Методичний посібник містить форми роботи, що покликані активізувати діяльність учнів на уроці: кросворди, ребуси, вікторини, цифрові та літературні диктанти тощо.
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ВІДДІЛ ОСВІТИ
МОНАСТИРИЩЕНСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
МОНАСТИРИЩЕНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №2
МОНАСТИРИЩЕНСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ
ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Скарбничка вчителя - зарубіжника
Гончарук Людмила Михайлівна,
вчитель зарубіжної літератури,
вища категорія, «Вчитель-методист»
Монастирище, 2017 рік
Методичний посібник містить форми роботи, що покликані активізувати діяльність учнів на уроці: кросворди, ребуси, вікторини, цифрові та літературні диктанти тощо.
Матеріал розрахований на вчителів загальноосвітніх шкіл, які викладають зарубіжну літературу у 5 класі за новою програмою: Зарубіжна література. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 5-9 класи (2012р. зі змінами 2015р.) ( за новим Державним стандартом базової, повної загальної середньої освіти)
Вступ
Ми живемо в динамічному світі, що дуже швидко змінюється. Ці зміни стосуються усіх сфер життя : науки і техніки, суспільства, політики, людських стосунків та цінностей, тому зараз дітям потрібні не тільки ґрунтовні знання, а й достатній рівень життєвої компетентності, сформованість таких особистісних якостей, які допоможуть знайти своє місце у житті, визначитися з колом своїх інтересів та уподобань, стати активними членами суспільства й щасливими, упевненими у власних силах та здібностях людьми. Сучасному суспільству потрібен не виконавець, а творець, людина, яка здатна жити повноцінним життям в інноваційному просторі сьогодення і своєю діяльністю створювати цей простір.
Тому завдання сучасного вчителя - створити умови для того, щоб кожен учень працював на уроці, напружуючи свій розум, пробудити інтерес до пошуків, творчості, викликати у школярів пізнавальний інтерес, бажання працювати на уроці. Вчитель, як коуч, повинен, образно кажучи: « Не дати своїм вихованцям рибу, а дати сітку і показати, як цю рибу можна зловити». Кожен урок має стимулювати дітей до пізнання нового, а що як не цікаві завдання , може налаштувати дитину на активну роботу. Даний посібник пропонує цікаві форми роботи з п’ятикласниками : розгадування ребусів та кросвордів, цифрові та літературні диктанти тощо.
Посібник допоможе учителю швидко підготуватись до уроку, використавши у своєму поурочному плануванні окремі форми роботи, які сприятимуть активізації пізнавальної діяльності учнів та надихнуть учителя на власні творчі пошуки.
5 клас Тема: «Казки народів світу»
1. Вікторина
1.У якій народній казці тварина стає царем звірів, пофарбувавши хутро в синій колір? ( Індійська народна казка «Фарбований шакал»)
2. Що означає ім’я Момотаро? (Хлопчик-персик)
3. Яку чарівну річ мав Малян? (Пензлик)
4. У якій країні проживає народ, який створив казку «Пензлик Маляна»?
( Китай)
5. Що означає ім’я Іссумбосі? ( Хлопчик-мізинчик)
6.Хто написав казки «Бременські музиканти», «Пані Метелиця»?
(брати Я. та В. Грімм)
7. Що робить кіт учений, коли іде наліво? ( Казку розповідає)
8. Хто сидить на гілках дуба край Лукомор’я? (Русалка)
9. З чого виготовили героїв казки Г.Х. Андерсена «Непохитний олов’яний солдатик»? ( З олов’яної ложки)
10. Назвіть автора, казку та героя, який втратив вроду через неповагу до матері ( О. Уайльд «Хлопчик- зірка», Хлопчик-зірка)
11. Скільки монет потрібно було відшукати Хлопчику-зірці? (три)
12. Назвіть автора, казку, героя, який через жадібність залишився з розбитим коритом ( О.Пушкін « Казка про рибака і рибку», баба)
2. Розгадати ребуси
'''' '''
(казка)
''''
І К=ЦЯ
(Пані Метелиця)
3.Встановіть відповідності
О. Пушкін «Пані Метелиця» Данія
Брати Гріммм «Хлопчик-зірка» Росія
Г. К. Андерсен «Руслан і Людмила» Англія
О. Уайльд «Непохитний олов’яний солдатик» Німеччина
4. Знайдіть зайве
« У добрі давні часи..»
5. Незакінчене речення
6. Виправте помилки (за казкою «Пані Метелиця»)
Тема: «Природа і людина»
1. Розгадати ребуси
Завдання : прочитати ім’я та прізвище письменника, назву його
твору
И=О С (Джон Кітс)
'''' '''' ' '''
У=О Т І Р А
(Про коника і цвіркуна)
2. Встановіть відповідності
Джон Кітс «Снап» Німеччина
Й.В. Гете «Задзвени із глибини…» Англія
Г. Гейне «Про коника і цвіркуна» Канада
Е. Сетон-Томпсон «Нічна пісня подорожнього» Німеччина
3. Гра «Так чи Ні»
4. Міні- тест
а) портрет;
б) пейзаж;
в) інтер’єр.
2. Вірш « Нічна пісня подорожнього» написав…
а) Дж. Кітс;
б) Г. Гейне;
в) Й. В. Гете.
3.Твір , який не відноситься до жанру поезії, - це…
а) «Про коника і цвіркуна»;
б) «Задзвени із глибини…» ;
в) «Снап»
4. Автор вірша «Про коника і цвіркуна» …
а) Й. В. Гете;
б) Дж. Кітс;
в) Г. Гейне;
5. Епітет - це….
а) художнє перебільшення;
б) художнє означення;
в) художній додаток.
6. Наведені слова є епітетами
а) прозорий, свіжий, теплий;
б) шепоче річка, плаче сосна, кличе вітер;
в) наче золото, ніби червоне намисто, як річка.
5. Підберіть епітети до поданих іменників
Вершина, річка, дерево, вітер, хмара, повітря, день, струмок.
6. Дешифрувальник
Завдання : прочитати ім’я та прізвище поета
Й |
У |
Г |
О |
У |
Е |
Г |
У |
Т |
А |
У |
Е |
Н |
Тема: « Світ дитинства»
Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра»
1. Незакінчене речення
2. Розгадати кросворд
1Т |
О |
6М |
||||||||||||
А |
||||||||||||||
Р |
7т |
|||||||||||||
2Б |
е |
к |
к |
і |
||||||||||
|
т |
|||||||||||||
8С |
|
|
3н |
и |
9т |
к |
а |
|||||||
І |
4в |
д |
о |
в |
а |
|||||||||
д |
|
е |
|
10 г |
||||||||||
5г |
а |
н |
г |
р |
е |
н |
а |
|||||||
к |
||||||||||||||
11д |
і |
ж |
к |
По горизонталі :
По вертикалі:
3. Впізнай героя
з-під них» (Тітка Поллі)
Елеанор Портер «Полліанна»
1. Літературний диктант
3. З ким Ненсі їздила зустрічати Полліанну? ( з Тімоті)
4. У яку гру любила бавитись дівчинка? ( Гра у радість)
5. Кому Полліанна носила їжу ? (місіс Сноу)
2. Незакінчене речення
1. Ім’я тітки Полліанни… ( Поллі)
2. Служниця - подруга Полліанни… ( Ненсі)
3. Садівником у тітоньки працював… (Том)
4. Тітонька була закохана в… ( лікаря Чилтона)
3. Гра «Так чи ні»
1. Елеанор Портер написала твір «Полліанна» (Так)
2. Тато дівчинки був месіонером (Так)
3. Полліанна разом з мамою приїхала до тітоньки Поллі (Ні)
4.Тітонька приготувала для небоги найкращу кімнату (Ні)
5. Дівчинка навчила грати у радість все місто (Так)
6. Полліанна часто вередувала (Ні)
7. Тітонька Поллі з радістю зустріла Полліанну (Ні)
8. Садівником у тітки Поллі працював Тімоті (Ні)
9. Місіс Сноу з радістю спілкувалась з дівчинкою (Так)
10. Тітонька Поллі вийшла заміж за містера Пенделтона (Ні)
11. Полліанна одразу потоваришувала з Ненсі ( Так)
12. Дівчинка змінила життя всіх жителів містечка (Так)
4. Розгадайте ребус
Завдання: прочитати ключову фразу із твору
У О =СТЬ
( Гра у радість)
5. Запишіть у прямокутники героїв твору,
а) імена яких розпочинаються з літери «П»
п |
о |
л |
л |
і |
а |
н |
н |
а |
п |
е |
н |
д |
е |
л |
т |
о |
н |
б) імена яких складаються із 6 літер
д |
ж |
и |
м |
м |
і |
т |
і |
м |
о |
т |
і |
в) імена яких складаються із 5 літер
п |
о |
л |
л |
і |
н |
е |
н |
с |
і |
Тема: «Сила творчої уяви»
Льюїс Керролл «Аліса в Країні Див»
1. Дешифрувальник
Завдання:
розшифрувати ім’я та
прізвище письменника.
Льюїс Керролл ( Читати через букву з голови гусені)
2. Розгадати ребус
Завдання: прочитати назву твору
‘ ‘‘‘І‘‘‘‘
( Аліса)
В‘‘‘АЇ ‘
(в Країні)
‘‘‘В
(Див)
(Аліса в Країні Див)
3. Незакінчене речення
(Гусінь)
4. Цифровий диктант
1. У якому році народився Л. Керролл? (1832)
2. Скільки творів написав Льюїс Керролл? (255)
3. Скільки років письменник викладав математику? (47)
4.У якому році була написана повість-казка «Аліса в Країні Див»? (1865)
5. Скільки розділів має цей твір? (12)
6. Скільки років Алісі із казки? (7)
7. Через скільки років письменник написав продовження пригод «Аліса в Задзеркаллі»? (6)
8. Скільки років було дівчинці Алісі, з якої письменник «списав» свою героїню? (10)
9. У якому році сталась реальна подія, яка наштовхнула Л. Керролла на створення казки? (1962)
10. Рік смерті письменника ? (1898)
11. Скільки років прожив Л. Керролл? (66)
12. Скільки дітей мала родина, у якій народився і виріс письменник? ( 11)
Марина Цвєтаєва «Книги в червоній палітурці»
1.Розшифруйте криптограму
Завдання: прочитати ім’я, прізвище письменниці. Ключ - український алфавіт.
23,1,27, 11, 24, 1 33, 3, 8, 29,1, 8, 3, 1
(Марина Цвєтаєва)
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
31 32 33 34
35 36 37 38
39
2. Впишіть імена літературний героїв, які згадуються у поезії
М. Цвєтаєвої
Ж |
е |
б |
р |
а |
к |
Б |
е |
к |
к |
і |
|
П |
р |
и |
н |
ц |
|
Т |
о |
м |
|
||
Д |
ж |
о |
|||
Г |
е |
к |
3. Дешифрувальник
Завдання: прочитати прізвища композиторів , про яких іде мова у поезії
« Книги в червоній палітурці»
ш |
г |
к |
у |
р |
ю |
м |
і |
ї |
а |
г |
! |
н |
(Шуман, Гріг, Кюї)
4. Відновіть вірш
З раю моїх дитячих ---------(літ)
Ви, незрадливі-----------, ( любі друзі)
Шлете мені ----------------- (палкий привіт)
В старій ----------------------. (червоній палітурці).
Тема: « Сучасна література. У колі добрих героїв»
Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика»
1. Незакінчене речення
1. Роальд Дал народився у містечку… (Лландаффі)
2. Батьки були вихідцями із… (Норвегії)
3. Р. Дал навчався в… (пансіонатах)
4. Власник шоколадної фабрики ....( Віллі Вонка)
5. Чарлі на фабрику супроводжував… (дідусь Джо)
6. Прізвище Чарлі… (Баккет)
7. Працівниками шоколадної фабрики були… (умпа-лумпи)
8. Вперше письменник розповів історію про Чарлі… (сину Тео та доньці Олівії)
9. Повчальні пісні на шоколадній фабриці співали … (умпа- лімпи)
10. На фабрику потрапили такі діти:… (Августус Глуп, Вероніка Солт, Віолета Борегард, Майк Тіві, Чарлі Баккет)
11.Чарлі отримав у нагороду від власника фабрики… (шоколадну фабрику)
12. Від хвороб сучасності дітей можуть врятувати… ( книжки)
2. Впишіть імена дітей, що потрапили на шоколадну фабрику у плитку шоколаду, яку скуштував дідусь Джо
А |
в |
г |
у |
с |
т |
у |
с |
В |
е |
р |
о |
н |
і |
к |
а |
В |
і |
о |
л |
е |
т |
а |
|
Ч |
а |
р |
л |
і |
|
||
М |
а |
й |
к |
|
3. Цифровий диктант
Туве Янсон «Комета прилітає»
1. Цифровий диктант
2. Незакінчене речення
1. Ім’я друга Мумі-троля … (Чмих)
2. Яскравий браслетик загубила… (Хропся)
3. Про приліт комети розповів.. (Ондатр)
4. Мумі –троль з Чмихом , щоб дізнатись дату прильоту комети, вирушили до … (Обсерваторії)
5. Збирачем марок був… (Гемуль)
6. У печері на торті сидів…. (Ондатр)
7. Чмиха з кошеням перед самим прильотом комети до печери привів….. (Мумі-троль)
8. Про те, що катастрофа на цей раз оминула Землю, засвідчило те, що повернулось… (море)
9. Над морем пролетіла …. (ластівка)
10. Братика Хропсі звали… (Хропусь)
11. На гармонії любив грати… (Нюхмумрик)
12. Чмихова таємниця – це…. (кошеня)
3.Підібрати з тексту цитати - підписи до малюнків
4. «Поле чудес»
Вставити в прямокутники імена героїв,
а ) які складаються із 6 букв
Х
|
р |
о |
п |
с |
я |
Г
|
е |
м |
у |
л |
ь |
О
|
н |
д |
а |
т |
р |
б) яке складається з 9 букв
Н
|
ю |
х |
м |
у |
м |
р |
и |
к |
5. Розгадати ребус
Завдання : прочитати назву твору
ПРИ
К=Є
(Комета прилітає)
Пауль Маар « Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу»
1. Цифровий диктант
2. Розгадайте кросворд
1С |
у |
б |
о |
т |
а |
||||
2 п |
а |
У |
л |
ь |
|
||||
3 р |
о |
Б |
о |
т |
а |
|
|||
|
4 м |
О |
р |
к |
в |
а |
н |
||
|
5 в |
і |
в |
Т |
о |
р |
к |
у |
с |
6м |
а |
ш |
И |
н |
а |
|
|||
7п |
л |
я |
ш |
К |
е |
р |
|||
По горизонталі:
По вертикалі
3. Гра «Так чи Ні»
1. Суботик був рідним сигом Пляшкера (Ні)
2. Шкіра хлопчика була зелена (Так)
3. Цятки були білі (Ні)
4. Пані Моркван - мама Суботика (Ні)
5. Пляшкар закохався у пані Моркван (Ні)
6. Машина для здійснення бажань спочатку стояла на горищі (Так)
7. Вівторку не любив тварин (Ні)
8. Суботик у ресторані з’їв « Меню» (Так)
9. Головний герой любив складати і співати пісні (Так)
10. Суботика називали ще Робінзончиком (Так)
11. вівторку приходив у гості по середах (Ні)
12. Останнім бажанням пана Пляшкера було, щоб Суботик назавжди залишився з ним ( Так)
Література
Інтернет-ресурси
1