Для керівників гуртків позашкільної освіти. До Вашої уваги пропонується схема плану розробки проведення заняття з коментарями до кожного пункту та рекомендаціями. |
|
Схема плану–конспекту заняття |
для гуртка |
|
До Вашої уваги пропонується схема плану з коментарями до кожного пункту та рекомендаціями. |
|
Чередниченко Л.В. |
08.06.2018 |
|
Тема заняття _______________________________________________________
Мета заняття (навчальна, розвиваюча, виховна).
Завдання заняття (бажано).
Тип заняття (засвоєння нових знань, умінь та навичок; формування практичних умінь та навичок; застосування умінь та навичок; узагальнювальний; комбінований).
Методи (бажано):
− словесні (розповідь, бесіда, пояснення, лекція, інструктаж тощо);
− наочні (демонстрація предметів, явищ, посібників тощо);
− практичні (практична робота, навчальні вправи, ігрові вправи, екскурсія, виставка тощо).
Рівні повідомлення навчального матеріалу (бажано):
− інформаційний (навчальний матеріал подається у вигляді готової інформації: розповідь, демонстрація, пояснення);
− інформаційно-операційний (одночасно з інформаційним способом відображення навчального матеріалу даються розгорнуті пояснення функціонування об'єкту вивчення і способи операцій з ним);
− проблемний (визначається проблема і намічається шляхи її вирішення, наприклад, розгортання ряду логічних міркувань і доказів).
Тривалість заняття (в т.ч. додатково до даної теми).
Міжпредметні зв'язки.
Форма заняття: індивідуальна, групова.
Обладнання: таблиці, плакати, саморобні наочності, схеми, моделі, технічні засоби, роздатковий матеріал, готові вироби, демонстраційний матеріал, інструкційні картки, література тощо.
Хід заняття
(його структура залежить від типу заняття, інших параметрів)
І. Вступна частина:
− повідомлення теми і мети заняття, очікуваних результатів;
− актуалізація опорних знань;
− мотивація навчальної діяльності гуртківців.
ІІ. Основна частина:
− висвітлення керівником матеріалу нової теми;
− оволодіння новими теоретичними знаннями, ознайомлення з термінами, способами практичних дій;
− залучення учнів до самостійного осмислення нового матеріалу, самостійна робота учнів;
− підведення гуртківців до самостійних узагальнень, висновків.
ІІІ. Завершальна частина:
− загальний підсумок заняття з визначенням його позитивних і негативних моментів, пояснення можливості використовування одержаних знань;
− повідомлення завдань до наступного заняття;
− рекомендація літератури або інших джерел інформації для самостійного опрацювання.
Тема заняття. Формулювання теми має стосуватися фактичного матеріалу заняття, викликати інтерес до почутого. Тема, яка пропонується вихованцям може відрізнятися від теми, записаної в плані за стилем (художній – діловий). Тема повинна чітко, лаконічно, емоційно виражати стислий зміст заняття.
Мета заняття - основа ефективної діяльності педагога та учнів, що визначає характер їх взаємодії. Вона реалізується в спільній діяльності всіх учасників навчально-виховного процесу. В меті заняття формулюється результат, до якого повинні прагнути учасники навчального процесу, і, якщо вона визначена нечітко, чи педагог погано уявляє собі шляхи та способи її досягнення, ефективності заняття важко досягти.
Перш ніж сформулювати триєдину мету заняття педагог повинен знайти відповіді на питання:
Мета заняття: навчальна, розвиваюча, виховна.
Навчальна мета (навчити, познайомити) - передбачає формування практичної діяльності, уміння аналізувати, спостерігати. Спрямована на активізацію уяви та фантазії.
Типові формулювання:
Розвиваюча мета (розвинути) – спрямована на розвиток творчого потенціалу.
Типові формулювання:
Виховна мета (виховати) – спрямована на виховання загальнолюдських цінностей, нових ідей та образів.
Типові формулювання:
Завдання (бажано):
Типові формулювання загального характеру:
Навчальні завдання:
Розвивальні завдання:
Виховні завдання:
Методи
Метод – це «шлях до досягнення мети», спосіб теоретичного дослідження або практичного здійснення будь-чого.
Основні методи:
За джерелом передачі та сприйняття навчальної інформації:
Методи стимулювання інтересу до навчання:
пізнавальні ігри, створення цікавої ситуації, створення ситуації успіху, реалізація виховного потенціалу, ситуації неуспіху, емоційних переживань.
Методи стимулювання обов’язку відповідальності:
Типи занять
У центрі уваги позашкільної освіти стоїть особистість дитини з її потребами і інтересами. Тому, краще за все вирішує проблему проведення заняття особистісно орієнтований підхід.
Заняття в гуртку є особистісно орієнтованими, спрямовані на покращення якості дитячого життя на основі творчості вихованців і педагогів, принципів самореалізації, максимального збільшення соціального досвіду дитини; духовної єдності особистості і колективу у спільній цікавій діяльності і відпочинку.
В позашкільній педагогіці використовуються як шкільні типи занять та їх форми так і нетрадиційні.
Кожне заняття має свою структуру. Тип заняття визначається наявністю та послідовністю структурних частин. Тип — це орієнтир, спрямованість, характеристика, обличчя.
Класифікація типів занять:
Форми організації занять
Форми організації навчання – зовнішнє вираження узгодженої діяльності педагога та вихованців, яка здійснюється в певному режимі та по порядку.
Форми організації занять в позашкільній роботі:
групові: ведеться робота з усією групою, викладається загальний матеріал. В межах групи можливо виділяти підгрупи.
індивідуальні: передбачено роботу з дітьми, які виявили особливі здібності.
Види занять:
ділова гра, змагання, театралізоване заняття, взаємонавчання вихованців, залік, творчий звіт, конкурс, рольова гра, концерт, конференція, семінар, екскурсія, салон, мандрівка, імпровізація тощо.
Міжпредметні зв’язки: зв'язок з якими видами мистецтва можна прослідкувати в ході даного заняття (світова, українська художні культури, музика, образотворче мистецтво, література…)
Обладнання: посібники, газети, журнали, документи тощо;
дидактичний матеріал, наочний матеріал (схеми, моделі, плакати тощо);
відеофільми, комп’ютерні диски, аудіо матеріали.
Обладнання повинне відповідати вимогам часу.
Очікуваний результат – які завдання мають бути вирішені, чого повинні навчитися вихованці.
Хід заняття
(структура заняття)
Структура - поєднання, взаємозв'язок елементів і частин заняття. Структура залежить від типу заняття. В структурі заняття можна виділяти дві частини:
І. Вступна частина.
Організаційний момент - перевірте готовність дітей до уроку, підтримуйте порядок і дисципліну протягом усього заняття.
Повідомлення теми та мети заняття, очікуваних результатів.
Тема, мета заняття повинні оголошуватися обов’язково, назва теми, мета, завдання мають бути адаптованим до сприйняття дітей.
Поясніть важливість теми.
Зробіть мету заняття метою вихованців.
Формуйте мету, орієнтуючись на потреби та інтереси вихованців.
Формулюйте конкретні навчальні завдання, якими повинні оволодіти учні.
Нагадуйте тему, мету і завдання протягом заняття.
Концентруйтесь на знаннях і уміннях, що відповідають інтересам і потребам вихованців.
Актуалізація опорних знань.
Визначте поняття, які треба активізувати у свідомості дітей, щоб підготувати до сприйняття нового матеріалу.
Мотивація навчальної діяльності гуртківців.
При побудові заняття необхідно враховувати три види мотивації:
Соціальну — підняти авторитет дитини серед товаришів, похвалити за старанність у роботі тощо.
Прагматичну — посилити увагу до дисципліни, інформації, яка буде потрібна при вступі до ВНЗ, при придбанні спеціальності тощо.
Змістовну - застосування знань у нестандартних ситуаціях, пізнавальні спори, введення учнів у проблемні ситуації.
II. Основна частина
Засвоєння нових навчальних компетентностей:
Формування навчальних способів діяльності:
III. Заключна частина (підведення підсумків заняття)
Рекомендації
Яким повинно бути заняття, щоб вихованці сказали: «Я біжу на заняття гуртка!»? Безумовно - цікавим, таким, що пробуджує розум та уяву, розширює світогляд. Тому доречно використовувати в роботі інтерактивні методи навчання, ігрову діяльність, адже вони мають багато переваг:
перед собою реалістичні завдання.
2. Допомагайте вихованцям бути відповідальними
за успіхи та прорахунки.
3. Зробіть ситуацію успіху досяжною для кожного вихованця.
4. Робіть аудиторію та заняття
більш привабливими та цікавими.
Пов'язуйте інформацію з життєвим досвідом вихованців. Намагайтеся оцінювати подачу будь-якого навчального матеріалу з позиції дитини, тоді народжуються заняття, на яких дітям працювати легко, бо всі структурні компоненти підпорядковуються віковим особливостям: фізична спроможність, емоційне сприйняття навколишнього світу, мовленнєвий розвиток, прагнення отримувати нові знання.
Життя висунуло суспільний запит на виховання творчої особистості, здатної самостійно мислити та приймати нестандартні рішення, висувати оригінальні ідеї. Тому пропонуйте вихованцям різноманітні завдання, що стимулюють розвиток їх творчих здібностей. Дітям подобаються такі види діяльності, які дають матеріал для роздумів, фантазування, можливість проявляти ініціативу й самостійність, спілкуватися, спільно приймати рішення, робити вибір і відповідати за нього.