Урок № 28
Тема: Складнопідрядне речення з підрядним допустовим.
Мета: закріпити знання про складнопідрядне речення з підрядними допустовими, удосконалювати вміння впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, частини головну й підрядну; виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей, виховувати повагу до таланту майстрів художнього слова, зокрема художнього перекладу; формувати пунктуаційну грамотність, розвивати увагу, пам’ять, уяву, логічне мислення, мовлення, удосконалювати навички креслити схеми та робити синтаксичний розбір складних речень, навички самостійної роботи.
Тип уроку: урок закріплення вивченого.
Обладнання: підручник.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання.
* Робота біля дошки. Виконання індивідуального завдання за картками двома-трьома учнями.
Картка 1 Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення), вставляючи пропущені букви та знімаючи риски. Визначити вид підрядних частин. Зробити синтаксичний розбір останнього речення (усно).
Коли є хліба край, то й під в..рбою рай. Коли війна шаліє, то закон німіє. Коли Бог не/попустить, то свиня не/вкусить. Як в ліс не/з’їздиш, то на печі змерзн..ш. Як убравсь між ворони, то й каркай, як вони. Як/би все вовк л..жав, то вже досі здох/би. Як/би свині крила, вона й небо зрила/б. І баран буцне, як зачеп..ш. І комар кобилу загр..зе, як вовк поможе. Народна творчість.
|
Картка 2 Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення) та пропущені букви. Визначити вид підрядних речень. Зробити синтаксичний розбір першого речення (усно)
Дарма, що у вола язик довгий, а говорити не може. Хоч чоловік убогий, та слово його ч..сте. Сонце не всі гори освітлює, хоч високо ходить. Біда знайде, хоч у піч замажся. Хоч нові птахи, та старі пісні. Дарма що подали в ч..репку, аби курка смажена. Стид, хоч він не дим, а очі виїсть. Т..рпи, Грицю, хоч надворі спека. Дарма, що був злодій, аби т..пер к..зак. Хоч борщ без сала, аби душа пр..стала. Народна творчість. |
Картка 3
Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення), знімаючи риски. Накреслити схеми першого й останнього речення.
Рідко говоримо, бачимось рідко, хоч живемо через вулицю ми. (П.Воронько.) Любов – це вічна тема для сонета. І хоч ця тема стерта, як монета, але вона ще збудить хоч/кого. Я – не святий, хоч іншим не/втямки, що я гріхи несу, як тумаки. (І.Гнатюк.) Я б на край світу йшов за крихтою любові, хай босий, хай вітрам відкрита голова! Хай крізь пустелю, й там була б роса жива. (Я.Врхліцький.) Хай міражі обдурюють лукаві, нехай земля згоряє у заграві, а ти іди! (П.Воронько.) |
* Диктант із коментуванням.
І. Живем і помираєм ненароком, шукаєм правди, хоч вона страшна. (Д.Павличко.) Дарма, що серце чує гострий біль, я прагну знов у шторми й довгі рейси. (Д.Луценко.) Зірок тих, мабуть, сто разів по сто тисяч, усіх не оглянеш, хоч тиждень крутися. (Д.Родарі.) І, настрілявшися, вертались ми щасливі, дарма що промахів чимало в нас було. (М.Рильський.) Хоч і осінь, і немає літа, і давно замовкли солов’ї, принесла мені ти свіжі квіти, щоб пісні не в’янули мої. (В.Сосюра.)
ІІ. Нехай і холод, і вітри, і сніг з дощем, і сніг з дощем, я від негоди захищу тебе плащем, тебе плащем. Нехай я буду злидарем в чужім краю, сумнім краю, з тобою буде скрізь мені як у раю, як у раю. Нехай я стану владарем на цілий світ, на цілий світ, в моїй короні будеш ти як самоцвіт, як самоцвіт.
Р.Бернс.
ІІІ. Хоч кілка на голові теши, а він своє. Спить, хоч у дзвони бий. Хоч спить на славу, а не заробить і на страву. Хоч гавкай на нього, а нічого не вдієш. Хоч на споді лежатиму, а у вічі плюватиму. Верба хоч товста, але зсередини пуста. Хоч піду до їх, не піду в двір; хоч піду в хату, та не сяду за стіл; хоч сяду за стіл, та не буду їсти.
Народна творчість.
ІІ. Повідомлення мети і завдань уроку.
ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей.
*Бесіда.
ІV. Виконання вправ на закріплення.
* Робота біля дошки. Записати речення, зробити їх синтаксичний розбір (усно).
Хай кущ старий і всохне без дощів, весною пагін молодий цвістиме. (В.Шекспір.) Хоч дуже швидко час біжить, здається, ми довго дожидаємо Різдва. Приходять завжди по сівбі жнива, хоч, може, й навпаки комусь багнеться. (Ф.Війон.) Хай тобі людський мурашник наче рідний брат, але ти на світ широкий не дивись з-за грат. (Олександр Олесь.)
* Пояснювальний диктант. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.
Хай нікчемна татарва робить сміливі наскоки, лук наш вцілить на всі боки, не урвалась тятива! (С.Черкасенко.) Я вам готовий і в щасті і в нещасті помагати, хоч би від мене серце ви замкнули. (Леся Українка.) Хоч доля привела у город суєтливий, добра і зла прикрашений вертеп, я все-таки люблю сіножаті і ниви, люблю широкий, тихий, рідний степ. (Л.Глібов.) Нехай собі недосвіт землю сіру ще вранці пригорта безсилими рукми, та вже ніхто, ніхто із нас не вірить в зимові сни з зимовими піснями. (Д.Фальківський.) Хай бідні ми, хай злидні ми, не маємо нічого, а будьмо чесними людьми й не біймося нікого! Хоч ми їмо черстві шматки, вдягаємось убого, а чесним бути в бідності найвище од усього. (Р.Бернс.)
Словник. Вертеп - печера; сховище або місце гульбища злочинців, розпусників і т.ін.
* Самостійна робота. Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення), вставляючи пропущені букви та знімаючи риску.
Хоча л..жачого й не/б’ють, то і полежать не/дають л..дачому. (Т.Шевченко.) Хоч нині ч..рна ніч, так завтра день. Гони ро..пуку пріч, співай пісень! (Б.Лепкий.) Не/хай я отруєна злою журбою, та в пісні на всяку отруту є лік. (Леся Українка.) Бе..смертя на з..млі не/має, хоч би й хотів того б..гач. (Ф.Війон.) Хай час в простори зорянії лине, і за блакиттю знов встає блакить, святі слова “кохана” й “батьківщина” у нашім серці вічно будуть жить. (В.Сосюра.) Я не/навиджу брехню у всякій одежі, самовдоволену тупість, хоч би й носила вона в золотих обідках окуляри. (М.Рильський.)
* Перевірка самостійної роботи.
* Накреслити схему поданого речення.
Я так люблю Карпат живу оздобу, де буки, мов старезні літописці, засвідчують, як вів Олекса Довбуш опришків до Лук’яна Кобилиці. (Д.Луценко.)
VІІ. Підбиття підсумків уроку.
VІІІ. Домашнє завдання. Вправа 139 (І).