Складні слова. Правопис складних слів разом, окремо та через дефіс

Про матеріал

ознайомити учнів з простими та складними словами, правилами написання складних слів разом і через дефіс; формувати загально пізнавальні вміння правильно писати складні слова; збагачувати словниковий запас учнів.

Перегляд файлу

Складні слова. Правопис складних слів разом, окремо та через дефіс

українська мова 6 клас

Мета: ознайомити учнів з простими та складними словами, правилами написання складних слів разом і через дефіс; формувати загально пізнавальні вміння правильно писати складні слова; збагачувати словниковий запас учнів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

- утворити нове слово за допомогою способу творення «складання слів»:

ракету носити - ракетоносій

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

ІV. Основний зміст роботи.

1. Робота за підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником.

• Написання складних слів через дефіс або разом
Через дефіс пишемо:
• складні слова, утворені поєднанням незалежних слів:
школа-інтернат, кімната-музей, шафа-купе, фабрика-кухня, диван-ліжко, купівля-продаж, шеф-кухар, ракета-носій;
• імена казкових персонажів: Кабан-Іклан, Іван-Побиван, Вовчик-Братик;
• назви деяких рослин: євшан-зілля, мати-й-мачуха, розрив-трава, сон-трава.
Слова з першою частиною іншомовного походження (фото-, кіно-, радіо-, авіа-, авто-, мото- тощо) пишемо разом: кінозірка, автоклуб, фотоальбом.
У нашій мові чимало слів з іншомовними префіксами. їх пишемо разом. Наприклад: антивоєнний, архіважливий, інтернаціональний, контрудар, ультразвук, псевдонауковий.
Через дефіс пишемо слова з іншомовним елементом міні-: міні-диктант, міні-спідниця.
 

2. Тренувальні вправи.

Прочитайте. Визначте слова з орфограмою «написання складних слів через дефіс або разом». Поясніть написання цих слів. Перепишіть, зробіть морфемний розбір складних слів.
1. Микола скинув плащ-накидку, почепив на вішак, блиснули ордени й медалі. (М. Вінграновський). 2. «Що я тобі скажу, Зміїку-Братику, Лисичка-Сестричка, — йде на тебе війною Іван-Баштанник, хоче тебе звоювати!» (Народна творчість). 3. Ми не зірвали переліт-траву, розрив-траву ми також не зірвали, без ключ-трави на світі я живу... (Є. Гуцало). 4. Рай-дерево бузковий сипле пух. (М. Доленго).

 

3. Тренувальні вправи.

Перепишіть, знімаючи риски. Позначте орфограму «написання складних слів через дефіс або разом».
Авіапошта, аеропорт, гідромасаж, фотомодель, телешоу, дискотека, автостоп, радіостанція, веломотоспорт.

4. Вправа-конструювання.

Запишіть слова, додавши на місці крапок дібрану з довідки частину іншомовного слова. Розберіть слова за будовою.
Довідка. Аеронавт, мікроскоп, авіаквиток, кіно-проба, грамзапис, автостоянка, фото-сесія, космодром, геологія.
...скоп, ...квиток, ...проба, ...запис, ...стоянка, ...сесія, ...дром, ...логія.

Авіа..., грам... , авто... , гео... , мікро... , фото... , кіно... , космо... .
 

5. Тренувальні вправи.

Перепишіть, знімаючи риски.
1. Війна — це завжди антикультура, антидуховність. (А. Жикол). 2. І кипів телеграф од тривог, як казан. Телетайп заливавсь кулеметом. (Б. Олійник). 3. Прокладають путь сувору молоді аеронавти. (М. Рильський). 4. Розкраюють небо навпіл блискавки фотоспалахів. (/. Лобовик). 5. Електричок кінострічки ген за гаєм миготять. (А. Жикол). 6. І кричить в квартирі телефон: «Що у вас там діється?!» (Б. Олійник).

 

6. Розподільний диктант.

Запишіть слова, розподіливши їх на два стовпчики:

 

Складні слова

Складноскорочені слова

 

 

Профком, квартплата, плодоніжка, науково-дослідний, небосхил, держбюджет, державно-правовий, держінвестор, військовослужбо­вець, військкомат, дитфонд, райцентр, спортпрогноз, спорткоментар, спортивно-розважальний, політтехнолог, політрада.

 

7. Словниковий диктант.

Запишіть слова.

Лисичка-сестричка, вовчик-братик, пів-Азії, пів’їдальиі, напів­сон, о пів на п’яту, пів-Голландії, півогірка, півобніжка, напівоберт, авіаконструктор, екс-міністр, віце-президент, мегазірка, термоізо­ляція, півстоліття, півгодини, генерал-лейтенант, радіозв’язок, автофорум, аудіосистема, міні-спідниця, телереклама, лісостеп, сільськогосподарський, сімдесятирічний, блідо-блакитний, бла­китноокий, народно-визвольний, народногосподарський, східно­український, лівобережний, жовтогарячий, військовополонений, науково-теоретичний.

 

8. Творче конструювання

Утворити словосполучення «прикметник + іменник». Пояснити правопис складних прикметників.

 

(Багряний цвіт) листок, (гострий бік) каміння, (срібна вода) Дніпро, (Давня Русь) література, (приємний, святковий) подія, (шість пелюсток) квітка, (брунатний, сизий) вода, (легка атлетика) крос, (яскраве, синє) небо, (рожевий, бузковий) дим.

 

V.  Підсумок уроку.

VI. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.

VII. Домашнє завдання.

 

Вправа 1. Перепишіть і поясніть правопис складних іменників.

Вуглевидобуток, вакуум-камера, снігозатримання, перекотиполе, штабс-капітан, овочесховище, блок-система, кораблебудівник, лісосмуга, магазин-салон, новобудова, макрокосмос, авансцена, екс-міністр, шлакоблок, купівля-продаж, льотчик-винищувач, щастя-доля, дизель-мотор, двадцятиріччя, двотижневик, прем’єр-міністр, електродвигун, автофургон, міськрада, секундомір, авіакомплекс.

 

Вправа 2. Запишіть складні іменники разом і через дефіс. Поясніть їх правопис.

1. (Авіа)(моторо)будування, (віце)адмірал, (хліб)сіль, (дощо)мір, (людино)день, (людино)доза, (життє)пис, (перекоти)поле, (п’яти)річка, (стоп)кран, (трудо)день, (лісо)сплав, (радіо)комітет, (купівля)продаж, (лікар)еколог, (блок)система, (прем’єр)міністр, (кіловат)година, (міні)футбол, (чар)зілля, (мати)(й)мачуха, (тепло)(й)(гідро)електро­станція, (сто)річчя.

2. Електро/поїзд, світло/водо/лікування, двох/сот/ліття, авто/фургон, магазин/салон, льон/кучерявець, зоре/носець, кіно/репортаж, мікро/економіка, мово/знавство, лексико/графія, макро/світ, Кам’янець/Подільський, максі/спідниця, всюди/хід.

 

Вправа 3. Запишіть слова, поясніть правопис частин пів-, напів-, полу- з іменниками.

Пів/аркуша, пів/години, пів/дюжини, пів/карбованця, пів/коло, пів/місяця, пів/яблука, пів/юрти, пів/Києва, пів/огірка, напів/автомат, пів/ящика, напів/провідник, напів/сон, полу/мисок, полу/кіпок, пів/класу, пів/Кавказу, напів/фабрикат, пів/острів, пів/Одеси, пів/день.

 

Вправа 4. Запишіть значення поданих слів, користуючись «Словником іншомовних слів». Поясніть їх правопис.

Авіаметеостанція, автократія, батисфера, біофізика, євродолар, мікроекономіка, синхромаркетинг, інфраструктура, електрифікація, зюйд-вест, картотека, лексикографія, піктографія, обер-прокурор, спектрограма, філармонія, фотогенічність, хронологія, штабс-капітан.

● Складіть речення з виділеними словами.

Вправа 5. Перекладіть подані нижче складні іменники українською мовою. Поставте їх у родовому та місцевому відмінках. Поясніть правопис складних іменників.

Минмонтажспецстрой, райисполком, госпромышленность, Госснаб, прораб, страхвзнос, госстандарт, стройбат, МИД, Стройбанк, главбух, госавтоинспекция, главпочтамт, госторговля, ГАИ, госбанк, госбюджет, госзаказ, госконтроль, госкредит.

 

Вправа 6. Запишіть абревіатури поданих словосполучень. Правильно прочитайте їх та поясніть правопис. Визначте можливості використання утворених абревіатур у ділових паперах.

Харківський державний університет, студентський будівельний загін, сільське професійно-технічне училище, термінологічна комісія, науково-дослідний інститут, міська рада народних депутатів, районний відділ народної освіти, продовольчий податок, податок на додану вартість, санітарна епідеміологічна станція, Служба безпеки України, Федеральне бюро розслідувань, завідувач кафедри, старший лаборант, завідувач відділу кадрів.

 

Вправа 7. Перекладіть подані словосполучення українською мовою, здійсніть скорочений запис. Порівняйте абревіатури в обох мовах.

Министерство путей сообщения, Международное общество хирургов, высшее учебное заведение, художественный руководитель, хозяйственный договор, жилищно-эксплуатационная контора, жилищно-коммунальное управление, запись актов гражданского состояния, заведующий гаражом, институт международных отношений, Киевский институт инженеров гражданской авиации.

 

Вправа 8. Перекладіть текст українською мовою. Підкресліть складні іменники, поясніть їх правопис.

Вице-президент Мосбизнесбанка дает несколько практических советов.

На Западе банки оказывают множество услуг населению. У нас же банки, как правило, обслуживают интересы лишь организаций, юридических лиц. Так происходит потому, что коммерческие банки, которые, кстати, созданы на базе бывших госбанков, рассчитаны на обслуживание юридических лиц, а не конкретного человека.

Услуги гражданину (бизнесмену, специалисту) требуют иных форм счетов, новой техники, технологии. В нашем банке недавно создан центр, который начинает обрабатывать технологию, как помочь клиенту сберечь деньги и правильно их вложить. Программа-минимум: сберечь деньги, учитывая высокие темпы инфляции. Программа-максимум: получить прибыль. Если у вас есть определенная сумма, то деньги лучше положить на краткосрочный депозит и полученный процент защитит вас от инфляции. Еще лучше вложить деньги в надежные акции, например в КАМАЗ, АВТОВАЗ, либо в какие-нибудь малые или средние предприятия, потому что стоимость имущества предприятия, оборудования в условиях инфляции будет расти. 

 

Вправа №18

Запишіть у дві колонки слова: 1) які пишуться через дефіс; 2) які пишуться разом.

Унтер\офіцер, вакуум\апарат, соціал\демократ, само\хід, ячміно\житній, вербо\ліз, кисло\солодкий, овоче\сховище, єдино\початок, олійноково\слобідський, м'ясо\молочний, право\бережний, обл\виконком, учитель\фізик, південно\східний, олійно\екстракційний, дизель\мотор, віце\призедент, воле\любний, індо\китайський, радіо\фізичний, яйце\подібний, історико\культурний, розтяг\стиск, їдальня\зимівниця.

Ключ. Підкресліть першу букву - прочитаєте народну мудрість.

Вирішення

Пишуться через дефіс: унтер-офіцер, вакуум-апарат, соціал-демократ, ячміно-житній, кисло-солодкий, олійниково-слобідський, м'ясо-молочний, учитель-фізик, південно-східний, олійно-екстракційний, дизель-мотор, віце-президент, історико-культурний, розтяг-стиск, їдальня-зимівниця.

Пишуться разом: самохід, верболіз, овочесховище, єдинопочаток, правобережний, облвиконком, волелюбний, індокитайський, радіофізичний, яйцеподібний.

Ключ. У всякому подвір'ї своє повір'я

 

Вправа №20

Запишіть іменники у дві колонки: 1) які пишуться разом; 2) які пишуться через дефіс.

Індо/китай, руко/пис, блок/система, життє/пис, екс/чемпіон, зюйд/вест, авто/страда, верто/літ, дизель/поїзд, ін/новація, інженер/механік, єдино/початок, їжачок/лісовичок.

Ключ. Підкресліть першу букву - прочитаєте другу частину вислову Шерлока Холмса: ″Найдосконаліший мозок...″

Відповідь:

Пишуться разом: Індокитай, рукопис, життєпис, автострада, вертоліт, інновація, єдинопочаток.

Пишуться через дефіс: блок-система, екс-чемпіон, зюйд-вест, дизель-поїзд, інженер-механік, їжачок-лісовичок.

 

 

1

 

docx
Додано
21 листопада 2018
Переглядів
56305
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку