Школа молодого вчителя іноземної мови

Про матеріал
В методичному посібнику «Від перших кроків до професійного зростання» представлені практичні матеріали системи методичної роботи з молодими вчителями іноземних мов школи, школи молодого вчителя: • Особливості структури, форми, завдання; • Контроль за діяльністю молодих педагогів, її аналіз; • Організація методичної допомоги вчителям-початківцям; • Форми наукової дослідно-експериментальної роботи молодих педагогів; • Наведені зразки планів роботи школи, наставників з молодими викладачами; • Теоретичний банк «На допомогу молодим»; Даний посібник запропонований керівниками шкіл, заступникам директорів з навчально-виховної роботи, керівникам методичних об’єднань, молодим вчителям-початківцям як реальна, діюча допомога.
Перегляд файлу

Бентковська А.А.

 

Школа молодого вчителя іноземної мови

«Працюємо разом» ЗОШ №1

ім. Т.Г.Шевченка з поглибленим вивченням

 іноземних мов м.Бердичева

 

 

 

 

Бердичів 2011


 

 

 

 

 

 

 

 

Матеріали були затверджені на засіданні методоб’єднання вчителів іноземних мов та рекомендовані до друку (протокол №2 від 26.10.2011 року).

 

 

Автор: Бентковська А.А. – заступник директора з навчально-виховної роботи ЗОШ №1 м. Бердичева, вчитель англ. мови, вчитель-методист.

 

 

Рецензент: Вікарчук І.В. – директор школи №1 м. Бердичева, ст. вчитель.

 

 

 

 

 

В методичному посібнику «Від перших кроків до професійного зростання» представлені практичні матеріали системи методичної роботи з молодими вчителями іноземних мов школи, школи молодого вчителя:

  • Особливості структури, форми, завдання;
  • Контроль за діяльністю молодих педагогів, її аналіз;
  • Організація методичної допомоги вчителям-початківцям;
  • Форми наукової дослідно-експериментальної роботи молодих педагогів;
  • Наведені зразки планів роботи школи, наставників з молодими викладачами;
  • Теоретичний банк «На допомогу молодим»;

Даний посібник запропонований керівниками шкіл, заступникам директорів з навчально-виховної роботи, керівникам методичних об’єднань, молодим вчителям-початківцям як реальна, діюча допомога.

 

 

 

 

 

 

Зміст

  1. З досвіду роботи школи молодого вчителя іноземної мови «Працюємо разом» ЗОШ №1 з поглибленим вивченням іноземних мов ім. Т. Г. Шевченка м. Бердичева.

 

  1.         Робота з молодими вчителями у школі. Ст.7
  2.         Зразок плану роботи школи молодого вчителя «Працюємо разом». Ст.14
  3.         Зразок плану роботи вчителя-наставника. Ст.16
  4.         Зразок плану стажування молодого вчителя іноземної мови. Ст.17
  5.         Пам’ятки наставнику та молодому викладачу. Ст.19
  6.         Сучасний урок іноземної мови на допомогу керівнику школи та молодому спеціалісту. Ст.20
  7.         Самоаналіз уроку. Ст.22

 

  1. Теоретичний банк портфоліо молодого вчителя.

 

  1.         Види помилок та шляхи їх подолання. Ст.24
  2.         Різноманітні види уроків. Ст.28
  3.         Перевірка навчальних досягнень учнів. Ст.34
  4.         Знайомтесь: інтерактивне навчання. Ст.35
  5.         Системний підхід до домашнього завдання. Ст.37

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



З досвіду роботи школи молодого вчителя іноземної мови «Працюємо разом»

ЗОШ №1 з поглибленим вивченням іноземних мов ім. Т. Г. Шевченка м. Бердичева.


На початку своєї діяльності молодий учитель нерідко переживає значні труднощі, що інколи навіть призводить до сумнівів щодо правильності вибору професій І це тому, що він не озброєний арсеналом методів і прийомів, апробованих старшими колегами. Ми далекі від проповідування шаблонів і готових рецептів. Але є такі «ключики» в педагогічній діяльності, які можна творчо застосувати за схожих ситуацій, що допоможе уникнути зайвих труднощів та помилок.

Напевно, молодий учитель і сам спроможний розв’язати переважну більшість проблем, які постануть перед ним у перші роки його професійної діяльності. Втім, сподіваємося, що деякі поради та нотатки стануть дороговказом у країні Педагогіка.

Молодий учитель має стати до роботи в середині серпня. І от ви у школі... Зустріч з нею не залишає вас байдужим. «Ось яка вона! Скільки ж тут доведеться працювати? Два-три роки? А може, і все життя...»

Вас цікавитиме чимало різних питань. Не залишайте їх на потім. Сьогодні ви вперше зустрілися зі своїм директором. Віднині багато що стане «своїм»: директор, школа, учні, колеги...

Враження від першого знайомства відіграє значну роль у подальшому спілкуванні

з керівництвом, вчителями та учнями. Пам'ятайте: ваш статус учителя має

підтверджуватися не тільки дипломом, а й поведінкою.


Робота з молодими вчителями у школі

 

Молодий спеціаліст — це вчитель, який працює в школі 1—3 роки. Спостереження за роботою молодих спеціалістів дають змогу виявити ряд загальних недоліків і труднощів, властивих для них:

  •      недостатнє знання нормативних і методичних документів;
  •      недостатнє володіння методикою;
  •      невміння конструювати й аналізувати урок;
  •      недостатня теоретична підготовка;
  •      недостатній розвиток навичок планування уроків та іншої педагогічної діяльності;
  •      невміння формувати в учнів навички навчальної роботи;
  •      труднощі в розв'язанні питань наступності і між предметних зв'язків.

Найбільші труднощі у педагогів-початківців викликають питання індивідуального підходу до учнів (60 %), стосунків з учнями (40 %), з батьками (50 %). Це необхідно враховувати при плануванні роботи з даною категорією вчителів.

Можна виділити такі напрямки роботи з молодими спеціалістами, які можуть допомогти в подоланні вищезгаданих труднощів:

  •      удосконалення психолого-педагогічної підготовки молодих спеціалістів;
  •      глибоке вивчення навчальних програм;
  • навчання конструювання уроку і самоаналізу; відбору технологій, методик, використання методичної та спеціальної літератури;
  •      вивчення та впровадження в роботу кращого педагогічного досвіду.

Основні форми роботи:

  •      проблемно-творчі семінари для молодих спеціалістів;
  •      «Школа молодого спеціаліста»;
  •      індивідуальні та групові консультації з основних методичних і психологічних

проблем;

  •      відвідування та аналіз уроків молодих спеціалістів;
  •      надання допомоги в складанні календарного і тематичного планування;
  •      ознайомлення з нормами оцінювання;
  • допомога в перевірці зошитів; навчання методики складання тестових завдань та ін. Інститут наставництва покликаний забезпечити особистісно орієнтовану допомогу молодим спеціалістам.

При плануванні роботи з педагогами-початківцями можна використовувати всі види внутрішньо шкільного  контролю. Але основна роль відводиться попереджувальному та оглядовому контролю, особливо в перший рік роботи вчителя.

Оглядовий контроль необхідний для загального ознайомлення з професійним рівнем роботи молодого вчителя. Використовується цей вид контролю на початку навчального року, бажано при відвідуванні всіх уроків з будь-якої теми та позакласного заходу, щоб у кінці вивчення теми перевірити і проаналізувати рівень навчальних досягнень учнів, ефективність організації позакласної роботи.

Попереджувальний контроль проводиться з метою виявлення і запобігання в майбутньому можливим помилкам у роботі вчителя.

Однак при організації будь-якого виду контролю передусім необхідно визначити мету контролю, скласти план перевірки, обрати форми і методи перевірки. У підсумковій довідці слід відобразити:

  •      фактичний стан справ;
  •      об'єктивну оцінку цього стану;
  • рекомендації і пропозиції щодо вдосконалення навчально-виховного процесу  та усунення недоліків.

 

 

Структура методичної роботи з молодими спеціалістами

 

 

Колективно-групові форми роботи

 

 

 

Школа

 

Індивідуальні форми роботи

 

 

 

 

самоосвіта

 

Методичні об’єднання

 

 

Школа молодого вчителя

 

діагностування

 

 

наставництво

 

Консультації

співбесіди

Тематичні виставки

 

Клуб молодого фахівця

Творчі звіти

 

Методичні фестивалі

 

 

Школа ППД

Педагогічні виставки

 

Зустріч з цікавими людьми

 

 

Методичні аукціони

                                Зустрічі

    «Будьмо знайомі молодий колего»

 

 

 

 

Дні відкритих дверей

 

 

Конкурси педагогічної майстерності

 

 

 

Науково- практичні конференції

 

Семінари-практикуми

 

 

Молодим Вчителям слід надавати допомогу у вигляді:

 відвідування уроків директором школи, заступниками (потрібна кількість, повторюваність, аналіз уроків, висновки й рекомендації);

 консультацій під час вибору питань для самоосвітньої роботи;

 наставництва (ефективність, форми, результативність);

проведення занять пішли передового педагогіч­ного досвіду для молодих учителів;

 

Контроль за діяльністю молодих педагогів та її аналіз

Питання про роботу з молодими вчителями періодично заслуховується на раді школи, нараді при директорові, висвітлюється в довідках (відповідно до плану роботи). Досвід роботи з учителями-початківцями показує, що в перші роки їхньої дальності перевага надається попереджувальному та опадовому видам контролю

Особлива увага адміністрації учителів-наставників приділяється тому, щоб зауваження, побажання молодому вчителю робилися в індивідуальних бесідах.

 

 

       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Школа молодого вчителя «Працюємо разом»





 

                 





 

 

Науково-методична

література „На допомогу молодим вчителям,,

 

 


                                                                           План роботи

школи молодого викладача англійської мови

«Працюємо разом»

 

Зміст роботи

Відповідальний

 

Серпень

 

1.

Зміст, завдання, мета школи молодого викладача «Працюємо разом» .

Заступник з н/в роботи

;    2-

Інструктаж молодих викладачів «Вивчення та виконання навчальних планів та програм». Про викладання ЇМ у школі

Заступник з н/в роботи

|       3.

Практикум молодого вчителя

 

Зразки документації викладача:

Керівник м/о

 

 Робочі програми

 Конспект уроку

* План стажування

 План роботи класного керівника

Заступник з н/в роботи

 

Вересень

 

1.

Ознайомлення молодих викладачів з планом роботи «Школи педагогічної майстерності»

Заступник з н/в роботи

2.

Організація наставництва та стажування:

 

 

Заступник з н/в роботи

 

 

|       3.

Визначення методичних проблем для опрацювання протягом навчального року.

Молоді викладачі

4.

Практикум молодого вчителя:

 

 

*    Складання конспекту уроку певного типу,

Заступник з н/в роботи,

 

формування практичної мети уроку.

молоді вчителі, наставники

 

Жовтень

 

!       1.

Ознайомлення з різними типами уроку, структура їх

Керівник м/о

 

проведення.

Молоді вчителі                          (

|       2.

Визначення видів інноваційних технологій, використання їх на уроках.

Заступник з н/в роботи

3.

Складання конспекту уроку певного типу. Визначення

Керівник м/о                             |

 

виховних та розвиваючих завдань уроку.

Молоді вчителі

4.

Ознайомлення із завданнями ЗНО та моніторингу знань

 

 

школярів.

Заступник з н/в роботи

1       5.

Практикум молодого вчителя:

    Відвідування уроків колег, наставників, класних керівників.

 

 

Листопад

 

!        І-

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів

Керівник м/о                             1

2.

Вимоги до перевірки зошитів, виконання єдиного орфографічного режиму в школі.

Заступник з н/в роботи

3.

Використання проектних технологій навчання на уроках

їм.

Практикум молодого вчителя:

Вчитель вищої категорії

І       4.

Вчителі школи, молоді

 

. •    Технологія парної та групової роботи на уроках ІМ. •    Відвідування уроків вчителів 1 та вищої категорій

вчителі                                       1

 

 

Грудень

1.  Теоретичний банк: «Використання музики на уроках

Керівник м/о, молоді вчителі

       початкової та старшої шкіл».

початкової школи: Козир 0,В,

 

Вечканов В.Ю,

 

Кравченко І.В.                              |

2.   Використання мультимедійних технологій вчителями

Власова О.А.                                І

школи на уроках англійської та німецької мов.

Величко Л.І.

3.  Практикум молодого вчителя:

Молоді вчителі, вчителі вищої   1

    Відвідування молодими вчителями уроків вчителів

та І, II категорій

вищої та першої категорій.

 

Січень

      1.   Поточний та тематичний облік успішності.

 

2.   Підготовка та методика проведення уроків тематичного

Заступник з н/в роботи

оцінювання.

 

3.   Використання відео курсів на уроках англійської та

Власова О.А.

німецької мов.

 

4.   Відповідність методів навчання формам організації уроків.

Керівник м/о

5.   Практикум молодого вчителя:

Молоді вчителі, вчителі

*    Відвідування уроків досвідчених вчителів.

школи

Лютий

1.   Організація самостійної роботи учнів на уроці.

Керівник м/о                             ]

2.   Здійснення між предметних зв'язків на уроках ЇМ.

Заступник з н/в роботи

3.   Практикум молодого вчителя:

Молоді вчителі, вчителі

®    Відвідування уроків досвідчених вчителів.

школи

Березень

1.   Теоретичний банк:

Заступник з н/в роботи               1

Мотивація навчальної діяльності учнів на уроках ЇМ.

 

2.   Нетрадиційні форми навчання ЇМ.

Заступник з н/в роботи

І    3.   Нестандартні уроки, типи, прийоми активізації навчальної

Заступник з н/в роботи               І

діяльності учнів.

 

4.   Практикум молодого вчителя:

Молоді вчителі, вчителі

    Відвідування уроків досвідчених вчителів школи.

школи

Квітень

1.   Практикум молодого вчителя:

Молоді вчителі

    Проведення тижня молодого вчителя у школі

Заступник з н/в роботи

2.   Організація виставки методичних розробок.

Вчителі школи

 

Керівник м/о

Травень

1.   Домашнє завдання. Обсяг домашніх завдань, їх

Керівник м/о

диференційований характер.

 

2.   Об'єктивність виставлення оцінок.

 

      3.   Педагогічний міст: «Молоді - досвідчені вчителі» рраразом»Працюємо

Заступник з н/в роботи

 

 

і     4.   Творчі звіти молодих спеціалістів.

Заступник з н/в роботи

5.   Підготовка аналізу результативності роботи молодих

 

спеціалістів.

Молоді спеціалісти

 

Заступник з н/в роботи

План роботи

викладача наставника

з молодим спеціалістом


 

п/п

Зміст роботи

Термін виконання

1.

Ознайомити  молодого  спеціаліста  з  програмою викладання ЇМ у спеціалізованій школі

серпень

2.

Ознайомити з основною документацією вчителя:

- календарні плани;

- конспекти уроків;

- журнали;

- плани роботи кл. керівників;

серпень

3.

Ознайомити з критеріями оцінювання навчальних досягнень  уроків  з  різних  видів  діяльності  на

уроках ЇМ

серпень

4.

Ознайомити з роботою креативного центру школи, матеріально-технічною   та   методичними   базами роботи вчителів ЇМ

серпень                                 

5.

Надати допомогу по вивченню різних типів уроків

жовтень                                  І

6.

Ознайомити з ППД з ЇМ

І-II семестр                             1

7.

Відвідувати уроки молодого спеціаліста-стажера в класах, в яких викладає

І-II семестр

8.

Ознайомлювати молодого спеціаліста з новинками методичної літератури  в  журналах  «Англійська мова та література», «English»

протягом навчального року

9.

Задіяти молодого спеціаліста в роботі шкільного м/о з ЇМ, школі молодого спеціаліста «Працюємо разом»

протягом року

10.

Практикувати спільну роботу молодого спеціаліста, вчителя-наставника з іншими колегами та викладачами ЇМ у школі

протягом року

11.

Проводити практикуми з наступних проблемних питань:

- парна та групова робота на уроці;

- мотивація навчальної діяльності учнів;

- навчання аудіюванню та письму;

- навчання читанню та граматиці;

- робота з творчо-обдарованими учнями;

- робота із слабко встигаючими дітьми;

протягом року

12.

Надати допомогу молодому спеціалісту в проведені тижня молодого спеціаліста у школі;

квітень

13.

Надати допомогу у виготовленні дидактичного матеріалу з тем:

- «Пори року»;

- «Види транспорту»;

- «Будинок, де я живу»

II семестр

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Зміст роботи

Літерату-ра

Час виконання

Методи вивчення

Відмітки про виконання

  1.     Опрацювання нової «Програми з іноземних мов в школі з поглибленим вивченням іноземних мов».

 

Вересень

 

 

  1.     Ознайомлення з перспективним та поточним плануванням роботи закладу.

 

Вересень

 

 

  1.     Ознайомлення з правилами ведення документації, журналу.

 

Вересень

 

 

  1.     Програма вивчення індивідуальних особливостей учнів.

 

Вересень

 

 

  1.     Ознайомлення з дидактичними вимогами до складання плану-конспекту уроку.

 

Вересень

 

 

  1.     Ознайомлення з літературою, яка допомагає у підготовці до проведення уроків.

 

Жовтень

 

 

  1.     Ознайомлення з дидактичними матеріалами, які допомагають моделювати урок-діалог.

 

Жовтень

Конспект

 

  1.     Брати участь у роботі школи молодого вчителя.

 

Щомісяця

 

 

  1.     Вивчити форми організації навчального процесу (фронт., груп., індив.).

Матеріал метод. кабінету

Листопад

 

 

  1. Ознайомлення з різними типами уроків.

 

Жовтень

Конспект

 

  1. Відвідування уроків у молодих вчителів, які атестуються.

 

Протягом року

Конспект відкритих уроків

 

  1. Вивчення психологічних особливостей школярів молодшого підліткового віку.

 

Протягом року

Спостереження, спілкування

 

  1. Відвідування нестандартного уроку з іноземної мови.

 

Протягом року

 

 

  1. Відвідати уроки та вивчити досвід вчителів німецької мови, англ. мови.

 

Протягом року

Конспект відкритих уроків

 

  1. Опрацювання матеріалів методичного кабінету.

Матеріали методичного кабінету

Протягом року

Тези, конспект

 

  1. Провести позакласний захід у класі.

 

Листопад

 

 

  1. Дати відкритий урок у класі.

 

Листопад

 

 

  1. Ознайомлення з методами роботи учнів на уроці (круглий стіл, дискусія).

 

Протягом року

 

 

  1. Взяти участь в роботі тижня молодого вчителя у школі

 

Квітень

 

 

 


Пам'ятка молодому вчителеві іноземної мови

1 Вивчай можливості кожного майбутнього вихованця іноземної мови. Пам'ятай: без знання стану здоров'я дітей не можливе правильне навчання і виховання їх. Виховання має сприяти зціленню дитини від хвороб, набутих у попередні роки.

  1. Вступаючи в контакт з дітьми, не варто будувати зверхні стосунки з ними. Пам'ятай: навіть малюк у взаєминах з дорослими якоюсь мірою прагне відстоювати свою незалежність. Від спільних колективних дій вчителя та учня залежить успіх справи. Намагайся частіше хвалити, заохочувати вихованців. Вивчай індивідуальні можливості і потреби кожного з них, наполегливо оволодівай методикою педагогічної справи. Карай учня лише тоді, коли без цього не можна обійтися.
  2. Частіше усміхайся. Пам'ятай: твоя усмішка при вході до класу свідчить про те, що зустріч з дітьми тобі приємна; усмішка створює загальний позитивний настрій дітей.
  3.      Плануючи свої перші уроки, подумай:

- як учні повинні поводитися на уроці, які звички культурної поведінки для цього потрібно спеціально виховувати і які з уже наявних - лише закріпити? Пам'ятай: якщо педагог не виховує в учнів певної системи корисних звичок, то на їх місці найчастіше виникають звички шкідливі. З перших уроків виробляй у вихованців певний стереотип поведінки, формуй позитивні навички;

- які види робіт будуть використані учнями на уроці, що необхідно зробити для цього, щоб завдання виконувалися технічно грамотно, яка спеціальна підготовка для цього потрібна? Пам'ятай: більшість різних порушень на уроці відбувається через недостатню завантаженість учнів корисною, цікавою роботою. Особливо важливими є два елементи: чого навчаться вони, виконуючи ті чи інші завдання, та до чого привчаться в процесі цієї діяльності.

Пам'ятка наставникові

  •       Чи зацікавив урок учнів?
  • Чи забезпечується цілеспрямована розумова діяльність учнів?
  •       Чи дотримується вчитель педагогічної тактовності?
  • Як створюється ситуація для глибокого сприймання матеріалу, емоційних переживань учнів?
  • Як здійснюється контакт із класом та окремими учнями, тобто, як налагоджено зворотній зв'язок?
  • Які форми роботи (групова, парна, особистісно-орієнтовані завдання) використовувалися на уроці?
  • Роль вчителя іноземної мови на уроці (інформант, консультант, тощо)?
  • Наскільки ефективно організовано самостійну роботу учнів, як учитель озброює їх навичками самоосвіти, самоконтролю?
  •       Що на уроці найбільше вдалося вчителеві?
  •       Які заходи виховного характеру було здійснено?
  •       Чи дотримувалася на уроці дисципліна?
  • Що не вдалося? Чому? Як працювати над усуненням недоліків?


Урок іноземної мови

(поради молодим вчителям іноземної мови)


Типи уроків іноземної мови

Керівнику необхідно знати, що загальноприйнятим у методиці викладання іноземної мови є поділ уроків на два основних типи: мовні уроки і мовні комбіновані уроки.

1-й тип. Сам термін "мовний урок" вказує на те, що мета і зміст такого уроку спрямовані на формування в учнів мовних умінь і навичок. Мовний урок — це фактично урок мовних вправ. Ці вправи можуть бути призначені для навчання висловлювати­ся або ставити питання і відповідати на них; вони можуть застосовуватися тільки для навчання читання або для навчання одночасно і читання і усного мовлення.

2-й тип. На комбінованих уроках діяльність учнів спрямована на розвиток умінь і навичок користування мовним матеріалом. На таких уроках здійснюються: ознайомлення з новим матеріалом і способами виконання дій з ним; мовна практика (в аудіюванні, говорінні, читанні) на основі мовного матеріалу.

Будова уроку

Планувати урок необхідно як досвідченому вчителю, так і початківцю, оскільки добре спланований урок завжди передбачає різноманітні форми роботи. На уроці виконується та робота, яку не можна або нераціонально задавати додому. Тому усним формам роботи на уроці завжди треба віддавати перевагу. Першим етапом планування є визначення теми, яка пов'язується з усною розмовною темою і відбиває змістовний бік мовлення. Основним є визначення практичної мети уроку, яка повинна бути конкретною. Приклади правильно сформульованої мети: "Навчити учнів розуміти і вживати в усному мовленні слова...", "Навчити учнів описувати класну кімнату, використовуючи вислови...", "Навчити учнів здобувати інформацію з тексту...". Визначаються також виховна і загальноосвітня мета.

Навчання іноземної мови поділяється на 3 етапи: початковий (1—4-і класи); середній (5—8-і класи); старший (9—11-і класи). Урок іноземної мови має творчий характер.

Урок на початковому етапі навчання

На цьому етапі навчання вчитель дотримується принципу усного випередження, що передбачає засвоєння мовного матеріалу спочатку усно, а потім у читанні й письмі.

Урок на цьому етапі включає такі компоненти:

  1.    Організаційна частина. Вона має комунікативне навантаження, але не повинна бути стандартною протягом ряду уроків (рапорт чергового, бесіда про погоду тощо).
  2.    Фонетична зарядка: хорове повторення за вчителем віршів, пісень, лічилок, іноді фонетична робота зі словами й висловами, що опрацьовуються на уроці.
  3.    Введення нових слів і мовного зразка.
  4.    Закріплення раніше поданого і нового мовно­го матеріалу за допомогою вправ на формування навичок.
  5.    Розвиток умінь:

а) вправи з розвитку усного мовлення на основі реальних, умовних або створених за допомогою картин, малюнків, фотографій ситуацій;

б) читання, в основному вголос, з метою формування техніки озвучення. Для цього застосовуються побудовані на відомому матеріалі тексти. Переважними формами роботи є хорове та індивідуально масове читання й прослуховування аудіо записів з розгорнутою книгою;

в) аудіювання, здебільшого у формі вправ на виконання розпоряджень вчителя. Учням пропонують короткі фабульні тексти з простою композицією, описи відомих предметів і явищ;

г) письмо: учні опановують техніку письма іноземною мовою; навички письма формуються шляхом переписування з певним мовним завданням, складання речень із заданих слів, запитань, опису ситуацій.

6. Домашнє завдання. Крім письмових вправ, як домашнє завдання можна іноді давати тексти для читання, в яких учні не роблять фонетичних помилок (домашнє завдання повинно займати не більше ніж 20 хвилин робочого часу).

7. Підсумки уроку. Вчитель вказує на досягнення мети, оцінює роботу учнів на уроці.

 


САМОАНАЛІЗ УРОКУ

♦Тип і вид уроку, зв'язок його з попередніми.

♦Які головні завдання уроку, як вони враховувались у реалізації мети уроку?

♦ Чи раціонально використаний час уроку?

♦Чи   раціональна   структуру   уроку   для   реалізаціїголовних завдань, досягнення мети?

♦Які       методи    навчання    використовувалися   для

вивчення нового матеріалу?

♦Як    здійснюється    контакт    з    класом,    окремими

учнями?

♦Ефективність організації самостійної роботи.

♦Чи були елементи самоосвіти, самовиховання?

♦Чи   використовувався   індивідуальний   і   груповий

підхід до навчання?

♦Як    організований    контроль    і    самоконтроль    за

активністю знань?

  • Чи забезпечена цілеспрямованість, оптимальна розумова діяльність учнів?
  • Попередження і подолання розумового перевантаження учнів.
  • Створення проблемно - пошукових ситуацій для глибшого засвоєння матеріалу, емоційного настрою учнів.

♦Дотримання правил педагогічного такту, загальноприйнятої етики, норм взаємовідносин учителя й учня.

  • Елементи, етапи, форми, методи, які були найбільш вдалими.
  •    Що із запланованого не вдалось? Чому?
  •    Чи цікавив урок учнів?
  • Як працювати над подоланням недоліків? Яка необхідна допомога?

 

 


Теоретичний банк портфоліо молодого вчителя
Види помилок та шляхи їх подолання

 

Вади і помилки

Шляхи подолання

Учитель дуже тихо говорить, окремі слова вимовляє нечітко, учням важко стежити за ходом розповіді

Запитайте, чи чують вас учні, які сидять за останніми партами; готуючись до уроку, кілька разів запишіть пояснення навчального матеріалу на магнітофон, а потім прослухайте на відстані, що дорівнює відстані від учительського стола до задньої парти

Голос надмірно гучний, школярі швидко стомлюються

Постійно змінюйте тональність свого голосу залежно від змісту висвітлюваного матеріалу та видів навчальної діяльності

Учитель говорить у дуже швидкому темпі, учні не в змозі стежити за розвитком його думки, поступово виключаються із навчальної роботи

Пам'ятайте, що швидкість мовлення на уроці не має перевищувати 40—50 слів за хвилину 3 допомогою магнітофона час від часу перевіряйте себе вдома, а на уроці вдавайтесь до самоконтролю

Частенько вживає так звані слова-паразити: «е-е-е», «так-от» тощо

Під час самоаналізу чітко виділіть найчастіше уживані слова-паразити. Підготуйте невеличкий плакатик з написом: «Не вживати слів: «так-от», «е-е-е», «ну...». Непомітно для учнів кладіть його перед собою. Згодом потреба у ньому відпаде

Пояснюючи навчальний матеріал, учитель спрямовує погляд на стіни, поверх голів або за вікно

Намагайтеся тримати в полі свого зору всіх учнів, непомітно переводячи погляд з одного на іншого; намагайтесь по їхніх очах визначити, як вони сприймають зміст вашої розповіді

Допускає мовні огріхи: русизми, неправильне вживання наголосів

Готуючись до уроку, перевіряйте з допомогою словника правильність вживання тих чи інших мовних форм. На берегах свого робочого зошита записуйте найбільш складні слова, проставляйте наголоси, робіть підкреслення червоним чорнилом, тренуйтесь удома у вимові окремих слів, виразів

Використовує складні наукові терміни, запозичені з іноземних мов, незрозумілі слова

Уникайте насичення мови іноземними словами, складними науковими термінами. Завжди намагайтесь відшукати рівнозначне слово чи вираз рідною мовою. У тих випадках, коли певний термін або слово не має точного відповідника в рідній мові, зупиніться на поясненні етимології цього слова, запишіть його на дошці, а учні нехай зафіксують у своїх  словниках чи робочих зошитах

Перериває свою розповідь час від часу паузами, щоб зробити зауваження учням, підвищуючи голос, говорить із роздратуванням

Намагайтесь не розривати логічної канви своєї розповіді. Якщо хтось порушує дисципліну, зробіть паузу і зосередьте увагу на конкретному вихованцеві. Можна підійти до нього і тихенько попросити не заважати

Під час пояснення навчального матеріалу перебуває в одній позі (стоїть біля стільця, міцно стиснувши руки на його спинці, або перед дошкою, нервово перебираючи пальцями

Уникайте статичної пози. Вдавайтеся до наочних посібників, технічних засобів навчання. Постійно вправляйтесь у подоланні нервового напруження

Під час самостійної роботи учнів учителька на перші прохання про допомогу «бігає» по класу, вистукуючи підборами, або намагається ходити навшпиньках

Привчайте учнів до самостійного виконання завдань. Подбайте про взуття, яке б не стукотіло і не привертало до себе уваги. По класу ходіть поважно, впевнено

Учитель пише на дошці нерозбірливо, спотворюючи букви. Витирає лише частину дошки, залишає на іншій уривки попередніх записів

Перш ніж писати на дошці, слід повністю стерти непотрібне. Відновіть уміння чітко, правильно писати літери

Розміщуючи таблиці або картки на дошці, вчитель затуляє частину ілюстративного матеріалу. Коли на дошці треба щось написати, відшукує місце між таблицями

Карти і великі таблиці треба вішати праворуч або ліворуч від дошки на спеціальних планках, залишаючи її вільною для записів. Працюючи з картою або таблицею, користуйтесь указкою, а самі ставайте збоку

Звертаючись до деяких учнів, учитель вказує пальцем, додаючи: «Ось ти» і т. ін.

Як слід запам'ятайте прізвища та імена    і всіх своїх вихованців. Звертаючись до конкретного учня на уроці, називайте ім'я або прізвище та ім'я, додаючи «Будь 1 ласка»

Заходить до класу через 2—3 хвилини після дзвінка на урок

Заходьте до класу через 1—2 секунди після другого дзвінка на урок, демонструючи таким чином пунктуальність і ощадливе ставлення до навчального часу

Оцінюючи якість знань, нечітко формулює запитання

Вузлові запитання для перевірки знань, умінь та навичок ретельно готуйте до уроку, дбайте, щоб вони спонукали школярів до роздумів, сприяли активізації мислення

Під час усної перевірки знань віддає перевагу спілкуванню лише з одним-двома учнями, не контролюючи діяльність інших

Постійно привчайтеся розподіляти увагу. Це дасть вам змогу уважно слухати відповіді вихованців, водночас контролюючи тих, хто виконує завдання біля дошки, бачити всіх учнів. Якщо відчуваєте утруднення, вдавайтеся до спеціальних вправ

Учень відповідає на поставлене запитання, а вчитель у цей час говорить з іншим учнем або порпається у своїх паперах чи байдуже дивиться у вікно

Виявляйте цілеспрямовану увагу до учня й щирий інтерес до змісту його відповіді, так, ніби ви чуєте це вперше

Після привітання учні, сівши за парти, продовжують гомоніти, а вчитель, намагаючись перекрити гамір, починає щось розповідати

Привітавшися, зосередьте свою увагу на вихованцях, помовчте, поки в класі не настане тиша. Лише після цього запропонуйте їм сісти й одразу залучіть до конкретної діяльності

Під час пояснення нового матеріалу окремі школярі починають розмовляти, до них приєднуються інші. Але вчитель продовжує розповідь

Намагайтеся помічати найменші порушення поведінки окремими учнями, не даючи можливості залучитися до цього процесу іншим. Зробіть паузу, уважно подивіться на недисциплінованого учня, висловте мімікою й жестом своє незадоволення. Аналізуйте зміст і методи роботи: якщо учні втратили інтерес до вашої розповіді, треба шукати інші засоби викладу матеріалу

На уроці учитель розглядає негативні дії і вчинки або конфлікти учнів, що призводить до марнування часу і нервового збудження вихованців

Намагайтеся нейтралізувати негативні дії вихованців засобом «підміни», тобто негайно переключивши їхню увагу на інший вид діяльності, насамперед навчальної. Конфлікти аналізуйте за рамками уроку

Школяр запізнився на кілька хвилин. Учитель припиняє навчальну роботу і з'ясовує причини затримки, вдається до моралізування

Мімікою висловте своє невдоволення учневі і, не припиняючи роботи, жестом запропонуйте йому сісти за парту. Лише після уроку можете з'ясувати причини запізнення і зробити відповідне зауваження

Учень не хоче працювати на уроці, всіляко демонструючи це. Учитель будь-що намагається залучити його до навчальної роботи, вдаючися навіть до авторитарних засобів впливу

Не варто бурхливо реагувати на таку поведінку школяра. Краще залишити його в спокої. Якщо всі учні класу активно виконують конкретне завдання, недисциплінований вихованець може вгамуватися і також залучитися до роботи

Учитель, вислухавши відповідь учня, оцінює її, не аргументуючи. На запитання учня: «А чому низький бал?» відповідає: «Бо ти знаєш цей матеріал недостатньо»

Намагайтеся завжди аналізувати відповіді, підкреслюючи позитивне і вказуючи на помилки. Можна також спонукати школяра до самоаналізу

Оцінює учнів виходячи з особистого ставлення до них

Будьте об'єктивні в оцінюванні знань — не виявляйте власних симпатій чи антипатій. Це призводить до втрати вчителем авторитету

Учитель під тиском батьків або учнів іноді змінює раніше виставлені бали, особливо застосовуючи «поурочні бали»

Виявляйте твердість і послідовність, оцінюючи знання школярів. Якщо припустилися помилки, у присутності всіх учнів проаналізуйте ситуацію, вибачтесь і поставте інший бал

Наприкінці семестру прагнучи мати добрий показник успішності класного колективу чи під тиском учнів або їхніх батьків учитель іноді ліберально ставиться до підсумкового оцінювання

Завжди будьте об'єктивні. Якщо хтось із учнів або батьків не згоден з майбутнім підсумковим балом за семестр, мож­на, встановивши коло навчальних завдань для опрацювання з певних розділів, у присутності всіх учнів (або навіть батьків) ретельно перевірити рівень знань, умінь, навичок та об'єктивно їх оцінити, не допускаючи найменшої прискіпливості

Учитель надмірно балакучий, повідомляє забагато інформації, хоче вразити учнів ерудицією

Уникайте балакучості та показного демонстрування ерудованості, оскільки це відвертає увагу школярів від головного —- засвоєння теми уроку. Зважайте на конкретні розумові можливості учнів

Намагається перевірити, як школярі зрозуміли навчальний матеріал, з'ясовуючи, у кого з них і які виникли запитання

Необхідно з'ясувати ступінь усвідомлення суті вивченого, запропонувавши учням проблемне завдання

Викликає певного учня, а потім ставить йому запитання

Запитання треба ставити всьому класу, а потім пропонувати певному учневі відповісти на нього

Під час пояснення нового матеріалу чи інструктуючи учнів, тримає руки в кишенях, вертить у руках ключі, подзенькує дрібними грошима, сідає на підвіконня чи на край стола, «грається» окулярами, ґудзиками, краваткою чи кучерями, часто поправляє зачіску, підкручує вуса тощо

Намагайтеся позбавитися таких звичок. Можна записати їх на аркуші паперу, по­вісити вдома над робочим столом із нагадуванням: «Я повинен позбутися цих звичок!»

Нерішучість, бажання уникнути, обійти складні моменти у спілкуванні з учнями

Пам'ятайте й зрозумійте: ніхто не розв'яже за вас педагогічні завдання. Активно і наполегливо долайте труднощі, які виникають у процесі спілкування з школярами

Усі проблеми, зокрема особисті, що постають перед окремими учнями, намагається вирішувати у присутності всього класу

Є питання, які можна обговорювати лише віч-на-віч

Виявляє надмірну суворість

Потрібна і суворість, звичайно, у розумних межах. Але головною вашою зброєю має бути здоровий гумор

Зосереджує увагу на помилках учнів, дорікає їм, що часто стає причиною негативного ставлення до нього вихованців

Насамперед відзначайте успіхи (навіть 1 найменші) в навчанні кожного учня, за­охочуйте за старанність, всіляко формуйте у вихованців віру у власні сили і можливості

Виявляє дріб'язкову прискіпливість, часто погрожує учням: «Я вам покажу!», «Стань у куток», «Замовчи, бо підеш до директора!» тощо

Жодний учитель, дотримуючись авторитарно-командного стилю взаємин, ще не зміг досягти вагомих успіхів у навчально-виховній роботі. Спілкування має будуватися за принципом: «Найбільше поваги до особистості і водночас найбільше вимогливості до неї»

За найменшого порушення дисципліни залякує учня записом у щоденнику, вважаючи, що такий запис змусить батьків зайнятися вихованням своєї дитини

Рішуче відмовтеся від цього. Таким чином ви формуєте у вихованця негативне ставлення до себе. Неодмінно записуйте в щоденник подяку батькам за навчальні успіхи їхньої дитини, дисциплінованість, старанність, доброту тощо

1 Розпочавши виконання самостійних завдань, учні запитують учителя щодо порядку дій, способів роботи

Перш ніж залучити учнів до самостійної роботи, необхідно озброїти їх раціональними способами дій, виходячи зі змісту завдання, допомогти зорієнтуватися щодо послідовності навчальних операцій

Під час самостійної діяльності частина учнів за найменших утруднень звертається до вчителя за допомогою, яку він спішить надавати

Не варто квапитися з допомогою, коли йдеться про дріб'язкові речі. Адже це не сприяє розвиткові розумових здібностей і можливостей, формуванню вмінь самостійної навчальної діяльності. Хай школярі привчаються власними зусилля­ми долати труднощі

Пояснюючи навчальний матеріал, учитель робить записи на дошці; при цьому затуляє їх собою

Потрібно намагатися стояти праворуч від дошки, а також час від часу відступати, щоб учні могли добре бачити написане на ній

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Різноманітні види уроків

Уроки-лекції присвячені переважно опрацюванню нового матеріалу. Такі уроки проводяться переважно в середніх і старших класах, коли вивчається значний за обсягом теоретичний матеріал, причому в середніх класах лекції нерідко поєднуються з бесідою. Залежно від дидактичних завдань і логіки навчального матеріалу лекції бувають вступні, настановні та оглядові. За характером викладення навчального матеріалу та діями учнів лекції бувають інформаційними, пояснювальними, з елементами бесіди тощо.

Уроки-лекцїї доцільно використовувати під час:

  • вивчення нового матеріалу, мало пов'язаного з попереднім;
  • вивчення складного для самостійної роботи учнів матеріалу;
  • виконання певного виду завдань з однієї чи кількох тем, розділів тощо;
  • застосування вивченого матеріалу для розв'язання практичних завдань;
  • подачі інформації великими блоками для реалізації теорії укрупнених одиниць у навчанні.

У ході проведення лекції використовують такі етапи уроку: організація, постановка мети та актуалізація знань, повідомлення знань учителем і засвоєння їх учнями, визначення домашнього завдання.

Наведемо один з можливих варіантів структури уроку-лекції:

  • організація учнів до занять, створення проблемної ситуації під час оголошення теми, визначення мети, завдань уроку;
  • розв'язання проблемної ситуації для реалізації плану лекції;
  • визначення опорних знань, умінь і навичок та оформлення їх за допомогою пам'ятки «Як конспектувати лекцію»;
  • відтворення учнями опорних знань та умінь за зразками, конспектами (блок-конспектом, опорним конспектом тощо);
  • застосування отриманих знань на практиці (виконання вправ, розв'язування задач тощо);
  • узагальнення і систематизація матеріалу;
  • формування домашнього завдання шляхом постановки запитань для самоперевірки, повідомлення списку рекомендованої літератури та переліку запитань з підручника.

Як бачимо, під час уроку-лекції основний час приділяється роботі над новим матеріалом, тому великого значення набуває застосування прийомів активізації пізнавальної діяльності учнів, зокрема, насичення лекції яскравими фактами та прикладами, стимулювання школярів наводити свої факти та приклади на підтвердження отриманих висновків, а також застосування різноманітних засобів навчання. Отже, головне завдання вчителя — підтримувати увагу та розумову активність школярів.

Останнім часом популярними у школі стали уроки-семінари (від лат. seminarium — розсадник, у даному випадку — розсадник знань), специфіка яких полягає у тому, щоб активізувати самостійну роботу учнів з навчальною і додатковою літературою і таким чином спонукати їх до більш глибокого осмислення і збагачення знань з теми, що вивчається. Як правило, семінари проводяться у старших класах. Уроки-семінари характеризуються двома взаємопов'язаними ознаками:

  • самостійним вивченням учнями програмового матеріалу;
  • обговоренням на уроці результатів пізнавальної діяльності учнів.

На уроках-семінарах учні вчаться виступати із самостійними повідомленнями, дискутувати, відстоювати свої судження. Орієнтовний час виступу кожного учня — 3—4 хвилини. Такі уроки не тільки активізують пізнавальну діяльність, а й дають змогу самостійно здобувати наукові знання, розвивати мовлення і мислення, підвищувати культуру спілкування.

На практиці застосовують такі типи семінарів:

  • розгорнуті бесіди;
  • доповіді, реферати, творчі письмові роботи, коментоване читання;

розв'язування вправ, задач;

  • диспут;
  • конференція тощо.

У формі семінарів варто проводити уроки:

  • вивчення нового матеріалу, якщо він доступний для самостійного опрацювання учнями;
  • після проведення вступних, настановчих, поточних лекцій;
  • присвячені різним методам виконання вправ, розв'язування задач, виконання завдань і вправ тощо;
  • узагальнення та систематизації знань і вмінь з теми, що вивчається.

Зупинимося на деяких особливостях проведення уроку-заліку однієї з форм контролю якості навчальних досягнень учнів. Основна мета його полягає у діагностиці рівня засвоєння знань і умінь кожним учнем на певному етапі навчання. Високий бал виставляється лише у випадку, коли учень впорався з усіма завданнями, які відповідають рівню обов'язкової підготовки з даного предмета. Для підвищення оцінки (балу) учень може перездати матеріал теми, причому може відповідати лише на ті запитання, на які він не знав відповіді.

Види заліків: поточний, тематичний, залік-практикум, диференційований залік, залік-екстерн. Під час їх проведення використовуються різні форми організації діяльності вчителя і учнів: залік у формі екзамену, громадського огляду знань, аукціону, розв'язування кросвордів, конвеєра тощо. Якщо учням заздалегідь повідомляють перелік завдань, які виносяться на залік, то його прийнято називати відкритим, в іншому випадку — закритим. У школі використовуються переважно відкриті тематичні заліки, які проводяться в кінці вивчення теми з метою перевірки рівня її засвоєння учнями. Учитель заздалегідь повідомляє тему заліку, його зміст, особливості організації, час проведення, відбирає серед найбільш підготовлених учнів консультантів. Учні розподіляються на групи (по 3—5 осіб), для кожного готуються індивідуальні завдання (основні та додаткові).

Свою специфіку мають і уроки-конференщі (від лат. conferentia — збирати разом), які присвячуються обговоренню найбільш суттєвих і узагальнюючих питань, що випливають під час вивчення кількох споріднених тем. Завдання таких уроків—узагальнити матеріал, що вивчається, поглибити знання учнів з найбільш важливих проблем, конкретизувати і детально осмислити висновки й основні положення. Готуючись до конференції, учні поглиблено вивчають матеріал підручника, шукають відповіді на запропоновані запитання в додатковій літературі формуючи щодо них власну точку зору. Саме розходження в оцінках різними учнями класу одних і тих самих фактів, подій спонукає учасників конференції до дискусії, диспуту і, як результат, до осмисленого і більш глибокого засвоєння основних висновків та узагальнень. На уроках-конференціях школярі вчаться стисло і виразно висловлювати свої думки, в дискусіях, як аргумент, використовувати переконливий фактичний матеріал.

Тему уроку-конференції учитель повідомляє учням заздалегідь, за 2—З тижні до його проведення. Заздалегідь повідомляється і перелік додаткової літератури, необхідної для підготовки до конференції. Учитель консультує учнів з найбільш важливих, складних питань.

Конференцію вступним словом відкриває вчитель, він підбиває й її підсумки, акцентуючи увагу на позитивних аспектах.

Урок-бесіда передбачає розмову вчителя з учнями за ретельно продуманою системою запитань, що поступово підводять учнів до засвоєння фактів, нових понять чи закономірностей. У ході проведення уроку використовуються прийоми постановки запитань (основних, додаткових, навідних тощо), обговорення відповідей і думок учнів, коригування відповідей, формулювання висновків тощо. У ході проведення бесіди учні пригадують, систематизують, узагальнюють раніше вивчений матеріал, роблять висновки, наводять приклади використання раніше вивченого закону, явища.

За належної підготовки учнів можливі уроки-бесіди, у ході проведення яких учні самі під керівництвом учителя вирішують проблемні завдання, тим самим вивчаючи новий, раніше їм не відомий навчальний матеріал, Йдеться про евристичну та проблемно-пошукову бесіди. Учитель ставить перед учнями низку послідовних і взаємопов'язаних запитань, відповідаючи на які, вони мають висловлювати певні міркування, самостійно доводити їх справедливість, тобто здійснювати самостійне засвоєння нових фактів, явищ, законів, нових знань. Проблемно-пошукові вправи можуть застосовуватися не лише для засвоєння нового матеріалу, а й під час його закріплення на новій основі, тобто виконання вправ, які поглиблюють набуті знання.

Навчальні екскурсії можна проводити і з окремих предметів, і комплексні — зі споріднених предметів. Готуючись до екскурсії, вчитель визначає її тему, мету, об'єкт, методику ознайомлення, вивчення об'єкта, організацію пізнавальної діяльності учнів, засоби, необхідні для виконання поставлених завдань тощо. Під час екскурсії застосовуються такі форми ознайомлення учнів з об'єктом: спостереження, складання діаграм, схем, виконання малюнків, збирання наочно-ілюстративного матеріалу тощо. Після закінчення екскурсії учні готують звіти у формі доповідей, рефератів, схем, підсумкових матеріалів.

Учитель (вчителі) підбиває підсумки екскурсії, рекомендує додаткову літературу для більш глибокого ознайомлення з питаннями, що розглядаються, належним чином оцінює знання, здобуті кожним учнем у ході екскурсії. У разі проведення комплексної екскурсії оцінки виставляються з кожного із споріднених предметів. Слід звернути особливу увагу на необхідність ретельного дотримання правил охорони праці, техніки безпеки у ході проведення екскурсії.

 


Перевірка навчальних досягнень учнів

У молодих учителів часто виникають труднощі в організації перевірки навчальних досягнень учнів. Наведемо приклади методики ре­алізації цього питання;

  • індивідуальне опитування учня біля дошки із записом плану його відповіді у зошитах усіма учнями, письмовим коментуванням його відповіді;
  • взаємоопитування біля дошки чи біля парти з метою виявлення складних питань з вивченої теми; запитання до вчителя для поглиблення знань з вивченого матеріалу;
  • взаємоопитування учнів, коли учень, відповідальний за вивчену тему, виконує роль учителя, сам ставить запитання, викликає учнів де дошки, коментує відповіді і мотивує виставлення того чи іншого балу (остаточну оцінку (бали) ставить учитель, мотивуючи згоду чи незгоду зі своїм помічником);
  • взаємоопитування за заздалегідь визначеним складними питаннями теми з метою опрацювання і закріплення найскладнішого матеріалу;
  • опитування-гра «Запитуємо — відповідаємо) ; учні першого ря­ду готують запитання з пройденої теми, другого — відповідають на них, третього ряду — виставляють оцінки і за запитання, і за відповіді, учитель за одне запитання виставляє три оцінки;
  • взаємоопитування ланцюжком (учень відповідає на запитання, потім ставить запитання наступному учневі і т. д.);
  • індивідуальний залік (учні готуються до відповіді на заздалегідь визначені запитання);
  • групове опитування: учитель опитує одночасно 5—6 учнів, виясняє, яке запитання виявилося найскладнішим для даного учня, хто з його товаришів може відповісти на запропоноване запитання; дали уточнює, яке запитання було цікавим, чому саме, які запитання пов'я­зані з попередніми темами тощо;
  • конкурс на найкращу відповідь або формулювання висновки з вивченої теми; конкурс на оптимальний варіант розв'язання тієї че іншої практичної задачі;
  • відбір-конкурс під час формування шкільної команди для участі у математичній, фізичній, хімічній тощо олімпіадах;
  • опитування на основі групової підготовки з вивченої теми: одна група отримує найскладніші теоретичні завдання і готується роз'яснити їх своїм товаришам, друга група працює над усіма аспектами за­стосування вивчених теоретичних питань на практиці, третя — отримує практичні завдання з теми;
  • самоперевірка і самооцінка знань учнів: учитель повідомляє учням критерії високого, середнього, задовільного, низького рівнів засвоєння знань за різні види роботи у класі, учень, який виконав певну роботу, сам говорить учителю, скільки він отримав балів і за що;
  • поглиблене опитування з коментуванням учнів: одні учні відповідають, інші доповнюють їхні відповіді, максимально повно розбираючи, висвітлюючи той чи інший аспект пройденого матеріалу;
  • самостійні письмові роботи з рецензією сусіда по парті;
  • самостійні письмові роботи з рецензією кращих учнів класу;
  • письмові диктанти з фактології, формул, понять, правил, визначень, закону з вивченої теми;
  • відповіді на запитання за перфокартами: учням роздають 6—8 варіантів перфокарт, кожен відповідає на 5 запитань і здає аркуш з відповідями;
  • опитування з допомогою комп'ютера;
  • складання алгоритма застосування теорії на практиці (як розв'язувати задачі, застосовуючи ту чи іншу теорему, фізичні, хімічні зако­ни; як розібрати речення тощо);
  • перевірка контрольної роботи самими учнями за правильно виконаним зразком.

Адаптація молодого вчителя має полягати передусім у засвоєнні ним основних положень педагогічної майстерності. Лише після цього може йтися про формування педагога — майстра педагогічної праці.


Знайомтесь: інтерактивне навчання

Перш ніж перейти до ґрунтовного розгляду інтерактивних навчальних технологій та інтерактивного уроку, спробуємо з'ясувати загальну суть інтерактивного навчання і порівняємо його із загальновідомими, традиційними підходами до навчання. Виходячи з мети, яку ми поставили перед собою, скористаємось підходами, запропонованими Я.Голантом (Голант Я. Методи обучения в советской школе. — М., 1957) ще в 60-х рр. XX ст., і охарактеризуємо три основні моделі навчання, що існують у сучасній школі. Я. Голант виділяв активну та пасивну моделі навчання залежно від участі учнів у навчальній діяльності. Зрозуміло, що термін «пасивна» є умовним, оскільки будь-який спосіб навчання обов'язково передбачає певний рівень пізнавальної активності суб'єкта — учня, інакше досягнення результату, навіть мінімального, неможливе. У такій класифікації автор використовує «пасивність» як визначення низького рівня активності учнів, переважно репродуктивної діяльності за майже повної відсутності самостійності і творчості.

До цієї класифікації додамо інтерактивне навчання як певний різновид активного, що має свої закономірності та особливості.

Пасивна модель навчання

Учень виступає в ролі «об'єкта» навчання, повинен засвоїти й відтворити матеріал, переданий йому вчителем, текстом підручника тощо — джерелом правильних знань. До відповідних методів навчання належать методи, за яких учні лише слухають і дивляться (лекція-монолог, читання, пояснення, демонстрування й відтворювальне опитування учнів). Учні, як правило, не спілкуються між собою і не виконують якихось творчих завдань.

Активна модель навчання

Такий тип навчання передбачає застосування методів, які стимулюють пізнавальну активність і самостійність учнів. Учень виступає «суб'єктом» навчання, виконує творчі завдання, вступає в діалог з учителем. Основні методи: самостійна робота, проблемні та творчі завдання (часто домашні), запитання від учня до вчителя і навпаки, що розвивають творче мислення. Інтерактивна модель навчання

Слово «інтерактив» прийшло до нас з англійської (іпіег — взаа ний, акі — діяти). Таким чином, інтерактивний — означає здатний до взаємодії, діалогу. Інтерактивне навчання — це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачу мету: створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.

Суть інтерактивного навчання полягає у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх; Це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де і учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлексукуп з приводу того, що вони знають, вміють і здійснюють. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуації, використання рольових ігор, спільне розв'язання проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяють формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співпраці, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу

Інтерактивна взаємодія виключає домінування як одного учасника навчального процесу над іншими, так і однієї думки над іншою Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, ухвалювати продумані рішення.


Системний підхід до домашнього завдання

Домашнє завдання — давня проблема, яка потребує нового вирішення. Не секрет, що сьогодні багато молодих педагогів відчувають труднощі в питаннях, пов'язаних із домашнім завданням. Проблема домашнього завдання хвилює учнів, учителів, батьків.

Часто вона стає темою дискусій, батьківських зборів, педагогічних конференцій та нарад. У цьому немає нічого дивного. Не викликає сумнівів і те, що виконання домашніх завдань — це невід'ємна частина процесу навчання.

Існують різні погляди на місце та значення домашнього завдання в процесі навчання. Ось деякі з них:

 домашнє завдання — це продовження роботи, розпочатої на уроці;

  • це закріплення матеріалу, вивченого на уроці;
  • домашнє завдання має випереджальний характер;
  • його слід виконувати з використанням додаткових джерел;
  • це один із різновидів організації позашкільного часу учнів;
  • має розвивати творчі здібності учнів;
  • повинне бути обов'язковим тощо.

Я вважаю, що домашнє завдання — це складова уроку, але воно має бути індивідуальним, творчим. Учитель мусить знати, яку мету він переслідує, даючи учням роботу додому. Домашнє завдання тісно пов'язане з роботою на уроці й сприяє розвитку самостійності учнів, творчого мислення. Воно має органічно витікати з уроку, продовжувати його, давати поштовх до вивчення наступної теми. Обсяг його має бути мінімальним, щоб не відштовхнути учня. Треба планувати кожен пункт завдання, знати його призначення та необхідність. Домашнє завдання має розвивати особистість учня. Немає необхідності  давати додому те, що опановано на уроці. Якщо виникає така потреба, це означає, що вчитель не продумав урок до кінця.

Щоб обґрунтувати необхідність домашнього завдання з педагогічного погляду, необхідно виявити зв'язок між різними видами діяльності. Людина розвивається в діяльності й за допомогою діяльності. Тому домашнє завдання має сприяти особистісному розвитку учня. В діяльності особистість проявляє й розвиває себе всебічно. Але не кожен вид діяльності впливає на розвиток дитини. Домашнє завдання іноді передбачає вивчення параграфа підручника та відповідь на запитання після нього. Якщо учень уважно і старанно працював на уроці, йому це непотрібно й нецікаво.

Особливе значення має обсяг роботи вдома. Якщо він значний, це перевантажує учня і він шукає вихід із ситуації. їх кілька:

® не вчити зовсім;

  • вивчити поверхово, переглянути матеріал;
  • вивчити все, але скоротити час на відпочшкк.

Якщо урок погано продуманий і підготовлений, учитель змушений дати частину матеріалу для самостійного вивчення учнями вдома. Але завдання може виявитися складним і незрозумілим для дітей, призвести до перевантаження учнів та відбити інтерес до навчання.

Домашнє завдання має бути вмотивованим. Учень повинен чітко знати, для чого він виконує цю роботу. Щоб обгрунтувати необхід­ність домашнього завдання, треба:

  • визначити якості особистості, на розвиток яких воно спрямоване;
  • довести, що це необхідно знати для подальшого вивчення теми, для закріплення, вивчення нової теми чи для виконання якоїсь іншої роботи;
  • пояснити, чому не можна виконати це завдання на уроці, а необхідно опрацювати його вдома.

Проблему домашнього завдання можна і треба вирішувати лише з позиції системного підходу:

  • домашні завдання слід ретельно мотивувати;
  • мета домашнього завдання має відповідати меті та завданням уроку;
  • матеріал домашнього завдання має бути переважно диференційованим, враховувати здібності кожного учня;
  • хід виконання домашнього завдання повинен коментувати й обов'язково перевіряти вчитель.

Домашнє завдання цілком має витікати з уроку. Але на уроці учні працюють по-різному. Тому, в ідеалі, кожен має отримати індивідуальне завдання додому. На жаль, це неможливо. Тому вчитель повинен розбити домашнє завдання на рівні складники. Кожен учень обирає завдання за своїми можливостями. Обов'язковим його елементом має бути творчість. Але слід пам'ятати, що завдання творчого характеру передбачають певний час для виконання.

Ще одна обов'язкова вимога до домашнього завдання — слід обов'язково перевіряти й оцінювати роботу учня.

У школах нового типу акценти в навчанні перемішуються з передавання рафінованих знань на створення психолого-педагогічних умов розвитку особистості кожної дитини, на забезпечення учня ефективними засобами особистої та інтелектуальної моралізації. Досягненню цієї мети сприяє, крім роботи на уроці, робота вдома. Щоб зробити її максимально ефективною, необхідно не тільки розробити алгоритм виконання, а й враховувати специфіку кожного предмета, норм домашнього завдання, спрямованість на досягнення певної мети.

Лише такий підхід зробить домашнє завдання справжнім помічником учителя, дасть дітям змогу засвоїти, зрозуміти і використати отриману інформацію.

Роблячи висновки, хочу запропонувати деякі рекомендації:

  • ретельно обмірковуйте зміст і мотивуйте домашнє завдання, пов'язуйте його з метою уроку;
  • обмірковуйте й урізноманітнюйте перевірку домашнього завдання;
  • дотримуйтеся існуючих норм домашнього завдання;

« підвищуйте ефективність уроку, що дасть змогу зменшити обсяг домашнього завдання;

 використовуйте диференційний підхід до змісту домашнього завдання.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
17 грудня 2021
Переглядів
655
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку