Використовування зображення різного стану води, малюнки, склянка з водою, цукор, сіль, пісок, фарби, музичний запис, виставка книжок (И.В.Петрянов.Самое необікновенное вещество в мире, В. Пустовоит. Планета – Океан., Дитячі енциклопедії)
Я і Україна . 3 клас Саглай С.В.
Тема. Без води немає життя. Властивості води – рідини.
Мета. Закріплювати і розширювати уявлення про значення води у природі, про три стани води і властивості води – рідини; формувати елементарні поняття розчинна у воді речовина, розчинник, розчин ,нерозчинна у воді речовина; вміння робити розчин; формувати вміння самостійно виконувати досліди, пояснювати й узагальнювати сприйняте під час виконання дослідів, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість і відповідальність за виконану роботу, виховувати бережне ставлення до навколишнього середовища
Обладнання. Ілюстрації із зображенням різного стану води, малюнки, склянка з водою, цукор, сіль, пісок, фарби, музичний запис, виставка книжок (И.В.Петрянов.Самое необікновенное вещество в мире, В. Пустовоит. Планета – Океан., Дитячі енциклопедії)
Тип уроку. Урок засвоєння навичок і умінь
План уроку.
І. Організаційна частина.
Фізкультхвилинка – привітання.
Добрий день,
Джерельце, криничко,
Чистая водичко.
Ми тебе напʾємось,
Сили наберемось,
За парти сідаємо,
Працювати починаємо.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Слово вчителя.
Наберу з криниці
Свіжої водиці,
Буду умивати,
Буду промовляти:
Водичко, водичко,
Умий діткам личка,
Рожеві та білі,
Як яблучка спілі.
Бесіда.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
( Завдання на кружечках, частинах Капітошки. Звучить пісенька Капітошки)
ІV. Актуалізація опорних знань.
а ) рідке тіло,
б ) тверде тіло,
в ) газоподібне тіло
а ) навколо нас
б ) в грунті, воді, навколо нас
в ) у пустих коробочках
а ) повітря має запах та кольорове
б ) повітря прозоре, не має запаху
а ) рослини
б ) тварини
в ) всі живі організми 1 – в, 2 – б, 3 – б, 4 - а
-Яка зараз пора року?
-Який місяць?
-Що ви можете сказати про стан неба?
-Яка сьогодні температура?
-Чи є надворі вітер?
V. Сприймання та первинне усвідомлення матеріалу
1. Розповідь вчителя
Я хочу розповісти вам про воду. Вода займає 71% від усієї поверхні земної кулі. Вода є в океанах і морях, ріках і озерах, під землею і в грунті, джерелах, криницях. Зовсім чистої води немає. Її вдається одержати тільки в лабораторії. Така вода не смачна, в ній немає солей, потрібних живому організму. Без води неможливе життя людей, рослин в тварин. Воду ми пʾємо, нею миються, перуть одяг. Вода – місце життя риб та інших живих організмів.
На зеленій галяві,
Де рясна трава.
Дзюркотить криниченька,
Чиста, лісова.
До води схиляються
Квіти запашні.
Камінці поблискують
В темній глубині.
Ми збирали ягоди,
Забрели сюди.
Відпочити в затишку
Сіли край води.
Ходять в лісі шелести,
Дзюркотить вода…
Це казки криниченька
Нам розповіда.
(Вчитель демонструє малюнки, учні розповідають за ними про значення води)
(Вода у природі перебуває у трьох станах: рідкому, твердому і газоподібному)
Він скрізь: у полі і в саду,
А і дім не попаде.
І я тоді лиш з дому йду,
Коли вже він йде. (Дощ)
Прозорий, мов скло,
А не вставити в вікно. (Лід)
Випливає на просторі,
Мов кораблик в синім морі,
І біленька, і легка…
Відгадайте: хто така?
Горя не знаємо, а гірко плачемо. (Хмари)
Влітку з неба, мов зернинки,
Впали білі горошинки
І виблискують, мов скло.
А як сонечко зійшло
І теплом своїм зігріло,
В воду всіх перетворило,
Мов їх зовсім не було….
Як ті звуться горошинки,
Що так схожі на зернинки?. (Град)
Зірка сніжно-біла
На рукав мені присіла.
Поки ніс сюди,
Стала краплею води. (Сніг)
Сивий кінь на весь світ заліг. (Туман)
Висновок: вода у природі перебуває в трьох станах: у рідкому, твердому, газоподібному
VI. Фізкультхвилинка.
Щоб полився дощик з неба,
Щоб росли увись дерева,
Щоб пливли всі кораблі,
Щоб варились киселі,
Щоб не було в нас біди, -
Жити не можна без води.
VII. Дослідження.
(Учні закінчують речення)
Вода переходить з одного стану в інший
-Визначте за розташуванням молекул, на якому малюнку зображена вода, що перебуває у твердому стані?
Дослід 1.
Капніть на парту краплю води. Що сталося? (Вода текуча – не має своєї форми)
Дослід 2.
У склянку з водою опустили ложку. Чи добре її видно? Про яку властивість води це свідчить? (Вода прозора, безбарвна, без запаху)
Дослід 3.
При нагріванні вода розширюється, а при охолодженні стискається.
Дослід 4.
Учні проводять самостійно досліди з сіллю, цукром, крейдою, піском і роблять висновок: одні речовини розчиняються у воді, інші – не розчиняються. (Речовини, які не розчиняються у воді, називають нерозчинними у воді речовини)
VIII. Осмислення причинно-наслідкових звʾязків.
Закріплення нового матеріалу.
(Читання з чудової коробочки)
IX. Узагальнення та систематизація знань.
- Сніг – це рідкий стан води
- Вода синього кольору
- Вода текуча
- Вода не має власної форми
- Вода безбарвна
- Вода має приємний солодкуватий запах
- Вода на морозі розширюється
- Вода прозора
- Газоподібний стан води – це пара
- Вода – рідина переходить у твердий стан при охолодженні
Х. Підсумок уроку
- Назвіть поняття, які ви запамʾятали з теми уроку
- Відгадай загадку.
Відома з віку рідина,
Усяк її вживає,
Буває хмаркою вона,
Сніжинкою буває,
Бува, як скло, крихка, тверда –
Звичайна ( підкажіть )… ( Вода)
ХІ. Розгадування кросвордів
|
В |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
О |
|
|
|||||
|
|
|
Д |
|
|||||
|
|
|
А |
||||||
1.Червоне коромисло через річку повисло. (Веселка)
2.З малої хмари великий…. (Дощ)
3.Річку взимку вкриває … (Лід)
4. Під час кіпіння з чайника йде … (пара)
ХІІ. Домашнє завдання
Читати і переказувати статті підручника с. 11 - 14
Провести вдома дослід «Як утворити кольоровий лід»
(розчинити фарбу зеленого кольору у воді. Налити в ємкість для заморожування, поставити в холодильник. Зробити висновок