Уроки із зарубіжної літератури у 7 класі за оповіданням "Фах" на теми: "Айзек Азімов (1920-1992). «Фах». Роздуми про майбутнє людини і людства", "Образ Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації людини", "Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі. Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей".
Зарубіжна література
7 клас
Тема. Айзек Азімов (1920-1992). «Фах». Роздуми про майбутнє людини і людства.
Мета: ознайомити учнів з особистістю і творчістю А. Азімова, поглибити поняття про фантастику та науково-фантастичну літературу, розкрити тематику й проблематику оповідання А. Азімова «Фах», образ майбутнього в ньому; розвивати творчу уяву учнів, навички усного мовлення, виразного читання; виховувати повагу до знань, відповідальне ставлення до сучасності та майбутнього.
Тип уроку: урок формування нових знань, умінь та навичок.
Хід уроку
I. Організацій момент.
II. Актуалізація опорних знань.
Бесіда
- Чи подобається вам читати фантастику?
- Чим наукова фантастика відрізняється від жанру фентезі?
Літературознавча довідка
У фантастиці все розглядається з наукової точки зору, події відбуваються у світі, який відрізняється від сучасного історичною або технологічною реальністю. У таких творах використовуються машини і прилади, які на момент написання книжки ще не існували. Нерідко в таких творах можна прочитати і про позаземні цивілізації, на даний момент їх існування - це не підтверджений факт, але не можна його й заперечувати. Фентезі відрізняється від фантастики наявністю магії, вигаданих світів і рас. У таких творах герої для вирішення проблеми використовують незвичайні сили, чарівні палички, таємні знання, магічні здібності, різні артефакти. Твори такого жанру можна вважати розважальними, тому що описані в них події ніколи не відбудуться в реальності. Дія зазвичай відбувається у вигаданому світі.
- Оповідання «Чарівна крамниця» науково-фантастичне чи належить до фентезі?
- До якого жанру належить відома вам новела «Усмішка»?
П. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.
Вступне слово вчителя
Айзек Азімов - один із найавторитетніших письменників Америки. Разом з Робертом Хайнлайном і Артуром Кларком він входить до так званої «Великої трійки» письменників-фантастів. Крім того, Азімов зробив дуже багато для того, щоб популяризувати науку. Айзеку Азімову належить ряд унікальних літературних рекордів. По-перше, він нагороджений майже тридцятьма різними літературними преміями. По-друге, на його рахунку 467 фантастичних і науково-популярних книжок про все цікаве, що створено людиною. Багато хто за все життя стільки навіть не прочитає. Айзек Азімов не тільки писав, він встигав робити ще величезну кількість інших справ: був головою американської Асоціації гуманістів, опікувався популяризацією науки, редагував науково-фантастичний журнал. Працьовитість Азімова стала легендою. Артур Кларк жартував: «Він має чотири друкарських електромашинки і може друкувати одразу чотири книжки двома руками і двома ногами. А скільки він перевів дерев! Щоб видати його твори, довелося знищити тисячі гектарів лісу. Азімов - це справжня екологічна катастрофа. Але, незважаючи на все це, він - не робот».
То хто ж він, Айзек Азімов?
ПІ. Робота над темою уроку.
Ознайомлення з письменником і його творами
• Робота з іформаційними картками. Кожна група представляє митця з різних сторін.
Дитинство і шкільні роки.
Айзек Азімов говорив, що народився на тій самій землі, що і Юрій Гагарін, і тому досі відчуває себе так, немов належить одразу двом країнам. Місце, яке він прославив своїм народженням 2 січня 1920 року, - це білоруське село Петровичі (тепер Смоленська область, Росія). Батько письменника, Юда Озімов, був освіченою людиною, працював бухгалтером. Мати письменника, Хана-Рахіль, походила з багатодітної сім'ї і працювала в сімейній крамничці. Але в 1923 році сім'я приймає рішення емігрувати до Америки, батьки Айзека отримали запрошення від материного брата, який вже давно виїхав до США. Чиновники імміграційної служби вписали їх як Азімових, змінили ім'я хлопчика на американський лад – він став Айзеком (справжнє його імя - Ісаак).
Батьки не змогли добре оволодіти англійською мовою, тому не знайшли хорошої роботи. Тоді вони купили невелику кондитерську крамницю. Але синові вирішили дати гарну освіту. Він мав би піти до школи в 6 років, але мати виправила його день народження на 7 вересня 1919 року, щоб віддати його до школи на рік раніше. Айзек навчився читати, коли йому не виповнилося і п'яти років. У сім років він мав формуляр у місцевій бібліотеці. Читав він швидко і багато, навчався із задоволенням. Початкову школу закінчив з найкращими результатами, маючи одне зауваження - за постійну балаканину на уроках.
Після того, як у Азімових народився ще один син, Стенлі, Айзек почав допомагати батькові. Він вставав о шостій ранку, розносив газети, а після школи мчав додому і допізна стояв за прилавком. Варто було йому прийти із запізненням зі школи або втупитися в книжку, як батько починав звинувачувати його в лінощах. Звичка до постійної праці залишилася у нього на все життя. В автобіографії він писав: «Я працював по десять годин сім днів на тиждень, весь цей час я проводив у крамниці».
І це не заважало йому вчитися: у школі Азімов вражав усіх своїми здібностями, перескакував через класи і закінчив школу вії років, в 15 - коледж, в 19 - університет. Цьому сприяла відмінна пам'ять: він рідко забував те, що хоч раз прочитав.
Наукова діяльність.
Азімов, за бажанням батьків, намагався стати медиком. Зі вступом на медичний факультет нічого не вийшло: коли він бачив кров, йому ставало зле. Тоді було вирішено вступити на відділення хімії Колумбійського університету. У 19 отримав диплом бакалавра Колумбійського університету, через два роки - науковий ступінь магістра, а в 27 років уже був доктором наук. Далі була успішна кар'єра. Азімов наполегливо займався наукою. З 1946 року почав читати лекції в Колумбійському університеті. У 1949 р. молодий і талановитий учений став професором-біохіміком і очолив кафедру медичного факультету Бостонського університету. Айзек Азімов також був запрошений до Гарвардського університету, де в 1955 році обійняв посаду професора. Він мав 14 почесних наукових ступенів різних університетів світу. Але у 1958 році він раптово припинив свою наукову діяльність, хоча свої знамениті лекції продовжував читати протягом декількох років. У цей же час він продовжує писати науково-популярні книги.
То був період, коли Азімов робив спроби залишити фантастику і цілком занурювався в популяризацію науки. У цій галузі у нього також немало досягнень: «Коротка історія біології», «Коротка історія хімії», «Кров - річка життя», «Світ вуглецю», «Царство Сонця», «Людське тіло: структура і дія».
Блискучим зразком науково-популярної літератури є «Путівник в науку розумної людини», присвячений історії природничих наук. У тому ж стилі написані книги «Хімія життя», «Цеглинки світобудови», «Цікава анатомія», «Неземні цивілізації», «Досліджуючи Землю і Космос», «Всесвіт. Від Плоскої Землі до Квазару». А ще - ось уже чого ніяк не можна було чекати від професора біохімії! - двотомний «Путівник по Шекспірові», «Біблія для дітей» і багато чого іншого.
Становлення Азімова-фантаста.
1929 року йому до рук потрапив один із випусків першого у світі журналу наукової фантастики «Чудесні історії». Але батько заборонив читати такі видання, вважаючи фантастику непідходящим заняттям для сина. Наступного разу з іншим журналом Айзек переконав батька, що коли в назві є слово «наука», журнал має бути достатньо серйозним та змістовним. У студентські роки його улюбленим часописом став «Дивовижі». Айзек познайомився з його редактором, а невдовзі сам почав писати науково-фантастичні оповідання. Перше з них - «Космічна спіраль» - Кемпбелл забракував, але присвятив розмові з юнаком цілу годину. Редактор відхилив і дві наступні оповідки Азімова, але порадив, як їх можна покращити. Азімов після доопрацювання відіслав рукописи до журналу. Повість «Покинуті на Весті» була прийнята до публікації, Азімов отримав свій перший гонорар - чек на 64 долари. Йому знадобилося шість спроб, перш ніж Кемпбелл купив у нього рукопис. Через роки Азімов спробував подякувати редактору за підтримку й допомогу, але Кемпбелл відхилив подяки, заявивши, що він давав поради сотням письменників, але чи багато з них стали справжніми майстрами?
Регулярно друкувати науково-фантастичні твори Азімов почав під час Другої світової війни, коли був призваний до військово-морського флоту і служив у Філадельфії. Найвідомішими є його книги про роботів, зокрема «Я, робот» (1950), детективна серія «Сталеві печери» (1954), і «Голе сонце» (1957), «Роботи ранкової зорі» (1983) та «Роботи та Імперія» (1985). 1972 року він опублікував роман «Самі боги», в якому застерігає людство від грандіозних космічних катастроф. Серед інших науково-фантастичних творів Азімова виділяються роман «Кінець Вічності» (1955), «Трилогія про Заснування» (1964), що зображає занепад Галактичної Імперії. Романи, що продовжують цю трилогію, «Межа Заснування» та «Заснування і Земля», було опубліковано в 1982 та 1986. У творчості фантаста виокремлюється дві центральні теми: створення і використання роботів, а також розселення людей у космосі, освоєння ближніх планет, а потім вихід за межі Галактики.
А. Азімов прожив 72 роки. Під час нескладної операції на серці він був заражений ВІЛ-інфекцією через донорську кров. Смертельна хвороба призвела до ниркової недостатності, у 1992 р. великого письменника не стало.
Цікаві факти про наукові передбачення письменника
А. Азімов неодноразово у своїх висловлюваннях підкреслював важливість наукової фантастики: «Історія досягла моменту, коли людству вже не можна ворогувати. На Землі має перемогти дружба. Я завжди прагну наголосити на цьому в своїй творчості... я впевнений, що наукова фантастика - це одна із ланок, яка допомагає об'єднати людство». На прохання газети в 1964 році Айзек Азімов розмірковував, яким буде світ через 50 років, у 2014 році. Більшість припущень фантаста передбачені дуже точно. Звичайно, свої прогнози щодо майбутнього людства письменник робив на основі вже наявних технологій. Але при цьому точність його прогнозів вражає. Що збулося:
1. Телебачення у форматі ЗD.
2. Приготування їжі буде автоматизовано. На кухні
з'являться пристрої з функцією «автоприготування»: варити каву, готувати тости, смажити бекон...
3. Населення Земної кулі досягне 6-мільярдного рубежу.
4. Техніка працюватиме без електричного шнура, на батареях або акумуляторах.
5. Телефони стануть портативними і будуть забезпечені екраном. З їх допомогою буде можливо працювати із зображеннями і читати книжки. Під час розмови можна буде бачити того, з ким розмовляєш. Супутники допоможуть зв'язатися з людиною в будь-якій точці Землі.
6. Роботи вже існуватимуть, але не отримають масового поширення, не стануть частиною життя людини.
7. Людина не висадиться на Марсі, але будуть створені програми з його колонізації.
8. Будуть використовуватися сонячні електростанції.
9. У школах буде введено вивчення комп'ютерних дисциплін.
10. Будуть активно освоюватися Арктика і пустелі, а також підводний шельф.
11. Виконання звичайної роботи стане неможливим без використання спеціальних машин. Згодом усе людство почне використовувати ці машини.
12. Однією з головних хвороб людини стане нудьга. Це призведе до серйозних душевних захворювань, емоційних і соціальних наслідків, і психіатрія стане одним з найважливіших медичних напрямків.
Допитливим
Цікаво, що автор оповідань про космічні подорожі сам боявся літати, тому численні міжнародні премії йому вручалися в його квартирі. Він не любив користуватися комп'ютером і автомобілем, віддавав перевагу друкарській машинці та велосипеду. Його ім'я й обличчя були настільки відомі, що він першим із письменників з'явився на телеекрані в рекламних роликах. Своїм ім'ям він підтримував багато починань і проектів. Він був дуже багатим письменником, але гроші були для нього лише втіленням оплесків, він ними практично не користувався. У нього не було ні яхт, ні маєтків, вони були йому не потрібні. Все, що він хотів: друкарська машинка в тихій кімнаті із заштореними вікнами - у нього було. Його не цікавили ні слава, ні гроші. Він допомагав людям, роздаровуючи їм безкоштовно ідеї - як колись допоміг йому Джон Кемпбелл Творці японського робота-андроїда АЗІМО використали асоціювання з ім'ям Азімова із вдячності за використану ідею.
Ознайомлення з твором
«Фах» - одне з найкращих оповідань Азімова.
Тема твору - зображення системи освіти майбутнього, її переваг і недоліків та ставлення до неї людей. Основний зміст твору - епізод перебування героя в «Інтернаті для недоумків», його спогади про минуле та спроба змінити хід подій.
Письменник порушив у своєму творі важливу проблему інтелектуального пошуку та здобуття знань. Вона втілена через протистояння двох героїв: Арманда Тревільяна і Джорджа Плейтена. Перший іде слідом за іншими, такими самими, як і він, металургами. Йому достатньо знань, отриманих через стрічку. Інтелект Арманда являв собою застиглі знання. Він не вважав за потрібне самотужки здобувати їх. Джордж, навпаки, прагнув досягти більшого. Це стало підтвердженням того, що юнакові притаманна здатність оригінально мислити, не зупинятися на досягнутому, здобувати все нові й нові знання.
У розмові Джорджа з Інженеску автор розкрив ще одну важливу проблему твору - протистояння систем освіти минулого та майбутнього. Методи навчання минулого (наша сучасність) тривалі, тож отримані знання можуть запізнитися. У майбутньому запізнення технологій коштувало б дуже дорого. Тому вони віддали перевагу моментальним «стрічкам освіти» як масовій технології навчання.
Як виявилося у фіналі оповідання, Джордж Плейтен був найбільшою цінністю своєї планети, бо він умів мислити. Таких, як він, небагато, тому їх оберігали, вміщуючи до начебто непрестижних інтернатів. Саме такі люди є елітою майбутнього. їхнє призначення - втілювати в життя нові ідеї для поліпшення рівня освіти і загалом рівня життя. Письменник переконує читачів, що глибокі, ґрунтовні знання дає тільки читання і самоосвіта; щоб правильно визначитися з фахом, необхідно розвиватися в різних напрямках й сферах життя. Це основна ідея твору.
Тому оповідання «Фах» стало гімном людському розуму і прогнозом того, якою повинна бути людина майбутнього.
Бесіда за твором
- Яку роль у житті людей майбутнього відіграє освіта? Яка основна мета цієї освіти?
- Яка там система здобуття освіти? Чому Інженеску назвав її найкращою? Які її переваги?
(Це не лише освіта людини чи її професія, а також її справжнє покликання, талант, призначення).
- Які проблеми порушує письменник? Чи пов'язані вони лише з розвитком науки і техніки?
Висновки спостережень
Світ майбутнього в оповіданні «Фах», на перший погляд, є розумним і раціонально влаштованим, панує дисципліна, порядок, культ освіти. Але це суспільство споживання: усі за допомогою спеціальних технічних приладів отримують готові знання, майже ніхто не здобуває освіту самотужки. Люди в майбутньому, яке змальовує Азімов, мають виконувати те, що їм призначено, вони позбавлені права вибору. Тих, хто схильний до самостійного мислення, відокремлюють від суспільства у спеціальні інтернати, де справжні таланти, можуть створювати нові машини, нові навчальні стрічки, рухати вперед науку. Здається, це розвиває здатність творити, мислити, однак водночас це позбавляє людину можливості бути собою.
Письменник змушує читачів замислитися над сутністю освіти, науково-технічного прогресу, усієї цивілізації. Він закликає не забувати про інтереси людини, поставити науку на службу людині, а не навпаки.
Заповнення узагальнювальної таблиці
Теми |
Проблеми оповідання «Фах» |
Система освіти |
Основна мета освіти: освіта для людини чи людина для освіти? |
Вибір професії |
Фах - це покликання чи набір знань та навичок? |
Розвиток науки і техніки |
Людина й наука, людина й техніка - їхній взаємозв'язок. |
Людина і цивілізація |
Яке місце людини у світі, що дає людині цивілізація? |
- Визначте наукові, соціальні, моральні проблеми майбутнього людства в оповіданні «Фах» (схема).
Творче завдання
Створіть модель майбутньої цивілізації, описаної Азімовим.
1. Мешканці 1500 світів, що купують інтелектуальний продукт у землян
2. Мешканці Землі, що забезпечують її життєдіяльність та роботу системи
3. «Другий ешелон» творців (Хейлі Сімейні, Зекері Антонеллі, Ладислав Інженеску).
Мета поділу людства на групи: «Не можна, щоб усі оті люди вважали себе невдахами. Вони прагнуть здобути фах, і тим чи іншим шляхом здобувають його. Кожен може додати до свого ім'я слова: «дипломований такий-то чи така-то». Так чи інакше, кожен посідає своє місце в суспільстві. Це необхідність».
Принцип існування системи: швидка підготовка за єдиними стандартами дає змогу економити ресурси, колонізувати Всесвіт, зберігаючи єдність усіх 1500 світів.
Прагматичність системи: «Ми не можемо дозволити собі загубити бодай одного з них (геніїв - О. П.) або ж витрачати наші зусилля на того, хто не виправдає наших сподівань».
IV. Підбиття підсумків уроку. Виставлення оцінок.
Бесіда за змістом уроку
- Яке місце відведено людині в суспільстві
майбутнього?
V. Домашнє завдання.
1. Прочитати оповідання «Фах». Дібрати цитати до характеристики образів Хейлі Омейні, Тревіліяна. Визначити їхнє ставлення до науки, самостійного здобуття знань.
2. Виписати з тексту перекладу оповідання «Фах» слова, словосполучення й вислови, які ілюструють такі риси характеру Джорджа Плейтена: допитливість, пізнавальний інтерес, інтелектуальні здібності, самостійність, наполегливість, сила волі, упевненість у собі, самокритичність, здатність до подальшого вдосконалення, висока моральність, цілеспрямованість, працелюбність.
Зарубіжна література
7 клас
Тема. Образ Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації людини.
Мета: схарактеризувати образ головного героя Джорджа Плейтена, визначити етапи духовної еволюції героя, проаналізувати його поведінку в ситуаціях випробовування; порівняти його з іншими героями оповідання; розвивати вміння характеристики персонажа, навички усного мовлення, виразного читання; виховувати моральні якості учнів, почуття відповідальності за власну долю, інтерес до пізнавальної діяльності.
Тип уроку: урок формування нових знань, умінь та навичок.
Цінність людини визначається тим,
що вона дає, а не тим, чого вона здатна
добитися. Намагайтеся стати не успішною,
а цінною людиною. Якщо подивитися
на всесвітньо відомих людей, то можна
побачити, що кожен з них щось дав цьому
світу. Коли вашою метою стане збільшення
цінностей у світі, ви підніметеся на
наступний рівень життя.
Альберт Енштейн
Хід уроку
І. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
Бліц-опитування «Так - ні»
III. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.
Слово вчителя
Айзек Азімов розповідає, що людей майбутнього спеціальним способом тестують, встановлюючи їхню здатність набути певної професії. І це зовсім не фантастика. Існують певні методики, за допомогою яких кожен може визначити свої професійні орієнтири і можливості досягти професійного успіху. І зараз є тести, що визначають рівень вашого розуму, тобто інтелектуального розвитку - так званий рівень IQ. Кожен з вас може за нагоди їх пройти в письмовому чи електронному варіанті.
- А вам подобається вчитися?
- Чи хотіли б ви опинитися в ситуації, коли взагалі не треба напружуватися: не треба вчити таблицю множення, бо є калькулятори, навіть читати не треба, можна подивитися фільм за книгою?
- Як би ви пропонували розвиватися людині без навчання?
Вирішення проблемної ситуації
Розум, як і м'язи, слід тренувати, щоб він розвивався. Саме для цього вчаться. Азімов описав ситуацію, коли начебто взагалі не потрібно витрачати свої зусилля і час, засвоювати багато навчальних предметів, які, можливо, потім у житті не знадобляться. Все дитинство можна безтурботно гратися, а потім раз - і машина за годинку записала в голові усі потрібні знання. Вам подобаються такі умови навчання? Якби у вас був вибір, ви б погодилися на такий спосіб освіти? Чому?
А Джордж Плейтен не погодився на «стрічкову» освіту. Чому? – питання уроку.
IV. Робота над темою уроку.
Розповідь учителя з елементами бесіди
Центральна ситуація оповідання «Фах» - випробування людини. Тому проблема духовної реалізації особистості у творі є основною.
- Кожен з вас хотів би досягти успіху в житті. Чи міркували ви над вибором професії, яка б дала вам можливість проявитися уповні, отримати моральне задоволення та гідну матеріальну винагороду за працю?
Створення уявного образу програміста
- Яку роль в оповіданні відіграють образи Арманда Тревіліяна та Хейлі Омейні?
Проблема духовної реалізації, інтелектуального пошуку та здобуття знань утілена через порівняння і протиставлення персонажів. Арманд і Джордж різко протиставлені в усьому. Образ Тревіліяна втілює застиглі знання, він не вважав за потрібне самотужки їх здобувати, рухатися вперед. Джордж, навпаки, прагнув більшого. Омейні погодився зі своїм становищем мешканця «Інтернату для недоумків», а Плейтен бунтує проти цього. Це підтверджує, що Джордж, на відміну від багатьох, здатний оригінально мислити, не зупинятися на досягнутому, здобувати нові знання, а в результаті й самому творити нове. Саме такі люди рухають уперед життя 1500 заселених світів. Їх небагато, Омейні говорить, що дев'ять з десяти відібраних на Дні Освіти згодом виявляються не готовими до творчості. За допомогою прийому зіставлення образів та долі героїв письменник утверджує такі ідеї:
Робота з художнім текстом
• Евристична бесіда-характеристика персонажа.
Символіка імен персонажів
Ім'я Джордж (відповідники - слов'янське ім'я Юрій та грецьке Георгій) означає землероб (дослівно той, хто змінює, обробляє землю). У слов'янській міфології Юр-Побідник - білий воїн або Бог весняного Сонця Ярила, що перемагає темні сили. У християнстві відомий образ Георгія-побідоносця. На іконах ми найчастіше бачимо святого великомученика Георгія верхи на коні. Він списом проколює змія - втілення зла. Ім'я Арманд може мати давньогерманське походження (Герман - могутній воїн), або давньоперське (Арман - мрія).
Творче завдання
Увійти в образ та розповісти про героя від його особи:
- Про родину та дитинство Джорджа. Поясніть, чому він ховав книги від батьків.
- Про намір стати програмістом. Поясніть, вибір майбутнього фаху, шлях досягнення мрії.
- Про день Освіти. Як він сприйняв висновок про свою непридатність до освіти?
- Про життя в інтернаті, і чому він залишив заклад, чого добивався.
- Про результати його протесту і духовних шукань.
Складання порівняльної характеристики
Джорджа Плейтена і Арманда Тревіліяна за такими параметрами:
1. Ким були батьки героїв?
2. Якою бачили долю своїх дітей?
3. Ким мріяли стати герої?
4. Як вони пояснювати свій вибір професії?
5. Які цілі ставлять перед собою у житті?
6. Який шлях реалізації мрії обирають?
7. Якими є знання героїв?
8. Як вони сприймають невдачі?
9. Основні риси характеру.
10. Чого досягають у житті?
Робота з епіграфом
- Що важливіше, на думку А. Енштейна - бути успішним, чи бути цінним?
- Яка різниця між цими поняттями? Що автор
має на увазі, говорячи про вищий рівень життя - матеріальний чи духовний рівень?
- Чого прагнули Тревільян і Плейтен?
Робота з ілюстраціями
Розгляньте картину В. Коєна «Людина майбутнього» та висловте свої враження. Чи подібне бачення майбутнього художника та письменника? Поміркуйте, кому з героїв оповідання міг би належати цей портрет?
Робота з таблицями
• Заповнення таблиці-характеристики героя.
Риси особистості |
Підтвердження з тексту твору |
Допитливість, пізнавальний інтерес |
|
Сила волі, наполегливість |
|
Практичність і цілеспрямованість |
|
Високі інтелектуальні здібності, здатність до саморозвитку |
|
Самостійність |
|
Емоційне сприйняття дійсності |
|
• Дослідження емоційного стану персонажа. Знайдіть у тексті й випишіть слова, словосполучення та вирази, які вказують на емоційний стан героя в зазначених ситуаціях.
Ситуація |
Слова, словосполучення, вислови |
у кімнаті 15-С |
|
інтернат для недоумків |
|
розмова з Інженеску |
|
Інститут вищої освіти |
|
Висновок. Винятковість Джорджа Плейтена полягає у тому, що він має високі інтелектуальні здібності, здатний самостійно мислити, робити висновки і приймати рішення, а також вольові якості - не здається, не зупиняється на досягнутому, уміє обстоювати власну позицію.
Колективне складання плану характеристики героя
Усна характеристика героя за складеним планом
Складання опорної таблиці
«Етапи становлення особистості Джорджа».
Етапи життя |
Етапи духовної еволюції героя |
День Читання |
|
Життя після Дня Читання |
|
День Освіти (у кімнаті 15-С) |
|
У Інтернаті для недоумків |
|
Під час Олімпіади |
|
Розмова з Інженеску |
|
Розмова з новіанином |
|
Інститут вищої освіти |
|
V. Підсумки уроку. Оцінювання.
Підсумкова бесіда
Вільна думка
Схема відповіді: Я вважаю, що... Тому, що... Отже...
VI. Домашнє завдання.
1. Скласти цитатний план «Джордж - допитливий, самодостатній, цілеспрямований хлопчина».
2. Знайти в оповіданні цитати, які описують систему освіти майбутнього.
3. Поміркувати про переваги та недоліки освіти сучасності й освіти майбутнього.
4. Знайти прислів'я або афоризми про роль освіти в житті людини.
Зарубіжна література
7 клас
Тема. Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі. Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей.
Мета: розкрити роль освіти в зображеному А. Азімовим суспільстві майбутнього, сприяти формуванню в учнів розуміння сутності культури та освіти, призначення людини в сучасному світі; розкрити проблеми самостійного інтелектуального пошуку, здобуття знань на прикладі основних образів твору, порівняти ставлення до вибору професії та освіти різних героїв; розвивати навички сприйняття та аналізу науково-фантастичного твору, критичне мислення, уміння порівнювати вивчений матеріал з життям; виховувати самостійність мислення та інтерес до навчання, свідоме ставлення до вибору майбутньої професії, бажання здобувати нові знання.
Тип уроку: урок формування нових знань, умінь та навичок.
Вже почалось, мабуть, майбутнє...
Ліна Костенко
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
Бесіда з учнями за змістом домашнього завдання
- Чи можна вважати людину вільною за умов такого устрою?
Перевірка цитатного плану характеристики персонажа
III. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.
Слово вчителя
На попередньому уроці ми висвітлили образ Джорджа Плейтена. Що нам дає знайомство з образом людини інформаційного суспільства, з образом майбутнього? Так, письменник застерігає нас від помилок. А ще це можливість власної повноцінної відповіді новим культурним викликам інформаційної цивілізації.
IV. Робота над темою уроку.
Робота з підручником. Розвиток критичного мислення
У підручнику творчого колективу О. Ніколенко стверджується, що у світі, зображеному Азімовим, «діти не здобувають освіту самотужки, не вчаться самостійно мислити й шукати інформацію, а за допомогою спеціальних технічних приладів отримують готові знання...». Це «...спотворює людську природу, позбавляє її можливості бути собою, здатності творити й мислити. Люди в державі майбутнього, яке змальовує письменник, ніхто, вони схожі на роботів, які мають виконувати лише те, що їм призначено владою. А тих, хто не вписується в «пронумеровану» більшість, хто виявляє хоч найменшу схильність до самостійного мислення, відокремлюють від суспільства в спеціальних інтернатах. Інтернати створені для того, щоб виявляти справжні таланти, які можуть створювати нові машини й тим самим визначати науково-технічний прогрес. Отже, не прогрес служить людині, а людина служить прогресу». Далі розповідається, що «людей ніхто не вчив самостійно мислити, і вони поступово перетворювалися на запрограмованих істот, хоча й живих, але бездумних і безвольних. Мета такої суспільної системи, якій була підпорядкована освіта, - забезпечити швидкий науково-технічний прогрес. Однак чого вартий такий прогрес, якщо людина перестає бути людиною? Особистість у такому суспільстві позбавлена волі, бо навіть вибір професії від неї не залежить, не кажучи вже про щось інше. Вона більше схожа на робота, який лише чітко виконує накази, але не вміє ані мислити, ані творити».
Розглянемо уважніше змальовану Азімовим систему навчання. У вісім років дітей навчають читання й письма. А у вісімнадцять усі проходять машинне тестування, за результатами якого призначають найбільш відповідну професію і записують у мозок необхідну інформацію. Ніхто не обирає професію вільно. Ще за півтора року молоді фахівці беруть участь в Олімпіаді і, залежно від показаних результатів, отримують більш або менш престижне місце роботи. Давайте поміркуємо.
Бесіда
- Чи є різниця для людського мозку, яка інформація буде записана: про апарат Бімена, чи про апарат Хенслера? І чи потрібен особливий мозок для конкретного пристрою?
(Жодної, адже апарати подібні. Ні, не потрібен, просто потрібно мати певну кількість спеціалістів для роботи і з першим, і з другим пристроєм).
- Як називається суспільство, описане Азімовим? Чи знаєте ви його характерні риси?
Культурологічна довідка
«Особливості інформаційного суспільства»
Продовження евристичної бесіди
Суспільство постіндустріальне (в якому живемо ми) розглядає освіту як зовнішній вплив, суспільство інформаційне, в якому живе Джордж, орієнтоване на самозасвоєння, самонавчання, саморозвиток. Тим, хто не здатен до цього, є споживачем готового продукту, інформація надається у вигляді стрічок.
Навіщо після запису знань юнакам і дівчатам дають ще півтора року, адже за цей час записана інформація може застаріти і не стати у пригоді? Чи не для того, щоб вони, озброєні здатністю читати та базовим рівнем знань, самостійно щось додатково засвоїли? Інакше для чого Олімпіада людям, які мають однакову підготовку? Змагання людей, навчених працювати на старому обладнанні, й фахівців з обслуговування нових апаратів завідомо програшне для перших. У фіналі оповідання Джордж Плейтен говорить, що не розуміє, чому це називається Олімпіадою. Це питання автор переадресовує читачам.
- Як би ви пояснили це Джорджу: чому відсутність змагання як такого називається Олімпіадою?
(Імітація конкурсу потрібна людям, які підготовлені за старими стрічками, щоб вони не вважали себе ущемленими, бо не потрапили на планету класу А. З іншого боку, книги, де розкрито принцип дії новіших апаратів, що застосовуватимуться на Олімпіаді, у відкритому доступі, тож бажаючі можуть поповнити знання і вирівняти шанси. Чи не для пошуку таких людей придумана Олімпіада?)
- Чому, хоч повернення з інших планет на Землю не заохочувалося, декому, зокрема батькові Тревіліяна, пощастило повернутися?
(Вочевидь, через дітей, від яких чекали великих успіхів).
Висновок. У підручнику події майбутнього оцінюються з погляду нашого часу, який ще не досяг рівня розвитку інформаційного суспільства, тому висновок про спотворення людської природи та її нікчемність є некоректним. Люди майбутнього, змальовані Азімовим, не гірші за сучасних, вони просто інші, живуть в інших умовах, отже, мислять по-іншому. Судити їх за критеріями теперішнього неможливо. Суспільство майбутнього не жорстокіше, ніж сучасне. Шанси рівні в усіх. Основний принцип відбору талантів той самий - крізь труднощі до вершин. Вони формуються у боротьбі, а нове виростає із заперечення старого. У ставленні до так званого середнього землянина описана Азімовим держава, навпаки, більш гуманна за нинішні. Там кожен може посісти своє місце у суспільстві, гордо додавши до імені слова «дипломований такий-то», ніхто не вважає себе невдахою, бо усі забезпечені заняттям, немає безробітних.
Робота з інформаційною карткою
Чи знаєте ви, яким буде світ через 5 - 10 років? Що зміниться? Які навички будуть затребувані? Що вже стане неактуальним?
Перенесемося в 2007 рік і розглянемо його технології. На початку року виходить нова операційна система від Microsoft (пам'ятаєте таку?) Ще не почалися продажі першого iPhone (це станеться в кінці року), а відтак - жодних тач-скрінів у телефонах, тільки кнопки. Ipade - це взагалі з іншого життя, їх продаж почнеться в 2010. Почали з'являтися перші електронні книги! Fasebоок лише відкрив реєстрацію для користувачів, які є студентами Гарварду, і практично невідомий за межами США. Про Вікіпедію: у 2007 році українська версія налічувала 50 000 статей, тепер - понад 500 000. Немає ні Yootobe, ні Скайпу, ні інших сервісів...
Для тих, хто народився в 2007 році, кнопкові мобільні телефони - дика старовина! І ви все ще вважаєте, що світ надалі буде таким самим, як тепер?
Чому всі вважають, що знання і навички, які здобуваються учнями, будуть ще важливі в майбутньому? Навчитися читати і писати? Тим самим способом, що і десять, і двадцять, і сто років тому? У тих самих прописах? За тими самими текстами?
Навчання у форматі «читай і повторюй» безглузде. Комунікація - це не просто навички спілкування, це навички відбору - з ким тобі говорити і кого тобі слухати. Навички роботи в команді виробляються тільки роботою в команді, а команда передбачає наявність спільної мети, отже формування навичок цілепокладання, витримки, відповідальності, здатності співпрацювати й обмежувати свої амбіції. Зробити все це в рамках традиційних уроків практично нереально. Таку можливість має породжувати інше навчальне середовище.
(За О. Греков: Школа повинна змінитися - або померти.)
Обговорення матеріалу авторського блогу
(розвиток критичного мислення)
- Сформулюйте основні думки сприйнятого матеріалу.
(1. Світ швидко змінюється, отже, знання швидко старіють, стають неактуальними. 2. Система освіти відстає у розвитку від суспільних вимог і технологій, потрібно П змінювати. 3. Майбутнє належить творчим людям, які здатні аналізувати інформацію та готові до співпраці у команді).
Робота з художнім текстом
Коментоване читання.
Бесіда за змістом оповідання
- Чим Джордж привернув увагу лікаря на
дні Читання?
Виразне читання в особах діалогу
Плейтена і лікаря Антонеллі в день Освіти
Бесіда за прочитаним
Робота з таблицею
- Які переваги й недоліки ви побачили в освіті
сучасного і освіті майбутнього?
• Заповнення порівняльних таблиць. (Робота
в групах та взаємообмін результатами).
Переваги сучасної системи освіти |
Недоліки сучасної системи освіти |
Кожен сам обирає собі фах |
Можливість помилитися під час вибору |
Є можливість здобути кілька професій
|
Тривалий час здобута освіти, втрата часу, витраченого на навчання і перепідготовку |
Можливість поглиблювати знання, підвищувати кваліфікацію
|
Не всі знання знадобляться на практиці. Отримані знання поступово стираються з пам'яті |
Існує можливість кар'єрного росту |
Існують ризики втратити роботу |
Кожен самостійно шукає роботу |
Вірогідність роботи не за фахом |
Переваги освіти майбутнього |
Недоліки освіти майбутнього |
Швидке набуття фахових знань |
Обмеженість вузькоспеціальної освіти. Методи механічного навчання пригнічують розум та вбивають пізнавальний інтерес |
Освіта дається кожному за здібностями |
Освіта дається в готовому вигляді, не потребує жодних зусиль, також людина позбавляється права вибору |
Можливість швидко приносити користь суспільству |
Неможливість швидко розширити коло знань, перекваліфікуватися |
Отримання висококваліфікованих фахівців |
Програмування людини і стандартизація суспільства |
Надання роботи кожному фахівцю |
Після старіння знань фахівець виконує некваліфіковану роботу |
Творчий прогноз
Бесіда за змістом уроку
- Визначте ідею твору. Як порівняння образів героїв та ключове слово «олімпіада» допомагають розкрити його основну думку?
(Науково-технічний розвиток повинен бути моральним, іти паралельно з розвитком кращих людських якостей, здібностей. Суспільство має сприяти розвитку талантів, створювати умови для творчості. Кожен має право на саморозвиток і творчість, тому відповідальність з людини за її пасивність і бездіяльність не знімається).
Мудрі думки у подарунок
«Освіта - це те, що залишається, коли ми вже забули все, чого нас вчили.» (Джордж Галіфакс)
«Освіта - це те, що більшість отримує, багато хто передає та лише деякі мають.» (Карп Краус)
«Найкраща у світі освіта - здобута в боротьбі за шматок хліба.» (Венделл Філліпс)
«Освіта вартує грошей. Неуцтво - теж.» (Клаус Мозер)
«Якщо висипати вміст гаманця собі в голову, його вже ніхто у вас не забере.» (Венджамін Франклін)
«Те, чого ми навчалися в школах і університетах, - не освіта, а тільки спосіб здобути освіту.» (Ральф Емерсон)
«Освіта розуму не додає.» (Олександр Солженіцин)
- Які з висловів вам сподобалися? Який з них міг би ілюструвати долю Джорджа Плейтена?
V. Підбиття підсумків уроку. Виставлення оцінок.
VI. Домашнє завдання.
1. Підготувати відповіді на запитання підручника до твору А. Азімова.
2. Написати відгук «Чим мене вразив твір А. Азімова?»
3. Прочитати матеріал підручника про письменницю Діану Вінн Джонс.