Складання опису тварини для Вікіпедії

Про матеріал
Конспект уроку для уроків розвитку мовлення або факультативного курсу "Розвиток мовлення"
Перегляд файлу

СКЛАДАННЯ ОПИСУ ТВАРИНИ ДЛЯ ВІКІПЕДІЇ

Тема: Складання опису тварини для Вікіпедії або опису тварини як героя оповідання .

Культура мовлення. Доцільність використання стилістично забарвлених слів та синонімів. НЛ-1 «Екологічна безпека та сталий розвиток»

Мета – формувати компетентності: предметні (поглиблення знань учнів про опис як тип мовлення, навчити складати зв’язні висловлювання з елементами опису тварини), ключові : Спілкування державною мовою: усне й письмово висловлювати  думки, почуття; математична компетентність: виокремлювати головну і другорядну інформацію, перетворювати інформацію з однієї форми в іншу; компетентності в природних науках і технологіях: спостерігати , аналізувати, проводити мовні експерименти, словесно оформлювати результати досліджень, використовувати сучасні технології; інформаційно-цифрова-компетентність:створювати інструкцію та діяти за інструкцією, складати план роботи,застосовувати інформаційно-комунікаційні технології ( ІКТ) для пошуку та обміну інформацією; уміння вчитися впродовж життя:постійно поповнювати свій словниковий запас; загальнокультурна грамотність:створювати тексти, виражаючи власні ідеї, досвід і почуття та використовуючи художні засоби, підвищення культури мовлення, розвиток наочно-образного  мислення, уваги; екологічна грамотність і здорове життя: бережливо ставитися до природи.

Очікувані результати: (учень\учениця) 

Знаннєва складова:

знає основні стилі і типи мовлення;

називає основні ознаки стилів та сфери їх використання;

Діяльнісна складова:

складає речення й мікротексти зі словами, що мають суфікси та префікси, які надають їм емоційного забарвлення й виразності;

використовує доцільно слова, що містять антонімічні суфікси та префікси.

використовує синоніми та спільнокореневі слова як засіб зв’язку речень у тексті.

Ціннісна складова:

усвідомлює багатство виражальних засобів української мови;

робить висновки щодо важливості удосконалення власного мовлення, зокрема збагачення словникового запасу словами різної будови та лексичного значення.

Тип уроку: формування та вдосконалення умінь і навичок

Обладнання: малюнки й фото собак, улюблені іграшки дітей, індивідуальні картки, словники, додаткові цікаві матеріали.

Епіграф до уроку:

Добре бачить тільки серце:

найголовнішого очам не видно.

А.де Сент-Екзюпері

 

Хід уроку

І. Етап орієнтації

Метод  передбачення «Хто це?»

 

Картинки по запросу "опис собаки в художньому стилі"

Кудлатий лікар

Живучи поряд з людиною, цей «лікар» позитивно впливає на її здоров’я. Власник тварини менше хворіє. Дослідження підтверджують, що спілкування з чотирилапим другом особливо корисне людям із захворюванням серця, нервової системи. У деяких країнах з’явилися клініки, де цих тварин спеціально тримають для того, щоб вони радували хворих своєю присутністю.

Репродуктивна бесіда

-         Хто ж ця тварина?

-         Чому саме про собаку ми будемо вести сьогодні бесіду?

-         Назвіть відомі вам стилі й типи мовлення.

(На мультимедійній дошці проектується алгоритм.)

 

Картинки по запросу "алгоритм типи мовлення"

 

 

Картинки по запросу "опис собаки в художньому стилі"

 

-         Над яким типом мовлення будемо працювати?

-         Що називається описом? Навіщо ми ним користуємося?

Картинки по запросу "опис собаки в художньому стилі"

 

 

 

ІІ. Етап визначення мети

Установча бесіда

-            Ваше основне завдання описати тварину. Це значить передати її ознаки, передати те, що людина сприймає зором, слухом, дотиком. А кращі роботи ми занесемо до Вікіпедії.

-         Діти, хто знає що таке Віпедія?

Словникова робота.

(Повідомлення учня або вчителя із проектуванням на дошці)

Вікіпедія (www.wikipedia.org) — це найбільша та найпопулярніша енциклопедія в світі. Вона електронна, безкоштовна для будь-якої мети і вільна від реклами. Вікіпедія містить понад 47 мільйонів статей, написаних добровольцями 298 мовами світу, і її відвідують понад 50 мільйонів унікальних користувачів щодня, що з квітня 2017 зробило її п’ятим за популярністю сайтом у світі. Це спільне творіння, яке останні 17 років доповнювалось і редагувалось мільйонами людей: кожен може змінити її в будь-який час. Вона стала найбільшою колекцією загальних знань у людській історії.

Людей, які її підтримують, об’єднує любов до навчання, інтелектуальна цікавість і розуміння того, що разом ми знаємо набагато більше, ніж кожен з нас поодинці.

  • Існує думка, що Вікіпедія залишиться навіть тоді, коли не буде Інтернету. Вона знайде якусь іншу іпостась. За найпесимістичнішими прогнозами футурологів цей проект існуватиме принаймні 500 років.

З’ясування лексичного значення слова.

Футурологи — це люди,які заробляють гроші,прогнозуючи майбутнє. Ця професія є дуже популярною в наш час.

Захист епіграфа.

-         Як ви розумієте слова епіграфа?(Учні висловлюють думки)

-         Так, зором сприймаємо зовнішній вигляд тварини, а серцем – її вірність, відданість і безмежну любов. Отже, описуючи тварину, ви повинні звернути увагу на її зріст або розмір, масть чи забарвлення, форму тулуба , очей, вух, хвоста, шерсть. Потрібно згадати й про характерні риси вдачі тварини, але захоплюватися розповіддю не слід, тому відбудеться підміна опису тварини оповіддю про її життя.

-         Як ви думаєте, чи потрібне вміння описувати  предмети , тварин?

-         Чого прагнете навчитись на цьому уроці?

(Прогнозування цілей)

«Мозковий штурм»

  1. Указати ознаки наукового стилю.

( У науковому стилі характеристика тварини повинна бути повною, без використання художніх засобів. Уживаються слова з прямим значенням.)

Картинки по запросу "опис собаки в художньому стилі"

  1. Виділіть найважливіші ознаки художнього опису. (  У художньому стилі образно передається ставлення автора до зображуваного . У них використовуються епітети, порівняння)

Картинки по запросу "опис собаки в художньому стилі"       Картинки по запросу "опис собаки в художньому стилі"

  1. Підібрати синонім до слова собака. (Пес)
  2. Якими займенниками можна замінити?(Він(ч.р.),рідше вона(ж.р.))
  3. Підібрати синоніми до назви молодих тварин. (Собаченя,цуценя, щеня - воно(с.р.))

 

ІІІ. Етап проектування

Випереджаюче завдання(групове)

-         Готуючись до сьогоднішнього уроку. Ви самостійно розділилися на окремі групи й отримали завдання.

І група: підібрати й представити твори художньої літератури, у яких розповідається про собак. Зробити виставку книжечок.

ІІ група: принести фотографії, малюнки своїх улюбленців.

ІІІ група6 зробити виставку іграшкових собак. Підготувати вірші, загадки про цих тварин.

 

Гра «Мікрофон»

(Представник кожної команди чітко і конкретно дає відповідь.)

-         Яка мета вашої виставки?

-         Як вчать ставитися до тварин письменники?

-         Чому на ваших малюнках , фотографіях собаки зображені веселими?

 

Індивідуальне випереджаюче завдання

-         Протягом деякого часу ви спостерігали за своїми собаками чи тваринами своїх друзів. Те цікаве, що помітили, занотовували в зошити. Поділіться своїми спостереженнями.

Робота з картками

(Двоє учнів працюють біля дошки)

Картка№1

Підібрати яскраві епітети до слова собака.

(Розумний,добродушний,лагідний,сміливий,безстрашний,дружелюбний,граціозний,витривалий)

Картка№2

Відредагувати подані словосполучення.

На протязі тижня, настоювати, довгий час, один на один, слідуючий, зустрічати розуміння, на заключення скажу.

(Протягом тижня, наполягати, тривалий час, сам на сам, наступний,порозумітися,на завершення)

Мовний двобій «Хвилинку думай та відповідай»

(Редагування речень з коментарями)

  1. Мама з донькою спостерігали за тим , як гралися собаки. Вони були захоплені від цієї гри.
  2. Андрій піднявся з м’якого крісла. На нього зразу заліз Рекс.
  3. Непрошений гість проник у будинок. Раптом почувся собачий гавкіт. Він швидко вистрибнув у вікно.

Гра «Моя думка краща»

Робота в парах

З непривабливого опису тварини створити такий, щоб усі були в захоплені від почутого. Декілька утворених словосполучень увести в речення описового характеру.

Тулуб короткий. Ноги криві. Зріст низький. Шерсть жорстка. Хвіст куций. Зуби дрібні. Очі порожні.

(Учні обмінюються своїми думками, зачитують власні  варіанти опису)

Завдання «Реклама»

Створення діалогів і монологів.

Реклама-монолог

Придумайте й запишіть таку рекламу про цуценят, щоб з’явилося чимало бажаючих їх придбати.

Реклама-діалог

Створіть діалог і розіграйте сценку між оптимістом (людино, яка в захоплені від собак) і песимістом (людиною, що всім не задоволена).

Учитель робить висновок про виконувану роботу.

ІV. Етап організації виконання плану діяльності

-         Хочу вам нагадати, що опис повинен бути основним типом мовлення. Твір має розкривати тему та підпорядковуватись основній думці. Ви повинні дотримуватися характерних особливостей художнього стилю.

   Використовуйте багатозначні слова, синоніми, антоніми, вживайте слова в переносному значенні.

    У творі має бути передано ваше ставлення до тварини: радість, захоплення, цікавість, любов.

Картинки по запросу "опис собаки в художньому стилі"        Картинки по запросу "опис собаки в художньому стилі"

 

Робота над твором – описом

Колективне складання орієнтовного плану.

  1. Про кого я буду розповідати і чому?
  2. Де мешкає тварина, її порода, кличка?
  3. Історія появи тварини у вашому домі (в залежності від того про чию тварину ти описуєш).
  4. Яка вона (опис тварини):

а)розмір («відоме» - «нове»);

б)масть;

в)шерсть (хутро, шкіра);

г)форма тулуба;

д)мордочка, очі, ніс, вуха тощо;

е)особливості вдачі.

   5. Моє ставлення до тварини (чим приваблює мене ця тварина?)

 

Картинки по запросу "опис собаки в художньому стилі"

З’ясувати , що є «відомим» і «новим» у реченні.

Мордочка в собачки кумедна; маленький носик і, як намистинки,  темні оченята.

Словникова скарбничка

 На дошці записані слова. Орієнтуючись на них, учні виконують взаємоперевірку.

Однокольоровий, чорний, білосніжний, чорнющий, шовковистий, м’який, безпомічний, сумирний, швидконогий, сильний, розлючений, прегарний, доброзичливий, безжальний, спритний, чистокровний, ранимий, уважний, співчутливий.

 

Робота в парах

Придумати заголовок до твору-опису. (Учні пропонують варіанти заголовків)

 

Самостійна робота

Опрацювання пам’ятки «Як працювати над твором – описом»

Картинки по запросу "памятка як працювати над твором описом"

Під звуки ніжної , спокійної мелодії учні починають працювати на чернетках.

V . Етап контрольно-оцінювальний

Учні зачитують власні творчі роботи. Створені заздалегідь групи фіксують неточності. Допомагають коректними зауваженнями подолати допущені помилки.

Найкращі роботи представляються у шкільному вебсайті або блозі вчителя-словесника.

 VІ. Домашнє завдання

      Удосконалити створені варіанти описів, записати у зошити. Найкращі роботи представляються у шкільному вебсайті або блозі вчителя-словесника.

                       VІ. Підсумок уроку

Анкетування (усні відповіді)

-         Хто, на вашу думку, був найактивнішим під час  уроку?

-         Чий опис тварини  вам сподобався найбільше та чим саме?

-         Що корисного взяли для себе з цього заняття?

-         Чи досягли поставленої мети?

Скарбничка мудрих думок

-         Що ви можете сказати про цінність поданих висловів?

 Індійський епос розповідає:  Бог запропонував узяти на небо героя. Той запитав:

-  Чи можу я взяти туди свого собаку?

-  Ні.

-  Тоді я відмовляюся.

-  Ти відмовляєшся через собаку?

-  Так. Коли ми йшли через пустелю, померли мій брат, моя дружина. А собака продовжував іти за мною. Якщо мене не буде на землі, хто потурбується про нього?

Костянтин Паустовський писав:   «Вислів - «собака – друг людини» безнадійно застарів.

 У нас ще немає слова, яке могло б передати одночасно самовідданість, сміливість, розум – усі ті прекрасні якості, які мають собаки. І я точно знаю, що людина, яка б’є і мучить собак це негідник, навіть якщо їй собака за це пробачила».

-  Як ми повинні ставитися до тварин? (Відповіді учнів)

Антуан де Сент-Екзюпері писав: «Ти завжди береш на себе відповідальність за того, кого приручив»

-  Тож давайте прислухаємося до мудрих порад. Памятайте: собака сумує й радіє разом зі своїм господарем, допомагаючи впоратися зі стресами, підтримує у важку хвилину.

Жодна тварина не наділена такою інтуїцією, як домашній собака, який дуже добре відчуває настрій господаря. Собака любить свого хазяїна безкорисливо, любить таким, яким він є , нічого не вимагаючи натомність.

Додаткові матеріали до заняття

1.Порівняйте тексти-описи. До яких стилів вони належат.Картинки по запросу "опис собаки в художньому стилі"

2. Зображення домашніх улюбленцівКартинки по запросу "таблиця до опису тварини чи собаки"

 

docx
Додано
31 січня
Переглядів
412
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку