На уроках "Я у світі" ознайомлюю дітей з легендами про рідний край, його героїв, героїчними піснями і думами, продовжую знайомити їх з традиційними святами українського народу: національними, обрядовими, релігійними, залучаю дітей до активної участі в них, а також знайомлю із святами інших народів.
На мою думку слід проводити роботу в трьох основних напрямках:
«Я»:
Я- виховую віру в себе, розкриваю і розвиваю свої здібності, поспішаю робити добро, намагаюсь розділяти радість і горе інших;
Я- патріот і громадянин України;
Я – пізнаю, бережу і примножую красу в усьому, розумію, що до істини
веде багато шляхів,відшукую з них свій;
Я- утверджую себе в праці, шаную будь-яку корисну працю, прагну стати сильним,витривалим, сміливим.
«Батьківщина»:
Вивчаю,утверджую та примножую традиції і святині всього народу, України;
Прагну жити в мирі та дружбі з дітьми інших народів, пам'ятаючи: Земля – наш спільний дім;
Живу в злагоді із природою.
«Родина»:
Шаную свою родину, бережу тепло батьківської оселі.
Хочу запропонувати один з уроків та навчальний проект, кінцевим результатом якого буде збірка віршів, приказок, прислів'їв, загадок та патріотичних пісень про рідний край, які можна використовувати на уроках позакласного читання, української мови, мистецтва, "Я у світі". Урок
Тема: «Сім'я, родина, Україна».
Мета: Уточнити, розширити, поглибити уявлення дітей про сім'ю, родину, Україну, їх значення в житті людини, розвивати активність мислення, творчу уяву, виховувати почуття любові й поваги до батьків, родини, гордості за свій народ, його історію, культуру, традиції.
Обладнання: Скринька з дзеркалом, картки з ребусами, картки зі словами до гри «Знайди зайве слово», карта України, портрети видатних людей України, картки для роботи в групах, плакат зі способами малювання герба, квіточки, ножиці.
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- У мене в руках цікава скринька. У ній – найцінніший скарб планети Земля. Зараз кожен зазирне і скаже, кого ви побачили.
( На дні скриньки лежить дзеркало).
- То кого ви побачили на дні скриньки?
- Ви побачили кожен себе. Отже, найцінніший скарб – це ви. Кожен з вас – особистість, і саме такої людини, як ви, більше на цій планеті немає і не буде.
- А що дитині треба? ( відповіді учнів).
Дім красивий, білий.
І, як світлий образ,
Мамин погляд добрий,
Й батька дорого,
Чути добре слово.
А ще гарно б мати
І сестру, і брата.
- Про кого розповідає вірш?
- Про що мріє дитина?
ІІІ. Ознайомлення з темою і метою уроку.
1. Розгадування ребусів і загадки.
7 Я Р 1 а
(Сім'я .Родина)
ЗАГАДКА: На ріднім полі шепчуть колоски,
Я рад би знати тихі їх думки.
Я слухав, чув, як кожна колосина
Шептала тихо слово: …. (Україна)
(Вчитель записує відгадки ребусів і загадки на дошці).
ІV. Робота над темою уроку.
-Чи можна об'єднати ці три слова у один логічний ланцюжок?
Родина - сім'я, бабуся, дідусь, інші родичі, які живуть разом.
Родина до родини – народ. Ми з вами всі - український народ, який складається з родин малих і великих, дружних і працьовитих. Як могутня ріка бере силу з маленьких джерел, так і наша країна збагачується маленькими родинами. То нехай же річка буде повноводною, а родина ваша українська – красивою, дружною і щасливою.
Дружна родина. Під цим словами кожний з нас розуміє дуже багато. Це і спокійний дім, тепле і ніжне ставлення один до одного, взаєморозуміння в родині, радість спілкування.
2. Порівняння текстів.
- Я розповім вам про дві сім'ї, а ви , прослухавши, оберіть ту, в якій хотіли б жити. Дві сестрички, Оля і Юля, живуть дуже добре. Їхній тато - бізнесмен. Він продає автомобілі. Мама - відома красуня. Майже увесь день вона проводить у спортзалі і салонах краси. У дівчат є все: власна кімната, безліч іграшок, красивий одяг, і можуть вони купити все, що забажають. Доглядає їх няня. Свого батька дівчата не бачать декілька днів. Зате мама іноді приходить до них, щоб запитати про їх справи. У дітей є все.
Два братики, Миколка і Сашко, живуть у іншій родині. Тато у них - водій, а мама - листоноша. Щоранку батьки йдуть на роботу, а хлопці - до школи. Зате ввечері всі приходять додому. Тато з хлопчиками займаються домашнім господарством, а мама готує вечерю. У вихідні дні батьки і діти відпочивають наприроді. Та, на жаль, нової іграшки братчикам знову не куплять, бо Миколка виріс із штанів і йому терміново потрібні нові.
3. Конкурс «Знайди зайве слово».
- Які слова заважають щастю родини? (Слова на картках).
Добробут пошана вірність
Затишок виховання кохання
Порада байдужість турбота
Сварки повага піклування
Допомога розуміння зрада
4. – Ми поговорили про сім'ю, про родину. Яке третє слово нашого ланцюжка? (Україна).
- Що таке Україна? (Відповіді учнів).
Розповідь учителя.
Рідний край. Дорога серцю земля батьків і прадідів наших. Оспівані в піснях неозорі степи, зелені ліси і долини, високі блакитні небеса.
Україна – це наша земля, наш рідний край, наша країна з багатовіковою славною історією, мудрими людьми, чарівними піснями, що дивують світ, з багатими народними традиціями, мальовничими картинами природи. Вона в усьому, що нас оточує: у замріяному шелесті листя, чарівній таємничості нічного зоряного неба, діамантовому блиску росяної краплинки на тендітній квітковій пелюсточці, у кожній стежинці, якою ми поспішаємо до школи. Все це рідне і близьке для кожного з нас.
Україна – це історія народу, що протягом віків боровся за свою свободу і незалежність.
Це імена славних звитяжців – героїв, які віддали своє життя за щастя народу: Байда Вишневецький, Іван Сірко, Петро Конашевич-Сагайдачний, Богдан Хмельницький, Іван Мазепа, Іван Гонта, Максим Залізняк, Олекса Довбуш, Устам Кармелюк та інші.
Це діячі науки, культури і мистецтва, які звеличили нашу державу своїм талантом: Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, Соломія Крушельницька, Іван Козловський, Оксана Петрусенко, Михайло Грушевський та інші.
Це видатні спортсмени, які своїми рекордами прославили Україну: брати Клички, Яна Клочкова, Василь Вірастюк, Андрій Шевченко та інші.
Україна – це рідна мова, якою мама співала колискову, бабуся розповідала казки, передаючи одвічну народну мудрість. Кожна людина з теплотою згадує свій дім, це місце, де вона народилася, де пройшло її дитинство. Це її маленька батьківщина, затишне родинне вогнище. Коли скласти маленькі батьківщини кожного з нас, вийде наша велика Батьківщина - Україна.
Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.
Кожна травичка на своєму корені росте.
Добре тому, хто в своєму дому.
За рідною землею і в небі сумно.
Всюди добре, а вдома найліпше.
Нема кращого у світі, ніж твоя сторона.
Де не є добро, а вдома краще.
Рідна земля і в жмені мила.
6. Гра«Що віддаси Землі рідній».
Діти стають парами, беруться за руки, шикуються ланцюжком один за одним. Один учень – ведучий. Перша пара звертається до нього із словами: «Якщо хочеш бути зі мною, що віддаси Землі рідній?»
Ведучий повинен сказати, що він зробить для Вітчизни, коли виросте, наприклад: посадить сад, збудує гарний будинок, буде пекти смачний хліб, намалює багато чудових картин тощо. Після його відповіді всі піднімають руки, і ведучий проходить під піднятими руками. Проходячи, він вибирає кого-небудь із будь-якої пари і веде його за собою. В кінці ланцюжка вони утворюють нову пару. Той, хто залишився без пари, стає ведучим, і гра продовжується далі.
Прапор
Прапор — це державний символ,
він є в кожної держави;
це для всіх ознака сили,
це для всіх — ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
синє небо, жовте жито;
прапор свій оберігаєм,
він святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
ми з ним дужі і єдині,
ми навіки вже є народом,
українським в Україні.
Наталка Поклад
Герб
Наш герб – тризуб,
Це воля, слава й сила;
Наш герб – тризуб.
Недоля нас косила,
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню
Несемо ми людям.
Н. Поклад
Державний Гімн
Слова палкі,
Мелодія врочиста, -
Державний Гімн
Ми знаємо усі.
Для кожного села,
Містечка, міста –
Це клич один
З мільйонів голосів.
Це наша клятва,
Заповідь священна,
Хай чують
Друзі й вороги,
Що Україна вічна,
Незнищенна,
Від неї лине
Світло навкруги.
Н. Поклад
- Спробуй ти намалювати герб одним із способів.
9. Гра «Цікаве витинання».
«Моя країна – квітучий диво-сад».
Діти вирізають з кольорового паперу красиві улюблені квіти та прикріпити їх по всій території карти України.
Дії учні супроводжують словами-означеннями, якою для них є Вітчизна (наприклад: «Моя Батьківщина добра, радісна, мирна, безпечна, процвітаюча, щаслива, мудра, щира, доброзичлива, красива…»).
10. Вікторина «Моя Україна».
«Все на світі можна вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.»
Хто Президент України?
11. Кросворд «Україна»
| 1 | | | | | | | | | | ||||||
| 2 | | | | | | | |||||||||
3 | | | | | | | | |||||||||
| 4 | | | | | | | |||||||||
| | 5 | | | | | | |||||||||
| 6 | | | | | | ||||||||||
7 | | | | | |
(Ключове слово – Україна)
V. Підсумок уроку.
- Доберіть риму
Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Україна – найкраща у світі!
Моя Україна – це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні джерельця.
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і ріки глибокі.
Міста старовинні і замки прекрасні,
Великі будови і дуже сучасні.
Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна – це пісня весела.
Це щира, багата, як світ, її мова,
Крилата, така мелодійна, чудова!
Її обереги – верба і калина.
Найкраща у світі – моя Україна.
Бо нам найрідніша Вітчизна і мати.
То як же нам, дітям, її не кохати!
Моя Україна – козацькая слава!
Така волелюбна і мирна держава.
Вона дорога нам, і рідна, і мила,
Бо світ перед нами, як мати, відкрила.
Вітчизно свята, дорога Україно,
Для кожного з нас ти у світі єдина.
КНМУ «П’ятихатський методичний кабінет»
Комісарівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
П’ятихатської районної ради
Дніпропетровської області
Виховання патріотизму та національної свідомості учнів на уроках літературного читання у початкових класах шляхом використання інноваційних технологій
Досвід роботи
вчителя початкових класів
Давиденко Олени Леонідівни
2017
Чому я вчитель?
Тому, що школа – це моє життя, яке не стоїть на місці. Тут усе вирує, кипить, крутиться, обертається якщо, звичайно, докласти певних зусиль. Очі, які горять, здивовані й захоплені вигуки, радісні посмішки, щасливі обличчя дітей.
Це все мені подобається!
Чому я вчитель?
Тому, що я точно знаю, що ніким іншим я не стала б працювати!
Чому я вчитель?
Тому, що я просто люблю свою професію.
Адже мене підтримує найбільша сила – серця моїх учнів.
Будьмо знайомі
У кожного «Я» є своє ім'я,
На всіх не нагримаєш грізно,
Ми - не безліч стандартних «я»,
А безліч всесвітів різних.
В. Симоненко
Почнемо із ближчого знайомства
Вчитель початкових класів:Давиденко Олена Леонідівна.
Дата і місце народження – 4 травня 1976 рік, с. Комісарівка. У 1996 році закінчила Жовтоводське педагогічне училище, а в 2006 році Криворізький державний педагогічний інститут. Спеціальність – вчитель початкових класів. Стаж роботи – 20 років,
Кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії»,
Місце роботи – Комісарівська ЗШ І-ІІІ ступенів.
Проблема над якою працюю: «Виховання патріотизму та національної свідомості учнів на уроках літературного читання у початкових класах шляхом використання інноваційних технологій».
Моє педагогічне кредо: «Без творчого вчителя не може бути ні нової школи, ні нового суспільства, ні вільної України».
Національно-патріотичне виховання
Важливо, щоб ти був готовий померти за свою країну;
але ще важливіше, щоб ти був готовий прожити життя заради неї.
Т. Рузвельт
Завдання, які ставлю перед собою в роботі з учнями:
- формування національної свідомості і відповідальності за долю України;
- виховання любові до рідної землі, її історії;
- виховання громадянського обов’язку перед країною, суспільством;
- виховання бережливого ставлення до національного багатства країни, мови, культури, традицій.
Саме в дитинстві «…відкриваєш материк, котрий назветься потім – Україна», -писала Л. Костенко.
Без відчуття приналежності до рідного народу, його історії, мови, культури, причетності до творення майбутнього своєї держави (і тим самим – власного майбутнього!) неможливо стати повноцінним членом суспільства.
Патріотичне виховання - це сфера духовного життя, що проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне, що любить і ненавидить людина, яка формується.
Василь Сухомлинський
В дитинстві відкриваєш материк, котрий назветься потім — Батьківщина.
Ліна Костенко
Шматок землі, ти звешся Україною. Ти був до нас. Ти будеш після нас.
Ліна Костенко
Актуальність досвіду
У наш час виховання справжнього патріота набуває особливо важливого значення. Виховуючи в учнів любов до рідного краю, ми, вчителі, формуємо гідне майбутнєнашого народу.
У наш буремний час питання національно-патріотичного виховання, як ніколи, надзвичайно актуальне.
Тому нам, вчителям, необхідно проводити систематичну роботу в цьомупріоритетному напрямі – на уроках і поза ними. Вона полягає в забезпеченні умов для навчання й вихованняособистості з розвиненоюнаціонально-патріотичноюсвідомістю; формуваннісамоідентифікаціїіндивідазісвоєюнацією; сприянні утвердженню цінностей історичної пам'яті, побудови на її засадах відповідної світоглядної системи; у постійному закріпленні теоретичних знань та практичних умінь на уроках літературного читання.
Саме тому моєю методичною проблемою є «Виховання патріотизму та національної свідомості на уроках літературного читання шляхом використання інноваційних технологій». Робота над цією проблемою сприяє побудові індивідуальної траєкторії розвитку здібностей учнів, оскільки дає змогу розкрити навчальний матеріал цікаво, багатогранно, по-сучасному та не втратити зв’язку з минулим, бо без любові до Батьківщини, готовності примножувати її багатства, оберігати честь і славу, а за необхідності – віддати життя за її свободу й незалежність, людина не може бути відданим громадянином своєї держави.
Модель учня-патріота
Перш ніж розпочинати працювати над проблемою, я мала для себе визначити, хто ж такий патріот. У науково-методичній літературі існує безліч тлумачень цього поняття. Мені найбільш імпонує визначення, яке подає Академічний тлумачний словник української мови: «Той, хто любить свою Батьківщину, відданий своєму народові, готовий для них на жертви й подвиги». Узявши йогодо уваги та врахувавши власний досвід роботи, я створила модель учня-патріота.
Отже, особистістю з чітко сформованими почуттями громадянськості й патріотизму, на мою думку, є та дитина, яка:
1) прагне постійно вивчати українську мову, вільно нею володіти;
2) вивчає історію нашої країни, рідного краю, знає її глибоке історичне коріння;
3) глибоко знає рідну символіку й з повагою ставиться до Державних Прапора й Герба України, розуміючи, із хвилюванням співає Гімн;
4) зможе завжди і скрізь свідомо захищати інтереси своєї вітчизни, свого народу.
Виховання патріота – завдання надзвичайно складне, тому вимагає належної змістової наповненості занять з учнями, зорієнтованості на новизну інформації та різноманітні види пошукової, розвиваючої, творчої діяльності.
Основними напрямами виховання національної свідомості та патріотизму на моїх уроках української мови й літератури є:
1) виховання пошани й любові до рідної мови, прагнення зберегти її, бо «нації вмирають не від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову». (Ліна Костенко);
2) формування думки про суспільну значимість родини, сім’ї, роду, родоводу;
3) формування знань про історію України, державні та національні символи;
4) формування стійкості у своїх національних переконаннях.
Найголовніше завдання вчителя – це формування в школярів національної гідності і гордості за свою землю, народ, батьківщину, усвідомлення себе представниками державної нації, носіями незалежності і державності.
Вважаю, що патріотичні відчуття учнів засновуються на їхньому інтересі до найближчого оточення (сім’ї, батьківського дому, рідного міста, села), яке вони бачать щодня, вважають своїм, рідним, нерозривно пов’язаним з ними. Важливе значення для виховання патріотичних почуттів школярів має приклад дорослих.
Під час навчання формую у школярів розуміння важливої ролі української мови у відродженні України, розуміння того, що лише завдяки їй можна глибше пізнати традиції, звичаї, психологію, національний дух українців, розвиваю мовну культуру учнів, вміння і навички спілкуватися, логічно висловлювати думки українською мовою, говорити правильно, вишукано і виразно.
На уроках позакласного читання ознайомлюю дітей з легендами про рідний край, його героїв, героїчними піснями і думами, продовжую знайомити їх з традиційними святами українського народу: національними, обрядовими, релігійними, залучаю дітей до активної участі в них, а також знайомлю із святами інших народів.
На уроках українського читання, вважаю, слід проводити роботу в трьох основних напрямках:
«Я»:
Я- виховую віру в себе, розкриваю і розвиваю свої здібності, поспішаю робити добро, намагаюсь розділяти радість і горе інших;
Я- патріот і громадянин України;
Я – пізнаю, бережу і примножую красу в усьому, розумію, що до істини
веде багато шляхів,відшукую з них свій;
Я- утверджую себе в праці, шаную будь-яку корисну працю, прагну стати сильним,витривалим, сміливим.
«Батьківщина»:
Вивчаю,утверджую та примножую традиції і святині всього народу, України;
Прагну жити в мирі та дружбі з дітьми інших народів, пам’ятаючи: Земля – наш спільний дім;
Живу в злагоді із природою.
«Родина»:
Шаную свою родину, бережу тепло батьківської оселі.
Хочу запропонувати один з уроків та навчальний проект, кінцевим результатом якого буде збірка віршів, приказок, прислів’їв, загадок та патріотичних пісень про рідний край, які можна використовувати на уроках позакласного читання, української мови, мистецтва, "Я у світі". Урок
Тема: «Сім’я, родина, Україна».
Мета: Уточнити, розширити, поглибити уявлення дітей про сім’ю, родину, Україну, їх значення в житті людини, розвивати активність мислення, творчу уяву, виховувати почуття любові й поваги до батьків, родини, гордості за свій народ, його історію, культуру, традиції.
Обладнання: Скринька з дзеркалом, картки з ребусами, картки зі словами до гри «Знайди зайве слово», карта України, портрети видатних людей України, картки для роботи в групах, плакат зі способами малювання герба, квіточки, ножиці.
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- У мене в руках цікава скринька. У ній – найцінніший скарб планети Земля. Зараз кожен зазирне і скаже, кого ви побачили.
( На дні скриньки лежить дзеркало).
- То кого ви побачили на дні скриньки?
- Ви побачили кожен себе. Отже, найцінніший скарб – це ви. Кожен з вас – особистість, і саме такої людини, як ви, більше на цій планеті немає і не буде.
- А що дитині треба? ( відповіді учнів).
Дім красивий, білий.
І, як світлий образ,
Мамин погляд добрий,
Й батька дорого,
Чути добре слово.
А ще гарно б мати
І сестру, і брата.
- Про кого розповідає вірш?
- Про що мріє дитина?
ІІІ. Ознайомлення з темою і метою уроку.
1. Розгадування ребусів і загадки.
7Я Р1а
Сім’я Родина
ЗАГАДКА: На ріднім полі шепчуть колоски,
Я рад би знати тихі їх думки.
Я слухав, чув, як кожна колосина
Шептала тихо слово: …. (Україна)
(Вчитель записує відгадки ребусів і загадки на дошці).
ІV. Робота над темою уроку.
-Чи можна об’єднати ці три слова у один логічний ланцюжок?
Родина - сім’я, бабуся, дідусь, інші родичі, які живуть разом.
Родина до родини – народ. Ми з вами всі - український народ, який складається з родин малих і великих, дружних і працьовитих. Як могутня ріка бере силу з маленьких джерел, так і наша країна збагачується маленькими родинами. То нехай же річка буде повноводною, а родина ваша українська – красивою, дружною і щасливою.
Дружна родина. Під цим словами кожний з нас розуміє дуже багато. Це і спокійний дім, тепле і ніжне ставлення один до одного, взаєморозуміння в родині, радість спілкування.
2. Порівняння текстів.
- Я розповім вам про дві сім’ї, а ви , прослухавши, оберіть ту, в якій хотіли б жити. Дві сестрички, Оля і Юля, живуть дуже добре. Їхній тато - бізнесмен. Він продає автомобілі. Мама - відома красуня. Майже увесь день вона проводить у спортзалі і салонах краси. У дівчат є все: власна кімната, безліч іграшок, красивий одяг, і можуть вони купити все, що забажають. Доглядає їх няня. Свого батька дівчата не бачать декілька днів. Зате мама іноді приходить до них, щоб запитати про їх справи. У дітей є все.
Два братики, Миколка і Сашко, живуть у іншій родині. Тато у них - водій, а мама - листоноша. Щоранку батьки йдуть на роботу, а хлопці - до школи. Зате ввечері всі приходять додому. Тато з хлопчиками займаються домашнім господарством, а мама готує вечерю. У вихідні дні батьки і діти відпочивають наприроді. Та, на жаль, нової іграшки братчикам знову не куплять, бо Миколка виріс із штанів і йому терміново потрібні нові.
3. Конкурс «Знайди зайве слово».
- Які слова заважають щастю родини? (Слова на картках).
Добробут пошана вірність
Затишок виховання кохання
Порада байдужість турбота
Сварки повага піклування
Допомога розуміння зрада
4. – Ми поговорили про сім’ю, про родину. Яке третє слово нашого ланцюжка? (Україна).
- Що таке Україна? (Відповіді учнів).
Розповідь учителя.
Рідний край. Дорога серцю земля батьків і прадідів наших. Оспівані в піснях неозорі степи, зелені ліси і долини, високі блакитні небеса.
Україна – це наша земля, наш рідний край, наша країна з багатовіковою славною історією, мудрими людьми, чарівними піснями, що дивують світ, з багатими народними традиціями, мальовничими картинами природи. Вона в усьому, що нас оточує: у замріяному шелесті листя, чарівній таємничості нічного зоряного неба, діамантовому блиску росяної краплинки на тендітній квітковій пелюсточці, у кожній стежинці, якою ми поспішаємо до школи. Все це рідне і близьке для кожного з нас.
Україна – це історія народу, що протягом віків боровся за свою свободу і незалежність.
Це імена славних звитяжців – героїв, які віддали своє життя за щастя народу: Байда Вишневецький, Іван Сірко, Петро Конашевич-Сагайдачний, Богдан Хмельницький, Іван Мазепа, Іван Гонта, Максим Залізняк, Олекса Довбуш, Устам Кармелюк та інші.
Це діячі науки, культури і мистецтва, які звеличили нашу державу своїм талантом: Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, Соломія Крушельницька, Іван Козловський, Оксана Петрусенко, Михайло Грушевський та інші.
Це видатні спортсмени, які своїми рекордами прославили Україну: брати Клички, Яна Клочкова, Василь Вірастюк, Андрій Шевченко та інші.
Україна – це рідна мова, якою мама співала колискову, бабуся розповідала казки, передаючи одвічну народну мудрість. Кожна людина з теплотою згадує свій дім, це місце, де вона народилася, де пройшло її дитинство. Це її маленька батьківщина, затишне родинне вогнище. Коли скласти маленькі батьківщини кожного з нас, вийде наша велика Батьківщина - Україна.
Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.
Кожна травичка на своєму корені росте.
Добре тому, хто в своєму дому.
За рідною землею і в небі сумно.
Всюди добре, а вдома найліпше.
Нема кращого у світі, ніж твоя сторона.
Де не є добро, а вдома краще.
Рідна земля і в жмені мила.
6. Гра«Що віддаси Землі рідній».
Діти стають парами, беруться за руки, шикуються ланцюжком один за одним. Один учень – ведучий. Перша пара звертається до нього із словами: «Якщо хочеш бути зі мною, що віддаси Землі рідній?»
Ведучий повинен сказати, що він зробить для Вітчизни, коли виросте, наприклад: посадить сад, збудує гарний будинок, буде пекти смачний хліб, намалює багато чудових картин тощо. Після його відповіді всі піднімають руки, і ведучий проходить під піднятими руками. Проходячи, він вибирає кого-небудь із будь-якої пари і веде його за собою. В кінці ланцюжка вони утворюють нову пару. Той, хто залишився без пари, стає ведучим, і гра продовжується далі.
Прапор
Прапор — це державний символ,
він є в кожної держави;
це для всіх ознака сили,
це для всіх — ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
синє небо, жовте жито;
прапор свій оберігаєм,
він святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
ми з ним дужі і єдині,
ми навіки вже є народом,
українським в Україні.
Наталка Поклад
Герб
Наш герб – тризуб,
Це воля, слава й сила;
Наш герб – тризуб.
Недоля нас косила,
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню
Несемо ми людям.
Н. Поклад
Державний Гімн
Слова палкі,
Мелодія врочиста, -
Державний Гімн
Ми знаємо усі.
Для кожного села,
Містечка, міста –
Це клич один
З мільйонів голосів.
Це наша клятва,
Заповідь священна,
Хай чують
Друзі й вороги,
Що Україна вічна,
Незнищенна,
Від неї лине
Світло навкруги.
Н. Поклад
- Спробуй ти намалювати герб одним із способів.
9. Гра «Цікаве витинання».
«Моя країна – квітучий диво-сад».
Діти вирізають з кольорового паперу красиві улюблені квіти та прикріпити їх по всій території карти України.
Дії учні супроводжують словами-означеннями, якою для них є Вітчизна (наприклад: «Моя Батьківщина добра, радісна, мирна, безпечна, процвітаюча, щаслива, мудра, щира, доброзичлива, красива…»).
10. Вікторина «Моя Україна».
«Все на світі можна вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.»
Хто Президент України?
11. Кросворд «Україна»
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|||||||
5 |
|
|
|
|
|
|||||||||
|
6 |
|
|
|
|
|
||||||||
7 |
|
|
|
|
|
|||||||||
(Ключове слово – Україна)
V. Підсумок уроку.
- Добери риму
Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Україна – найкраща у світі!
Моя Україна – це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні джерельця.
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і ріки глибокі.
Міста старовинні і замки прекрасні,
Великі будови і дуже сучасні.
Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна – це пісня весела.
Це щира, багата, як світ, її мова,
Крилата, така мелодійна, чудова!
Її обереги – верба і калина.
Найкраща у світі – моя Україна.
Бо нам найрідніша Вітчизна і мати.
То як же нам, дітям, її не кохати!
Моя Україна – козацькая слава!
Така волелюбна і мирна держава.
Вона дорога нам, і рідна, і мила,
Бо світ перед нами, як мати, відкрила.
Вітчизно свята, дорога Україно,
Для кожного з нас ти у світі єдина.
ПРОЕКТ "МОЯ БАТЬКІВЩИНА"
Мета:
Спосіб розв'язання проблеми:
Тип проекту: - розподіл обов’язків серед членів груп, визначення завдань кожної з груп.
Кінцевий результат:
Вікторина «В моєму серці Україна»
|
Україна живе у серці кожного українця: маленького хлопчика, з залитої сонцем пісочниці, романтичної білявки в блакитній сукні, і серйозного дядечка з кейсом у руці. Любити, знати історію та звичаї своєї Батьківщин— святий обов’язок усіх її жителів.
-Давай трішки пограємося та перевіримо Твої знання про нашу країну. Весела гра-вікторина про Україну— чудовий позакласний захід до Дня Конституції для учнів початкової школи.
Запропонуй своїм друзям гарно провести час на канікулах або в літньому таборі, відповідаючи на запитання про історію, традиції та національні символи України. Я підготувала для Вас цікавий сценарій вікторини про Україну.
Ведучий.
Добрий день вам, люди добрі,
Щиро просим до господи.
Раді вас у нас вітати,
Щастя та добра бажати!
Вчитель.
Любі діти, шановні гості, ми раді зустрічі з вами на грі-вікторині «В моєму серці Україна». Сьогодні ми з вами поведемо розмову про найдорожче серцю кожної людини — Батьківщину. Її героїчне минуле і сучасне, її солов’їну мову та чарівну природу, народні звичаї та традиції.
Перший учень.
Є багато країн на землі,
В них озера, річки і долини.
Є країни великі й малі,
Та найкраща завжди – Батьківщина.
Другий учень.
Кожна квітка красу свою має.
Та гарніші завжди поміж них
Ті, що квітнуть у рідному краї.
Третій учень.
Є багато пташок голосних,
Любі, милі нам співи пташині,
Та завжди наймилішими з них
Будуть ті, що у рідному краї.
Четвертий учень.
І тому найдорожчою нам
Є і буде у кожну хвилину
Серед інших країн лиш одна –
Дорога нам усім Україна!
Ведучий. Продемонструють свої знання, вміння, кмітливість у грі-вікторині про Україну учні початкових класів. Привітаємо учасників вікторини, а оцінювати вашу гру буде журі. (Представляє членів журі.)
Гра №1 «Ну, постривай!»
Вчитель. Перший наш конкурс – продовжити прислів’я. Прошу капітанів команд вибрати номери завдань. Серед номерів є і «щасливий білет», який дає команді додатковий бал.
Завдання:
1. Хліб, сіль їж, а… (правду ріж)
2. Слово не горобець… (вилетить не спіймаєш)
3. Друга легше знайти, ніж… (зберегти)
4.Ранні пташки росу п’ють… (а пізні сльози ллють)
5. Заліз кіт на сало і… (кричить «мало!»)
6. Праця годує а… (лінь марнує)
7. Гостре словечко… (коле сердечко)
8. Хочеш їсти калачі… (не сиди на печі)
Слово журі
Гра №2 Відео-гейм.
(Командам демонструються зображення квітів, що вплітають в український віночок.)
Ведучий. Подивіться, будь ласка, на квіти, які зображені на малюнках. Командам потрібно визначити та назвати назви рослин і розповісти легенду про одну із квітів.
Слово журі.
Музична пауза.
Вчитель. Пісня, як душа народу, завжди з ним – і в горі, і в радості. Сьогодні у нас свято, тож заспіваймо веселих пісень. Команди підготували українські, чарівні, мелодійні пісні.(Учні виконують українські патріотичні пісні)
Гра №3 «Крученики»
Ведучий. А зараз ми пропонуємо командам позмагатися у читанні скоромовок. Прошу капітанів команд підійти та обрати скоромовки.
Забули бобри забрати торби.
Зуб зламав об мармелад.
А на сорок сорок – сорок морок.
Щоб купити рукавиці.
Слово журі.
Гра №4 «Ти мені, я тобі»
Вчитель. А зараз пропонуємо командам позмагатися у відгадуванні загадок.(Члени команд по черзі загадують загадки один одному).
Слово журі.
Ведучий. Про українців кажуть, що це народ мужній, сильний, працелюбний, співучий, жартівливий. Пожартуємо і ми.
(Учні читають народні жарти, усмішки.)
Гра №5 «Чомучка»
Вчитель. А зараз команди відгадають кросворд.
Запитання до кросворду:
1. Національний символ України. Його дарують, ним обмінюються у Великоднє свято. (Писанка)
2. Дерево, яке оспівано у народних піснях, у віршах. Воно освячується в церкві перед Пасхою, як засіб від злих сил. (Верба)
3. Кущ, оспіваний в українських народних піснях, символ дівочої вроди. (Калина)
4. Поширене в Україні дерево, з яким в українських народних піснях і переказах порівнюють струнких дівчат.(Тополя)
5. Чим прикрашають голову українські дівчата. (Вінок)
6. Національний символ України. Матері дарують його своїм дітям на щастя, на долю, відряджаючи у далеку дорогу. (Рушник)
Відповіді кросворду вписуються на полотно.
Гра №6 «Далі, далі, далі»
Ведучий. Командам необхідно дати якомога більше відповідей на поставлені запитання за 2 хвилини.
Запитання для І команди
1. Яку назву мала козацька держава, створена за дніпровськими порогами? (Запорізька січ)
2. Який із найдревніших знаків є малим гербом України? (Тризуб)
3. Автор слів гімну України. (П. Чубинський)
4. Яка назва гімну України. (Ще не вмерла Україна)
5. Як називалась перша слов’янська держава? (Київська Русь)
6. Як називається основний закон України? (Конституція)
Запитання для ІІ команди
1. Як звали сестру Кия, Щека, Хорива? (Либідь)
2. Які кольори державного прапора України? (Синій, жовтий)
3. Назвіть найбільшу святиню українського народу в музичній символіці. (Гімн)
4. Назвіть велике зібрання творів Т. Шевченка. (Кобзар)
5. Назвіть композитора, який поклав вірші Чубинського, що стали гімном, на музику? (Вербицький)
6. Що означає слово «козак»? (Вільна ,незалежна людина)
Слово журі. Підсумки гри. Оголошення переможців та вручення нагород.
Вчитель. Ось і завершилася наша вікторина про Україну. Сьогодні ми з вами ще раз пригадали українські звичаї і традиції, символи нашої держави. Бо знати та пам’ятати це потрібно, тому що ми з вами живемо в Україні, нашому рідному краї. А велика, священна і прекрасна любов до Батьківщини жила, живе і житиме в усіх чесних і щирих серцях. А завершити нашу вікторину хочеться словами з вірша В.Сосюри:
«Любіть Україну у сні й наяву
,Вишневу свою Україну,
Красу її вічно живу і нову,
Вірші, приказки, прислів’я та загадки про рідний край
Вірші про Україну для маленьких
УСЕ МОЄ, ВСЕ ЗВЕТЬСЯ УКРАЇНА
Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,–
оці степи, це небо, ці ліси,
усе так гарно, чисто, незрадливо,
усе як є – дорога, явори,
усе моє, все зветься – Україна.
Така краса, висока і нетлінна,
що хоч спинись і з Богом говори.
Л. Костенко
УКРАЇНА
Україна —
Рідний край.
Поле. Річка.
Зелен гай.
Любо стежкою
Іти -Тут живемо
Я і ти!
РІДНИЙ КРАЙ
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна.
Ігор Січовик
РІДНЕ
Україна – рідний край,
Рідне поле, зелен гай,
Рідне місто й рідна хата,
Рідне небо й рідна мати.
Я. Скидан
***
Україно моя мила,
Ти моя рідненька,
Я тебе так щиро люблю,
Хоч я ще маленька.
І. Блажкевич
***
Хто ти, хлопчику маленький?
Син я України - неньки!
Українцем я звуся
Й тою назвою горджуся.
Ю. Шкрумеляк
***
Хоч малий я, невеликий,
Зате добре знаю,
Що край рідний – Україна,
Я тебе кохаю.
П. Тичина
ФАРБИ
Стільки мають кольорів,
Як веселка на Дніпрі.
Ними я створю картину –
Намалюю Україну.
Лель-Анатолій Загрудний
ВСЯ МОЯ РОДИНА
Мати, мова, батьківщина –
ось і вся моя родина.
Батьківщина, мати, мова –
три цілющих вічних слова.
Батьківщина, мова, мати –
нас повік не роз’єднати.
М. Сингаївський
ДЕНЬ НЕЗАЛЕЖНОСТІ
Серпень нам дарує
незабутні миті:
стяги українські
в сонячній блакиті
майорять крилато
на держави свято.
Приїжджайте, друзі,
з нами святкувати!
Л. Вознюк
БАТЬКІВЩИНА
Моя рідна Батьківщина
Має назву Україна.
В мене й нація своя –
Українець в мами я.
Є у мене й рідна мова,
Де вкраїнське кожне слово.
О. Довгий
МОЯ УКРАЇНА – ЦЕ ПІСЕНЬКА МАМИ...
Моя Україна – це пісенька мами,
Розлогі лани колосяться хлібами,
Вишневі садочки, лелеки на хаті.
Купають ставочки хмарки пелехаті.
Моя Україна – то мамина ласка,
Червона калина, бабусина казка.
Це соняхи в цвіті, горобчиків зграя…
Я кращої в світі країни не знаю.
Л. Савчук
ДОБРИЙ ДЕНЬ, УКРАЇНО МОЯ!
Струмок серед гаю, як стрічечка.
На квітці метелик, мов свічечка.
Хвилюють, малюють, квітують поля –
Добридень тобі, Україно моя!
П. Тичина
СОНЯЧНИЙ ДІМ
Привітний і світлий наш сонячний дім,
Як радісно й весело жити у нім.
Тут мамина пісня і усмішка тата.
В любові й добрі тут зростають малята.
Дзвінка наша пісня до сонечка лине:
«Мій сонячний дім — це моя Україна!»
А. Німенко
УКРАЇНІ
Наша Україно! Ми — твоя надія,
Ми — твоє майбутнє й заповітні мрії.
Будемо зростати, будемо мужніти,
На твоїх просторах жити і трудитись.
Щоб завжди цвіла ти вільна і єдина,
Синьоока ненько — рідна Україно!
Н. Книшова
ДО НАС ЖУРАВЛИК ПРИЛІТАВ
До нас журавлик прилітав,
Він гарні віршики читав
Про синє небо і весну,
Про Чорне море і Десну,
Про Україну – рідний край...
Ти ще раз, друже, прилітай!
Ігор Січовик
ЛЕЛЕКИ
З океанів далеких
Прилетіли лелеки,
Посідали край хати,
Щоб гніздо будувати.
Де лелеки осядуть –
Вдосталь щастя і ладу,
Щоб раділа родина,
Щоб цвіла Україна!
Ігор Січовик
ВІТАННЯ
Літака спитав Лелека:
– Ти куди летиш?
– Далеко:
в Україну – рідний край!
– То, будь ласка, помахай
Над моїм гніздом-селом
Хоч однесеньким крилом!
Ігор Січовик
Як не любить той край
Як не любить той край,
Де вперше ти побачив
Солодкий дивний світ,
Що ми звемо життям,
Де вперше став ходить
І квіткою неначе
В його теплі зростав
І усміхавсь квіткам!
В.Сосюра
Рідна Батьківщина
Наша Батьківщина —
Наче зелен сад.
Наша Батьківщина
Дбає про малят:
Щоб вони зростали
У теплі й добрі,
Як пташки, співали
В кожному дворі.
Нам Вітчизна світить.
Мов зоря ясна.
Мир у всьому світі
Береже вона.
Будемо зростати
І — як прийде час —
Про Вітчизну дбати,
Як вона про нас.
Т.Волгіна
ПРО УКРАЇНУ
Я тримаю у руці
Кольорові олівці.
Хочу я намалювати
Кримські гори і Карпати.
Степ і пагорби Дніпрові,
І озера, і діброви,
І веселку, і калину,
Чорне море і Дунай –
Все це наша Україна,
Наш чудовий рідний край!
Наталія Зарічна
Я ДИТИНА УКРАЇНСЬКА
Я дитина українська,
Вкраїнського роду,
Українці – то є назва
Славного роду.
Україна – то край славний,
Аж по Чорне Море,
Україна – то лан пишний
І степи і гори.
І як мені України
Щиро не кохати?
Мене ненька по-вкраїнські
Вчила розмовляти.
І як мені України
Щиро не любити?
Мене вчили по - вкраїнські
Господа молити.
За свій рідний край і нарід
Я Господа молю:
Зішли, Боже, Україні
І щастя і долю!
Ю. Шкрумеляк
СЛОВО НЕЗАБУТНЄ
Україна! Слово незабутнє.
Ти моє минуле – славна Русь.
Ти моє сьогодні і майбутнє,
Бо твоїм я іменем зовусь!
Ігор Січовик
УКРАЇНКА
Я - Українка! Горжусь і радію,
Що рідною мовою я володію.
Шевченковим словом умію писати.
Слова мелодійні і вірші писати.
Я - Українка! Живу в Україні,
На вільній, єдиній моїй Батьківщині.
Де все мені в радість: Ліси і садки,
Озера й річки і глибокі ставки,
Лани неосяжні,
і гори й долини.
Цвіт білосніжний у лузі калини.
В душі моїй солодко грає сопілка.
Бо я з України!Бо я - українка!
Я. Скидан
МОЯ УКРАЇНА – ЦЕ ПІСЕНЬКА МАМИ...
Моя Україна – це пісенька мами,
Розлогі лани колосяться хлібами,
Вишневі садочки, лелеки на хаті.
Купають ставочки хмарки пелехаті.
Моя Україна – то мамина ласка,
Червона калина, бабусина казка.
Це соняхи в цвіті, горобчиків зграя…
Я кращої в світі країни не знаю.
Л. Савчук
МАЛЕНЬКА ВКРАЇНОЧКА
А я дівчинка маленька,
Україна — моя ненька...
Край Карпатський — батько мій -
Любий серцю, дорогий.
В мене стрічка у косичці,
Файні квіти на спідничці,
З гір водичка у відерці,
А Вкраїнонька у серці.
Через річку, через поле
Я піду по стежці в гори
І смерічці заспіваю,
Як я землю цю кохаю.
Хай почує спів мій пташка
І замріяна ромашка,
І усі карпатські села,
Бо щаслива я й весела.
І. Тучак
ПРО НАШУ УКРАЇНУ
Ми дуже любим весь наш край,
І любим Україну,
Її лани, зелений гай,
В саду — рясну калину.
Там соловейко навесні
Співає між гілками:
Та й ми співаємо пісні -
Змагається він з нами!
М. Познанська
З ТОБОЮ
Послухай, як струмок дзвенить,
Як гомонить ліщина.
З тобою всюди, кожну мить
Говорить Україна.
Послухай, як трава росте,
Напоєна дощами,
І як веде розмову степ
З тобою колосками.
Послухай, як вода шумить –
Дніпро до моря лине, -
З тобою всюди, кожну мить
Говорить Україна.
П. Осадчук
МАТИ-УКРАЇНО!
Перше наше слово з нами повсякчас,
Мати-Україно, ти одна у нас!
Ниви і діброви, і садів окрас —
Рідна мати Батьківщино,
Ти ж одна у нас!
Хай же мир і дружба поєднають всіх,
І дзвенить дитячий безтурботний сміх.
Нам зоріє доля світла і ясна.
Рідна мати Батьківщино,
Ти ж у нас одна!
М. Сингаївський
ЯК ТИ ЛЮБИШ УКРАЇНУ
— Як ти любиш Україну,
Мій маленький друже?
— Нашу рідну Україну
Люблю дуже, дуже!
— З Україною нікого
В світі не боюся.
І щоранку я до Бога
За неї молюся.
Щоб була щаслива, дуже,
Щоб була багата.
Я люблю її так дуже,
Як маму і тата.
О. Лупій
ДЕ НАЙКРАЩЕ МІСЦЕ НА ЗЕМЛІ?
Де зелені хмари яворів
Заступили неба синій став,
На стежині сонце я зустрів,
Привітав його і запитав:
— Всі народи бачиш ти з висот,
Всі долини і гірські шпилі.
Де ж найбільший на землі народ?
Де ж найкраще місце на землі? —
Сонце усміхнулося здаля:
— Правда, все я бачу з висоти.
Всі народи рівні. А земля
Там найкраща, де вродився ти!
Виростай, дитино, й пам'ятай:
Батьківщина — то найкращий край!
Д.Павличко
УКРАЇНА МОЯ
- Що таке Україна?-
Я спитав в журавля.
- Працьовита країна,
там багата земля!
Я спитав у лелеки:
- Де найкращі поля?
- Облітав я далеко,
краще наших нема!
Я спитав у синиці:
- Де смачніше вода?
В Українських криницях
- відповіла вона.
- Хто найкраще співає?-
Я спитав солов'я.
-Та хіба ж ти незнаєш?
Україна моя!!!
П.Воронько
ЖУРАВЛИК
З далекого краю,
З далеких світів
Журавлик на крилах
Додому летів,
Минав океани,
Ліси і моря,
Вдивлявсь крізь тумани:
- Чия це земля,
Чиї це долини,
Чиї це луги,
Чию це калину
Гойдають вітри!
Впізнав батьківщину:
- Моя це земля,
Моє тут гніздечко
І мова моя.
Л. Пилип’юк
РІДНА ХАТА
Різні в світі є країни,
Різні люди є у світі,
Різні гори, полонини,
Різні трави, різні квіти.
Є з усіх одна країна,
Найрідніша нам усім,
То — прекрасна Україна,
Нашого народу дім.
Там шумлять степи безкраї,
Наче вміють говорити,
Там ясніше сонце сяє,
Там солодше пахнуть квіти.
Різні в світі є країни,
Гарні є і є багаті,
Та найкраще в Україні,
Бо найкраще в рідній хаті.
Г.Червінь
КОЛЬОРОВІ МІСТА
Мов дивна мапа, олівці:
Червоний – місто Чернівці.
Оранжевий – Одеса-мама,
Хоч кольорів там – ціла гама!
Нас кличе жовтий без утоми
До себе в гості у Житомир!
Як на ланах зелене збіжжя,
Зелене місто Запоріжжя.
А старовинний Борислав
Блакитну барву нам прислав.
По синій навіть важкодуми
Спішать мерщій куди? У Суми.
Лиш фіолетовий і досі я
Ще не назвав. Це ж – Феодосія!
Всі кольори запам’ятати
Поможуть вам міста, малята!
Володимир Верховень
ПІСНЯ ДЛЯ ВСІХ
А я найбільше хочу
зробити так, щоб діти
були завжди щасливими
у всьому-всьому світі,
щоб ні війни, ні голоду
ніхто й ніде не знав,
щоб кожен день до кожного
приходив, як весна!
А що для цього треба?
Прозоре й чисте небо,
і сонце променисте,
і неодмінно — пісню,
таку, як сонце й небо,—
для всіх дітей одну!..
А пісню цю, як виросту,
я сам для всіх складу.
А.Костецький
НЕЗАЛЕЖНА І ЄДИНА
Що то, діти за країна –
Неба синього блакить,
На ланах у серпні жито
Стиглим золотом блищить?
У якій, скажіть, країні
Клімат лагідний, м’який?
Бог відводить буревії,
Негаразди всіх стихій?
Люди мудрі, працьовиті
У країні тій живуть.
На чуже не зазіхають
І свого не віддадуть.
У якій іще країні
Так земля родить охоча?
Наче пісня солов’їна –
Мова ніжна і співоча?
Гори є і полонини,
Є моря, річки, ліси…
Загалом, то є країна
Невимовної краси!
Гордо, голосно, дитино,
Ти назви ім’я країни,
У якій, хвалити Бога,
Народився і живеш.
Їй дочкою є чи сином
І, коли ти підростеш,
Будеш їй творити славу,
Розбудовувать державу.
Отже, зветься ця країна,
Незалежна і єдина –
Наша ненька – Україна!
Н.Козленко
Прислів’я про Україну
Любов до Батьківщини починається з лелеки на стрісі, калини у саду, легкого дотику до рушника на іконі. Живе вона в перших маминих казках, мудрих словах тата, хвацькій приказці дідуся і в листі тому самому, написаному до болю знайомою мовою, із пожовклим від часу конвертом.
Ллється вона через край і з прислів’їв та приказок про рідну землю. Читай влучні прислів’я та приказки, які склав наш мудрий народ про Україну, та надихайся любов’ю до рідної землі.
Прислів’я про Україну
Кожному наймиліша та країна, де він народився та виріс. Мабуть, тому так багато прекрасних слів написано на честь рідної всім українцям землі — України. Я підібрав для Тебе найкрасивіші прислів’я про нашу Батьківщину. Читай та насолоджуйся!
Прислів’я та приказки про рідну землю
Недарма кажуть, «жменька рідної землі дорожча від золота». Може, тому невеличкий вузлик з землею матері давали козакам, коли ті вирушали в далеку дорогу. Ґрунт із батьківського саду служив оберегом та нагадував воїну, що вдома його люблять і чекають.
Прислів’я про Батьківщину
Перші несміливі кроки, перші слова і перше кохання — все це бере початок з рідного краю, дому, де живуть Твої батьки.Найсвітліші, найніжніші почуття завжди пов’язані з Батьківщиною. Зрадити її означає навіки втратити рідний дім, повагу близьких. Читай приказки та прислів’я про Батьківщину — нехай вони спонукають Тебе на маленькі благородні справи і великі подвиги в їм’я рідної землі.
Прислів’я про рідний край
«Забудеш рідний край — твоє всохне коріння», — справедливо писав Павло Тичина. Про безмежну любов до рідного краю, батьківського дому — наступні крилаті вислови.
ПРИСЛІВ’Я І ПРИКАЗКИ
Кожному мила рідна сторона.
Батьківщина-мати, умій за неї постояти!
За рідний край – хоч помирай!
Без верби і калини немає України.
Нове у нас тепер життя – старому не буде вороття.
Жить – Вітчизні служить.
Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.
Кожна травичка на своєму корені росте.
Добре тому, хто в своєму дому.
За рідною землею і в небі сумно.
Всюди добре, а вдома найліпше.
Рідний край – земний рай.
Краще на своїй стороні кістьми лягти, ніж на чужині слави натягти.
Радше впадь, але не зрадь.
Рідна земля і в жмені мила.
Де не є добро, а вдома краще.
З рідної сторони і ворона мила.
Нема кращого у світі, ніж твоя сторона.
Що країна, то родина.
За морем тепліше, та дома миліше.
Загадки про Україну
За хатиною садок
І зелений моріжок,
Там багато є квіток.
Під горбом ставочок сяє,
Різна рибонька гуляє,
Качка з дітьми пропливає.
Як же зветься гарний край,
Де за ставом степ і гай
Пишно квітнуть, наче рай? (Україна)
Н. Щербина
На ріднім полі шепчуть колоски,
Я рад би знати тихі їх думки.
Я слухав, чув, як кожна колосина
Шептала тихо слово: …. (Україна)
М. Петров
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься … (Україна)
У світі одна – всім потрібна вона. (Батьківщина)
Який це край?
Ми родились у долині,
У білесенькій хатині,
Коло вишень і калини.
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині край.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без…(Батьківщини.)
М. Чернявський
Тексти патріотичних пісень
|
|
Україна - це ти
(музика і слова Тіни Кароль)
1.Моє ім'я - Батьківщина, лелеки легке крило.
Моє ім'я - Україна, i сонечка тепло.
Моє ім'я - Вишиванка, я хрестик на полотні.
Моє ім'я - Синє небо, я сонях малий під ним.
Приспiв:
Татові слова: Україна - це я.
Мамині пісні: Україна - це ти.
2.Моє ім'я - Степ широкий.
Моє ім'я - Хліба смак.
Останній шкільний дзвіночок,
Над сивим Дніпром туман.
Моє ім'я - то Надія.
Моє ім'я - то Любов.
Моє ім'я - чиста мрія.
И віра, що з нами Бог.
Приспiв:(2р.)
3.Моє ім'я - Колискова.
Моє ім'я - то є Воля.
Моє ім'я - то Родина.
Моє ім'я - добре Слово,
Що збереже цей світ.
Приспiв:
Татові слова: Україна - це я.
Мамині пісні: Україна - це ти.
Україна - це ти.
Україночка
(музика і слова З.Красуляк)
1.Я люблю веселі свята,радісні пісні,
Танцювати і співати хочеться мені.
Добрим людям посміхатись,друзів ще знайти,
Але кажуть мама й тато:треба підрости.
Приспів:
Я маленька україночка,
Я краплинка,я сльозиночка.
Сонечко всміхається кожну мить.
Моя пісня до серця летить.
2.Дуже гарно розцвітала квіточка оця,
Заплету її в віночок,буде до лиця.
Одягнула вишиванки вся моя сім'я,
А мені завжди казали,що маленька я.
Приспів:
3.Прикладу собі у коси стрічок чарівних,
Моя вишита сорочка біла,наче сніг,
Хай постукає у серце пісенька моя,
Щоб усі на світі знали - українка я!
Приспів
(музика і слова М.Назарець)
1. Я маленький козак
вусів ще не маю
Та до гарних дівчат
я уже моргаю
Скільки ще мені чекать ,
коли прийде той час
Будете давно ви спать,
а я вас захищать
Приспів:
Ой, ой, ой, ай, ай, ай,
Мамо, проводжай
Запрягай коня
для малого козака
2. Я маленький козак
шаблі ще не маю
Та у бійці любій
всіх перемагаю
Кілька років треба ждать,
щоб трішки підрости
Дуже люблю мандрувать
у дальнії краї
Приспів:
Ой, ой, ой, ай, ай, ай,
Мамо, проводжай
Запрягай коня
для малого козака
3. Я маленький козак
дівки ще не маю
Тап ніякі труднощі
мене не лякають
Не боюсь ніяких чар,
ні чорта самого
Із далеких країв
я спішу додому
Приспів:
Ой, ой, ой, ай, ай, ай,
Мамо, зустрічай
Розпрягай коня
для малого козака
(музика і слова З.Красуляк)
1.Я малюю синє небо, річку і вербу,
Я малюю рідну землю, на якій живу.
Намалюю рідне місто, села і поля,
Щоб такою Україна завжди в нас була.
Приспів:
Будеш ти веселою,вродливою,
Виткана із сонця і тепла.
Намалюю я тебе щасливою,
Щоб завжди такою ти була.
2.Намалюю теж весняну стежку, рідний дім,
Намалюю світлий ранок, де так добре всім.
Посміхнеться щиро сонце в небі золотім,
Заспіває Україна дітям всім своїм.
Приспів:
Я українка
(музика С.Ігнатенко, словаМ.Пасічник)
1.Пісні дитинства всі я пам’ятаю
Мелодії не можна ці забуть
Про пісні, що завжди я всіх вітаю
Мене українкою зовуть.
Летить за обрій пісня білокрила,
Я з нею полетіла хоч куди
В житті своїм її я не згубила
В собі поселила назавжди.
Приспів:
Я українка, українка, україночка
Мене з піснями знають навкруги
Я українка, українка, україночка
З піснями завітала я сюди.
2.Хай розлітаються пісні, хай линуть,
Ми їх співати будемо завжди,
А негаразди хай нас всіх покинуть
Любов повертається сюди.
Нехай пісні дитинства не вмирають,
Мелодії дитинства хай живуть
За ті пісні, якими я вітаю
Мене українкою зовуть.
Приспів:
Я українка, українка, україночка
Мене з піснями знають навкруги
Я українка, українка, україночка
З піснями завітала я сюди.
А сорочка мамина біла-біла
(музика і слова Н.Май)
1.Мені сорочку мама
Виконуй доню – мама говорила
Життя закони, істини прості
Не зраджуй землю, що тебе зростила
Не залишай нікого у біді
Приспів (2):
А сорочка мамина біла-біла
А сорочка мамина серцю мила
А сорочка мамина зігріває
Я її до серденька пригортаю
2.Літа неначе птахи пролітали
Матусі коси дивом зацвіли
І я сорочку білу вишиваю
Як вишивала матінка мені
Виконуй доню – мама говорила
Життя закони, істини прості
Не зраджуй землю, що тебе зростила
Не залишай нікого у біді
Приспів (2)
Програш.
Приспів (2)
Ми твої діти, Україно! (Діти України )
(музика і слова Л.Соловей)
1.Починається день, починаються нові пісні.
І для нас відкриваються інші, далекі дороги.
Ми чекаємо сонце і проміння ласкаве
Нас зігріє, неначе вогонь.
Приспів:
Ми твої діти, Україно!
Ти єдина така на землі, на землі!
І свої пісні, Україно,
Ми даруємо тільки тобі, тільки тобі.
2.Розквітає земля, розквітають ліси і поля.
І дзвенять у Карпатах струмки, гомінливі смереки.
Що прозора і чиста, що весела й барвиста,
Синьоока країна моя!
Програш.
Транспозиція.
3.Хай крізь кори летить, крізь зірки і століття летить.
Пісня ця, що лунає мов спів солов’їний над гаєм.
І хтось дуже маленький нам від щирого серця
Скаже дуже знайомі слова.
Приспів. (двічі)
(музика і слова Р.Галагана)
1.Над сивим Дніпром височіє пивиха,
Зійду і погляну на край мій здаля.
Ти щастя зазнала і горя і лиха
Оця найрідніша для мене земля.
Приспів:
Моя Україна для мене єдина
Людей працьовитих і радості край.
Ми в щасті і в горі назавжди родина.
Цвіти Україно, цвіти, розквітай.
2.Примножимо друзі батьків наших славу.
Хай мирно завжди колосяться поля.
Хай славиться праця людей твоїх славних.
Не зникне в віках України ім’я.
Приспів:
3.Цвіти Україно моєї родини
Батьків і дідів незборимий мій край.
Ми завжди з тобою навіки єдині
Моя Україно, цвіти, розквітай.
Приспів
Моя Україна для мене єдина
Людей працьовитих і радості край.
Ми в щасті і в горі назавжди родина.
Цвіти Україно, цвіти, розцвітай.
Цвіти Україно моєї родини
Батьків і дідів незборимий мій край.
Ми завжди з тобою навіки єдині
Моя земля
(музика і слова І.Тарнавська)
1.Моя земля, моя сім’я, моя родино,
Моя любов, чиста душа, душа дитини.
Хай пісня радості пливе, у простір лине,
До серця, матінка, твого, моя Вкраїно.
Приспів.
Доля твоя, мій краю, на рушнику цвіте,
Ми Господа благаєм щоб зберіг святе.
Щоб мова розцвітала, щоб молодів наш край,
Щоб в єдності жилося, любові, Боже, дай.
Програш.
2.Пливуть пісні мої про край, про рідну землю,
Колиску вільних козаків, легенду древню.
Краса Карпат і спів Дніпра, у схилах круча,
О, земленко моя, тендітна і могуча.
Приспів.
Програш.
Модуляція.
3.Барвисті квіти у вінок сплету з піснями,
Веселкою хай розцвітуть понад полями.
Співай, танцюй і веселись, моя родино,
Будь славен край, мій рідний край, моя Вкраїно.
Приспів.
…Доля твоя мій краю,
Ми Господа благаєм.
Щоб мова розцвітала, щоб молодів наш край,
Щоб в єдності жилося, любові, Боже, дай.
Вставка.
…..Любові, Боже, дай.
Батьківщина
(музика і слова І.Тарнавська)
1.Моя Україна, Поділля моє,
В намисті з калини й шипшини.
Де сонечко вранці з-за лісу встає,
Це рідна моя Батьківщина - 2р.
Я ніжну ромашку до вуст прикладу,
В траві що росте по коліна,
Суничку духм’яну і м’яту знайду,
Це рідна моя Україна - 2р
Приспів:2р
Моя Батьківщина рідна,
Як сад на весні розквітла,
Як очі волошки сині
На рідній моїй Батьківщині.
2.Де верби купаються в тихім ставку,
Де з вітром говорить ліщина,
Де хвилі грайливо срібляться в Бугу,
Це рідна моя Батьківщина. -2р.
Де квітнуть дерева в розкішнім саду,
Де пісня батьків наших лине,
Де друзів я щирих, де радість знайду,
Це рідна моя Батьківщина. -2р