Складнопідрядне речення з підрядним допустовим.

Про матеріал
Мета: закріпити знання про складнопідрядне речення з підрядними допустовими, удосконалювати вміння впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, частини головну й підрядну; виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей, виховувати повагу до таланту майстрів художнього слова, зокрема художнього перекладу; формувати пунктуаційну грамотність, розвивати увагу, пам’ять, уяву, логічне мислення, мовлення, удосконалювати навички креслити схеми та робити синтаксичний розбір складних речень, навички самостійної роботи.
Перегляд файлу

Урок № 28

Тема: Складнопідрядне речення з підрядним допустовим.

Мета: закріпити  знання про складнопідрядне речення з підрядними допустовими, удосконалювати вміння  впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, частини головну й підрядну; виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей, виховувати повагу до таланту майстрів художнього слова, зокрема художнього перекладу; формувати пунктуаційну грамотність, розвивати увагу, пам’ять, уяву, логічне мислення, мовлення, удосконалювати навички креслити схеми та робити синтаксичний розбір складних речень, навички самостійної роботи.

Тип уроку: урок закріплення вивченого.

Обладнання: підручник.

 

Хід уроку

 

І. Перевірка домашнього завдання.

 

* Робота біля дошки.  Виконання індивідуального завдання за картками двома-трьома учнями.

 

Картка 1

Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення), вставляючи пропущені букви та знімаючи риски. Визначити вид  підрядних частин. Зробити синтаксичний розбір останнього речення (усно).

 

Коли є хліба край, то й під в..рбою рай. Коли війна шаліє, то закон німіє. Коли Бог не/попустить, то свиня не/вкусить. Як в ліс не/зїздиш, то на печі змерзн..ш.  Як убравсь між ворони, то й каркай, як вони. Як/би все вовк л..жав, то вже досі здох/би. Як/би свині крила, вона й небо  зрила/б. І баран буцне, як зачеп..ш.  І комар кобилу загр..зе, як вовк поможе.

Народна творчість.

 

 

Картка 2

Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення) та пропущені букви. Визначити вид підрядних речень. Зробити синтаксичний розбір першого речення (усно)

 

Дарма, що у вола язик довгий, а говорити не може. Хоч чоловік убогий, та слово його ч..сте. Сонце не всі гори освітлює, хоч високо ходить. Біда знайде, хоч у піч замажся. Хоч нові птахи, та старі пісні. Дарма що подали в ч..репку, аби курка смажена. Стид, хоч він не дим, а очі виїсть. Т..рпи, Грицю, хоч надворі  спека. Дарма, що був злодій, аби т..пер к..зак. Хоч борщ без сала, аби душа пр..стала.

Народна творчість.

 

 

Картка 3

 

Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення),  знімаючи риски. Накреслити схеми  першого й останнього речення.

 

Рідко говоримо, бачимось рідко, хоч живемо через вулицю ми. (П.Воронько.) Любов – це вічна тема для сонета. І хоч ця тема стерта, як монета, але вона ще збудить хоч/кого. Я – не святий, хоч іншим не/втямки, що я гріхи несу, як тумаки. (І.Гнатюк.) Я б на край світу йшов за крихтою любові, хай босий, хай вітрам відкрита голова! Хай крізь пустелю, й там була б роса жива. (Я.Врхліцький.) Хай міражі обдурюють лукаві, нехай земля згоряє у заграві, а ти іди! (П.Воронько.)

 

* Диктант із коментуванням.

 

І. Живем і помираєм ненароком, шукаєм правди, хоч вона страшна. (Д.Павличко.) Дарма, що серце чує гострий біль,  я прагну  знов у шторми й довгі рейси. (Д.Луценко.) Зірок тих, мабуть, сто разів по сто тисяч, усіх не оглянеш, хоч тиждень крутися. (Д.Родарі.) І, настрілявшися, вертались ми щасливі, дарма що промахів чимало в нас було. (М.Рильський.) Хоч і осінь, і немає літа, і давно замовкли солов’ї, принесла мені ти свіжі квіти, щоб пісні не в’янули мої. (В.Сосюра.)

ІІ. Нехай і холод, і вітри, і сніг з дощем, і сніг з дощем, я від негоди захищу тебе плащем, тебе плащем. Нехай я буду злидарем в чужім краю, сумнім краю, з тобою буде скрізь мені як у раю, як у раю. Нехай я стану владарем на цілий світ, на цілий світ, в моїй короні будеш ти як самоцвіт, як самоцвіт.

Р.Бернс.

ІІІ. Хоч кілка на голові теши, а він своє.  Спить, хоч у дзвони бий. Хоч спить на славу, а не заробить і на страву. Хоч гавкай на нього, а нічого не вдієш. Хоч на споді лежатиму, а у вічі плюватиму. Верба хоч товста, але зсередини пуста. Хоч піду до їх, не піду в двір; хоч піду в хату, та не сяду за стіл;  хоч сяду за стіл, та не буду їсти.

Народна творчість.

ІІ. Повідомлення мети і завдань уроку.

 

ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей.

 

*Бесіда.

  • Які речення називаються складнопідрядними з підрядними допустовими? Навести приклади.
  • На які питання відповідають підрядні допустові речення?
  • Якими сполучниками зєднуються з головним реченням?

 

ІV. Виконання  вправ на закріплення.

 

*  Робота біля дошки.  Записати речення, зробити їх синтаксичний розбір (усно).

 

     Хай кущ старий і всохне без дощів, весною пагін молодий цвістиме. (В.Шекспір.) Хоч дуже швидко час біжить, здається, ми довго дожидаємо Різдва. Приходять завжди по сівбі жнива, хоч, може, й навпаки комусь багнеться. (Ф.Війон.) Хай тобі людський мурашник наче рідний брат, але ти на світ широкий не дивись з-за грат. (Олександр Олесь.)

 

 

*  Пояснювальний диктант.  Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.

 

Хай нікчемна татарва робить сміливі наскоки, лук наш вцілить на всі боки, не урвалась  тятива! (С.Черкасенко.) Я вам готовий  і в щасті  і в нещасті помагати, хоч би від мене  серце ви замкнули. (Леся Українка.) Хоч доля привела у город суєтливий, добра і зла прикрашений вертеп, я все-таки люблю сіножаті  і ниви, люблю широкий, тихий, рідний степ. (Л.Глібов.) Нехай собі недосвіт землю сіру ще вранці пригорта безсилими рукми, та вже ніхто, ніхто із нас не вірить в зимові сни з зимовими піснями. (Д.Фальківський.) Хай бідні ми, хай злидні ми, не маємо нічого, а будьмо чесними людьми й не біймося нікого! Хоч ми їмо черстві шматки, вдягаємось убого, а чесним бути в бідності найвище од усього. (Р.Бернс.)

 

Словник. Вертеп -  печера; сховище або місце гульбища  злочинців, розпусників  і т.ін.

 

* Самостійна робота. Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення),  вставляючи пропущені букви та знімаючи риску.

 

      Хоча л..жачого й не/бють, то і полежать не/дають л..дачому. (Т.Шевченко.) Хоч нині ч..рна ніч, так завтра день. Гони ро..пуку пріч, співай пісень! (Б.Лепкий.) Не/хай я отруєна злою журбою, та в пісні  на всяку отруту є лік. (Леся Українка.) Бе..смертя на з..млі не/має, хоч би й хотів того б..гач. (Ф.Війон.) Хай час в простори зорянії лине, і за блакиттю знов встає блакить, святі слова “кохана” й “батьківщина” у нашім серці вічно будуть жить. (В.Сосюра.) Я не/навиджу брехню у всякій одежі, самовдоволену тупість, хоч би й носила вона в золотих обідках окуляри. (М.Рильський.)

  

* Перевірка самостійної роботи.

 

* Накреслити  схему  поданого   речення.

 

      Я так люблю Карпат живу оздобу,  де буки, мов старезні літописці, засвідчують, як вів Олекса Довбуш  опришків  до Лук’яна Кобилиці.  (Д.Луценко.)

 

VІІ. Підбиття підсумків уроку.

 

VІІІ. Домашнє завдання.  Вправа 139 (І).

 

doc
Додано
19 березня 2020
Переглядів
1293
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку