Тематичне тестування (тема: Складносурядне й складнопідрядне речення). Складання діалогів.

Про матеріал
Мета: з’ясувати рівень засвоєння знань, сформованості вмінь та навичок щодо теми “Складносурядне й складнопідрядне речення”; з’ясувати рівень сформованості комунікативних умінь, зокрема вміння складати діалоги; удосконалювати вміння застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці, навички самостійної роботи, вміння дотримувати етичних правил спілкування, орфоепічні навички; збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів.
Перегляд файлу

Урок № 30

Тематичне тестування

(тема: Складносурядне й складнопідрядне речення).

Складання діалогів.

Мета: з’ясувати рівень засвоєння знань, сформованості вмінь та навичок щодо теми “Складносурядне й складнопідрядне речення”; з’ясувати рівень сформованості комунікативних умінь, зокрема вміння складати діалоги; удосконалювати вміння застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці, навички самостійної роботи, вміння дотримувати етичних правил спілкування, орфоепічні  навички; збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів.

Тип уроку:  урок перевірки й обліку здобутих  мовних і мовленнєвих знань, умінь, навичок.

Обладнання: тестові завдання.

 

Хід уроку

 

 

І. Повідомлення мети і завдань уроку.

 

ІІ. Повідомлення мети перевірки й способів її проведення. Інструктаж щодо  проведення тестування.

 

ІІІ. Проведення тестування.

 

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ТЕМАТИЧНОГО КОНТРОЛЮ (зразки)

 

1. Складносурядне речення - це

а) складне речення, в якому  прості речення обєднані за змістом та інтонацією без допомоги сполучників та сполучних слів;

б) складне сполучникове речення, яке складається з двох або кількох  простих речень, що є рівноправними;

в) складне сполучникове речення, яке складається з двох або кількох речень, одне з яких є залежним від іншого;

г) конструкція з прямою мовою.

Скласти (пригадати) й записати складносурядне речення, підкреслити в ньому  граматичні основи (напр.: Щастя має ноги, а біда має  роги. (Нар.творч.)  Біда приходить, та й вона минеться. (Ф.Війон.) Огонь пройшов, і залишився дим. (М.Рильський.)

2. Частини  складносурядного речення поєднуються  за допомогою сполучників

а) єднальних, протиставних, розділових (сурядності);

б) часових, причинових, мети (підрядності);

в) умовних, допустових (підрядності);

г) наслідкових, порівняльних (підрядності).

Скласти (пригадати) й записати складносурядне речення, частини якого поєднано сполучником  а (але, проте, та) (напр.:  Можна без хліба в світі прожити, а без Вітчизни згіркне життя. (Д.Луценко.) Ніколи ж ти погоді не годи, а будь собою ти, самим собою. (П.Тичина.) Герої живуть славно, а боягузи довго. (В.Куземко.)

3. Складнопідрядне речення, в якому залежна частина вказує  на причину дії, про яку йдеться в головному реченні, це

а) складнопідрядне з підрядним означальним;

б) складнопідрядне з підрядним мети;

в) складнопідрядне з підрядним причини;

г) складнопідрядне з підрядним зясувальним.

Скласти (пригадати) складнопідрядне речення з рідрядним часу (напр.: А коли зацвітали бузки багаті, я маленьким виходив на стежку биту. (А.Малишко.) Доки у серці зернина вогню не погасне, доти людина воістину в дусі живе. (Б.Олійник.) або причини (напр..: Друзі, висівайте добpоту, бо вона, як хліб, потрібна людям. (Д.Луценко.)

4. Підрядність, при якій перша підрядна частина залежить від головної, друга – від першої підрядної частини, третя – від другої і т. д., - це 

а) однорідна підрядність;

б) неоднорідна або паралельна підрядність;

в) послідовна підрядність.

Скласти (пригадати) й записати  складнопідрядне речення з послідовною підрядністю (напр.: Я між братами щастя розділю, щоб всі були однаково щасливі, бо я – людина і людей люблю. ( Д.Луценко.) Люблю дивитись на Дніпро я з його стрімких, високих круч, коли здається, що рукою торкнутись можеш ти до круч. (В.Сосюра.)

5. Кома не ставиться між частинами такого складносурядного речення:

а) Пробіг автомобіль, і синя хмарка диму за ним розвіялась. (М.Рильський.);

б) Вже інші ми, і в наших голосах  тепло якесь заграло оксамитне. (М.Рильський.);

в) Човни у пристанях, і згорнуто вітрила. (М.Рильський.);

г) Там  дише стомлено безмежний океан і віє запахом прогнилих трав та йоду. (М.Рильський.)

Скласти (пригадати) й записати складносурядне речення, в якому є спільний для обох частин  другорядний член речення (напр.:  А в тій хатині сумує мати  й  лежить, нездужає сестра. (П.Грабовський.)

6. Складнопідрядним реченням з підрядним  місця є таке:

а) Як не співать, коли нас світять зорі? (С.Черкасенко.);

б) Ви не забули пишний гай тоді, як липи розцвітали? (С.Черкасенко.);

в) Там, де цвів зелений гай, золоті горять пожари. (С.Черкасенко.);

г) Як сонечко сміється, то любо всім живеться. (С.Черкасенко.)

Скласти (пригадати) й записати складнопідрядне речення з підрядним місця (напр.: Біда вівцям, де вовк пастух. (Нар.творч.) Там, де ти колись ішла,  тиха стежка зацвіла. (Б.Олійник.) Де пасіка була, трава зазеленіла. (Л.Глібов.) або з підрядним порівняльним (напр.:  А зоря на сході руки вгору зводила, мов дівчина ясна із води виходила. (П.Тичина.) І дівчина, обсипана квітками, іде, немов пливе лебедонька в воді. (М.Рильський.)

 

ІV. Відповіді вчителя на запитання учнів (після того, як тестові завдання виконано).

 

V. Виконання ситуативних вправ на створення й   розігрування  діалогів.

 

 

* Скласти й розіграти діалог, можливий між однокласниками, які домовляються про спільне відвідання  музею (виставки, районної бібліотеки, книгарні, компютерного клубу, дискотеки) найближчого вихідного дня.  У розмові визначити  мету й тривалість перебування у вказаному закладі,  обгрунтувати вибір проведення  дозвілля,  вказати час та місце зустрічі.

 

* Скласти й розіграти діалог – обмін враженнями між двома (трьома) однокласниками, які відвідали музей (районну бібліотеку, книгарню, комп’ютерний   клуб,  дискотеку) або ж  виставку художньої фотографії, концерт улюбленого співака,  футбольний (хокейний) матч, змагання з баскетболу (регбі).  У розмові висловити власні враження  від побаченого, почутого, оцінку діяльності й рівня фахової підготовленості людей, з якими довелося спілкуватися.

 

*Скласти й розіграти діалог-обмін враженнями між однокласниками, які:

 

  • прослухали оперу М.Лисенка “Наталка Полтавка” в Національній опері імені Т.Г.Шевченка;

 

  • переглянули екранізацію твору І.Котляревського “Наталка Полтавка” (“Москаль –чарівник”)   по телебаченню;

 

  • відвідали спектакль за  мотивами  поеми  І.Котляревського “Енеїда” в Національному академічному драматичному театрі ім. І.Франка (іншому драматичному театрі).

 

У діалозі висловити думки  щодо значення таких  вистав  та екранізацій для молоді, скласти оцінку  сценарію,  акторській грі, музичному й художньому оформленню тощо.

 

VІ. Підбиття підсумків уроку.

 

VІІ. Домашнє завдання. П. 9,  вправа 157 (І.ІІ).

doc
Додано
19 березня 2020
Переглядів
1520
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку