11-й клас
Сучасна література США у юнацькому читанні
Федірко І.А.,
вчитель зарубіжної літератури
Тернопільської спеціалізованої школи I-III ступенів №3
з поглибленим вивченням іноземних мов
Система уроків за романом Джона Ґріна «Провина зірок»
Тема. Джон Ґрін – американський письменник, автор книжок для підлітків та молоді, відеоблогер. «Провина зірок» – розповідь про історію кохання невиліковно хворих юнака та дівчини.
Мета – формувати компетентності: предметні (знати біографію письменника Джона Ґріна; розкрити тематику роману «Провина зірок» та охарактеризувати його як один із вершинних у його творчості; розвивати словниковий запас старшокласників, навички зв’язного мовлення, критичного мислення; виховувати в них потребу у високих та гуманних цінностях); ключові (уміння вчитися: навички визначити роль письменника в літературі та оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативні: навички роботи у групі; інформаційні: навички роботи із джерелами інформації; уміння критично оцінювати теоретичний матеріал; загальнокультурні: прагнення літературної освіченості; світогляд).
Тип уроку: урок опанування нових знань.
Обладнання: портрет письменника Джона Ґріна, фрагменти з к/ф «Винні зірки».
Перебіг уроку
Любов не залежить від нашої волі,
приходить без нашої заслуги,
щезає без нашої вини
Іван Франко «Перехресні стежки»
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. У бібліографічному списку Джона Ґріна, поки що, небагато творів – лише шість книг і п’ять коротких оповідань, й усі вони призначені, в першу чергу, для підлітків. Однак, кількість постійних відвідувачів його відеоблогів дають підстави назвати письменника одним із найбільш помітних авторів епохи онлайн-технологій. Він є володарем премії Едгара По, премії «Письменників штату Індіана», отримав нагороди «Найкраща дитяча книга року». Крім того, Джон Ґрін ініціював й здійснює ряд відео-проектів, у тому числі освітнього і виховного характеру.
Цей американський письменник належить до найзначиміших авторів книг для «юних дорослих» (youngadult). Проблеми підлітків, їх погляди на світ, пошуки свого місця в ньому і сенсу життя складають коло авторських інтересів.
На цьому уроці ми ознайомимося із особистістю та творчістю Джона Ґріна, портрет якого ви бачите перед собою. (Додаток 1)
ІІI. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
Таблиця «Життя та творчість Джона Ґріна»
Період життя та творчості |
Основні відомості |
Дитинство та навчання |
|
Юність та робота |
|
Влогерство та інші онлайн-проекти |
|
Літературна діяльність |
|
(Учні за ланцюжком називають по одному ключовому слову для характеристики автора. Можливі варіанти: відеоблогер, сучасний, видатний, цікавий…)
Учитель. Незважаючи на різноманітність сюжетів й тем, у проблематиці творів Джона Ґріна виділяються загальні риси, характерні для творчості автора в цілому.
Риси творчості Джона Ґріна (запис у зошити):
Роман, про який говоритимемо сьогодні, «Провина зірок» два тижні очолював списки бестселерів «Нью-Йорк Таймс». Пропоную переглянути бук трейлер до цієї книги. (https://www.youtube.com/watch?v=LtSVnpSWKRo)
Екзистенціалі́зм або філософія існування (фр. existentialisme від лат. exsistentia — існування) — напрям у філософії XX ст., що позиціонує і досліджує людину як унікальну духовну істоту, що здатна до вибору власної долі. Основним проявом екзистенції є свобода, яка визначається як відповідальність за результат свого вибору. У художніх творах екзистенціалісти прагнуть збагнути справжні причини трагічної невлаштованості людського життя.
Роман (фр. roman — романський) — один із жанрів епічної розповідної літератури; місткий за обсягом, складний за будовою прозовий (рідше віршований) епічний твір, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів одного чи багатьох персонажів; життя звичайних людей, розкрито на тлі історичних, соціальних подій чи обставин.
Провідні риси роману:
Інтелектуальна карта «Роман»
Учитель. Автор зауважує, що його твір – роман, художній вимисел. Він усе вигадав: «Ні романи, ні їхні читачі нітрохи не виграють від спроб з’ясувати, чи лягли в основу твору реальні факти. Такі спроби підривають саму ідею, що вигадані історії самі по собі щось важать, а це ж бо така собі засаднича помилка людського роду. У цьому питанні сподіваюся на нашу взаємодію».
В анотації пише: «Що цікавого чекає шістнадцятирічну Гейзел Грейс на не надто веселих зібраннях групи підтримки для хворих на рак дітей? Та виявляється, саме там можна зустріти кохання свого життя — кумедного і винахідливого Огастаса Вотерса, який, наче справжній джин, здатен виконати твоє найзаповітніше бажання... Сповнений гіркої радості роман Джона Ґріна про життя, смерть і справжню любов завоював серця читачів у всьому світі». Давайте детальніше розглянемо цю історію.
Гейзел Грейс Ланкастер, 16-річна дівчина-підліток з раком щитовидної залози, який поширився на легені, відвідує групу підтримки для хворих на рак дітей з волі своєї матері. Під час одного з таких зібрань Гейзел зустрічає 17-річного підлітка на ім'я Огастас Вотерс, який через остеосаркому втратив ногу. Огастас відвідує зібрання групи, щоб підтримати свого друга Айзека, який втрачає зір через рак. Після зустрічі у підлітків зав'язується дружба. Огастас запрошує Гейзел до себе додому, де вони зближуються ще більше під час перегляду фільму та діляться своїми переживаннями щодо пережитих ними захворювань. Після цього вони домовляються прочитати улюблені романи один одного: Огастас дає Гейзел «Ціну світанку», а вона рекомендує йому «Царську неміч» — роман, написаний Петером Ван Гаутеном, про дівчину Анну, яка страждає від раку. Після того, як Огастас закінчує читати її книгу, він засмучується, дізнавшись, що роман обривається без завершення. Гейзел пояснює, що таємничий автор припинив писати після публікації роману і з тих пір про нього нічого невідомо.
Тиждень потому Огастас розказує Гейзел, що він вистежив помічницю Ван Гаутена, Лідавей, і через неї йому вдалося розпочати електронне листування з самим автором. Гейзел звертається до Ван Гаутена з питаннями щодо неоднозначного фіналу роману і долі матері Анни. Ван Гаутен все-таки їй відписує, пояснюючи, що відповісти на питання Гейзел він зможе лише особисто. Дівчина пропонує матері організувати поїздку до Амстердаму, але вона їй відмовляє через нестачу фінансів та медичні обмеження лікарів. Пізніше, на пікніку Огастас дивує Гейзел квитками в Амстердам, які він купив за рахунок благодійного фонду. Гейзел з нетерпінням чекає на зустріч з Петером Ван Гаутеном.
Вже в Амстердамі Огастас признається Гейзел у коханні. Крім того, підлітки нарешті зустрічаються з Ван Гаутеном, але залишаються шокованими від усвідомлення того, що він є підлим п'яницею.
Огастас признається Гейзел, що у нього рецидив раку. Закохані висловлюють свою любов і підтримку один одному. Після повернення додому стан здоров'я хлопця різко погіршується. Побоюючись смерті, Огастас запрошує Айзека та Гейзел на репетицію власного похорону. Незабаром Огастас помирає. Після цієї травматичної події Ван Гаутен з'являється на похороні хлопця, щоб вибачитися перед Гейзел.
Гейзел дізнається, що Огастас таємно від неї писав продовження «Царської немочі». Дівчина отримує листа від Лідавей з прикріпленими додатками історії Огастаса. Хлопець написав, що на цьому світі ми не вибираємо, буде нам боляче чи ні, але можна обрати, хто зробить нам боляче, і що він задоволений своїм вибором та сподівається, що вона теж. Книга завершується зізнанням Гейзел, що вона теж.
Учитель. Зверніть увагу на епіграф. Як ви розумієте цей вислів Івана Франка? Яким чином його суть переплітається зі стосунками Гейзел та Огастаса?
У січні 2012 року Fox 2000, підрозділ кінокомпанії Двадцяте століття Фокс, викупив права на екранізацію роману «Провина зірок». Сценарій написали Скотт Нойштадтер і Майкл Г. Вебер. Режисером фільму став Джош Бун. Роль Гейзел зіграла Шейлін Вудлі, а роль Огастаса - Ансель Елгорт. Прем’єра відбулася 6 червня 2014 року у США та 10 липня 2014 року в Україні.
Пропоную переглянути трейлер (https://www.youtube.com/watch?v=dahy2hfEuIM).
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Завершіть речення:
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Прочитати роман Джона Ґріна «Провина зірок», переглянути фільм, знятий за мотивами цього роману, у 2014 році. Знайти відмінності між книгою та фільмом. Дібрати цитати для характеристики образів Гейзел Грейс та Огастаса Вотерса.
ДОДАТКИ
Додаток 1
Портрет Джона Ґріна
Додаток 2
БІОГРАФІЯ
Джона Майкла Ґріна
Дитинство та навчання
Популярний письменник і відеоблогер народився 24 серпня 1977 року в Індіанаполісі, але буквально через кілька тижнів після цього його батьки переїхали в Орландо (Флорида). Джон закінчив там приватну початкову школу, потім змінив кілька престижних закритих шкіл-інтернатів, про які, незважаючи на їх престижність, залишились не найкращі спогади, і які згодом будуть описані на сторінках його романів. Серед таких - і закритий навчальний заклад «Indian Springs School» за містом Бірмінгем в Алабамі.
За спогадами письменника, дитинство його було не особливо радісним. Джон був вдумливою, закритою дитиною, яка страждала від насмішок однолітків, що пізніше вилилися на сторінки книг у вигляді образів улюблених персонажів.
У 2000 році Грін закінчив духовно-художній коледж в штаті Огайо з вищими балами з англійської філології та релігії. Після цього він вступив в Церковну школу при Чиказькому Університеті, маючи намір стати священиком єпископальної церкви.
Юніть та робота
Однак, він практично не відвідував занять у Церковній школі, оскільки паралельно з навчанням 5 місяців працював священиком у дитячій лікарні. Спілкуючись з тяжко хворими дітьми, він зрозумів, наскільки важливі для них цікаві книги, і вирішив стати дитячим письменником. Його досвід роботи з дітьми, що страждають від невиліковних хвороб, надихнув Джона на написання роману «Винні зірки». У цей час Ґрін був зарахований в університет «Chicago Divinity School», який він так і не закінчив.
Паралельно з написанням романів він працював в журналі-огляді книжкових новинок «Booklist», дослужився до випускового редактора. У цей час Джон пише «У пошуках Аляски» («Looking for Alaska»), засновану на своїх дитячих спогадах про школу в штаті Алабама, зокрема, про смерть одного з учнів.
Він зробив сотні оглядів книг, в основному на романи, книги про іслам та сіамських близнюків. Також рецензії та критичні відгуки на книги для «The New York Times Book Review», писав для радіостанції «Чикаго WBEZ» , працював ведучим літературних програм на Національному Громадському Радіо. Джон жив два роки в Нью-Йорку, в той час як його дружина закінчувала старшу школу.
Влогерство та інші онлайн-проекти
У 2007 році разом з молодшим братом Хенком. письменник запустив відеопроект «Brotherhood 2.0» для YouTube, який став оплотом руху «Nerdfighteria» («заучки-борці») - особливої підліткової субкультури, яка об’єднує замкнутих підлітків. Їх девізом стала фраза: «Не забувай бути крутим». Пізніше Джон Грін організував ще кілька онлайн-проектів навчальної та благодійної спрямованості, найвідоміші серед яких - щорічна відеоконференція «VidCon», яка проводиться з 2010 року, і благодійний «Project for Awesome» («P4A»). У них бере участь також і дружина письменника Сара, яка була куратором музею мистецтв в Індіанаполісі, а зараз займається розробкою артистичних відеоблогів для телебачення. У подружжя двоє дітей – Генрі і Еліс.
Літературна діяльність
Книга «У пошуках Аляски» була опублікована видавництвом «Dutton» в 2005 році й викликала неоднозначну реакцію. З ініціативи кількох вчителів, які вважали деякі сцени в ній надто реалістичними, її віднесли до розряду літератури «для старшокласників», втім, більшість батьків не прийняли ці обмеження. Характерно, що продажі «У пошуках Аляски» продовжували збільшуватися протягом шести років, і книга перебувала в списку бестселерів «New York Times» і в 2012 році. Ця книга отримала премію Асоціації американських бібліотек та була визнаною Кращою книгою року для підлітків. Кінокомпанія «Paramount» купила права на екранізацію, втім, фільм так і не був знятий.
Наступним твором Джона Гріна був підлітковий роман «Досить Катрін» («An Abundance of Katherines»), в якому головний герой зустрічається тільки з дівчатами по імені Кетрін – і дев’ятнадцята з них стає для нього головною. Ця книга також була удостоєна премій.
Потім – «різдвяна» розповідь «A Cheertastic Christmas Miracle», написана ним для дитячого збірника «Най сніжить» («Let It Snow»), випущеного видавництвом «Speak» в 2008 році. Хоча сам Грін вважав її не найважливішою у своїй творчості, збірник зайняв 10-е місце в списку бестселерів для дітей.
У тому ж 2008 році вийшов ще один тінейджерський роман Ґріна під назвою «Паперові міста» («Paper Towns»). Підліткова любов, авантюри, таємниче зникнення головної героїні й загадкові ключі, за якими її можна знайти – все це забезпечило книзі місце в списку бестселерів, а її автору – премію Едгара По та ін. Право на екранізацію книги було куплено студією «Fox 2000», але робота над фільмом поки що не ведеться.
У 2012 році вийшов роман Ґріна, який на даний момент має найвищий рейтинг серед читачів — «The Fault in Our Stars» (у перекладах «Винні зірки» або «Зірки розбилися»). Це історія про шістнадцятирічну дівчину з онкологічним захворюванням, яка знайомиться в групі психологічної підтримки зі своїм ровесником – баскетболістом, який пережив ампутацію. Ця книга два місяці займала перший рядок у списку бестселерів; вже розпочаті зйомки фільму на її основі. В даний час письменник працює над черговим романом з робочою назвою «Рекет».
Урок №2
Тема. Образи головних героїв роману Джона Ґріна «Провина зірок». Ідея цінності життя. Символіка назви твору. Ліризм, іронічність оповіді.
Мета – формувати компетентності: предметні (знання особливостей розв’язання питання про сенс та цінність життя у романі «Провина зірок»; розкрити проблеми життя і смерті, любові і відданості, стосунків батьків і дітей у творі; уміння аналізувати літературні образи; уміння аргументовано доводити свою думку; уміння пояснити символіку назви твору; розвивати словниковий запас старшокласників, навички зв’язного мовлення, критичного мислення; виховувати в них потребу у високих та гуманних цінностях); ключові
(уміння вчитися: навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативні: навички роботи у колективі; інформаційні: навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурні: прагнення літературної освіченості; світогляд).
Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на їхні основі вмінь та навичок.
Обладнання: портрет письменника Джона Ґріна, фрагменти з к/ф «Винні зірки», зірочки, вирізані з паперу.
Перебіг уроку
Той, хто справді тобі потрібен, не повинен відповідати твоїм вимогам.
Він з’явиться - і зруйнує все, і буде самим собою, таким, яким є.
І ти будеш любити його таким.
Еріх Марія Ремарк
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Учитель. На попередньому уроці ми дізналися про життя та творчість відомого американського письменника та блогера Джона Ґріна. Давайте пригадаємо деякі факти із його біографії та заодно дізнаємося кого винили головні герої одного із його романів у своїх невдачах.
1. |
Б |
р |
А |
З |
е |
х |
у |
д |
|||
2. |
к |
А |
т |
Р |
І |
н |
|||||
3. |
н |
ь |
Ю |
й |
О |
Р |
к |
||||
4. |
а |
Л |
я |
С |
К |
и |
|||||
5. |
с |
в |
я |
Щ |
е |
Н |
И |
к |
|||
ІІI. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
VI. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
Учитель. Роман «Провина зірок» вразив увесь світ! У 2012 році він потрапив на першу сходинку рейтингів, за версією «Time», «Entertainment Weekly», «New York Times», «Wall Street Journal», «Publishers Weekly» і ще восьми періодичних видань.
Пронизлива історія кохання двох підлітків, невиліковно хворих, які не знають, що чекає їх завтра, не мають майбутнього, змушених щодня здійснювати подвиг, щоб жити, дихати, любити, знайшла відгук у душах мільйонів читачів. При цьому Гейзел і Огастас - звичайні молоді люди, вони бувають різкими, образливими, ревнивими, навіть злопам’ятними. Їм нема на кому зігнати весь свій біль від того, що життя виявилося занадто жорстоким до них.
Винних немає. Хіба що тільки зірки? Власне, як думаєте, чи у цьому полягає символіка назви твору? Як ви розумієте значення фрази «винні зірки»?
Гейзел Ланкастер
Дівчина захворіла на рак у віці тринадцяти років. З тих пір біль і страждання не покидають її ні на один день. Батьки головної героїні витратили всі сімейні заощадження на лікування дочки. Однак продовження життя на лічені місяці - це єдине, чого вдалося домогтися лікарям. Гейзел встигла звикнути зі своїм швидким відходом. Але думка про те, що батьки не зможуть перенести її смерті, змушує її по-справжньому страждати. Дівчина зажадала поклястися в тому, що вони ніколи не розлучаться. Підчас відвертої розмови мати Гейзел зізналася в тому, що давно вже вчиться на соціального працівника, щоб чимось зайняти себе після смерті дочки. Одна з небагатьох радощів в житті дівчини - це книга нідерландського письменника. Ймовірно, цей незнайомий їй чоловік, не будучи хворим, здатний відчути, що таке онкологічне захворювання. Гейзел потребує закінчення роману. Здається, саме недомовленість ще тримає її в цьому житті.
Доля робить головній героїні безцінний подарунок. Дівчина зустрічає справжнє кохання. Тривалість її відносин з Гасом не має вирішального значення. Ймовірно, деякі ровесниці Гейзел проживуть довге життя. Але далеко не кожній буде дано щастя пізнати справжні почуття, які були подаровані головній героїні.
Оберіть лише ті риси характеру, які притаманні Гейзел.
Жадібність, цікавість, сила волі, стриманість, обережність, розсудливість, працелюбність, заздрісність, оптимізм, люб’язність, скромність, щедрість, доброта, егоїзм, чемність, щирість, хитрість, балакучість, терпимість, винахідливість, турботливість, рішучість, відкритість, старанність, байдужість, запальність, енергійність, душевність, простота, правдивість, сміливість, відданість.
Огастас Вотерс
Перш, ніж втратити ногу, Гас вів активний спосіб життя, займаючись спортом. У нього була дівчина, яку він втратив через ту ж хвороби, через яку тепер помирав сам. Гейзел відзначає за своїм новим знайомим дивну звичку: він постійно бере в рот сигарету, але при цьому не курить. Для Вотерса цей ритуал сповнений сенсу. Коли сигарета опиняється в роті, молода людина немов стає на крок ближче до смерті. Однак, не закуривши, Гас не дає «вбивці» закінчити свою дію. Для Вотерса це перемога життя над смертю. У Гаса є фобія, якою він ділиться з учасниками групи підтримки. Юнак боїться забуття. Справжня смерть для нього - це бути забутим. Думка про те, що після його відходу байдужий світ продовжить своє існування, призводить його в жах. Люди проігнорують той факт, що зовсім недавно поруч з ними жив молодий хлопець на ім'я Огастас Вотерс.
Оберіть лише ті риси характеру, які притаманні Огастасу.
Доброта, альтруїзм, лінь, довірливість, сміливість, милосердність, справедливість, щирість, егоїзм, гординя, хитрість, балакучість, терпимість, винахідливість, жадібність, турботливість, далекоглядність, жорстокість, рішучість, розсудливість, доброчесність, дотепність.
Відгадайте персонажа за описом.
Цитата |
Персонаж |
«…коси: підстрижені під пажа, і я їх навіть не розчесала. Щоки у мене, як у тлустого бурундука, - побічний ефект лікування. В цілому я була схожа на людину нормальної статури з повітряною кулею замість голови. Це якщо не рахувати набряклих гомілок». |
Гейзел |
«Він був таки красень. Хлопцям необов’язково бути красенями, але він був». |
Огастас |
«…неймовірно розумна двадцятип’ятилітня британська світська левиця, що випадково потрапила в тіло шістнадцятирічної школярки з Індіанаполіса».
|
Кейтлін |
«Довготелесий і струнко-м’язистий… Волосся темно-руде, пряме й коротке…». |
Огастас |
«Виправдовував ходіння до групи підтримки хіба хлопець на ім’я…, довговидий, худорлявий, з прямим білим волоссям, що звисало на одне око». |
Айзек |
«Керівник групи, якому єдиному з-поміж нас було вже за вісімнадцять, зводив балачку про Ісусове серце кожної зустрічі…». |
Патрик |
«Очі в нього були блакитні, що крізь ту блакить, здавалося, можна щось побачити».
|
Огастас |
2.3. Кольорограма героя (передати життя у кольорах вирізаних з паперу зірок)
Учні обирають дві зірки: перша - кольору, з яким у них асоціюється образ Хейзел, друга - Огастас. Потім демонструють усім свій вибір. Учитель робить узагальнення.
- А що ще асоціюється з цим кольором? Напишіть на зірці.
Цитата |
Персонаж |
«Я… я мов… мов граната, мамо! Мов граната, в якийсь момент я вибухну, тому хочу заздалегідь мінімізувати жертви, зрозуміло?».
|
Гейзел |
«Світ – це фабрика з виконання бажань». |
Огастас |
«Бути з ним означає завдати йому болю – це неминуче. Я це відчула, коли він потягнувся до мене. Мені здавалося, ніби я здійснюю щодо нього акт насильства, бо так воно і було».
|
Гейзел |
«Ти розумієш, що, тримаючи дистанція, ти не зменшиш мого захоплення тобою?».
|
Огастас |
«Я просто машина для боротьби з раком». |
Гейзел |
Для мене це була б велика честь, якби серце мені розбила ти». |
Огастас |
«Просто хочу мінімізувати число смертей, за які я несу відповідальність».
|
Гейзел |
«Я кохаю її. Мені так пощастило, що я кохаю її, Ван Гаутене! На цьому світі ми не вибираємо, буде нам боляче чи ні, старий, але можна обирати, хто зробить нам боляче. Я своїм вибором задоволений. Сподіваюся, вона теж».
|
Огастас |
Учитель. «Винні зірки» - це спроба автора привернути увагу сучасних читачів до такої страшної хвороби нового століття як рак. Вона не шкодує ні багатих, ні бідних, ні знаменитих, ні невідомих. Джон Грін не тільки намагається зрозуміти, чому рак отримав таке широке поширення, але і як жити далі тим, кому був поставлений такий страшний діагноз.
Наближення смерті змушує подивитися на життя іншими очима. Кожен персонаж роману підводить підсумок свого недовгого буття, визначаючи власні цінності. Для Гейзел має значення тільки благополуччя її близьких. Гас прийшов до висновку, що важлива не стільки присутність у світі людини, скільки пам’ять про неї.
Пропоную переглянути відео – кінцівку фільму (https://www.youtube.com/watch?v=qO4FidvI2XU).
ІV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
4.1. Тести.
Виберіть один правильний варіант.
а) 16;
б) 18;
в) 17;
г) 13?
а) завести нових друзів;
б) більше гуляти на свіжому повітрі;
в) записатися на щотижневі засідання групи підтримки;
г) купити додатковий кисневий балон?
а) у парку розваг;
б) у лікарні;
в) у супермаркеті;
г) у групі підтримки?
а) крові;
б) забуття;
в) смерті;
г) темряви?
а) Ог;
б) Стас;
в) син;
г) Гас?
а) «Царська неміч» Петера Ван Гаутена;
б) «Ціна світанку» Вільяма Шекспіра;
в) «Світанок опівночі» Джейн Остін
г) «Реквієм за Махачем» Дерека Веллінгтона?
а) Париж;
б) Амстердам;
в) Рим;
г) Ригу?
а) фабрика з виконання бажань;
б) чудове місце, щоб у ньому народитися;
в) тьмавий морок;
г) цілісна система, єдність природи, суспільства і сутнісних сил людини.
а) фантазією;
б) родичами;
в) наркотиками;
г) алкоголем?
а) лист:
б) епілог;
в) казку;
г) оповідання?
а) з’їсти багато солодощів;
б) відвідати Діснейленд;
в) купити новий автомобіль;
г) побувати на власному похороні?
а) Кейтлін;
б) мама Гейзел;
в) Лідавей Фліхентгарт;
г) сам Петер Ван Гаутен?
4.2. Інтерактивна вправа «Продовжи речення»
Зірки винні у тому, що…
4.3. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
V. ОЦІНЮВАННЯ.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Підготувати відомості про життєвий та творчий шлях Маркуса Френка Зузака. Прочитати його твір «Крадійка книжок».
ДОДАТОК 1
Цитати з роману «Винні зірки» Джона Гріна
Список використаних джерел
1