Складне речення, його ознаки. Складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком.

Про матеріал
поглибити знання учнів про складне речення, його ознаки, будову, інтонацію; навчити знаходити в текстах складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком; розвивати творчі вміння щодо моделювання складних речень, реконструювання простих речень у складні; виховувати любов до рідної землі, її природних багатств, краси.
Перегляд файлу

Тема: Складне речення, його ознаки. Складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком.

Мета: поглибити знання учнів про складне речення, його ознаки, будову, інтонацію; навчити знаходити в текстах складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком; розвивати творчі вміння щодо моделювання складних речень, реконструювання простих речень у складні; виховувати любов до рідної землі, її природних багатств, краси.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Обладнання: підручник (Заболотний В. В. Українська мова: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів), презентація, ноутбук, роздатковий матеріал (картки із завданням).

Перебіг уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

  • Яке речення називається складним?
  • Що таке граматична основа речення?
  • Чи може граматична основа складатися з одного головного члена речення?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ

Цілі уроку для учнів (презентація, слайд 2):

  • Навчитися визначати види складних речень
  • Навчитися знаходити складні речення у тексті
  • Навчитися реконструювати прості речення у складні і навпаки
  • Навчитися моделювати складні речення різних видів.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Пояснення вчителем нового матеріалу за допомогою електронної презентації (слайди 3 – 11).
  2. Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу на стор. 48 – 49.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Робота в парах. Дослідження-характеристика
  • Поміркуйте, чому перше речення вважаємо складносурядним, друге – складнопідрядним, а третє – безсполучниковим.

1. Усе іде, але не все минає над берегами вічної ріки (Л. Костенко). 2. Мене ліси здоров’ям напували, коли бродив у їхній гущині (В. Симоненко). 3. Заплакане вікно повіки розтулило, намокли у дерев пошарпані вітрила (Г. Дудка).

  1. Два – чотири – всі разом.

 Лінгвістичне дослідження

  • З’ясуйте, скільки граматичних основ є в кожному реченні.

1.Синій вечір тихо бродить, квіти колихає і навшпиньки в хату входить, вікна затуляє (Г. Дудка). 2. І серцю серце сповідалось, й душа всміхалася душі, і зорі на воді гойдались, і млів туман у спориші, і злотом соняхи сіяли (Д. Іванов). 3. За лозами темні ліси, а над річкою і над лісами вечірнє небо, якого я ніколи таким ще не бачив (О. Довженко).

  1. Пошуково-вибіркова кодова робота
  • Прочитайте текст (картки). Випишіть до відповідної колонки номери речень, тобто коди.

Складносурядні речення

Складнопідрядні речення

Складні безсполучникові речення

 

 

 

Осінь

1. Стояла перша осіння доба із сухими короткуватими днями. 2. Сонце вже не котиться горою, як улітку, не стоїть над самою головою, не палить палом, а береться низом, понад горою, привітно світить і пригріває після довгої холодної ночі та ущипливого рожевого ранку.

3. Пройшли жнива, скінчилася возовиця. 4. Хіба де в степу, далеко від людської оселі, ще бовваніють недоважені копи, а то всюди тільки чорніє нив’я поораною ріллею та жовтіють лани збитою стернею.

5. Пусто серед степу, сумно й серед лісу. 6. Вітри-суховії обголили його рясні віти, а ранні заморозки пожовтили та почервонили лист. 7. Життя втікало зі степів і лісів, ховалося по людських оселях, по теплих краях.

8. По селах від білого світу й до самої темної ночі гупали неугавно ціпи, доводячи до розуму те добро, яким за літо наділила земля-мати. 9. За годинки поспішали люди з роботою, щоб було що й самому їсти, й вивезти зайве на продаж. 10. По городах була теж немала клопотнеча: мазалися, білилися та прибиралися, готуючись уже до зими.

                                                                                                      За Панасом Мирним

  1. Творче реконструювання
  • З поданих простих речень побудуйте складносурядне, складнопідрядне та безсполучникове складне речення (вправа 83 стор. 50).
  • Перебудуйте усно складні речення на прості з дієприкметниковим або дієприслівниковим зворотом.

1. Коли метелик рухає крилами, то утворює звук дуже низького тону. 2. Якщо зловживатимеш комп’ютерними іграми, то не матимеш часу для спорту й прогулянок на свіжому повітрі. 3. Унікальну історію має місто Львів, яке в середині ХІІІ ст. заснував король Данило Галицький. 4. Я дуже люблю кататися на роликах, які мені подарували на день народження.

 

VІ. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО

  1. Самостійна робота
  • Виконайте вправу 91 с. 52. Виберіть і спишіть спочатку складні сполучникові речення, а потім – безсполучникові. Яке речення не треба списувати? Чому? Підкресліть граматичні основи.
  1. «Так – ні» (презентація, слайд 12)
  • Складне речення завжди складається тільки з двох частин.
  • Частинами складного речення можуть бути тільки двоскладні речення.
  • Частини складносурядного речення рівноправні між собою.
  • Між частинами складного речення завжди ставляться тільки коми.
  • У складнопідрядному реченні від однієї частини до другої можна поставити питання.

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Незакінчене речення ( слайд 13)

Сьогодні я навчився (навчилася)(визначати види складних речень, знаходити складні речення у тексті, реконструювати прості речення у складні і навпаки, моделювати складні речення різних видів) …

Мені ще треба попрацювати над ….

Для цього мені потрібно …

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Вивчити правила § 9.
  2. Виконати вправу 81.
  3. Скласти висловлювання на тему «Краса рідного краю», використовуючи різні види складних речень.
docx
Додано
8 листопада 2020
Переглядів
1541
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку