Корнійчук Олена Сергіївна- вчитель зарубіжної літератури
КЗ КОР «Київського обласного ліцею-інтернату фізичної культури і спорту»
Скарби душі людської
жіночі долі у творах В.Шекспіра «Ромео і Джульєтта» та М.Коцюбинського «Дорогою ціною»(слайд 1)
Епіграф
Кохання - це троянди нашої душі
Шекспір
Мета: за допомогою запропонованих завдань виявити у ліцеїстів рівень знань, умінь та навичок із вивченої теми, закріпити їх; розвивати уміння зіставляти та характеризувати образи героїв, розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, творче мислення; виховувати повагу до майстрів слова; прищеплювати працелюбність, сумлінне ставлення до творчої діяльності.
Обладнання: мультимедійна презентація, портрети письменників, тексти творів, паперові серця, троянди, костюми.
Випереджувальні завдання: виписати вислови видатних людей про кохання, створити рекламний ролик, підготувати усне малювання героїнь, передати психологічний стан героїнь, інсценізація уривків творів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Прийом «Приверни увагу»
Учитель. Легенда про кохання.
Завдання для ліцеїстів.
Кажуть, що одного разу в одному місці на землі зібрались разом усі людські почуття і якості: мужність, рішучість, терплячість. Коли НАЇВНІСТЬ вже втретє позіхнула, БОЖЕВІЛЛЯ запропонувало: А давайте зіграємо в хованки! (слайд 2)
-Один, два, три, - почало БОЖЕВІЛЛЯ. (слайд 3)Першою сховалась ЛІНЬ, вона залізла за найближчий камінь на дорозі, ВІРА піднялась на небо, а ЗАЗДРІСТЬ сховалась в тіні ТРІУМФУ, який власними силами зміг вилізти на верхівку найвищого дерева. Коли БОЖЕВІЛЛЯ дорахувало до 99, КОХАННЯ все ще шукало, де б заховатись, але всі місця вже були зайняті. (слайд 4.)Але раптом воно побачило кущик троянд і вирішило заховатись
серед його квітів.
-Сто,- сказало БОЖЕВІЛЛЯ і почало пошуки. (слайд 5)
Першою ж воно звичайно знайшло ЛІНЬ., потім віру й рішучість. В пошуках БОЖЕВІЛЛЯ підійшло напитись до потічка і побачило КРАСУ.
Ось тільки КОХАННЯ не могли знайти. (слайд 6) БОЖЕВІЛЛЯ шукало за кожним деревом, в кожному потічку, на верхівці кожної гори, і нарешті воно вирішило подивитись в рожевих кущах, і коли розсунуло гілля почуло крик. Гострі шипи троянд поранили КОХАННЮ очі.(слайд 7) БОЖЕВІЛЛЯ не знало що робити, почало вибачатись, плакало, просило вибачення і щоб спокутувати свою вину пообіцяло стати провідником КОХАННЯ. І ось з тих пір, коли вперше на землі грали в хованки... КОХАННЯ сліпе і БОЖЕВІЛЛЯ водить його за руку...(слайд 8)
Учитель. Тож подумаємо: чи було сліпим кохання у наших головних героїв п’єси Шекспіра «Ромео і Джульєтти» та оповідання Коцюбинського «Дорогою ціною»?
І чи було поряд божевілля?
(слайд 9)
Словникова робота.
За тлумачним словником дати визначення слову «кохання» (1 ліцеїст працює з словником)
(слайд 10)
Перевірити домашнє завдання: вислови видатних людей про кохання
Кохання перемагає все, будьмо ж у нього в покорі.
Вергілій
Скільки на морському березі мушель, стільки і страждань від кохання.
Овідій
Любов над бурі зведений маяк,
що морям шле промені надії.
Шекспір
ІІІ. Актуалізація знань
Учитель. Випереджувальне завдання.
Перш ніж розпочати аналіз жіночих образів, пропоную нагадати коротко сюжет прочитаних творів. У вигляді реклами за одну-півтори хвилини нагадати усім присутнім короткий зміст творів.
Рекламний ролик з презентацією (перевірка випереджального завдання – короткий переказ змісту п’єси «Ромео і Джульєтта» В.Шекспіра та повісті «Дорогою ціною» М.Коцюбинського).
1-ліцеїст. До вашої уваги реклама! Історія про кохання для нашого віку!
Рекламний ролик «Ромео і Джульєтта» (слайд 11)
До вашої уваги реклама! Історія кохання для вашого віку!
Красуня Джульєтта закохалась в Ромео.
Але трапилась біда – їх родини є ворогами і закохані не можуть бути разом. Незважаючи на те, що Джульєтті 13 років, вона мудра, здатна на високі почуття, рішуча і активна. Щоб підтвердити своє кохання – вона таємно вінчаючись, надіючись, що їх родини помиряться, і вони будуть разом. Але горе, горе! На дуелі Ромео вбиває Тібальта і його виганяють з міста. Щоб повернути коханого і помирити своїх батьків Капулетті і батьків Ромео Монтеккі, Джульєтта п’є отруту – снодійне і засинає, але всі думають, що вона мертва. Ромео знаходить кохану в склепі і думає, що вона мертва. В розпачі він вбиває себе. Джульєтта прокинувшись , бачить любого мертвим і не розуміючи сенсу життя без нього, - вкорочує собі віку.
Вчитель. То що згодна зробити Джульєтта, щоб примирити Капулетті і Монтеккі?
2-ліцеїст. КОЛІФКС представляє повість «Дорогою ціною» - страждання, розлука, муки, пристрасне кохання! (слайд 12)
Остап вирішує пійти за Дунай. «Може там люди не пособачились, піду де воля», - сказав Остап, покинувши Соломію. Зник Остап – зникло щастя Соломії.
Приймаєш товариша чи не приймаєш? Так, це Соломія в чоловічому одязі наздогнала Остапа.
Саме сьогодні опівночі, всі втікачі чекали перевозчиків із-за Дунаю.
І ось пліт готовий, але як казала Соломія, тоді скажеш гоп, коли перескочиш…Ось ця мить – вони за кордоном. Ой, скрикнув Остап – його було ранено. Видно було, вони заблудились. Видима смерть вогню здоганяла їх (горіли плавні). Остапові стало гірше, пропасниця тіпала ним.
Жаданий порятунок у циганський родині. Остапові легше, Соломія найнялась на роботу. Турецькі жовніри пов’язали циганську родину за грабунки разом із Остапом.
Гора з горою не сходиться, а людина …Соломія зустрілась на чужині з Іваном, для всіх Котигорошко, з яким познайомилась при втечі з рідної сторони. Прохання Соломії відпустити Остапа були марні. Остапа переправляють до пана. Соломія з Івановою допомогою стикаються з турецьким човном. Усе пропало. «Ой, боже», - скрикнув Іван і полетів навзнаки у воду.
Льодяна вода голками пройнялась по Соломіїному тілу. Душа рветься до сонця, а тіло тягне до себе чорна безодня.
Чимало води утекло в Дунаї із того часу. Дорого заплатив я за волю, сказав Остап, гірку ціну дав, життя моє списане на спині. Половина мене лежить на дні Дунаю, а друга чекає й не дочекається,ю коли побачиться з нею.
Вчитель. Чому половина душі Остапа лежить на дні Дунаю?
ІV. Формування нових знань, умінь та навичок
Усне малювання (впізнай головного героя)
До дошки виходять дві учениці, які грають роль Джульєтти та Соломії.
(слайд 13)
Джульетта. Вітаю. Мені тринадцять з половиною років. Народитися в заможній родині у місті Верона. У мене є. батько й мати, але все життя мене виховувала няня. Мої батьки вирішили видати мене заміж за графа Паріса, але я закохалася у Ромео, сина Монтеккі. Наші родини ворогують усе життя і навіть не пам'ятають чому, та від цього моє кохання не стало менше. Ви впізнали хто я?
Соломія. Вітаю. Мені двадцять років, народилася в невеличкому українському селі у 19 столітті. Жила у важкі часи, коли пани змушували простих людей працювати з самого ранку до пізньої ночі. Пан розлучив мене із Остапом і силою видав заміж за свого помічника. Ви впізнали хто я?
Складання лінії-графіка. До дошки виходять учні-психологи, які за допомогою ламаної лінії - графіка зображають емоційний стан Соломії та Джульєтти протягом всього твору. (слайд 14)
Вчитель.
Сьогодні до нас завітали учні – психологи. Запрошуємо їх до дошки побудувати лінію-графік емоційного стану жіночих образів-Джульєтти і Соломії.
Джульєтта
Досліджуючи психологічний стан Джульєтти, можна зробити висновок, що вона постійно перебуває в емоційній напрузі. Слід зазначити, що події протягом усього твору викликають у неї емоційні сплески.
Перші хвилювання зумовлені бажанням батьків видати Джульєтту заміж за Паріса, який старший за неї. Емоції наростають після того, як дівчина зустріла на балу Ромео, у якого вона закохалася з першого погляду.
її. емоційні хвилювання стали сильнішими, коли вона дізналася, що Ромео — син ворожого роду Монтеккі. Джульєтта розуміє, що батьки ніколи не дадуть згоду на шлюб із Ромео.
Наступний сплеск — це розлука із коханим, який вимушений був тікати з міста.
Ще більшого емоційного напруження героїня зазнає, коли погоджується перетворитися на мертву, аби обманути батьків і назавжди бути із Ромео.
Кульмінацією її емоційного стану є смерть Ромео. Побачивши його мертвим, вона без вагань вирішує померти, щоб навіки бути поряд із ним.
Отже, лінія емоцій Джульєтти поступово наростає і набуває свого апогею у кінці п'єси.
Вчитель. В чому особливості ліній-емоцій Джульєтти?
Соломія
Аналізуючи психологічний та емоційний стан Соломії, можна зробити певні висновки.
* На емограмі показано, що протягом твору героїня пережила декілька разів емоційну напругу.
* Вперше — коли розставалася із Остапом, який вимушений був тікати від пана за Дунай, але вона не змогла жити без нього і тому, переодягтись у чоловіка, втекла із Остапом. Коли вона опиналась поруч із ним, її стан став спокійним.
* Удруге — коли Остап був важко поранений, його життя трималося на волосинці. Вона намагалася усіляко врятувати його. Коли небезпека минула, Соломія знову відчула спокій у душі.
Емоції знову почали наростати, коли Остапа ув'язнили. Найвищої точки напруження стан Соломії досяг, коли вона намагалася звільнити Остапа, взявши рушницю до рук. Вона проявила неабияку сміливість, не замислюючись над тим, що може загинути; На жаль, Соломія втонула.
Отже, Соломії була не байдужа доля Остапа, бо вона його щиро кохала.
Вчитель. Чим відрізняється графік-лінія психологічного стану Джульєтти і Соломії?
Графік-лінія
Лінія життя - 13 років Лінія життя – 20 років
Вчитель.
Чим відрізняється графік-лінія психологічного стану Джульєтти і Соломії? (Джульєтта постійно перебуває в емоційній напрузі. Лінія емоцій поступово наростає і набуває кульмінації в кінці твору – це смерть Ромео. Емоції Соломії наростають, а заспокоюється вона тоді, коли може бути разом з Остапом, допомагаючи і рятуючи його. Лінія емоцій досягає найвищої точки в кінці твору – Соломія потонула.)
Літературна хвилинка. (слайд 15)
Назвіть виписані вами з легенди про кохання людські якості та почуття, які прослідковується в образах головних героях (Кохання, краса, божевілля, віра, заздрість, страх ).
Інтерв’ю із Ромео і Остапом (слайд 16)
Кореспонденти задають запитання. «Мікрофон власної душі». Симулятивна гра.
Вчитель. Чи легко давати інтерв’ю?
Ми – актори-аматори – проба акторської майстерності. (слайд 17)
Інсценізація з драми «Ромео і Джульєтта»
Джульєтта
Як ти зайшов сюди, скажи, й навіщо?
Як міг ти перелізти через мур?
Ромео
Кохання принесло мене на крилах,
І не змогли цьому завадить мури;
Кохання може все і все здолає, —
Твоя рідня мені не перешкода.
Джульєтта. Вони тебе уб'ють, коли побачать.
Ромео
В очах твоїх страшніша небезпека,
Ніж в двадцяти мечах. Поглянь лиш ніжно —
Й мені ненависть їхня не страшна.
Джульєтта
Моє лице ховає маска ночі,
Але на нім пала дівочий стид,
Мене ти любиш? Знаю, скажеш: «Так...»
Тобі я вірю, з мене досить слова.
Так, мій Монтеккі, так, я нерозважна
І, може, легковажною здаюсь...
Повір мені, і я вірніша буду,
Ніж ті, що хитро удають байдужість.
Ромео. Клянусь цим місяцем благословенним,
Джульєтта
Ні, не клянись! Хоч ти — єдина радість,
Та не на радість змовини нічні... Добраніч, любий
Хай у тебе переллється
Той мир, що вщерть моє сповняє серце!
Вчитель. Який уривок із п’єси відобразили актори-аматори?
Уривок з повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною»
Остап. Соломіє! Чи ти здуріла?
Соломія. Може, й здуріла...
Остап. Куди ти й по що?
Соломія. За Дунай, у Січ із тобою... Приймаєш товариша чи не приймаєш?
Остап. Чи ти знавісніла, молодице, чи тебе нині жарт узявся?
Соломія. Які там жарти...Все мені противне: і чоловік, і панщина, й життя моє безщасне. Пропадай воно все пропадом... Піду і я світ за очі... Вже ж за тобою хоч і серцеві легше буде... Що ж, приймаєш у товариші чи ні?
Остап. Та чого ми тут стоїмо? Ходімо.
Вчитель. Що об’єднує головних героїв? (кохання )
►► Словесний портрет Джульєтти та Соломії (слайд 18)
Учитель. Ви познайомилися із життєвим шляхом наших героїнь. Потрібно охарактеризувати їхній характер. Які риси характеру властиві кожній героїні?
Джульєтта |
Соломія |
Наївна |
Мужня |
Рішуча |
Рішуча |
Розумна |
Сильна духом |
Ніжна |
Цілеспрямована |
Романтична |
Здатна на ризик |
Вчитель. А які спільні риси характеру мають ці жінки?
Спільні риси характеру
* Рішуча
* Романтична
* Віддана
* Цілеспрямована
Проба пера – сенкан (діти записують свої сенкани на сердечках і вкидають їх в Ейфелеву вежу). (слайд 19)
Джульєтта
Ніжна, закохана
Любить, діє, вмирає
Закохана у ворога сім’ї
Юність
Вчитель. Сьогоднішній урок інтегрований з української літератури та світової літератури. Ми почули вислови письменників різних країн про кохання. А країною кохання є Франція, символ якої – Ейфелева вежа. Образи Соломії і Джульєтти – вічні, кохання їхнє – вічне, доказом є те, що ми люди 21 ст. вивчаємо твори з великою цікавістю минулих століть. Тож давайте ваші сенкани збережемо у вічному серці кохання (учні кладуть свої сенкани, які написані на вирізаному із паперу сердечку, біля Ейфелевої вежі і викладеного із свічок серця).
Підсумок уроку
«Прогулянка галереєю ідей» (у вигляді мікрофону)
Закінчити фразу «Назвою оповідання автор хотів сказати, що…»
«Образ Джульєтти і Соломії буде вічним, тому що….»
►► Три троянди (слайд 20)
Учитель. Перед вами три троянди;— біла, червона та жовта.
* Що символізує білий колір? (наївність, чистоту, юність...)
* Що символізує червона троянда? (Мужність, красу, страждання».)
* Яка троянда символізує кохання Джульєтти, Соломії
* Що ж символізує жовта троянда? (Пов’язати з темою уроку жовту троянду)
Заключне слово вчителя
Повернемось до епіграфу нашого уроку «Кохання – це троянди нашої душі». Тож нехай у Вашій душі завжди будуть ці три троянди : біла, червона та жовта. Але у Вашому житті жовті троянди зустрічаються рідко, лише, щоб відчути радість після розлуки.
Після того, як діти відповіли, вчителі дарують троянди ученицям, які виконували роль головних героїнь.
Оцінювання – смайлики.
Оцінювання ваших знань на уроці також незвичайне. Ми обрали таємних експертів, які подарують вам смайлики «За творчість», «За зусилля», «За старанність».
Домашнє завдання (слайд 21)
Написати творчу роботу на тему «Хто винен у смерті молодят?» або «Хто винен у смерті Соломії?»
1