Урок. "Без води нема життя. Властивості води -рідини"

Про матеріал

Використовування зображення різного стану води, малюнки, склянка з водою, цукор, сіль, пісок, фарби, музичний запис, виставка книжок (И.В.Петрянов.Самое необікновенное вещество в мире, В. Пустовоит. Планета – Океан., Дитячі енциклопедії)


Перегляд файлу

Я і Україна .  3 клас                                                     Саглай С.В.

Тема. Без води немає життя. Властивості води – рідини.

Мета. Закріплювати і розширювати уявлення про значення води у природі, про три стани води  і властивості води – рідини; формувати елементарні поняття розчинна у воді речовина, розчинник, розчин ,нерозчинна у воді речовина; вміння робити розчин; формувати вміння самостійно виконувати досліди, пояснювати й узагальнювати сприйняте під час виконання дослідів, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість і відповідальність за виконану роботу, виховувати бережне ставлення до навколишнього середовища

Обладнання. Ілюстрації із зображенням різного стану води, малюнки, склянка з водою, цукор, сіль, пісок, фарби, музичний запис, виставка книжок (И.В.Петрянов.Самое необікновенное вещество в мире, В. Пустовоит. Планета – Океан., Дитячі енциклопедії)

Тип уроку. Урок засвоєння навичок і умінь

                                   План уроку.

І. Організаційна частина.

Фізкультхвилинка – привітання.

Добрий день,

Джерельце, криничко,

Чистая водичко.

Ми тебе напʾємось,

Сили наберемось,

За парти сідаємо,

Працювати починаємо.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Слово вчителя.

Наберу з криниці

Свіжої водиці,

Буду умивати,

Буду промовляти:

Водичко, водичко,

Умий діткам личка,

Рожеві та білі,

Як яблучка спілі.

Бесіда.

  • Чи ви здогадалися про що буде йти мова?
  • А ви замислювалися над тим, що було б на землі без води?

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.

  • Визначаємо тему і завдання нашого уроку.
  • Вода
  • Значення води
  • В якому стані буває вода
  • Які властивості має вода
  • Для чого треба вивчати воду?

( Завдання на кружечках, частинах Капітошки. Звучить пісенька Капітошки)

ІV. Актуалізація опорних знань.

  1. Тестове завдання за темою Повітря
  1. Повітря – це:

а ) рідке тіло,

б ) тверде тіло,

в ) газоподібне тіло

  1. Повітря знаходиться:

а ) навколо нас

б ) в грунті, воді, навколо нас

в ) у пустих коробочках

  1. Познач правильну відповідь

а ) повітря має запах та кольорове

б ) повітря прозоре,  не має запаху

  1. Кисень утворюють і виділяють у повітря

а ) рослини 

б ) тварини

в ) всі живі організми                                  1 – в,   2 – б,  3 – б,  4 - а

  1. Хвилинка спостережень ( зошит с.12)

-Яка зараз пора року?

-Який місяць?

-Що ви можете сказати про стан неба?

-Яка сьогодні температура?

-Чи є надворі вітер?

V. Сприймання та первинне усвідомлення матеріалу

1. Розповідь вчителя

Я хочу розповісти вам про воду. Вода займає 71% від усієї поверхні земної кулі. Вода є в океанах і морях, ріках і озерах, під землею і в грунті, джерелах, криницях. Зовсім чистої води немає. Її вдається одержати тільки в лабораторії. Така вода не смачна, в ній немає солей, потрібних живому організму. Без води неможливе життя людей, рослин в тварин. Воду ми пʾємо, нею миються, перуть одяг. Вода – місце життя риб та інших живих організмів.

  1. Слухання вірша «Лісова криничка». Наталі Забіли

На зеленій галяві,

Де рясна трава.

Дзюркотить криниченька,

Чиста, лісова.

       До води схиляються

       Квіти запашні.

       Камінці поблискують

       В темній глубині.

Ми збирали ягоди,

Забрели сюди.

Відпочити в затишку

Сіли край води.

       Ходять в лісі шелести,

       Дзюркотить вода…

       Це казки криниченька

       Нам розповіда.

  • Кому допомагає лісове джерельце ? яке значення води у природі?
  1. Визначення за малюнками значення води.

(Вчитель демонструє малюнки, учні розповідають за ними про значення води)

  1. Загадки
  • Чому про воду говорять по-різному: біжить, літає, лежить, як скло?

(Вода у природі перебуває у трьох станах: рідкому, твердому і газоподібному)

Він скрізь: у полі і в саду,

А і дім не попаде.

І я тоді лиш з дому йду,

Коли вже він йде.  (Дощ)

                               Прозорий, мов скло,

                               А не вставити в вікно.  (Лід)

Випливає на просторі,

Мов кораблик в синім морі,

І біленька, і легка…

Відгадайте: хто така?

                             Горя не знаємо, а гірко плачемо. (Хмари)

Влітку з неба, мов зернинки,

Впали білі горошинки

І виблискують, мов скло.

А як сонечко зійшло

І теплом своїм зігріло,

В воду всіх перетворило,

Мов їх зовсім не було….

Як ті звуться горошинки,

Що так схожі на зернинки?. (Град)

                         Зірка сніжно-біла

                         На рукав мені присіла.

                         Поки ніс сюди,

                         Стала краплею води. (Сніг)

Сивий кінь на весь світ заліг. (Туман)

Висновок: вода у природі перебуває в трьох станах: у рідкому, твердому, газоподібному

VI. Фізкультхвилинка.

Щоб полився дощик з неба,

Щоб росли увись дерева,

Щоб пливли всі кораблі,

Щоб варились киселі,

Щоб не було в нас біди, -

Жити не можна без води.

VII. Дослідження.

  • Вода має властивості переходити з одного стану в інший.
  • Коли надворі мороз, вода з рідкого стану переходить в твердий (сніг, лід)
  • А коли тепло ….
  • А коли вода кипить…

(Учні закінчують речення)

  • Чи правильне твердження?
  • Вода перебуває тільки в рідкому стані.
  • Отже, яку властивість має вода?

Вода переходить з одного стану в інший

-Визначте за розташуванням молекул, на якому малюнку зображена вода, що перебуває у твердому стані?

Дослід 1.

Капніть на парту краплю води. Що сталося? (Вода текуча – не має своєї форми)

Дослід 2.

У склянку з водою опустили ложку. Чи добре її видно? Про яку властивість води це свідчить?   (Вода прозора, безбарвна, без запаху)

Дослід 3.

При нагріванні вода розширюється, а при охолодженні стискається.

Дослід 4.

Учні проводять самостійно досліди з сіллю, цукром, крейдою, піском і роблять висновок:  одні речовини розчиняються у воді, інші – не розчиняються. (Речовини, які не розчиняються у воді, називають нерозчинними у воді речовини)

VIII. Осмислення причинно-наслідкових звʾязків.

Закріплення нового матеріалу.

  1. Робота з підручником
  • Знайти і прочитати відповіді на запитання (с. 1114)
  1. Слухання цікавинок про властивості води

(Читання з чудової коробочки)

  • Вода, опромінена магнітним полем, може розчиняти різноманітні речовини, які не розчиняє звичайна вода.
  • Рослини, политі намагниченою водою, швидше ростуть і краще плодоносять
  • Цілющі властивості має тала вода. У людей поліпшується обмін речовин, зменшується холестерин в крові
  • Сантиметровий покрив снігу на гектарі дає 30 т води
  • Сніг має багато назв у спеціалістів: старий, новий, фірмовий, пливун, дикий, барханний, голковий, діамантовий пил.

IX. Узагальнення та систематизація знань.

  1. Самостійна робота у зошитах (с. 18)
  2. Робота в парах у зошитах.
  3. Гра «Водограй» (Правильно чи ні )

- Сніг – це рідкий стан води

- Вода синього кольору

- Вода текуча

- Вода не має власної форми

- Вода безбарвна

- Вода має приємний солодкуватий запах

- Вода на морозі розширюється

 - Вода прозора

- Газоподібний стан води – це пара

- Вода – рідина переходить у твердий стан при охолодженні

Х. Підсумок уроку

- Назвіть поняття, які ви запамʾятали з теми уроку

- Відгадай загадку.

Відома з віку рідина,

Усяк її вживає,

Буває хмаркою вона,

Сніжинкою буває,

Бува, як скло, крихка, тверда –

Звичайна ( підкажіть )… ( Вода)

ХІ. Розгадування кросвордів

 

В

 

 

 

 

 

 

 

 

О

 

 

 

 

 

Д

 

 

 

 

А

 

1.Червоне коромисло через річку повисло. (Веселка)

2.З малої хмари великий…. (Дощ)

3.Річку взимку вкриває … (Лід)

4. Під час кіпіння з чайника йде … (пара)

  • Якщо ви відгадаєте кросворд, то дізнаєтесь, без чого немає життя на Землі

ХІІ. Домашнє завдання

Читати і переказувати статті підручника с. 11 - 14

Провести вдома дослід «Як утворити кольоровий лід»

(розчинити фарбу зеленого кольору у воді. Налити в ємкість для заморожування, поставити в холодильник. Зробити висновок

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 грудня 2018
Переглядів
321
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку