Синтаксис складного речення
9 клас
Пунктограми в безсполучниковому складному реченні
(тренувальні вправи)
Урок формування мовних і мовленнєвих умінь та навичок.
Тема. Пунктограми в безсполучниковому складному реченні
(тренувальні вправи)
Мета: удосконалити вміння учнів правильно інтонувати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, пунктуаційні навички правильно ставити коми, двокрапку, тире в безсполучникових складних реченнях; формувати вміння визначати доцільність уживання відповідного розділового знака між частинами безсполучникового складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями відповідно до комунікативного завдання; виховувати любов до природи.
Тип уроку: урок формування мовних і мовленнєвих умінь та навичок.
Засоби навчання: презентація «Безсполучникове складне речення», опорна таблиця «Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні», дидактичний матеріал, тестові завдання.
Перебіг уроку
І. Оргмомент.
ІІ. Ознайомлення учнів із темою, метою і завданнями уроку.
ІІІ. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок.
1. Лінгвістичне спостереження.
Виразно прочитати уривки віршів О. Хало. Дослідити, яких речень за будовою в них найбільше. Яку стилістичну роль виконує нагромадження таких конструкцій?
1.Ще літо бавиться у полі,
Погожі дні думки прядуть,
Високі неба антресолі
Пірнають в синю каламуть.
2. Вже й мороз калинам
Обпалив літа;
Вітер навіжений
Коси розпліта.
Увірвалась осінь,
Розігнала спів,
Листом полетіли
Думи яворів.
3. Жнивує осінь жовтоцвітом –
У неї вдача, бач, така!
Вже скоро з висвистом над світом
Мороз ударить гопака…
Завдання. Виписати безсполучникові складні речення, визначити смислові відношення між простими частинами, накреслити схеми.
2. Пунктуаційний практикум. Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Пояснити вживання коми, тире і двокрапки у простому і складному реченнях.
Загальновідомо рання весна оманлива тоді хлібороб має бути особливо обачним. Найризикованіше поспішати із сівбою в низинах куди стікається найпрохолодніше повітря. Варто пам’ятати до переходу середньодобової температури через +10 прикрі несподіванки цілком вірогідні. Немає ефективної температури виникає загроза неврожаю. Цвіт мерзне якщо на рівні крони температура – 1, 5. Але якщо поблизу є водойма температура там на кілька градусів вища. Поміж рослин високу морозостійкість має смородина. Дивує й сон-трава за температури повітря 0 у згорнутій квітці +8! (М. Міщенко).
Завдання. Знайти в тексті безсполучникові складні речення. Зробити їх синтаксичний розбір.
Правильність виконання завдання учні звіряють за опорною таблицею та презентацією «Безсполучникове складне речення».
3. Виконання тестових завдань (взаємоперевірка).
1. Укажіть безсполучникове складне речення
А Несильний вітер приносив легенькі хмари, і вони летіли на схід до сонця.
Б Ще сніг кругом, ще голі віти дуба, і не курличуть в небі журавлі.
В Небо здається прозорим, чистим, ніби й не пройшла щойно буря.
Г На схід сонця квітнуть рожі – будуть дні погожі.
2. У безсполучниковому складному реченні Над лісами, підпливаючи спекою, тремтіло підлиняле блакиттю небо в ньому танули тонкі крижини білих хмарин потрібно поставити
А Кому.
Б Крапку з комою.
В Двокрапку.
Г Тире.
3. Укажіть безсполучникове складне речення, у якому ставиться тире (розділові знаки пропущені)
А А слово скажеш з пам’яті викинеш.
Б Сашко не повірив своїм очам на стежці перед ним стояв Сіроманець.
В Сойка підступна птиця вона мастак нищити дрібне птаство і їхнім же голосом веселити себе.
Г Лід тріщав лускався крижини лізли одна на одну.
4. Правильна схема речення Нізвідки й не пахло грозою небо і ліси мали дрімливий перепочинок літа (розділові знаки вилучено)
А [ ], [ ].
одночасність
Б [ ]: [ доповнення ].
В [ ] - [ наслідок ].
Г [ ]: [ причина ].
5. Після речення Цвітуть яблуні… треба поставити кому, якщо серед варіантів його продовження вибрати
А прийшов травень.
Б пахнуть білі гречки.
В значить справжня весна.
Г вишні ж уже відцвіли.
6. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та їх схемами-моделями (розділові знаки випущено).
1. [ ] - [ наслідок ].
2. [ ], [ ].
одночасність
3. [ ]: [ доповнення ].
4. [ ], [ ].
послідовність
А. З посадки вискочили в чисте поле віття акації замигтіло їм настояною тишею червоної пшениці рожевих гречок і золотозубих соняшників.
Б. Опустилися на землю хуртовини прийшла дівчині біда.
В. З маревом далеких років лісник стає на човен зриває лілею і враз застигає далеко-далеко на заході обізвався глухий грім.
Г. По крапельці дрімотно зростають тіні по крапельці дрімотно скапує час.
Відповіді: 1–Г; 2–А; 3–А; 4–В; 5–Б; 6: 1–Б; 2–Г; 3–В; 4–А.
Підсумок уроку.
- Зв’язна відповідь на лінгвістичну тему «Пунктограми в безсполучниковому складному реченні» (на основі презентації та опорної таблиці).
- Взаєморецензування.
Домашнє завдання.
І – ІІ рівень – вправа 249;
ІІІ – ІV рівень - проілюструвати кожне правило вживання розділових знаків у безсполучниковому складному реченні виписаними із художніх творів прикладами.
Додатки
Опорна таблиця
«Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні»
Розділовий знак |
Правило, схеми |
Приклади |
кома |
одночасність або послідовність дій, процесів, станів |
Світило сонце, парувала земля. |
крапка з комою |
частини не тісно пов’язані за змістом і мають свої розділові знаки |
Усміх пославши в останнім промінні, згинуло радісне літо; дощик осінній сіється, наче крізь сито. |
двокрапка |
а) [ ]: [доповнення ]. |
Щастя не кінь: прямої дороги не визнає. |
|
б) [ ]: [причина]. |
Пора до двору: сходять місяць і зоря. |
тире |
а) [ ] - [протиставл.] |
Усе минеться – одна праця залишиться. |
|
б) [ ] - [наслідок]. |
Весною сій – восени збереш. |
|
в) [час/умова] - [ ]. |
Прийшов березень – минули й турботи. |