Система уроків із зарубіжної літератури у 7 класі за творчістю Айзека Азімова

Про матеріал

Уроки із зарубіжної літератури у 7 класі за оповіданням "Фах" на теми: "Айзек Азімов (1920-1992). «Фах». Роздуми про майбутнє людини і людства", "Образ Джорджа Плейтена. Проб­лема духовної реалізації людини", "Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі. Утвердження сили людського інте­лекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей".

Перегляд файлу

Зарубіжна література

7 клас

Тема. Айзек Азімов (1920-1992). «Фах». Роздуми про майбутнє людини і людства.

Мета: ознайомити учнів з особистістю і творчістю А. Азімова, поглибити поняття про фантастику та науково-фантастичну літерату­ру, розкрити тематику й проблематику опові­дання А. Азімова «Фах», образ майбутнього в ньому; розвивати творчу уяву учнів, навички усного мовлення, виразного читання; вихову­вати повагу до знань, відповідальне ставлення до сучасності та майбутнього.

Тип уроку: урок формування нових знань, умінь та навичок.

Хід   уроку

I. Організацій момент.

II. Актуалізація опорних знань.

Бесіда

- Чи подобається вам читати фантасти­ку?

- Чим наукова фантастика відрізняється від жанру фентезі?

Літературознавча довідка

У фантастиці все розглядаєть­ся з наукової точки зору, події відбуваються у світі, який відрізняється від сучасного історичною або технологічною реальністю. У таких творах використовуються машини і прилади, які на момент написання книжки ще не існували. Нерідко в таких творах можна прочитати і про позаземні цивілізації, на даний момент їх існування - це не підтвер­джений факт, але не можна його й заперечувати. Фентезі відрізняється від фантастики наявністю магії, вигаданих світів і рас. У таких творах герої для вирішення проблеми використовують незвичайні сили, чарівні палички, таємні знання, магічні здібності, різні артефакти. Твори такого жанру можна вважати розважальними, тому що описані в них події ніколи не відбудуться в реальності. Дія зазвичай відбувається у вигаданому світі.

- Оповідання «Чарівна крамниця» науково-фантастичне чи належить до фентезі?

- До якого жанру належить відома вам но­вела «Усмішка»?

  • Які фантастичні твори ви ще читали? Назвіть свій улюблений фантастичний твір і розкажіть, чим він вас зацікавив.
  • Чи є у вас улюблений письменник у жанрі фантастики?
  • Чи відомо вам ім'я американського фантас­та Айзека Азімова?

П. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.

Вступне слово вчителя

Айзек Азі­мов - один із найавторитетніших письменників Америки. Разом з Робертом Хайнлайном і Артуром Кларком він входить до так званої «Великої трій­ки» письменників-фантастів. Крім того, Азімов зробив дуже багато для того, щоб популяризувати науку. Айзеку Азімову належить ряд унікальних літературних рекордів. По-перше, він нагородже­ний майже тридцятьма різними літературними преміями. По-друге, на його рахунку 467 фан­тастичних і науково-популярних книжок про все цікаве, що створено людиною. Багато хто за все життя стільки навіть не прочитає. Айзек Азімов не тільки писав, він встигав робити ще величезну кількість інших справ: був головою американської Асоціації гуманістів, опікувався популяризацією науки, редагував науково-фантастичний журнал. Працьовитість Азімова стала легендою. Артур Кларк жартував: «Він має чотири друкарських електромашинки і може друкувати одразу чотири книжки двома руками і двома ногами. А скільки він перевів дерев! Щоб видати його твори, до­велося знищити тисячі гектарів лісу. Азімов - це справжня екологічна катастрофа. Але, незважаю­чи на все це, він - не робот».

То хто ж він, Айзек Азімов?

ПІ. Робота над темою уроку.

Ознайомлення з письменником і його тво­рами

• Робота з іформаційними картками. Кожна група представляє митця з різних сторін.

Дитинство і шкільні роки.

Айзек Азімов говорив, що народився на тій самій землі, що і Юрій Гагарін, і тому досі відчуває себе так, не­мов належить одразу двом країнам. Місце, яке він прославив своїм народженням 2 січня 1920 року, - це білоруське село Петровичі (тепер Смо­ленська область, Росія). Батько письменника, Юда Озімов, був освіченою людиною, працював бухгалтером. Мати письменника, Хана-Рахіль, походила з багатодітної сім'ї і працювала в сі­мейній крамничці. Але в 1923 році сім'я прий­має рішення емігрувати до Америки, батьки Айзека отримали запрошення від материного брата, який вже давно виїхав до США. Чиновни­ки імміграційної служби вписали їх як Азімових, змінили ім'я хлопчика на американський лад – він став Айзеком (справжнє його імя - Ісаак).

Батьки не змогли добре оволодіти англій­ською мовою, тому не знайшли хорошої роботи. Тоді вони купили невелику кондитерську крам­ницю. Але синові вирішили дати гарну освіту. Він мав би піти до школи в 6 років, але мати виправила його день народження на 7 верес­ня 1919 року, щоб віддати його до школи на рік раніше. Айзек навчився читати, коли йому не виповнилося і п'яти років. У сім років він мав формуляр у місцевій бібліотеці. Читав він швидко і багато, навчався із задоволенням. По­чаткову школу закінчив з найкращими резуль­татами, маючи одне зауваження - за постійну балаканину на уроках.

Після того, як у Азімових народився ще один син, Стенлі, Айзек почав допомагати батькові. Він вставав о шостій ранку, розносив газети, а після школи мчав додому і допізна стояв за при­лавком. Варто було йому прийти із запізненням зі школи або втупитися в книжку, як батько починав звинувачувати його в лінощах. Звичка до постійної праці залишилася у нього на все життя. В автобіографії він писав: «Я працював по десять годин сім днів на тиждень, весь цей час я проводив у крамниці».

І це не заважало йому вчитися: у школі Азімов вражав усіх своїми здібностями, перескаку­вав через класи і закінчив школу вії років, в 15 - коледж, в 19 - університет. Цьому сприяла відмінна пам'ять: він рідко забував те, що хоч раз прочитав.

Наукова діяльність.

Азімов, за бажанням батьків, намагав­ся стати медиком. Зі вступом на медичний факультет нічого не вийшло: коли він бачив кров, йому ставало зле. Тоді було вирішено вступити на відділення хімії Колумбійського університету. У 19 отримав диплом бакалавра Колумбійського університету, через два роки - науковий ступінь магістра, а в 27 років уже був доктором наук. Далі була успішна кар'єра. Азімов наполегливо займався наукою. З 1946 року почав читати лекції в Колумбійському університеті. У 1949 р. молодий і талановитий учений став професором-біохіміком і очолив кафедру медичного факультету Бостонського універ­ситету. Айзек Азімов також був запрошений до Гарвардського університету, де в 1955 році обійняв посаду професора. Він мав 14 почесних наукових ступенів різних університетів світу. Але у 1958 році він раптово припинив свою наукову діяльність, хоча свої знамениті лекції продовжував читати протягом декількох років. У цей же час він продовжує писати науково-популярні книги.

То був період, коли Азімов робив спроби залишити фантастику і цілком занурювався в популяризацію науки. У цій галузі у нього також немало досягнень: «Коротка історія біології», «Коротка історія хімії», «Кров - річка життя», «Світ вуглецю», «Царство Сонця», «Людське тіло: структура і дія».

Блискучим зразком науково-популярної літератури є «Путів­ник в науку розумної людини», присвячений історії природничих наук. У тому ж стилі написані книги «Хімія життя», «Цеглинки світобудови», «Цікава анатомія», «Неземні цивілі­зації», «Досліджуючи Землю і Космос», «Всесвіт. Від Плоскої Землі до Квазару». А ще - ось уже чого ніяк не можна було чекати від професора біохімії! - двотомний «Путівник по Шекспірові», «Біблія для дітей» і багато чого іншого.

Становлення Азімова-фантаста.

1929 року йому до рук потрапив один із випусків першого у світі журналу наукової фантастики «Чудесні історії». Але батько заборонив читати такі видання, вважаючи фантастику непідходящим заняттям для сина. Наступного разу з іншим журналом Айзек переконав батька, що коли в назві є слово «наука», журнал має бути достатньо сер­йозним та змістовним. У студентські роки його улюбленим часописом став «Дивовижі». Айзек познайомився з його редактором, а невдовзі сам почав писати науково-фантастичні оповідання. Перше з них - «Космічна спіраль» - Кемпбелл забракував, але присвятив розмові з юнаком цілу годину. Редактор відхилив і дві наступні оповідки Азімова, але порадив, як їх можна покращити. Азімов після доопрацювання відіслав рукописи до журналу. Повість «Покинуті на Весті» була прийнята до публіка­ції, Азімов отримав свій перший гонорар - чек на 64 долари. Йому знадобилося шість спроб, перш ніж Кемпбелл купив у нього рукопис. Через роки Азімов спробував подякувати редактору за підтримку й допомогу, але Кемпбелл відхилив подяки, заявивши, що він давав поради сотням письменників, але чи багато з них стали справж­німи майстрами?

Регулярно друкувати науково-фантастичні твори Азімов почав під час Другої світової вій­ни, коли був призваний до військово-морського флоту і служив у Філадельфії. Найвідомішими є його книги про роботів, зокрема «Я, робот» (1950), детективна серія «Сталеві печери» (1954), і «Голе сонце» (1957), «Роботи ранкової зорі» (1983) та «Роботи та Імперія» (1985). 1972 року він опублікував роман «Самі боги», в якому засте­рігає людство від грандіозних космічних ка­тастроф. Серед інших науково-фантастичних творів Азімова виділяються роман «Кінець Віч­ності» (1955), «Трилогія про Заснування» (1964), що зображає занепад Галактичної Імперії. Романи, що продовжують цю трилогію, «Межа Заснування» та «Заснування і Земля», було опубліковано в 1982 та 1986. У твор­чості фантаста виокремлюється дві центральні теми: створення і використання роботів, а також розселення людей у космосі, освоєння ближніх планет, а потім вихід за межі Галактики.

А. Азімов прожив 72 роки. Під час несклад­ної операції на серці він був заражений ВІЛ-інфекцією  через донорську кров.  Смертельна хвороба призвела до ниркової недостатності, у 1992 р. великого письменника не стало.

Цікаві факти про наукові передбачення письменника

А. Азімов неодноразово у своїх висловлюваннях підкрес­лював важливість наукової фантастики: «Історія досягла моменту, коли людству вже не можна ворогувати. На Землі має перемогти дружба. Я завжди прагну наголосити на цьому в своїй творчості... я впевнений, що наукова фантастика - це одна із ланок, яка допомагає об'єднати людство». На прохання газети в 1964 році Айзек Азімов розмірковував, яким буде світ через 50 років, у 2014 році. Більшість припущень фантаста передбачені дуже точно. Звичайно, свої прогнози щодо майбутнього людства письменник робив на основі вже наявних технологій. Але при цьому точність його прогнозів вражає. Що збулося:

1. Телебачення у форматі ЗD.

2. Приготування їжі буде автоматизовано. На кухні
з'являться пристрої з функцією «автоприготування»: варити каву, готувати тости, смажити бекон...

3. Населення Земної кулі досягне 6-мільярдного рубежу.

4. Техніка працюватиме без електричного шнура, на батареях або акумуляторах.

5. Телефони стануть портативними і будуть забезпечені екраном. З їх допомогою буде можливо працювати із зо­браженнями і читати книжки. Під час розмови можна буде бачити того, з ким розмовляєш. Супутники допоможуть зв'язатися з людиною в будь-якій точці Землі.

6. Роботи вже існуватимуть, але не отримають масового поширення, не стануть частиною життя людини.

7. Людина не висадиться на Марсі, але будуть створені програми з його колонізації.

8. Будуть використовуватися сонячні електростанції.

9. У школах буде введено вивчення комп'ютерних дисциплін.

10. Будуть активно освоюватися Арктика і пустелі, а також підводний шельф.

11. Виконання звичайної роботи стане неможливим без використання спеціальних машин. Згодом усе людство почне використовувати ці машини.

12. Однією з головних хвороб людини стане нудьга. Це призведе до серйозних душевних захворювань, емоційних і соціальних наслідків, і психіатрія стане одним з найваж­ливіших медичних напрямків.

Допитливим

Цікаво, що автор оповідань про космічні подорожі сам боявся літати, тому численні міжнародні премії йому вручалися в його квартирі. Він не любив користуватися комп'ютером і автомобілем, віддавав перевагу друкарській машинці та велосипеду. Його ім'я й обличчя були настільки відомі, що він пер­шим із письменників з'явився на телеекрані в рекламних роликах. Своїм ім'ям він підтримував багато починань і проектів. Він був дуже бага­тим письменником, але гроші були для нього лише втіленням оплесків, він ними практично не користувався. У нього не було ні яхт, ні маєтків, вони були йому не потрібні. Все, що він хотів: друкарська машинка в тихій кімнаті із заштореними вікнами - у нього було. Його не цікавили ні слава, ні гроші. Він допомагав людям, роздаровуючи їм безкоштовно ідеї - як колись допоміг йому Джон Кемпбелл Творці японського робота-андроїда АЗІМО викорис­тали асоціювання з ім'ям Азімова із вдячності за використану ідею.

Ознайомлення з твором

«Фах» - одне з найкращих оповідань Азімо­ва.

Тема твору - зображення системи освіти майбутнього, її переваг і недоліків та ставлення до неї людей. Основний зміст твору - епізод перебування героя в «Інтернаті для недоумків», його спогади про минуле та спроба змінити хід подій.

Письменник порушив у своєму творі важ­ливу проблему інтелектуального пошуку та здобуття знань. Вона втілена через протисто­яння двох героїв: Арманда Тревільяна і Джорджа Плейтена. Перший іде слідом за іншими, такими самими, як і він, металургами. Йому достатньо знань, отриманих через стрічку. Ін­телект Арманда являв собою застиглі знання. Він не вважав за потрібне самотужки здобувати їх. Джордж, навпаки, прагнув досягти більшо­го. Це стало підтвердженням того, що юнакові притаманна здатність оригінально мислити, не зупинятися на досягнутому, здобувати все нові й нові знання.

У розмові Джорджа з Інженеску автор розкрив ще одну важливу проблему твору - протистояння систем освіти минулого та майбутнього. Методи навчання минулого (наша сучасність) тривалі, тож отримані знання можуть запізнитися. У майбутньому запізнення технологій коштувало б дуже дорого. Тому вони віддали перевагу моментальним «стрічкам осві­ти» як масовій технології навчання.

Як виявилося у фіналі оповідання, Джордж Плейтен був найбільшою цінністю своєї плане­ти, бо він умів мислити. Таких, як він, небагато, тому їх оберігали, вміщуючи до начебто непрестижних інтернатів. Саме такі люди є елітою майбутнього. їхнє призначення - втілювати в життя нові ідеї для поліпшення рівня освіти і загалом рівня життя. Письменник переконує читачів, що глибокі, ґрунтовні знання дає тільки читання і самоосвіта; щоб правильно визначи­тися з фахом, необхідно розвиватися в різних напрямках й сферах життя. Це основна ідея твору.

Тому оповідання «Фах» стало гімном людсько­му розуму і прогнозом того, якою повинна бути людина майбутнього.

Бесіда за твором

  • Коли відбувається дія? Які деталі свідчать, що в оповіданні змальоване майбутнє?
  • Яку модель розвитку цивілізації створив пись­менник? Яке місце в Галактиці має Земля?
  • Що понад усе цінується в суспільстві май­бутнього?

- Яку роль у житті людей майбутнього відіграє освіта? Яка основна мета цієї освіти?

- Яка там система здобуття освіти? Чому Інженеску назвав її найкращою? Які її переваги?

  • Ви згодні з тим, що ця система краща за нашу сучасну? Чим саме? Чи є у ній недоліки?
  • Яка роль Олімпіади? Чи відповідає вона своїй суті?
  • Як саме в майбутньому знаходять тала­новитих людей? Яка їхня доля?
  • Чи не є жорстокою система відбору та­лантів?
  • Як ви розумієте назву твору? Яку роль відіграє вона в розкритті основної теми?
  • Якого символічного значення набуває слово «фах»?

(Це не лише освіта людини чи її професія, а також її справжнє покликання, талант, при­значення).

- Які проблеми порушує письменник? Чи пов'я­зані вони лише з розвитком науки і техніки?

Висновки спостережень

Світ майбутнього в оповіданні «Фах», на перший погляд, є розумним і раціонально влаштованим, панує дисципліна, порядок, культ освіти. Але це суспільство спожи­вання: усі за допомогою спеціальних технічних приладів отримують готові знання, майже ніхто не здобуває освіту самотужки. Люди в майбутньо­му, яке змальовує Азімов, мають виконувати те, що їм призначено, вони позбавлені права вибору. Тих, хто схильний до самостійного мислення, відокремлюють від суспільства у спеціальні ін­тернати, де справжні таланти, можуть створюва­ти нові машини, нові навчальні стрічки, рухати вперед науку. Здається, це розвиває здатність творити, мислити, однак водночас це позбавляє людину можливості бути собою.

Письменник змушує читачів замислитися над сутністю освіти, науково-технічного прогресу, усієї цивілізації. Він закликає не забувати про інтереси людини, поставити науку на службу людині, а не навпаки.

Заповнення узагальнювальної таблиці

 

Теми

Проблеми оповідання «Фах»

Система освіти

Основна мета освіти: освіта для людини чи людина для освіти?

Вибір професії

Фах - це покликання чи набір знань та навичок?

Розвиток науки і техніки

Людина й наука, людина й техніка - їхній взаємозв'язок.

Людина і цивілізація

Яке місце людини у світі, що дає людині цивілізація?

- Визначте наукові, соціальні, моральні проб­леми майбутнього людства в оповіданні «Фах» (схема).

Творче завдання

Створіть модель майбут­ньої цивілізації, описаної Азімовим.

1. Мешканці 1500 світів, що купують інтелектуальний продукт у землян

2. Мешканці Землі, що забезпечують її життєдіяльність та роботу системи

3. «Другий ешелон» творців (Хейлі Сімейні, Зекері Антонеллі, Ладислав Інженеску).

Мета поділу людства на групи: «Не можна, щоб усі оті люди вважали себе невдахами. Вони прагнуть здобути фах, і тим чи іншим шляхом здобувають його. Кожен може додати до свого ім'я слова: «дипломований такий-то чи така-то». Так чи інакше, кожен посідає своє місце в суспільстві. Це необхідність».

Принцип існування системи: швидка підго­товка за єдиними стандартами дає змогу еконо­мити ресурси, колонізувати Всесвіт, зберігаючи єдність усіх 1500 світів.

Прагматичність системи: «Ми не можемо дозволити собі загубити бодай одного з них (ге­ніїв - О. П.) або ж витрачати наші зусилля на того, хто не виправдає наших сподівань».

IV. Підбиття підсумків уроку. Виставлен­ня оцінок.

Бесіда за змістом уроку

  • Яке враження справив на вас Айзек Азімов як людина і як письменник?
  • Яку роль в житті людини відіграє вибір фаху? Чому Азімова привабила тема фахової підготовки людини? Поясніть назву твору. На чому хотів наголосити письменник?
  • Яким постає світ майбутнього в оповіданні «Фах»? Яку роль відіграють наука й техніка?

- Яке місце відведено людині в суспільстві
майбутнього?

  • Що з описаного Азімовим стало реальністю після того, як оповідання «Фах» було надруко­вано?
  • Що з теперішнього ви хотіли б залишити у минулому, а що - бачити в майбутньому?

V. Домашнє завдання.

1. Прочитати оповідання «Фах». Дібрати цитати до характе­ристики образів Хейлі Омейні, Тревіліяна. Ви­значити їхнє ставлення до науки, самостійного здобуття знань.

2. Виписати з тексту перекла­ду оповідання «Фах» слова, словосполучення й вислови, які ілюструють такі риси характеру Джорджа Плейтена: допитливість, пізнаваль­ний інтерес, інтелектуальні здібності, самостій­ність, наполегливість, сила волі, упевненість у собі, самокритичність, здатність до подальшого вдосконалення, висока моральність, цілеспря­мованість, працелюбність.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зарубіжна література

7 клас

Тема. Образ Джорджа Плейтена. Проб­лема духовної реалізації людини.

Мета: схарактеризувати образ головно­го героя Джорджа Плейтена, визначити етапи духовної еволюції героя, проаналізувати його по­ведінку в ситуаціях випробовування; порівняти його з іншими героями оповідання; розвивати вміння характеристики персонажа, навички усного мовлення, виразного читання; вихову­вати моральні якості учнів, почуття відповідаль­ності за власну долю, інтерес до пізнавальної діяльності.

Тип уроку: урок формування нових знань, умінь та навичок.

Цінність людини визначається тим,

що вона дає, а не тим, чого вона здатна

добитися. Намагайтеся стати не успішною,

а цінною людиною. Якщо подивитися

на всесвітньо відомих людей, то можна

побачити, що кожен з них щось дав цьому

світу. Коли вашою метою стане збільшення

цінностей у світі, ви підніметеся на

наступний рівень життя.

Альберт Енштейн

Хід   уроку

І. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

Бліц-опитування «Так - ні»

  1.  Айзек Азімов народився у Нью-Йорку. (Ні)
  2.  Він писав детективні і науково-популярні твори. (Так)
  3.  Письменник мав почесне звання професора біохімії. (Так)
  4.  Азімов мав 14 почесних наукових ступенів різних університетів світу. (Так)
  5.  Перше ж оповідання прославило письменника. (Ні)
  6.  За своє життя А. Азімов написав майже 500 книжок. (Так)
  7.  А. Азімов любив користуватися технічними досягнен­нями: комп'ютером, автомобілем, літаком. (Ні)
  8.  Оповідання «Фах» належить до групи творів про освоєння людьми галактики. (Так)
  9.  Батько Джорджа Плейтена був дипломованим мета­лургом. (Ні)
  1.               Джордж Плейтен успішно подолав випробування Олімпіади. (Ні)
  2.               Розумово обдаровані люди навчалися в «Інтернаті для недоумків». (Так)
  3.               У своїх творах Азімов застерігає людство від зло­вживання технічним прогресом. (Так)

III. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.

Слово вчителя

Айзек Азімов роз­повідає, що людей майбутнього спеціальним способом тестують, встановлюючи їхню здат­ність набути певної професії. І це зовсім не фан­тастика. Існують певні методики, за допомогою яких кожен може визначити свої професійні орієнтири і можливості досягти професійного успіху. І зараз є тести, що визначають рівень вашого розуму, тобто інтелектуального розвит­ку - так званий рівень IQ. Кожен з вас може за нагоди їх пройти в письмовому чи електро­нному варіанті.

- А вам подобається вчитися?

- Чи хотіли б ви опинитися в ситуації, коли взагалі не треба на­пружуватися: не треба вчити таблицю множен­ня, бо є калькулятори, навіть читати не треба, можна подивитися фільм за книгою?

- Як би ви пропонували розвиватися людині без навчан­ня?

Вирішення проблемної ситуації

Розум, як і м'язи, слід тренувати, щоб він розвивався. Саме для цього вчаться. Азімов описав ситуацію, коли начебто взагалі не потрібно витрачати свої зусилля і час, засвоювати багато навчальних предметів, які, можливо, потім у житті не зна­добляться. Все дитинство можна безтурботно гратися, а потім раз - і машина за годинку записала в голові усі потрібні знання. Вам по­добаються такі умови навчання? Якби у вас був вибір, ви б погодилися на такий спосіб освіти? Чому?

А Джордж Плейтен не погодився на «стрічко­ву» освіту. Чому? – питання уроку.

IV. Робота над темою уроку.

Розповідь учителя з елементами бесіди

Цен­тральна ситуація оповідання «Фах» - випробу­вання людини. Тому проблема духовної реалі­зації особистості у творі є основною.

- Кожен з вас хотів би досягти успіху в жит­ті. Чи міркували ви над вибором професії, яка б дала вам можливість проявитися уповні, отри­мати моральне задоволення та гідну матері­альну винагороду за працю?

  • Чи знаєте ви про актуальність обраної професії на ринку праці?
  • Чи є у вас інформація про обов'язки, по­кладені професією на людину?
  • Чи знаєте ви, що для кожної професії існу­ють специфічні вимоги до людини, її здоров'я, темпераменту, рис характеру?
  • Головний герой оповідання мріє про фах програміста. Що ви знаєте про цю професію? Чим вона важлива?

Створення уявного образу програміста

- Яку роль в оповіданні відіграють образи Арманда Тревіліяна та Хейлі Омейні?

Проблема духовної реалізації, інтелектуаль­ного пошуку та здобуття знань утілена через порівняння і протиставлення персонажів. Арманд і Джордж різко протиставлені в усьому. Образ Тревіліяна втілює застиглі знання, він не вважав за потрібне самотужки їх здобува­ти, рухатися вперед. Джордж, навпаки, прагнув більшого. Омейні погодився зі своїм становищем мешканця «Інтернату для недоумків», а Плейтен бунтує проти цього. Це підтверджує, що Джордж, на відміну від багатьох, здатний оригінально мислити, не зупинятися на досягнутому, здо­бувати нові знання, а в результаті й самому творити нове. Саме такі люди рухають уперед життя 1500 заселених світів. Їх небагато, Омейні говорить, що дев'ять з десяти відібраних на Дні Освіти згодом виявляються не готовими до творчості. За допомогою прийому зіставлення образів та долі героїв письменник утверджує такі ідеї:

  • людина має всього досягати власними си­лами;
  • майбутнє людини залежить тільки від неї самої;
  • шлях до успіху лежить через наполегливе самовдосконалення.

Робота з художнім текстом

Евристична бесіда-характеристика персо­нажа.

  • Хто головний герой оповідання «Фах»?
  • Чим він відрізняється від решти своїх од­нолітків?
  • Яким ми бачимо Джорджа на початку тво­ру? Зачитайте його портрет.
  • Як ви розумієте метафору «в його синіх очах горів колишній невгамовний вогонь»?
  • Чому автор порівнює героя із зацькованим звіром?
  • Як розмова з лікарем Антонеллі вплинула на його долю?
  • Чи змирився Джордж із висновком комі­сії?
  • Який момент у житті героя був кульмі­наційним?
  • Яке значення для розкриття характеру Плейтена має епізод розмови з новіанином?
  • Чи досяг в результаті герой того, чого хотів?
  • Випробуваннями, які він пройшов, переві­ряли його інтелект чи й особистісні риси?

Символіка імен персонажів

Ім'я Джордж (відповідники - слов'янське ім'я Юрій та грець­ке Георгій) означає землероб (дослівно той, хто змінює, обробляє землю). У слов'янській міфології Юр-Побідник - білий воїн або Бог весняного Сонця Ярила, що перемагає темні сили. У християнстві відомий образ Георгія-побідоносця. На іконах ми найчастіше бачимо святого великомученика Георгія верхи на коні. Він списом проколює змія - втілення зла. Ім'я Арманд може мати давньогерманське похо­дження (Герман - могутній воїн), або давньо­перське (Арман - мрія).

Творче завдання

Увійти в образ та розповіс­ти про героя від його особи:

- Про родину та дитинство Джорджа. Пояс­ніть, чому він ховав книги від батьків.

- Про намір стати програмістом. Поясніть, вибір майбутнього фаху, шлях досягнення мрії.

- Про день Освіти. Як він сприйняв висновок про свою непридатність до освіти?

- Про життя в інтернаті, і чому він залишив заклад, чого добивався.

- Про результати його протесту і духовних шукань.

Складання порівняльної характеристики

Джорджа Плейтена і Арманда Тревіліяна за такими параметрами:

1. Ким були батьки героїв?

2. Якою бачили долю своїх дітей?

3. Ким мріяли стати герої?

4. Як вони пояснювати свій вибір професії?

5. Які цілі ставлять перед собою у житті?

6. Який шлях реалізації мрії обирають?

7. Якими є знання героїв?

8. Як вони сприймають невдачі?

9. Основні риси характеру.

10. Чого досягають у житті?

Робота з епіграфом

- Що важливіше, на думку А. Енштейна - бути успішним, чи бути цінним?

- Яка різниця між цими поняттями? Що автор
має на увазі, говорячи про вищий рівень жит­тя - матеріальний чи духовний рівень?

- Чого прагнули Тревільян і Плейтен?

Робота з ілюстраціями

Розгляньте карти­ну В. Коєна «Людина майбутнього» та висловте свої враження. Чи подібне бачення майбутнього художника та письменника? Поміркуйте, кому з героїв оповідання міг би належати цей порт­рет?

Робота з таблицями

 Заповнення таблиці-характеристики ге­роя.

Риси особистості

Підтвердження з тексту твору

Допитливість, пізнавальний інтерес

 

Сила волі, наполегливість

 

Практичність і цілеспрямованість

 

Високі інтелектуальні здібності, здат­ність до саморозвитку

 

Самостійність

 

Емоційне сприйняття дійсності

 

Дослідження емоційного стану персонажа. Знайдіть у тексті й випишіть слова, словоспо­лучення та вирази, які вказують на емоційний стан героя в зазначених ситуаціях.

Ситуація

Слова, словосполучення, вислови

у кімнаті 15-С

 

інтернат для недоумків

 

розмова з Інженеску

 

Інститут вищої освіти

 

Висновок. Винятковість Джорджа Плейтена полягає у тому, що він має високі інтелектуальні здібності, здатний самостійно мислити, робити висновки і приймати рішення, а також вольові якості - не здається, не зупиняється на досяг­нутому, уміє обстоювати власну позицію.

Колективне складання плану характерис­тики героя

Усна характеристика героя за складеним планом

Складання опорної таблиці

«Етапи станов­лення особистості Джорджа».

Етапи життя

Етапи духовної еволюції героя

День Читання

 

Життя після Дня Читання

 

День Освіти (у кімнаті 15-С)

 

У Інтернаті для недоумків

 

Під час Олімпіади

 

Розмова з Інженеску

 

Розмова з новіанином

 

Інститут вищої освіти

 

V. Підсумки уроку. Оцінювання.

Підсумкова бесіда

  • Які випробування пройшов Джордж Плейтен? З якою метою його випробовували?
  • Які людські якості виявив Джордж під час випробувань?
  • Чого навчили Джорджа книги? Чи міг би він цього навчитися через стрічки освіти?
  • Що робить Джорджа Плейтена винятко­вим: природні задатки чи набуті в результаті роботи над собою? Якими рисами власної вдачі автор наділив героя?
  • Які слова з твору ви назвали б життєвим гаслом хлопця? Аргументуйте свою думку.
  • Чи подобається вам головний герой? Що більше всього зацікавило в його образі?
  • Чому, на думку Азімова, за такими, як Джордж, майбутнє?
  • Чи актуальна проблема духовної реалізації людини у сучасному житті?

Вільна думка

  •                  Хто переміг - Джордж Плейтен чи система?

Схема відповіді: Я вважаю, що... Тому, що... Отже...

VI. Домашнє завдання.

1. Скласти цитатний план «Джордж - допитливий, самодос­татній, цілеспрямований хлопчина».

2. Знайти в оповіданні цитати, які описують систему освіти майбутнього.

3. Поміркувати про переваги та недоліки освіти сучасності й освіти майбутньо­го.

4. Знайти прислів'я або афоризми про роль освіти в житті людини.

 

 

Зарубіжна література

7 клас

Тема. Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі. Утвердження сили людського інте­лекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей.

Мета: розкрити роль освіти в зображено­му А. Азімовим суспільстві майбутнього, сприяти формуванню в учнів розуміння сутності культу­ри та освіти, призначення людини в сучасному світі; розкрити проблеми самостійного інтелек­туального пошуку, здобуття знань на прикладі основних образів твору, порівняти ставлення до вибору професії та освіти різних героїв; розви­вати навички сприйняття та аналізу науково-фантастичного твору, критичне мислення, умін­ня порівнювати вивчений матеріал з життям; виховувати самостійність мислення та інтерес до навчання, свідоме ставлення до вибору майбут­ньої професії, бажання здобувати нові знання.

Тип уроку: урок формування нових знань, умінь та навичок.

Вже почалось, мабуть, майбутнє...

Ліна Костенко

Хід   уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

Бесіда з учнями за змістом домашнього зав­дання

  • Розкажіть про систему освіти, яку змалю­вав А. Азімов в оповіданні «Фах». Як здобували знання люди у державі майбутнього?
  • Чи мала на меті така освіта розвиток ін­телектуальних і моральних якостей людини?
  • Визначте переваги й вади змальованої пись­менником системи освіти.
  • Опишіть суспільний устрій у майбутньому, яке зобразив митець. У чому виявилася «дифе­ренційованість» державного ладу?
  • Яке місце посідала людина у суспільстві майбутнього?
  • Чи можна стверджувати, що людина у майбутньому, яке описав          А. Азімов, схожа на робота: вона лише виконує визначені функції, не мислить самостійно, не піддає сумніву уста­лений порядок?

- Чи можна вважати людину вільною за умов такого устрою?

Перевірка цитатного плану характеристики персонажа

III. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.

Слово вчителя

На попередньому уроці ми ви­світлили образ Джорджа Плейтена. Що нам дає знайомство з образом людини інформаційного суспільства, з образом майбутнього? Так, пись­менник застерігає нас від помилок. А ще це мож­ливість власної повноцінної відповіді новим куль­турним викликам інформаційної цивілізації.

IV. Робота над темою уроку.

Робота з підручником. Розвиток критично­го мислення

У підручнику творчого колективу О. Ніколенко стверджується, що у світі, зобра­женому Азімовим, «діти не здобувають освіту самотужки, не вчаться самостійно мислити й шукати інформацію, а за допомогою спе­ціальних технічних приладів отримують готові знання...». Це «...спотворює людську природу, позбавляє її можливості бути собою, здатності творити й мислити. Люди в державі майбут­нього, яке змальовує письменник, ніхто, вони схожі на роботів, які мають виконувати лише те, що їм призначено владою. А тих, хто не вписується в «пронумеровану» більшість, хто виявляє хоч найменшу схильність до самостій­ного мислення, відокремлюють від суспільства в спеціальних інтернатах. Інтернати створені для того, щоб виявляти справжні таланти, які можуть створювати нові машини й тим самим визначати науково-технічний прогрес. Отже, не прогрес служить людині, а людина служить прогресу». Далі розповідається, що «людей ніх­то не вчив самостійно мислити, і вони пос­тупово перетворювалися на запрограмованих істот, хоча й живих, але бездумних і безволь­них. Мета такої суспільної системи, якій була підпорядкована освіта, - забезпечити швидкий науково-технічний прогрес. Однак чого вартий такий прогрес, якщо людина перестає бути лю­диною? Особистість у такому суспільстві поз­бавлена волі, бо навіть вибір професії від неї не залежить, не кажучи вже про щось інше. Вона більше схожа на робота, який лише чітко виконує накази, але не вміє ані мислити, ані творити».

Розглянемо уважніше змальовану Азімовим систему навчання. У вісім років дітей навчають читання й письма. А у вісімнадцять усі про­ходять машинне тестування, за результатами якого призначають найбільш відповідну профе­сію і записують у мозок необхідну інформацію. Ніхто не обирає професію вільно. Ще за півтора року молоді фахівці беруть участь в Олімпіаді і, залежно від показаних результатів, отриму­ють більш або менш престижне місце роботи. Давайте поміркуємо.

Бесіда

  • Для чого людині дається тих десять років від восьми до вісімнадцяти? Невже для байди­кування? Для чого тоді дітей навчали читати і давали їм повну волю читати що до вподоби або не читати взагалі?
  • Чи впливає читання на розвиток здібнос­тей: хто більш розвинений, на вашу думку, -читач чи не читач? У кого з них більше шансів показати кращий результат на тестуванні?
  • Як ви гадаєте, навіщо тестували мозок пе­ред тим, як записати у нього певні знання?

- Чи є різниця для людського мозку, яка ін­формація буде записана: про апарат Бімена, чи про апарат Хенслера? І чи потрібен особливий мозок для конкретного пристрою?

(Жодної, адже апарати подібні. Ні, не по­трібен, просто потрібно мати певну кількість спеціалістів для роботи і з першим, і з другим пристроєм).

- Як називається суспільство, описане Азімо­вим? Чи знаєте ви його характерні риси?

Культурологічна довідка

«Особливості інформаційного суспільства»

  1. Інформаційне суспільство характеризується тим, що знання, інформація, інформаційні послуги і галузі, пов'язані з їх виробництвом, стають домінуючими факторами роз­витку суспільства. Головним стало володіння не засобами виробництва, а інформацією про їх використання. Інфор­мація як основний стратегічний ресурс і головне джерело суспільного багатства стає цінністю суспільства.
  2. Для соціокультурного простору інформаційного сус­пільства характерний інформаційно-технологічний напрямок культури з його особливим ставленням до традицій та гри. Звідси в оповіданні «Фах» традиційні свята День читання і День освіти, Олімпіада як символ змагання.
  3. Перед сучасною людиною постає широка свобода вибору, реалізація якої сприяє прояву його індивідуальності. Але людина в умовах інформаційного суспільства не відчу­ває особливої потреби в ідентичності, їй важливіше вміти користуватися засобами технологізації та інформатизації.
  4. Життя в інформаційному суспільстві ставить перед людиною нові вимоги, насамперед мобільність, здатність та готовність до зміни діяльності, перенавчання, оволодіння новою професією. Визначальна риса інформаційного сус­пільства - доступність та відкритість для всіх інформаційних ресурсів, необхідних для соціального прогресу. Тому акцент робиться не на традиційному навчанні, а на самоосвіті, бо знання постійно доповнюються, оновлюються, володар застарілих знань швидко стає неконкурентоздатним.

Продовження евристичної бесіди

Сус­пільство постіндустріальне (в якому живемо ми) розглядає освіту як зовнішній вплив, сус­пільство інформаційне, в якому живе Джордж, орієнтоване на самозасвоєння, самонавчання, саморозвиток. Тим, хто не здатен до цього, є споживачем готового продукту, інформація на­дається у вигляді стрічок.

Навіщо після запису знань юнакам і дівчатам дають ще півтора року, адже за цей час записана інформація може застаріти і не стати у пригоді? Чи не для того, щоб вони, озброєні здатністю читати та базовим рівнем знань, самостійно щось додатково засвоїли? Інакше для чого Олім­піада людям, які мають однакову підготовку? Змагання людей, навчених працювати на ста­рому обладнанні, й фахівців з обслуговування нових апаратів завідомо програшне для перших. У фіналі оповідання Джордж Плейтен говорить, що не розуміє, чому це називається Олімпіа­дою. Це питання автор переадресовує читачам.

- Як би ви пояснили це Джорджу: чому від­сутність змагання як такого називається Олімпіадою?

(Імітація конкурсу потрібна людям, які під­готовлені за старими стрічками, щоб вони не вважали себе ущемленими, бо не потрапили на планету класу А. З іншого боку, книги, де розкрито принцип дії новіших апаратів, що за­стосовуватимуться на Олімпіаді, у відкритому доступі, тож бажаючі можуть поповнити знання і вирівняти шанси. Чи не для пошуку таких людей придумана Олімпіада?)

- Чому, хоч повернення з інших планет на Землю не заохочувалося, декому, зокрема бать­кові Тревіліяна, пощастило повернутися?

(Вочевидь, через дітей, від яких чекали ве­ликих успіхів).

Висновок. У підручнику події майбутнього оцінюються з погляду нашого часу, який ще не досяг рівня розвитку інформаційного суспіль­ства, тому висновок про спотворення людської природи та її нікчемність є некоректним. Люди майбутнього, змальовані Азімовим, не гірші за сучасних, вони просто інші, живуть в інших умовах, отже, мислять по-іншому. Судити їх за критеріями теперішнього неможливо. Суспіль­ство майбутнього не жорстокіше, ніж сучасне. Шанси рівні в усіх. Основний принцип відбору талантів той самий - крізь труднощі до вершин. Вони формуються у боротьбі, а нове виростає із заперечення старого. У ставленні до так зва­ного середнього землянина описана Азімовим держава, навпаки, більш гуманна за нинішні. Там кожен може посісти своє місце у суспільстві, гордо додавши до імені слова «дипломований такий-то», ніхто не вважає себе невдахою, бо усі забезпечені заняттям, немає безробітних.

Робота з інформаційною карткою

Чи знаєте ви, яким буде світ через 5 - 10 років? Що зміниться? Які навички будуть затребувані? Що вже стане неактуальним?

Перенесемося в 2007 рік і розглянемо його технології. На початку року виходить нова операційна система від Microsoft (пам'ятаєте таку?) Ще не поча­лися продажі першого iPhone (це станеться в кінці року), а відтак - жодних тач-скрінів у телефонах, тільки кнопки. Ipade - це взагалі з іншого життя, їх продаж почнеться в 2010. Почали з'являтися перші електронні книги! Fasebоок лише відкрив реєстрацію для користувачів, які є студен­тами Гарварду, і практично невідомий за межами США. Про Вікіпедію: у 2007 році українська версія налічувала 50 000 статей, тепер - понад 500 000. Немає ні Yootobe, ні Скайпу, ні інших сервісів...

Для тих, хто народився в 2007 році, кнопкові мобільні телефони - дика старовина! І ви все ще вважаєте, що світ надалі буде таким самим, як тепер?

Чому всі вважають, що знання і навички, які здобува­ються учнями, будуть ще важливі в майбутньому? Навчи­тися читати і писати? Тим самим способом, що і десять, і двадцять, і сто років тому? У тих самих прописах? За тими самими текстами?

Навчання у форматі «читай і повторюй» безглузде. Ко­мунікація - це не просто навички спілкування, це навички відбору - з ким тобі говорити і кого тобі слухати. Навички роботи в команді виробляються тільки роботою в команді, а команда передбачає наявність спільної мети, отже формування навичок цілепокладання, витримки, відповідальності, здатності співпрацювати й обмежувати свої амбіції. Зробити все це в рамках традиційних уроків практично нереально. Таку можливість має породжувати інше навчальне середо­вище.

(За О. Греков: Школа повинна змінитися - або померти.)

Обговорення матеріалу авторського блогу
(розвиток критичного мислення)

- Сформулюйте основні думки сприйнятого матеріалу.

(1. Світ швидко змінюється, отже, знан­ня швидко старіють, стають неактуальними. 2. Система освіти відстає у розвитку від сус­пільних вимог і технологій, потрібно П зміню­вати. 3. Майбутнє належить творчим людям, які здатні аналізувати інформацію та готові до співпраці у команді).

  • Чому автор тексту вважає репродуктивне навчання (відтворення матеріалу) безперспек­тивним?
  • Що заперечує автор статті: актуальність знання взагалі, наявність важливих завжди основних базових знань чи способи набуття таких знань?
  • Чи вирішує навчальне середовище, описане Азімовим в оповіданні «Фах», проблеми освіти, полемічно висвітлені блогером?

Робота з художнім текстом

Коментоване читання.

  • Прочитайте уривок про день Читання.
  • Яка суть дня Читання в державі майбут­нього?
  • Чому батьки есе ж вважали цей день особ­ливим, хоча він «мало що означав»?
  • Розкрийте зміст авторської іронії в рядках про «багатообіцяючу дитину»?

Бесіда за змістом оповідання

  • Навіщо автор дуже докладно розповідає про день Читання, день Освіти та Олімпіаду?
  • Як відбувалося навчання читання?
  • Як поводилися діти під час дня Читання?
  • Чому Джордж і Арманд ледь не побилися на дні Читання?
  • Чи хвилювався Джордж Плейтен? Чи боявся він цієї незвичайної процедури?

- Чим Джордж привернув увагу лікаря на
дні Читання?

  • Чим він займався між днем Читання і днем Освіти? Чому приховував своє заняття?
  • Навіщо Джорджу були потрібні нові знан­ня з книг?
  • Що відбувалося в день Освіти? Чому цей день був таким важливим для ліолоді?

Виразне читання в особах діалогу

Плейтена і лікаря Антонеллі в день Освіти

Бесіда за прочитаним

  • Як Джордж під час розмови з лікарем за­свідчив свій природний розум? Як це вплинуло на його долю? Що такого сказав Джордж, що викликало підозру в лікаря?
  • Чому його направили в інтернат?
  • Опишіть інтернат, куди потрапив Джордж Плейтен Хто там перебував? Які там були порядки? Яке було призначення таких інтер­натів?
  • Що не влаштовувало хлопця, коли він жив у інтернаті?
  • Прочитайте уривок про день Олімпіади. Як відбувалося випробування?
  • Яка атмосфера панує в залі під час Олім­піади?
  • Чому Тревіліян програв під час Олімпіади? Чи міг він виграти, і що для цього потрібно було зробити?
  • Як змінилась доля Плейтена після сутички з Тревіліяном?
  • Яке призначення Інститутів вищої освіти? Чому шлях до них лежить через Інтернат для недоумків?
  • Чим освіта в інтернаті та інституті від­різняється від механічної освіти через стріч­ки?

Робота з таблицею

- Які переваги й недоліки ви побачили в освіті
сучасного і освіті майбутнього?

 Заповнення порівняльних таблиць. (Робота
в групах та взаємообмін результатами).

Переваги сучасної системи освіти

Недоліки сучасної системи освіти

Кожен сам обирає собі фах

Можливість помилитися   під час вибору

Є можливість здобути кіль­ка професій

 

Тривалий час здобута освіти, втрата часу, витраченого на навчання і перепідготовку

Можливість поглиблювати знання, підвищувати кваліфі­кацію

 

Не всі знання знадобляться на практиці. Отримані знання поступово стираються з пам'яті

Існує  можливість  кар'єрного росту

Існують ризики втратити ро­боту

Кожен самостійно шукає ро­боту

Вірогідність роботи не за фа­хом

Переваги освіти майбутнього

Недоліки освіти майбутнього

Швидке    набуття    фахових знань

Обмеженість вузькоспеціаль­ної освіти. Методи механіч­ного навчання пригнічують ро­зум та вбивають пізнавальний інтерес

Освіта  дається   кожному  за здібностями

Освіта дається в готовому ви­гляді, не потребує жодних зу­силь, також людина позбавляється права вибору

Можливість швидко приноси­ти користь суспільству

Неможливість швидко розши­рити коло знань, перекваліфі­куватися

Отримання висококваліфікованих фахівців

Програмування людини і стандартизація суспільства

Надання роботи кожному фахівцю

Після старіння знань фахівець виконує некваліфіковану роботу

 

 

 

 

Творчий прогноз

  •                  Як вплине на майбутнє Джордж Плейтен? Що він змінить у світі?

Бесіда за змістом уроку

  • Який варіант отримання освіти, на ваш погляд, більш, досконалий: через стрічки чи пос­туповий? А який дешевший?
  • Чому в майбутній державі паралельно іс­нують два варіанти освіти? Для кого призна­чена дешева, а для кого - дорога освіта? Чим це обумовлено?
  • Чи можна назвати гуманною систему ос­віти в оповіданні Айзека Азімова «Фах»?

- Визначте ідею твору. Як порівняння образів героїв та ключове слово «олімпіада» допомага­ють розкрити його основну думку?

(Науково-технічний розвиток повинен бути моральним, іти паралельно з розвитком кращих людських якостей, здібностей. Суспільство має сприяти розвитку талантів, створювати умови для творчості. Кожен має право на саморозвиток і творчість, тому відповідальність з людини за її пасивність і бездіяльність не знімається).

  • На вашу думку, оповідання «Фах» є пере­сторогою людству чи прогнозом, програмою подальшого розвитку?
  • У яких відомих вам творах звучить гімн людському інтелекту?
  • Які прислів'я та афоризми про освіту і знання ви знаєте?

Мудрі думки у подарунок

«Освіта - це те, що залишається, коли ми вже забули все, чого нас вчили.» (Джордж Галіфакс)

«Освіта - це те, що більшість отримує, багато хто передає та лише деякі мають.» (Карп Краус)

«Найкраща у світі освіта - здобута в боротьбі за шматок хліба.» (Венделл Філліпс)

«Освіта вартує грошей. Неуцтво - теж.» (Клаус Мозер)

«Якщо висипати вміст гаманця собі в голову, його вже ніхто у вас не забере.» (Венджамін Франклін)

«Те, чого ми навчалися в школах і університетах, - не освіта, а тільки спосіб здобути освіту.» (Ральф Емерсон)

«Освіта розуму не додає.» (Олександр Солженіцин)

- Які з висловів вам сподобалися? Який з них міг би ілюструвати долю Джорджа Плейте­на?

V. Підбиття підсумків уроку. Виставлен­ня оцінок.

VI. Домашнє завдання.

1. Підготува­ти відповіді на запитання підручника до твору А. Азімова.

2. Написати відгук «Чим мене вразив твір А. Азімова?»

3. Прочитати матеріал підруч­ника про письменницю Діану Вінн Джонс.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Легкобит Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Zotenko Margaritka
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 лютого 2018
Переглядів
39092
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку