Складнопідрядне речення з підрядним способу і ступеня дії.

Про матеріал
Мета: закріпити знання про складнопідрядні речення з підрядними способу і ступеня дії, удосконалювати вміння впізнавати їх, розрізняти порівняльній непорівняльні речення, визначати в них граматичні основи, частини головну й підрядну, складати такі речення; виховувати поважливе й уважне ставлення до явищ природи, повагу до образного й влучного художнього слова, повагу до фольклору; формувати пунктуаційну грамотність, удосконалювати навички самостійної роботи, навички застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці; розвивати увагу, уяву, пам’ять, логічне й образне мислення, мовлення.
Перегляд файлу

Урок № 25

Тема: Складнопідрядне речення з підрядним способу і ступеня  дії.

Мета: закріпити знання про складнопідрядні речення з підрядними способу і ступеня дії, удосконалювати вміння впізнавати їх, розрізняти порівняльній непорівняльні речення, визначати в них граматичні основи, частини головну й підрядну, складати такі речення; виховувати поважливе й уважне ставлення до явищ природи, повагу до образного й влучного художнього слова, повагу до фольклору; формувати пунктуаційну грамотність, удосконалювати навички самостійної роботи, навички застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці; розвивати увагу, уяву, пам’ять, логічне й образне мислення, мовлення.

Тип уроку: урок закріплення  вивченого.

Обладнання: підручник, роздавальний матеріал.

 

Хід уроку

 

І. Перевірка домашнього завдання.

 

*Робота біля дошки. Виконання індивідуального завдання за роздавальним матеріалом двома-трьома учнями.

 

Картка 1

 

Скориставшись довідками, дописати народні прислівя. Пояснити, у чому полягає різниця між порівняльним зворотом і підрядним порівняльним  реченням.

 

Військо йде, ... . На словах, як .... , а на ділі, як ....  Меле, як ... . Кохання не втаїться, як ... . Вік пройшов, як ... . Біжить  вік, як ... . Прожите, як пролите, ... . Встряв, як ... .  Отак він діло бере, як ... .  Сердиться, ніби ...

Народна творчість.

 

Для довідок. ... як мак цвіте.  ...на цимбалах; ...на балалайці. ...порожній млин. ...у мішку шило. ...батогом ляснув. ...вода по камінню. ...не повернеш.  ...сіль в очі. ...свекор пелюшки пере. ...йому пес ковбасу зїв (ніби я йому батька вкрав).

 

 

 

Картка 2

 

Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення) та вставляючи пропущені букви. Пояснити, в чому полягає різниця між порівняльним зворотом і  підрядним порівняльним  реченням.

 

В..ликий, як світ, а дурний, як кіт. Д..ре голову, як попова кобила. У нього сумління, як заїзна корчма. Скупі ж..вуть, як ж..браки, а ум..рають, як багачі. У нього грошей, як у жаби піря. Хороша, як свиня в порошу.

Народна творчість.

 

 

Картка 3

 

Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Вказати складнопідрядні речення з підрядними порівняльними та прості речення з порівняльними зворотами. Пояснити, як відрізнити порівняльний зворот від підрядного порівняльного речення.

 

Його совість чиста, як поцілунок немовляти. Закохався, як чорт в суху вербу. Торохтить Солоха, наче діжка з горохом. Командує, як свиня мішком. Залишивсь, як на морі без весла. Заманулось, як серед літа криги. Товчеться, як Марко по пеклу. Завяз, як собака в тину.

Народна творчість.

 

 

 

* Диктант із коментуванням.  Пояснити, як відрізнити складнопідрядне  речення з підрядним порівняльним від простого речення з порівняльним зворотом.

 

Життя біжить, як музика дзвенить. (Нар.творч.) Пізнать себе – то школа нелегка. Життя мінливе, мов швидка ріка. (П.Воронько.)  Я жив, немов лупав камінну брилу. (М.Самійленко.) Я наступлю на спогад, як на міну. (Л.Костенко.) А роки деруться на плечі, мов огудиння  дереться на тин. (М.Самійленко.) Бринить джерело, мов порвалась струна у бандури. Блищить джерело, наче порвана срібна струна. (Є.Гуцало.)

 

* Творча робота.  Скласти два речення про  кінець осені (початок зими): просте із порівняльним зворотом та складнопідрядне з підрядним порівняльним.

 

ІІ. Повідомлення  мети  і завдань  уроку.

 

ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей.

 

* Бесіда.

  • Які речення називаються складнопідрядними з підрядними  способу й міри дії? Навести приклади таких речень.
  • Якими сполучниками приєднується підрядне речення способу й міри дії до головного? На які питання відповідає?
  • На які групи поділяються підрядні речення способу дії?
  • Як їх розрізнити?
  • Як відрізнити складнопідрядне речення з підрядним порівняльним від простого речення з порівняльним зворотом?

 

ІV. Виконання  вправ на закріплення.

 

* Прочитати. Охарактеризувати складнопідрядні речення з підрядними способу дії. Зробити синтаксичний розбір одного з них.

 

Очерет шумів так, що заглушав навіть думки. Птахи кружляли над плавнями цілими хмарами і так верещали, що заглушали навіть шум плавнів. (М.Коцюбинський.) Цвіте липа так  буйно й розкішно, що все місто плаває в задумливому мареві. (Ю.Яновський.) Як без повітря, хліба і води не може жити на землі людина, так я без тебе черствію завжди, жадана пісне, подруго єдина. (Д.Луценко.) І, неначе в хату днина, в тіло увійшла душа. (Д.Павличко.)  Тепер, скажу я вам, так не читають вірші, як ми читали їх у дні мої не гірші. (А.Малишко.) В розлуці з вами, соловї Вкраїни, так ниє серце, що аж сміх бере  з самого себе. (М.Рильський.) Сонце привітно світило і гріло, як воно завжди гріє восени. (Панас Мирний.) На гостей зала мовчки жде, як бойовище жде на битву. (Б.Лепкий.)  Слова стають до строю, рядки тісняться до рядків, мов Аполлон і девять дів схилились надо мною! (Р.Бернс.)

 

*Прочитати. Вказати народні порівняння. Вказати складнопідрядні  речення з підрядними  способу дії.

 

Холодний страх пройняв її наскрізь, наче хто льоду приложив до серця. Поза спиною в неї мороз  ходить, хоч голова горить-палає. Очі ріже, наче хто піску понасипав.  Вона підвелася устати, та зразу й сіла, бо ноги мов хто косою підкосив.

З тв.  Панаса  Мирного.

 

 

* Попереджувальний диктант.  Накреслити схему  вказаного вчителем речення.

 

І. Взялась зозуля враз кувати, мов хто їй голос наточив. (Янка Купала.) У присмерку літають ластівки так низько, ніби в землю поринають, і виринають з неї, мов з ріки, крильми собі дорогу протинають. (Д.Павличко.) Пульсує вуж у сірім буряні так, наче тиша шарудить осіння. (Є.Гуцало.) Бринить космічна музика струмка, неначе ним усесвіт обізвався. (В.Стус.) Там розкидається шатро дубове, гостинне, ніби лицарський намет. (М.Рильський.) Шатро небес розкинувши над світом, стояла ніч так, як стояв Мамай. (Є.Гуцало.) Ніби немовлятка діти, рухами говорять квіти. (В.Рой.)  Я книгу розгорнув, як двері до рідного краю. (К.Бібл.) Все буде так, як писано в книжках. (М.Рильський.)

ІІ. Над зеленими нивами тремтіло гаряче повітря, неначе хто тряс  перед очима блискучим серпанком. Кострубаті й присадкуваті  верби з обох боків дороги  міцно чіплялися оголеними корінням за землю, немов  хижий птах загнав пазури у здобич. Далеко за річкою блиснуло щось,  немов із неба  вогонь упав на землю і спалахнув, як свічка.

З тв. М.Коцюбинського.

* Навчальний диктант.

 

Над ставком носилися густі пари, мов хто підігрів  знизу воду.  Понад ставом  біліли крізь туман хатки, а угору від них зеленіли городи.  Соняшники високо попіднімали свої голови, мов ставали навспинячки, щоб мерщій погрітися на сонці, котре дугою  збігало через гору і осідало золотим піском  за ставом на луках. Вони наче сміялися, обігріваючись після нічної прохолоди, куталися у теплій хвилі, міняючи свій колір  з зеленого на жовтогарячий або на червоно-сизий. За луками  картатими плахтами  виставились лани, мов хто кольорові доріжки вислав по долині. Вони не знать куди тяглися, зникаючи у сизому просторі безкрайньої далекості.  (За Панасом Мирним; 93 сл.).

 

* Самостійна робота.  Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення).

 

І. Як хвилі мчать на узбережну рінь, так в небуття і наші мчать хвилини. (В.Шекспір.) Вам, молодим, любить, горіти, як тільки вміє молодість одна. (Д.Фальківський.) Так зелено в вересні, зелено так, що іншому липню скупому й не снилось. (П.Воронько.) Стогне Черемош, лютує, в шумі білому шумить, греблі, камені шматує і орлом кудись летить, наче лицар незрівнянний впав в бою і довго спав, а прокинувсь, наче п”яний, про кривавий бій згадав і підвівсь, і став на ноги, і на поле очі звів... (Олександр Олесь.)

ІІ. В хаті було тихо, тільки в печі шкварчала ринка з вишкварками так сердито та  голосно, неначе кричало десять бабів разом, вхопившись за коси. Сало шипіло, як змія,  булькотіло, кувікало, як свиня в тину, геготало, як гуска, гавкало, як собака, пищало, скреготало, а далі собі завило: гвалт, гвалт, гвалт!

І.Нечуй-Левицький.

Словник. Рінь -  крупний пісок, гравій, галька; берег або дно річки з  крупного піску, гравію, гальки.

 

V.  Перевірка   самостійної роботи учнів.

 

VІ. Підведення підсумків уроку.

 

VІІ. Домашнє завдання.  П.8 (с. 58-59),  скласти висловлювання (обсяг – 8-10 речень) на тему “Мої улюблені квіти” (“Мій улюблений вид спорту”), вживши 3-4 складнопідрядних  речення з підрядними  способу  дії.

 

 

doc
Додано
19 березня 2020
Переглядів
1257
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку