Відділ освіти Конотопської міської ради
Методичний кабінет
Конотопська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 12
Конотопської міської ради Сумської області
Складнопідрядні речення з кількома підрядними
Методична розробка
уроку української мови в 9 класі
Петренко Лариси Іванівни
вчителя української мови та літератури
вищої категорії, учителя-методиста
Конотоп
СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З КІЛЬКОМА ПІДРЯДНИМИ
(ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ)
Мета: поглибити знання про складнопідрядні речення з кількома підрядними, їх місце в складнопідрядних реченнях відповідно до головної частини; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті складнопідрядні речення з кількома підрядними, аналізувати їх, правильно інтонувати ці синтаксичні конструкції; розвивати творчі вміння трансформувати, моделювати, конструювати складнопідрядні речення з кількома підрядними; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати інтерес учнів до мови.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія, фразеологія, література.
Культура мовлення і стилістика: інтонація складнопідрядного речення; синоніміка складнопідрядних і простих речень з відокремленими членами.
Текст (риторичний аспект): складнопідрядні речення в текстах художнього стилю.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання (тести на відповідність по с/п р.)
ІІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку. Мотивація
ІV. Виконання системи практичних завдань дослідницького характеру
Рушійна сила людини і дуже важлива суспільна цінність – це любов, яку можна осягнути лише у системі усього знання, набутого людством», – коментує координатор семінару «Влада. Багатство. Знання», юрист і громадський діяч Лариса Жигун.
Вступне слово вчителя У нас урок мови. А вона – неоціненне багатство, яке ми отримали в спадок від пращурів, невичерпне джерело слів. Їх розмаїття дає нам можливість висловити все, що на душі, у думці, помислах. Виразити можемо на папері або вголос. Тільки варто пам’ятати, що словом можна не лише зцілити, а й боляче поранити людину. Сьогодні речення, які я підібрала, нагадають про одне з найважливіших почуттів, умінь, прагнень - ЛЮБОВ.
Так, ми сьогодні з вами спробуємо торкнутися любові, щоб осмислити її силу, пройнятися ніжністю, вразитися глибиною й зрозуміти, що любити себе – це не любов, а егоїзм. А любов, коли далеко не байдужий ти до травинки, тополі, батьківського дому, Вітчизни, друга вірного, матері й, безумовно, обранця серця… Це почуття робить нас толерантними, добрими, щирими, вірними, навіть мудрими.
Я налаштовую вас на слухання свого серця й душі, на логічне мислення, на вміння сконцентрувати увагу й зібратися з думками й не забути вивчене про складнопідрядне речення.
Любове! Від усіх щедріша ти –
Від хіміків, істориків, поетів;
Щодня даруєш людям нові злети
І відкриття (в житті, не в кабінеті),
І ясність дум, і молодість мети.
А мета нашого уроку – поглибити знання про складнопідрядні речення з кількома підрядними, їх місце в складнопідрядних реченнях відповідно до головної частини.
Тема й епіграф записані на дошці. Переходимо до наших завдань, правильність виконання яких допоможе узагальнити вивчене на попередніх уроках, набути практичних умінь, щоб згодом успішно справитися із завданнями ЗНО.
Творче спостереження з елементами аналізу
Прочитати текст. Звернути увагу на синтаксичну організацію висловлювання. (картка №1 №1)
Україна
7.Материнський образ України являється нам з любові, устає із сивих туманів віків, із синяви неба й золотавих надвечір’їв, з вишневого цвітіння й калинової задуми. 8. А посеред щедротних степів і ланів через усю Україну бандурно пливе Дніпро-Славутич голубою стрічкою, оспіваною народом.
9.Є в Україні, де стоять собори, церкви, каплиці, святі місця. 10.Любов і віра бережуть нас у житті.
(За Я. Гояном).
· Пояснити й записати лексичне значення виділених слів (лик – книжн. Застаріла (архаїзм). Обличчя, зовнішній вигляд, образ людини; каплиця – невелика молитовна будівля або церква без вівтаря ).
· Визначити стиль і тип мовлення. Назвати основні мовні ознаки стилю поданого тексту. (стиль – худ., тип - опис)
· Знайти складнопідрядні речення. (3, 6, 9)
· Визначити види підрядних частин і їхнє місце відповідно до головного речення. Накреслити схеми. (троє учнів біля дошки)
Дослідження-моделювання з усним обґрунтуванням (картка №2)
· Записати складнопідрядні речення, відновивши поетичні рядки.
· З’ясувати підрядні частини. Накреслити схеми. (оцінювання)
Прийдуть …………………………(з України верби і тополі)
В. Симоненко
2. Любов к отчизні де героїть,
Там сила вража, ………….. (там грудь сильніша од гармат)
І. Котляревський
3. Віють вітри, віють буйні,…………………(аж дерева гнуться)
І. Котляревський
4. В Путивлі-граді вранці-рано
Співає, плаче Ярославна,
Як та………………………
…………………………….
Т. Шевченко
5. Я так її люблю, мою Україну убогу,
Що проклену ………………..
Т. Шевченко
Перед переходом до наступного завдання пригадаємо:
Складнопідрядні речення з кількома підрядними залежно від виду підрядності поділяються на:
— складнопідрядні з однорідною підрядністю; (+ схему на дошці)
— складнопідрядні з неоднорідною підрядністю;… (+ схему на дошці)
— складнопідрядні з послідовною підрядністю;… (+ схему на дошці)
— складнопідрядні змішаного типу…(+ схему на дошці)
Пунктуаційний практикум (оцінювання) (картка №3)
Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Дослідити синтаксичну організацію висловлювання. (просте чи складне). Знайти складну синтаксичну організацію. Визначити вид її (підрядне чи сурядне). Вказати складні речення з однорідними членами речення. Накреслити схеми.
І В. 1.О Білорусь, я твоєю землею
Буду, як рідною, вік дорожити,
Бо окропив її потом і кров’ю,
Бо захищав у важкому двобої.
Бо запалився до неї любов’ю.
2.Той, хто любить паростки кленові,
Хто діброви молоді ростить,
Сам достоїн людської любові,
Бо живе й працює для століть!
3.Я за нашою плачу любов’ю,
За тією осінньою казкою,
За рожевим вечірнім небом,
За вітром пахучим травневим…
ІІ В. 4.Торкнись мого серця свіжістю,
Звій буденщини трухлу полову
Й любов’ю, радістю, ніжністю
Вернися до мене знову.
5. Був хліб святинею для мене
У той тяжкий безхлібний час,
Коли в голодний тридцять другий
Учитися прибув я на Донбас.
6. Залишу я синові у спадок
Батьківське терпіння і хоробрість,
Щоб збагнув із вдячністю нащадок,
Як життя плекалося і добрість.
ІІІ В. 7.Я ладен стати й грудкою земною,
Аби шуміла поруч десь ріка
І небо голубіло наді мною.
8. Садок вишневий, прибрана садиба
Край шляху на околиці села,
Де на подвір’ї наша бабця диба
Й верба серпанок в коси заплела.
9. Хай же зна многоликий світ,
Що я щасливий і багатий,
Бо в Україні дорогій
Мене породила мати.
ІV В. 10.Я люблю тепло твоїх стежин,
Де в сади дніпрова синь вплелася,
Де у серце вріс і древній Чигирин,
І священний отчий край Тараса.
11. Як у дорозі занеможеш
Й гірка сльоза збіжить із віч,
Що рідне до нестями, поклич.
12. Хоч зранене серце любов’ю щемить,
Ніхто нікого в світі не замінить,
Бо неповторна часу кожна мить.
Запам'ятаймо - І
Складнопідрядне речення з кількома підрядними — це речення, до складу якого входять два і більше підрядних.
Запам'ятаймо - ІІ
У складнопідрядному реченні з неоднорідною підрядністю підрядні речення залежать від різних членів головного або по-різному характеризують його (відповідають на різні питання).
Запам'ятаймо ІІІ
У складнопідрядному реченні з послідовною підрядністю перше підрядне залежить від головного, друге — від першого підрядного, третє — від другого і так далі.
Запам'ятаймо ІV
Поєднання різних видів підрядності називають комбінованою підрядністю, а речення з такими підрядними — складнопідрядним змішаного типу
Дослідження-трансформація (виконувати в зошиті)
(картка №4)
І В
Я вам щедрую, чесні люди.
Жарка любов освячує літа нам,
В собі приховуючи вимріяний світ,
Відвагу Данко й відданість Трістана.
ІІ В
Змушує в душах зберегти
І невтамовний смуток, і чекання.
ІІІ В
У легенди просимо любові,
Побачив в неньки ранню сивину. .
ІVВ
Благаючи тебе вернутися до мене.
Під смутки задуманих верб,
Зачинивши за тобою браму.
Пояснити використання розділових знаків у складному реченні.
ІV. Підсумок уроку (оцінювання)
V. Заключне слово вчителя:
Ось і я з любов’ю в швидкоплиннім часі
Лечу, уявними тріпочучи крильми,
Щоби Маринки, Яни, Колі і Юрасі
Зростали щирими і добрими людьми,
Щоб пам’ятали, звідки й хто вони,
Щоб з чужини верталися назад,
Бо стежечку шкільну далеко видко,
Де вчителів турбота – то людинний сад.
VІ. Домашнє завдання (картка № 5)
1. Скласти твір-мініатюру, використовуючи складнопідрядні речення з кількома підрядними. Визначити, яку роль виконують складнопідрядні речення в мовленні.
- Що мені мовить той природи камертон?
- Без любові нічого нема і не буде.
2. Скласти схеми до поданих речень і визначити тип підрядних.
VІІ. Рефлексія
Чому твори мистецтва, написані багато років тому, ми й тепер слухаємо та читаємо із великим задоволенням, одержуємо від них естетичну насолоду?