Схеми з'єднання проводів і кабелів

Про матеріал

У методичній розробці розкриваються питання використання інформаційно-комунікативних та квест-технологій як засобу підвищення якості навчання. Наведені дидактичні завдання для організації колективної та самостійної діяльності учнів. Дана розробка адресована викладачам з професійно-теоретичного навчання.

Перегляд файлу


2017

2015

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

ВСТУП

ВСТУП

Хто не застосовує нові засоби, нехай чекає нових неприємностей, тому що час – найвеличніший майстер нововведень.

Френсіс Бекон

Посилення ролі професійно-технічної освіти як динамічної системи, що здійснює активний вплив на подальший розвиток економіки держави, підтверджується як вітчизняним, так і зарубіжним досвідом. 

Високий рівень національної робітничої сили сприяє залученню іноземних інвестицій, розвиває можливості експортного виробництва з великою питомою вагою кваліфікованої праці. 

У зв’язку з цим, одним із напрямків удосконалення змісту професійного навчання, що забезпечує конкурентоспроможність випускника на ринку праці, є впровадження нових методик навчання, інноваційних технологій, нових форм і методів професійної підготовки учнів, поширення ідей передового виробничого досвіду.

Метою сучасного уроку стає вже не нагромадження знань, а пошукова діяльність, спрямована на формування умінь та навичок щодо орієнтації в інформаційному просторі. Нового звучання набуває не стільки констатація проблеми, скільки доцільність та шляхи її розв'язання. А відтак нового акценту заслуговує співпраця на уроці викладача і учня, що будують свою навчальну - пізнавальну роботу. Сучасній молоді необхідно опанувати вміння вирішувати складні проблеми, критично ставитись до обставин, порівнювати альтернативні точки зору та приймати зважені рішення.

Програмою з предмету «Спецтехнологія» передбачено вивчення теми «Схеми з’єднань проводів і кабелів». Учні знайомляться з способами та схемами з’єднання проводів і кабелів, з’єднанням проводів в розподільних коробках, схемами розлючення розетки в розподільній коробці, схемами підключення одно- та двохклавішного вимикача. Методична розробка  на тему «Схеми з’єднань проводів і кабелів» містить різні види навчальної співпраці на уроці, як традиційне так й інтерактивне: прийоми методу критичного мислення метод

 

 

 

 


 

 

 

 

 

ХАРАКТЕРИСТИКИ ТА НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНІ ЗАДАЧІ ТЕМИ

 

Навчальна тема «Електромонтажні роботи» вивчається у професійнотехнічних навчальних закладах в обсязі 8 годин. Урок №35 «Схеми з’єднання проводів і кабелів» є передостаннім уроком поурочна-тематичного плану предмету спецтехнологія з професії «Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування» 3-й розряд. Це підтверджується витягом з плану, який складено відповідно до робочої навчальної програми з предмету «Спецтехнологія» з професій: Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування.

Навчально-виховна задача уроку реалізується у вигляді триєдиної мети:

Ø навчальна мета передбачає: розширення та поглиблення знань учнів про способи з’єднання проводів та кабелів. Вивчення з’єднання проводів в розподільних коробках, схеми розлючення розетки в розподільній коробці, схеми підключення одно- та двох клавішного вимикача. Формування  навички самостійної діяльності учнів на уроці, роботи з дидактичними матеріалами, самоконтролю, взаємоконтролю, пізнавального інтересу, використання новин науки і техніки, ігрових ситуацій  

Ø розвиваюча мета уроку сприяє: розвитку творчого підходу до навчання, пам’яті, уваги, професійному мисленню учнів, вмінню самостійно приймати рішення, вирішувати конфліктні ситуації, організаторським здібностям, вмінню узагальнювати і систематизувати знання, грамотному

висловлюванню свого міркування та обґрунтуванню їхньої правильності ;  

Ø виховна мета уроку сприяє виховуванню творчого ставлення до навчання, любові до обраної професії, уважності, зібраності, спостережливості, відповідальності, організованості, дисциплінованості, обов’язку, встановленню  зв’язків одержаних знань з практикою.

 

 

 

 

ВИТЯГ З ПОУРОЧНО-ТЕМАТИЧНОГО ПЛАНУ

з предмета «Спецтехнологія»

Професія: «Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування»

Кваліфікація: ІІІ розряд Кількість годин на предмет: 110  

 

Назва  та № теми

програми

 

К-ть год. на тему

Назва теми та № уроку

К-ть

год. на урок

Тема 2.

Електромонтажні роботи  

 

8

Урок 29. Організація  робочого місця і охорона праці при виконанні електромонтажних робіт

1

 

1

 

Урок 31. Монтажні матеріали, види  і деталі. 

1

 

Урок 32. Основні операції технологічного процесу при виконанні електромонтажних робіт

1

 

Урок 33 - 34 Способи оброблення та з’єднання проводів і кабелів. 

 Клейові         з’єднання.        Галузь

застосування клейових з’єднань в  електромонтажних роботах

2

 

Урок 35. Схеми з’єднань проводів і кабелів

1

 

Урок 36. Перевірка і маркування електричних кіл

1

 

 

 

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ  ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ РІЗНИХ ЕТАПІВ УРОКУ

Реалії сьогоднішнього дня вимагають нових підходів до організації навчального процесу в ліцеї, зокрема, проведення уроку.

Сучасний урок – це урок демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом з ними. Це урок, на якому присутній демократичний стиль спілкування, де учні вчаться здобувати знання, а не отримувати готові, де жоден з них не боїться висловлювати свою думку й доводити її.

Процес конструювання навчального заняття в загальному вигляді можна уявити як установлення різноманітних зв'язків між етапами в структурі заняття і зв'язків усередині кожного етапу

Робота учнів на уроці може здійснюватися як індивідуально за відповідними завданнями, так і в парах або групах. Групи формуються за кооперувально-груповою формою. Завдання диференціюються за принципом індивідуального підходу. Склад груп учнів не повинен бути постійним: з ростом можливостей учня його переводять до іншої групи.

Етап перевірки домашнього завдання

Розпочати цей етап доцільно з фронтальної перевірки наявності домашнього завдання в усіх учнів із метою визначення тих, хто його не виконав, та організації виконання цими учнями хоча б частини домашнього завдання найнижчого рівня і повторення теоретичного матеріалу підручника за опосередкованої або безпосередньої допомоги викладача.

На даному уроці перевірка домашнього завдання проходить в декілька етапів: 

І етап – колективна робота за методом «Веббінга».

Веббінг — «павутиння слів». Це метод побудови логічних структурованих зв'язків між явищами і подіями. Ґрунтується він на асоціативних і логічних елементах розумової діяльності учнів. Веббінг починається з ключового слова, навколо якого «нарощуються» інші терміни, що пов'язані з ним асоціативно або логічно. На цьому етапі я пропоную учням продовжити заповнювати запропоновану схему відповідними назвами способів з’єднання проводів і кабелів. По мірі вивчення матеріалу структурно-логічну схему можна продовжувати далі. Учні можуть доповнити дану схему порядком виконання кожної скрутки і т.д.

ІІ етап – індивідуальна дифиринційована робота для учнів по карткахзавданнях. Для учнів середнього рівня я пропоную два види карток: тест на встановлення відповідності (Картка-завдання№1)  та клоуз-тест (Картказавдання№2).

Тестові завдання на встановлення відповідності належать до категорії логічних пар і називаються ще форматом розширеного вибору. Завдання цього типу складається з інструкції-завдання та двох колонок, у яких частини матеріалу позначено буквами (ліворуч) і цифрами (праворуч). Треба співвіднести цей матеріал і поряд з буквою записати цифру (декілька рядків із цифрами зайві).

Клоуз – тест – це тест, при виконанні якого необхідно відновити відсутні елементи тексту, наприклад кожне третє слово, використовуючи механізм імовірнісного прогнозування. Цей вид тестів дуже зручний у користуванні, мало потребує часу, легко перевіряється. Даний вид тестування зручно проводити з більш слабкими учнями.

Учням творчого рівня можна запропонувати проблемне запитання, яке вони повинні вирішити та обґрунтувати. 

Етап актуалізації опорних знань

Даний етап уроку доцільно провести з використанням методу «Технічний футбол». Під час фронтального опитування за низкою запитань викладач вибирає для відповіді першого учня, а далі учень, який відповідає, вибирає наступного.

Тобто умовно «дає пас» у «технічному футболі».

Учням необхідно коротко описати послідовність виконання способів оброблення та з’єднання проводів і кабелів які наведені на слайдах.

 

Етап мотивації навчальної діяльності

Визначальним компонентом організації навчальної діяльності є мотивація. Вона може бути внутрішньою або зовнішньою щодо діяльності, однак завжди є внутрішньою характеристикою особистості як суб'єкта цієї діяльності. Передумовою успіху в ній є сформованість спонукальної сфери, розвиток якої потребує цілеспрямованого педагогічного впливу.

Для даного уроку в якості мотивації можна вибрати створення проблемної ситуації, яку учні повинні розв’язати і яка допоможе їм сконцентруватися на вивченні ного матеріалу.

Етап вивчення нового матеріалу (самостійна робота учнів)

Урок засвоєння нових знань спрямований на вивчення нового матеріалу, що має великий обсяг інформації, яка потребує значних витрат часу на опрацювання. Під час проведення такого уроку основний акцент ставиться на самостійному засвоєнні знань учнями під керівництвом викладача.

Вивчення нового матеріалу на даному уроці доцільно провести у вигляді самостійної роботи учнів з використанням технології «Веб-квест».  

Веб-квест дає можливість учням ефективно використовувати інформацію, яку вони знаходять у мережі. Це технологія орієнтована на учнів, занурених у процес навчання, яка розвиває їх критичне мислення.

Завдяки конструктивному підходу до навчання, учні не лише добирають і упорядковують інформацію, отриману з Інтернету, а також скеровують свою діяльність на поставлене перед ними завдання. Це технологія, яка дозволяє працювати в групах (від трьох до п’яти чоловік), розвиває конкурентність і лідерські якості.


При вивченні нового матеріалу учні об’єднуються в три підгрупи, кожна з яких отримує конверт з пазлами – завданнями та посиланнями на веб-сайти, де можна знайти відповіді на поставлені запитання. Результати опрацьованих матеріалів заносяться в таблицю. Після виконання завдань учні презентують свою відповідь навчальній групі. Викладач в даній роботі виступає як консультант.

Домашні завдання передбачають  самостійне вивчення нового матеріалу.


Для того, щоб домашня навчальна робота була ефективною, учні повинні бути

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

2.   ТСО: комп'ютер, телевізор.

3.   Зразки різних форм розподільних коробок.



 

завдання№2);

для учнів з творчим рівнем знань  

 



КАРТКА-ЗАВДАННЯ №1

(середній рівень навчальних досягнень)

Завдання: встанови відповідність між назвою та малюнком

                1.         

а. самозажимні з’єднання

2.  

б. паяння

              3.  

в. скрутка

г. опресування

                5.         

д. зварювання

6.  

е. гвинтові контактні затиски

                 7.          

є. болтові з’єднання

 

Бланк відповіді

1

2

3

4

5

6

7

в

г

д

б

е

є

а

КАРТКА-ЗАВДАННЯ №2


(середній рівень навчальних  досягнень) КАРТКА-ЗАВДАННЯ №2

(для учнів творчого блоку)

Контакт! Є контакт!

З’єднання між   собою         проводів     повинно      забезпечувати      необхідну максимальну механічну міцність. При цьому електричний опір місця контакту повиннен бути мінімальним.

Такі властивості повинні зберігатися протягом усього часу експлуатації електропроводки. 

Як правильно з’єднувати між собою різнотипні дроти, і які способи їх з’єднання існують?

ОЧИКУВАНА ВІДПОВІДЬ

Найбільш простим і перевіреним є спосіб з’єднання скручуванням. Щоб здійснити таке з’єднання достатньо взяти два дроти, видалити шар ізоляції 5 см і оголені жили скрутити між собою. Проте, така «вита пара» з мідних і алюмінієвих проводів неприпустима. Це обумовлено значною різницею коефіцієнтів теплового розширення матеріалів проводів. У міді коефіцієнт теплового розширення дорівнює 16.6, а в алюмінію 22.2.

Правильне з'єднання проводів за допомогою гвинтів і гайок є найнадійнішим і здатне забезпечувати належний контакт протягом усього терміну служби електропроводки і приєднаних електроприладів. Легко розбирається і дозволяє з'єднувати будь-яку кількість провідників, обмежене тільки довжиною гвинта. 

Таким сполученням можна успішно з'єднувати проводи в будь-якому поєднанні, алюмінієві і мідні, тонкі і товсті, багатожильні та одножильні. Головне, не допускати безпосереднього контакту проводів з міді й алюмінію, і встановлювати  пружинні шайби.

В даний час широке поширення одержав спосіб з'єднання проводів за допомогою клемної колодки. Звичайно, цей вид з'єднання проводів по надійності поступається з'єднанню за допомогою гвинта і гайки, але має ряд переваг. Дозволяє надійно і швидко з'єднувати алюмінієві дроти і мідні між собою в будьякому поєднанні, не потрібно формувати на кінцях проводів колечка, не потрібно з'єднання ізолювати, так як конструкція клемної колодки виключає випадковий дотик оголених ділянок проводів один з одним.


З'єднання алюмінієвих проводів з мідними можна виконувати за допомогою клемної колодки з плоско пружинним затискачем Wago.



розподільних і відгалужувальних, але і в монтажних (установчих) коробках. Робити це рекомендується шляхом опресування, зварювання, скруток з


 

 



 


 

 


 


 




2.       Виконати тестове завдання. Вставити замість крапок пропущені вирази.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВКИ


Запропонований урок відповідає сучасним вимогам в ньому поєднані ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА 

pdf
Додано
15 березня 2018
Переглядів
2765
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку