцем щічки Тані. 
- Познайомиш? 
- Обов’язково, - крутнулася на одній нозі, навколо своєї осі, дівчина. – На заручинах. 
- Домовилися.

Коли на поріг завітала осінь, то з нею ввійшло у дім і весілля Тані та Влада. 
- Гості любі, гості звані, 
Рідні, близькі та неждані, 
Привітайте молодят! 
Побажайте їм малят! – дзвеніло побажаннями свято. А молоді були як пара лебедят. Ні на крок один від одного! 
Які ж вони гарні! – з захопленням вихваляли пару гості. – Як один одного люблять! – милувалися, дивлячись на те як молодята цілуються. – Нехай Вам дітки буде солодко! – благословляли шлюб батьки молодих.

А й справді, життя пари потекло наче річечка. Влад постійно дарував дружині квіти, а Таня щоранку старалася порадувати коханого смачним сніданком. 
Сонечком у домівці засяяла звістка про первістка. 
І знову календар почав відраховувати пори року. Весна, літо, осінь, зима.. Рік, ще один, ще. Аж поки... 
- Що це? – з подивом Таня підняла жмут ниток. Вони валялися під порогом їх з Владом квартири. 
- Викинь, - відказав, навіть не дивлячись у той бік, Влад. – Ми поспішаємо в офіс.
- Але ж.. – спробувала заперечити Таня, а в голові відразу закрутилося: „Це ж чари. Мама мене вчила цим всім премудростям”. 
Таня з тривогою поглянула на Влада, але він був невмолимим: 
- Немає коли. 
- Добре, - спантеличено відповіла Таня і викинула незрозумілу знахідку на смітник. 
Ступивши декілька кроків до їх з Владом машини, Таня почула незнайомий голос: 
- Дарма ти так, донечко, - дивлячись на Тетяну чітко вимовляла кожну букву стара жінка. – Дарма. 
- Хто Ви? – розгубилася Таня. Вона з подивом оглядала незнайомку і чимдуж старалася пригадати хто ця старенька. 
- А запроси до себе на каву, там і розповім, - хитро примружилася бабуся. 
Незнайомку запросити до себе у дім? – запитала себе Таня. А потім ще раз поглянула на стареньку. Біленька хустинка, в’язана кофтина, чистенька спідничка. – А може дійсно щось скаже, - подумала, і жестом запросила стареньку до себе у дім. 
- Так от, дівчинко, - почала свою розповідь бабуся. - Споконвіків твої предки володіли мистецтвом гаптування. – І у ту ж мить дивним чином в руках бабусі опинився Танін наперсток. 
- Це ж мій, - Таня схвильовано вихопила родинну цінність з рук старенької. – Де ви його взяли? – запитала. 
- Не хвилюйся, донечко, зараз розповім. Так от, ще з тих давніх пір цей наперсток передавався від матері до доньки. І кожна жінка за допомогою нього оздоблювала речі для дорогих їй людей. 
- Так, мені він від мами дістався... 
- Я знаю, сонечко, - проказала старенька і лагідно погладила збентежену Таню по волоссі. – Ти недарма вишивала на заручини вишиванку для чоловіка. Це ж не просто сорочка, це – оберіг! 
- А? 
А старенька продовжувала говорити: 
- Коли жінка шиє то разом з візерунками вона вплітає свої думки і бажання. 
Таня почала про щось здогадуватися. 
- Ти коли вишивала Владу сорочку то співала пісню, пам’ятаєш? Так от, коли ти вишивала – то замовила сорочку. Саме тому у вашій родині панують мир та злагода. 
- Але жмут ниток сьогодні під порогом? – з тривогою запитала Таня. 
- Це спроба порушити ваш родинний захист. 
- Але чому? – розгубилася Таня. Вона не могла зрозуміти кому знадобилося втручатися у їх родину. 
- А скільки вже твоїй донечці років? – хитро примружилася старенька. 
- Тринадцять скоро... 
- А тобі мама у скільки років передала родинну реліквію? 
- У дванадцять, - і тут Таня почала здогадуватися! – Я ж своїй донечці забула передати свої вміння, от-то розтяпа, - забідкалася. 
- Донечко, - старенька взяла руку Тані у свої долоні. - Ти ж жінка, а значить Берегиня! Не забувай про своє коріння. Адже воно і є той оберіг що береже твою родину. За тобою ж пращури!.. 
- Я зрозуміла, бабусю. – поклала голову на коліна старенької Таня. 
- Ти впізнала мене? – задоволено посміхнулася старенька. 
- Так. Ви моя прабабця. 
- Пра-прабабця, - поправила бабуся. А потім обережно підняла голову пра-правнучки і, дивлячись прямо у вічі, проказала: 
- Ми всі завжди поряд, але шануй звичаї. 
- Обіцяю, - твердо відповіла Таня. – І дочку навчу! 
- От і добре, от і славно, - взялася за свою хустинку старенька і в ту ж секунду наче дим розчинилася у повітрі. (Наталія Гуркіна. 300 слів)
 

Питання до тексту

 

1. Яку родинну реліквію передала мати дочці

А голку

Б наперсток

В котушку

Г мотовило

 

2. Що повинна була вишивати дівчина

А рушники

Б сорочки

В ковдри

Г вишиванки

 

3. Хто з хлопців закохався в красуню Таню

А Марат

Б Степан

В Влад

Г Віктор

 

4. Додайте слово в рядок :

 Вишиваю, вишиваю вишиванку, 
           Щоб одів її ти зранку на світанку, 
           Щоб моє кохання лихо відгонило, 
           Щоб тебе від бід і … боронило

 

А кривди

          Б хвороби

В нещастя

Г розлуки

 

5. Як сусідка називала Тетяну за надзвичайне вміння вишивати

А богиня

Б майстриня

В рукодільниця

Г чарівниця

 

6. Укажіть значення слова «заручини»

А  урочисте скріплення згоди обох сторін на весілля

Б комплекс церемоній і обрядів, часто народних традицій, пов'язаних з укладенням шлюбу

В  розмова старостів з батьками нареченої, обмін хлібом, перев'язування нареченої хустиною на знак згоди, а старостів — рушниками

Г розірвання шлюбу — розірвання подружнього зв'язку між чоловіком і жінкою за тих чи інших обставин

 

 

7. Як благословляли шлюб батьки

А «Нехай Вам, дітки,  буде холодно

Б «Нехай Вам, дітки, буде холодно

В «Нехай Вам, дітки, буде соромно

Г «Нехай Вам, дітки, буде солодко

 

8. Первісток

А перша квітка

Б перша дитина

В перша пташка

Г перша звістка

 

9. Що знайшла Таня під порогом

А Жмут ниток

Б клубок ниток

В котушку ниток

Г довгу нитку

 

10. Скільки було Тані років , коли мати передала ій наперсток

 А 12

Б 13

В 14

Г 15

 

11. Основна думка тексту

А шанувати матір

Б шанувати своє коріння

В шанувати звичай

Г шанувати старших

 

12. До якого стилю належить текст

А розмовний

Б художній

В публіцистичний

Г офіційно - діловий

VІ. Підсумок уроку.

VІІІ. Домашнє завдання.

 

  • Монолог.
  • Підручник, §®, вправа ® (письмово).

 

 

 

 

УРОК №

Тема. Написання складних прикметників разом і через дефіс.

Мета:  повторити й поглибити знання учнів про способи творення прикметників, зокрема про складання основ; сприяти зміцненню навичок правопису складних прикметників , формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати складні прикметники з вивченою орфограмою, розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти розвитку комунікативних вмінь учнів.

Міжпредметні зв’язки: використання складних прикметників для точного опису предметів, явищ.

ТИП УРОКУ:  урок формування практичних умінь і навичок

 

ХІД УРОКУ

І ОРГАНІЗАЦІЯ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ.

  • Утворити прикметник суфіксальним способом.

Сезон, камінь, глина, пружина, вина, малина, картина, дерево, буква, вогонь, ранок, зміна, письмо, страх, лимон, вікно, баштан, камінь, птах, лебідь, закон.

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ.

  • Крім суфіксального способу творення слів існує складання основ, що призводить до утворення нових складних слів.

 

ІV. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ.

  • Робота з підручником §®.

Разом

Окремо

1) Якщо утворені від складних іменників, що пишуться разом: лісосте-повий(лісостеп);

2) якщо утворені від сполучення

іменника з прикметником: народ-нопоетичний(народна поезія);

3) якщо першою частиною є числів-ник, написаний літерами (семира-зовий, дев’ятиповерхови

1) Якщо утворені від складних іменників, що пишуться через дефіс: генерал-

губернаторський(генерал-губернатор);

2) якщо утворені від двох, не підпо-рядкованих одне одному прикметників: мовно-літературний(мовний і літературний);

3) якщо першою частиною є військово-, воєнно-: військово-морський, воєнно-патріотичний;

4) якщо означають відтінки кольорів або поєднання кількох кольорів

в одному предметі: блакитно-синій, темно-зелений;

5) якщо позначають назви проміжних сторін світу: південно-східний;

6) якщо першою частиною є числівник, написаний цифрами (7-разовий, 9-поверховий).

 

V.  ФОРМУВАННЯ УМІНЬ ТА НАВИЧОК.

- Дослідження-конструювання

Утворити складні прикметники, записавши їх у дві колонки:

1) ті, що пишуться разом; 2) через дефіс. Пояснити правопис.

Народний і визвольний, народне господарство, народний і державний, народна розмова, народний обряд, народний і масовий, народо-

знавство, народний і міфологічний.

 

  • Розвиток комунікативних умінь. Створити опис, використовуючи  складні прикметники.

 

http://s007.radikal.ru/i301/1108/48/713d7985fd2f.jpg

 

Синьо – блакитний, яскраво-жовтий, багатобарвний, східнослов’янська хата, багатовіковий, славнозвісний , широколистий

 

 

 

http://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=83722694-39-72&n=21

 

Темно – зелений, жовто- зелений, темно – коричневий, вічнозелений, густийпрегустий,південноукраїнський, правобережний, лісостеповий,

 брунато - сизий

 

 

 

 

 

  • Лінгвістична гра.

Клас ділиться на кілька команд, кожна з яких протягом однієї хвили-ни має скласти й записати складні прикметники з першою частиною  науково- (або художньо-). Кожне правильно назване слово оцінюється  1 балом. Перемагає та команда, яка набере найбільшу кількість балів.

Матеріал для вчителя

1. Науково-допоміжний, науково-дослідний, науково-експеримен-тальний, науково-інформаційний, науково-історичний, науко-во-критичний, науково-методичний, науково-організаційний, нау-ково-освітній, науково-педагогічний, науково-пізнавальний, науко-во-політичний, науково-популярний, науково-практичний, науко-во-публіцистичний, науково-теоретичний, науково-фантастичний,

науково-художній.

-          Редагування.

 Прочитати подані прикметники. З’ясувати суть допущених орфогра-фічних помилок. Записати зредаговані слова.

Українопольський, суспільнокорисний, гірко-кислосолодкий, синю-ваточервоний, сліпо-глухонімий, хитро-мудрий, індивідуальнобригад-ний, фельд-єгельський, транс-атлантичний, пруськоавстрійський.

 

- Диктант.

1.Старокиївський район столиці -одне з найкращих місць.

2.Мій улюблений колір-  колір темно-зелений.

3.Ми замовили авіаквиток на Київ.

4.Я хочу працювати диктором на телебаченні.

5. У неділю  ми їздили на екскурсію в Новгород-Сіверський.

6.Вчителька дітям прочитала твори Гулака-Артемовського.

7. Я мрію стати віце-президентом України.

8.Мій тато працює на машинобудівному заводі.

9.Дуже гарна рослина перекотиполе.

10.Сергійко навчається в 5-А класі.

11. Ми проїхали півкілометра на велосипедах.

12. Мій дідусь генерал-майор внутрішніх військ.

13. Андрій живе на півдні Франції.

14. Дув холодний північно-східний вітер.

15.Моя прабабуся глухоніма.

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Уявити ситуацію, що вам довелося переїхати до іншого міста і продовжу-вати навчання в новому класному колективі. Скласти розповідь на тему«Традиції мого класу», використовуючи складні прикметники.

2. Виписати з підручника історії (географії, біології) опис предмета, події чи явища, у якому використовуються складні прикметники. Пояснити їх правопис.

 

 

 

Урок №

Тема: замітка в газету типу роздуму про вчинок людини.

Мета: ознайомити учнів з особливостями побудови замітки

типу роздуму (структурою, мовними особливостями); удосконалювати

вміння здійснювати аналіз заміток такого типу, а також складати

замітку в газету типу роздуму про вчинок людини, розвивати комунікативні вміння, зв’язно доводити свою думку, дотримуючись стилю; логічне мислення, виховувати в учнів повагу до друзів, найкращі моральні якості.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

Методи і форми навчання: бесіда, інтерактивні моменти: робота в

групах, самостійна робота, ігрові моменти, спостереження учнів над мовним матеріалом.

Обладнання: газети, роздавальний матеріал, пам’ятка, наочність,

тлумачний словник.

Епіграф: «Лише на добро земля обізветься добром» ( М.Сингаївський).

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.

- Бесіда.

1.  Що, на вашу думку, означають слова епіграфа, що цим автор хотів сказати?

2.  Чи погоджуєтеся ви з ним?

3.  А чи завжди ви так чините?

Саме так, найчастіше, чинить друг.

  •  Закінчіть речення: "Я думаю, що друг – це…"

«Дерево очікувань» (кольорові листочки – характеристика друга)

-  Бесіда.

1.  У кожного з вас є друг. Поміркуйте, які вчинки його вам

подобаються.

2.  Який вчинок його вам особливо запам’ятався?

3.  Яким стало ваше ставлення до нього після цього?

4.  Як ви вважаєте, чи вартий цей вчинок уваги багатьох

людей?

5.  А звідки ми дізнаємося інформацію з усієї України та,

навіть, світу?

З газет!!!

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Так, саме з газет, але неможливо просто взяти написати розповідь і

подати у газету. Потрібні необхідні знання, щоб правильно оформити

матеріал. Тому наша сьогоднішня тема: "Замітка в газету типу роздуму про вчинок людини".

ІV. Робота над створенням тексту.

  •  Робота з роздавальним матеріалом (газетами).

Прогляньте, кожний у своїй групі, газети і зробіть висновок: які

матеріали за обсягом і оформленням бувають у газетах, які рубрики

зустрічаються, і в яку ви зможете подати свій матеріал.

Ви помітили, що в газетах є невеликі матеріали, в яких міститься

багато інформації. Це – замітки.

Саме таку замітку ви спробуєте написати про вчинок вашого друга.

  •  Словникова робота.

Замітка – це 1. Жанр газетної публіцистики: стисла розповідь про

суспільно-цікавий факт чи явище без докладного коментування. 2. Короткий запис для збереження в пам’яті.

-  Робота над змістом і структурою тексту.

1. Як ви бачите з теми нашого уроку, замітка має бути типу роздуму.

Минулого уроку ми складали твір-роздум. Отже, з чого складається роздум? (Вступ, теза, докази, висновок.)

2. У якому ж стилі ми повинні створювати замітку в газету? (Зверніть

увагу, у визначенні це вказано.)

3. Які основні ознаки публіцистичного стилю ви знаєте?

(інформативність, логічність, фактографічність, точність; образність,

піднесеність, емоційність, експресивність)

- Оформіть наше друге дерево.

4.Опрацювання роздавального матеріалу.

Прочитайте замітку і визначте: І гр. - що в ній відображає заголовок:

тему чи головну думку; ІІ гр. – структуру роздуму; ІІІ гр. – ознаки

публіцистичного стилю.

Добрих людей у світі більше

Люди бувають різні, тому й поводяться по-різному, і вчинки в них різні. Одні люди добрі, лагідні, в них і вчинки добрі. Такі люди допомагають іншим. Якщо в них є можливість, вони завжди подадуть бідному або допоможуть каліці чи старенькому. З таких людей виходять добрі друзі, на яких можна покластися, знаючи, що ця людина тобі допоможе. Така людина ніколи не видасть тебе і не розповість твою таємницю. 
         Але є й такі люди, що ніколи не подадуть бідному, якщо навіть дуже багаті. Ці люди майже завжди стають черствими через збіднілість своєї душі. Усі ці люди готові на будь-що, коли їм щось потрібне. Вони дуже заздрісні, їм не можна довіряти свою таємницю — про неї знатимуть усі. Цим людям не можна довіряти ще й тому, що коли їм вигідно, вони можуть збрехати. Ці люди готові проміняти друга або рідну матір на будь-яку річ. Вони завжди дорікають тобі. Якщо посваритися з такою людиною, вона почне розповідати усім про тебе неправду або переказувати неприємні моменти з твого життя. 
          З такими злими і брехливими людьми краще не спілкуватися, бо сам станеш таким. Та, на щастя, добрих людей у нашому світі більше. 

  • Чого, на вашу думку в них (ній) не вистачає? (Що? Де? Коли?)

Замітка має бути точною, відображати всі факти відповідно до того що

конкретно відбулося, де була подія і коли.

5. Робота з пам’яткою.

А тепер я кожному роздаю пам’ятку "Як працювати над заміткою до

газети". Прочитайте.

Як працювати над заміткою

1.  Вдумайтеся в тему, обрану для замітки.

2.  Визначте адресата й мету висловлювання.

3.  Сформулюйте основну думку (теза може бути висловлена одним

реченням, простим за будовою, розповідним або у формі запитання і

відповіді на нього).

4.  Продумайте композицію замітки (вступ (теза), основна частина

(докази), закінчення (висновки)).

5.  Добирайте переконливі докази (приклади з життя, літератури,

висловлювання видатних людей тощо).

6.  Дбайте про мовленнєве оформлення замітки: уживайте мовні засоби,

характерні для тексту типу роздуму. Для зв’язку аргументів з тезою

вживайте сполучники  тому що, хоча, оскільки, через те що, не

зважаючи на те що; вставні слова по-перше, по-друге, нарешті, таким

чином.

  •   Написання замітки. Складіть замітку про вчинок вашого друга.

V. Підсумки уроку.

VІ. Домашнє завдання.

Кожна ваша група – невеличка редакція. Назвіть свою газету і складіть

газетний лист, на якому має бути назва рубрики і 4 ваші замітки. Для цього оберіть фотографа, коректора, видавця, головного редактора.

Прогляньте зразки газет, які робили учні з паралельних шостих класів.

 

 

 

Урок №

Тема. Написання -н-і -нн-у прикметниках.

Мета:  повторити й поглибити знання учнів про способи творення прикметників; сприяти зміцненню навичок правопису прикметників з -н-і -нн- ; розвивати творчі вміння моделювати й конструювати мовні явища(діалог); за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу сприяти розширенню світогляду шестикласників,

Тип уроку:  урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організація .

ІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань .

  • Розвиток мовлення. Складання діалогів за запропонованою темою.
  • Дуже актуальна тема для підлітків – збереження здоров’я  та проведення дозвілля. Прослухайте діалог. Дайте характеристики співрозмовникам.

 

- Привіт!

- Привіт! Підеш сьогодні з нами кататися на велосипеді до парку?

- Я б залюбки та не можу! Справа в тому, що в мене сестричка захворіла. Зараз до аптеки поспішаю, за ліками. А потім буду наглядати за нею, доки батьки з роботи повернуться.

- Дуже шкода! А що з сестрою?

- Мабуть, застудилася. В неї підвищилася температура та голова болить. Через те ще й настрій зіпсувався, то вона капризує весь час.

- Це дуже неприємні відчуття. Коли хворієш, весь світ не милий.

- Та не кажи. Недарма нам весь час кажуть цінувати здоров’я та піклуватися про себе. Та хто ж слухає, поки не захворіє!

- Так, на жаль, ми часто байдуже ставимося до свого здоров’я. Коли здоровий, здається, що так воно й повинне бути, і буде завжди.

- От і я про це задумався. Сестричка в мене завжди була «кімнатною рослиною». Погано холод переносить. Зарядку робити не хоче, гартуватися теж. Треба буде самому зайнятися оздоровчими вправами та й її долучити. А то – які слабенькі стали, трохи похолодало на вулиці, одразу застуда.

- Правильно. А то весь час доведеться на ліках сидіти – хіба це здоров’я? Треба гуляти частіше на свіжому повітрі – це корисно. Тож, якщо все ж звільнишся, приїжджай до парку кататися. Ми збираємося біля п’ятої години.

- Буду старатися!

 

  • Запитайте в однокласників про те, які вони мають уподобання і як ці уподобання сприяють зміцненню здоров’я.
  • Складіть діалог з цієї теми.

 

 

 

V. Вивчення нового матеріалу.

- Робота з підручником. § ®.

Написання -н-і -нн-у прикметниках

-нн-1) У прикметниках, утворених від іменників з основою на н: стіна → стінний;

2) у наголошених суфіксах прикметників, що позначають збільшену міру

якості: страшенний, здоровенний;

3) у прикметниках священний, огненний, благословенний, блаженний

-н-У прикметниках із суфіксами -ин-, -ін-, -ан- (-ян-), -ен-:

буквений, дерев’яний.

VІ. Формування умінь та навичок.

-  Від поданих слів утворити прикметники. Виділити суфікси. Пояснити правопис.

Сезон, камінь, глина, пружина, вина, малина, картина, дерево, бук-ва, вогонь, ранок, зміна, письмо, страх, лимон, вікно.

  • Три-чотири прикметники ввести у словосполучення. Скласти репліки діалогу.
  • Гра «Хто швидше?» Від поданих форм утворити за зразком при-кметники. Пояснити їх правопис.

Зразок. Без закону — беззаконний.

Без імені, без сну, без жалю, без кінця, без сліду, без упину.

  • Розібрати за будовою утворені прикметники.
  • Попереджувальний  диктант. Пояснити вживання

подвоєних приголосних (або його відсутність).

Справедливий, невинуватий, великий, потухлий, безмежний, ці-лий, надзвичайний, яровий, невимовний, молодий, наспівний, інтен-сивний, легковажний.

  • Словниковий диктант – самоперевірка.

Довідка:зако(н, нн)ий, безви(н, нн)ий, здорове(н, нн)ий, нескінче(н, нн)ий, незрівня(н, нн)ий, несказа(н, нн)ий, пісе(н, нн)ий, нап-руже(н, нн)ий, тьмя(н, нн)ий, неподіль(н, нн)ий, весня(н, нн)ий, вітря(н, нн)ий, ю(н, нн)ий.

 

  • Тестове завдання
  1. У словах пишеться –нн-

А стін(нн)ий, глинян(нн)ий

Б невблаган( нн)ий, телефон(нн)ий

В ллян(нн)ий, ден(нн)ий

Г священ(нн)ий, голубин(нн)ий

  1. У словах пишеться –н-

А полотнян(нн)ий, півден(нн)ий

Б крижан(нн)ий, зміїн(нн)ий

В годин(нн)ий, водн(нн)ий

Г туман(нн)ий, безслідн(нн)ий

VІI. Підсумок уроку

VIІI. Домашнє завдання

  1. §®. Вправа ®.

2. Підготувати усне висловлювання на тему « Як бути здоровим».

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
27 вересня 2018
Переглядів
547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку