СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З КІЛЬКОМА ПІДРЯДНИМИ

Про матеріал
Мета вчителя – використання можливостей для розвитку особистості учнів, їх активного розумового зростання, осмислення засвоєних знань, формування моральних основ та за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу, розвивавання інтересу до мови й любові до поетичного слова.
Перегляд файлу

Відділ освіти Конотопської міської ради

Методичний кабінет

Конотопська спеціалізована школа І-ІІІ  ступенів № 12

Конотопської міської ради Сумської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Складнопідрядні речення з кількома підрядними

 

 

 

 

j0280530 

 

 

 

 

Методична   розробка

уроку   української   мови   в   9 класі

Петренко   Лариси     Іванівни

вчителя української мови та літератури

вищої    категорії,    учителя-методиста

 

 

 

 

Конотоп


СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З  КІЛЬКОМА ПІДРЯДНИМИ

(ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ)

 

Мета: поглибити знання  про складнопідрядні речення з кількома підрядними,   їх місце в складнопідрядних реченнях відповідно до головної частини; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті складнопідрядні речення з кількома підрядними,  аналізувати їх, правильно інтонувати ці синтаксичні конструкції; розвивати творчі вміння трансформувати, моделювати, конструювати складнопідрядні речення з кількома підрядними; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати інтерес учнів до мови.

 

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія,  фразеологія,  література.

 

Культура мовлення і стилістика: інтонація складнопідрядного речення; синоніміка складнопідрядних і простих речень з відокремленими членами.

 

Текст (риторичний аспект): складнопідрядні речення в текстах художнього стилю.

 

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання (тести на відповідність по с/п р.)

ІІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку. Мотивація

ІV. Виконання системи практичних завдань дослідницького характеру

 

Рушійна сила людини і дуже важлива суспільна цінність – це любов, яку можна осягнути лише у системі усього знання, набутого людством», – коментує координатор семінару «Влада. Багатство. Знання», юрист і громадський діяч Лариса Жигун.

 

Вступне слово вчителя У нас урок мови. А вона – неоціненне багатство, яке ми  отримали в спадок від пращурів,  невичерпне джерело слів. Їх розмаїття дає нам можливість висловити все, що на душі, у думці,  помислах. Виразити можемо на папері  або вголос. Тільки варто пам’ятати, що словом можна не лише зцілити, а й боляче поранити людину. Сьогодні речення, які я підібрала, нагадають про одне з найважливіших почуттів, умінь, прагнень  - ЛЮБОВ.

  • «Не можна любити народів других, коли ти не любиш Вкраїну,» - твердив В. Сосюра.
  • «Зі словами любові йдемо у бій боронити від нечисті рідну землю,» - згадував фронтові будні Віктор Тимченко.
  • «Любов’ю в душу вітер галяв війне, де квітують білі конвалії,» - писала Г. Гордасевич
  • «Любов моєї Батьківщини – хліб.» Скільки мудрості, праці й почуттів трударя криється в словах Анатолія Перерви.
  • «Я - дитя любові. Мені без неї білий світ глевкий,» казала Чураївна.

Так, ми сьогодні з вами спробуємо торкнутися любові, щоб осмислити її силу, пройнятися ніжністю, вразитися глибиною й зрозуміти, що любити себе – це не любов, а егоїзм. А любов, коли далеко не байдужий ти до травинки, тополі, батьківського дому, Вітчизни,  друга вірного, матері й, безумовно, обранця серця… Це почуття робить нас толерантними, добрими, щирими, вірними, навіть мудрими.

Я налаштовую вас на слухання свого серця й душі, на логічне мислення, на вміння сконцентрувати увагу й зібратися з думками й не забути вивчене про складнопідрядне речення.

 

Любове! Від усіх щедріша ти –

Від хіміків, істориків, поетів;

Щодня даруєш людям нові злети

І відкриття (в житті, не в кабінеті),

І ясність дум, і молодість мети.

 

 А мета нашого уроку – поглибити знання  про складнопідрядні речення з кількома підрядними,   їх місце в складнопідрядних реченнях відповідно до головної частини.

Тема й епіграф записані на дошці. Переходимо до наших завдань, правильність виконання яких допоможе узагальнити вивчене на попередніх уроках, набути практичних умінь, щоб згодом успішно справитися із завданнями ЗНО.

 

Творче спостереження з елементами аналізу

 Прочитати текст. Звернути увагу на синтаксичну організацію висловлювання. (картка №1 №1)

 

Україна  

  1. Є на світі одна Україна, і їй наша найсвятіша, дитинна любов.  2.Пречиста блакить ясніє у її безмірній високості.   3. Небо благословляє свою Україну, береже у віках її материнську любов, тому його ніколи не відділити від рідної матінки-землі.    4. Малюю уявою з глибокої високості краї її володінь.  5.Бачу землю, бережно обведену хвилястою ламаною лінією.   6.Думаю про те, що ця звивиста свята стрічка справіку вросла в нашу землю й кревно єднає нас із Україною,  яка на зелено-голубому лику планети нагадує собою серце.

 7.Материнський образ України являється нам з любові, устає із сивих туманів віків, із синяви неба й золотавих надвечір’їв, з вишневого цвітіння й калинової задуми.   8. А посеред щедротних степів і ланів через усю Україну бандурно пливе Дніпро-Славутич голубою стрічкою, оспіваною народом.

 9.Є в Україні, де стоять собори, церкви, каплиці, святі місця.   10.Любов і віра бережуть нас у житті.

                                                                                                (За Я. Гояном).

· Пояснити й записати лексичне значення виділених слів (лик книжн. Застаріла (архаїзм). Обличчя, зовнішній вигляд, образ людини;  каплиця невелика молитовна будівля або церква без вівтаря ).

· Визначити стиль і тип мовлення. Назвати основні мовні ознаки стилю поданого тексту. (стиль – худ., тип - опис)

· Знайти складнопідрядні речення. (3, 6, 9)

· Визначити види підрядних частин і їхнє місце відповідно до головного речення. Накреслити схеми. (троє учнів біля дошки)

 

Дослідження-моделювання з усним обґрунтуванням (картка №2)

· Записати складнопідрядні речення, відновивши поетичні рядки.

· З’ясувати підрядні частини. Накреслити схеми.    (оцінювання)

 

  1.               І якщо впадеш ти на чужому полі,

Прийдуть …………………………(з України верби і тополі)

                                  В. Симоненко

 

2.     Любов к отчизні де героїть,

         Там сила вража,   ………….. (там грудь сильніша од гармат)

                                  І. Котляревський

 

3.      Віють вітри, віють буйні,…………………(аж дерева гнуться)

                                  І. Котляревський

 

   4.       В Путивлі-граді вранці-рано

             Співає, плаче Ярославна,

             Як та………………………

             …………………………….

                       Т. Шевченко

 

  5.       Я так її люблю, мою Україну убогу,

                   Що проклену ………………..

                       Т. Шевченко

Перед переходом до наступного завдання пригадаємо:

Складнопідрядні речення з кількома підрядними залежно від виду підрядності поділяються на:

— складнопідрядні з однорідною підрядністю; (+ схему на дошці)

— складнопідрядні з неоднорідною підрядністю;… (+ схему на дошці)

— складнопідрядні з послідовною підрядністю;… (+ схему на дошці)

— складнопідрядні змішаного типу…(+ схему на дошці)

 

Пунктуаційний практикум (оцінювання) (картка №3)

Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Дослідити синтаксичну організацію висловлювання. (просте чи складне). Знайти складну синтаксичну організацію. Визначити вид її (підрядне чи сурядне). Вказати складні речення з однорідними членами речення. Накреслити схеми.

   

І В.  1.О Білорусь,  я твоєю землею

  Буду,  як рідною, вік дорожити,

  Бо окропив її потом і кров’ю,

  Бо захищав у важкому двобої.

  Бо запалився до неї любов’ю.

 

 2.Той, хто любить паростки кленові,

Хто діброви молоді ростить,

Сам достоїн людської любові,

Бо живе й працює для століть!

 

3.Я за нашою плачу любов’ю,

За тією осінньою казкою,

За рожевим вечірнім небом,

За вітром пахучим травневим…

 

ІІ В. 4.Торкнись мого серця свіжістю,

   Звій буденщини трухлу полову

   Й любов’ю, радістю, ніжністю

   Вернися до мене знову.

 

 5. Був хліб святинею для мене

    У той тяжкий безхлібний час,

   Коли в голодний тридцять другий

   Учитися прибув я на Донбас.

 

6. Залишу я синові у спадок

   Батьківське терпіння і хоробрість,

   Щоб збагнув із вдячністю нащадок,

   Як життя плекалося і добрість.

 

ІІІ В. 7.Я ладен стати й грудкою земною,

   Аби шуміла поруч десь ріка

   І небо голубіло наді мною.

 

8. Садок вишневий, прибрана садиба

   Край шляху на околиці села,

   Де на подвір’ї  наша бабця диба

   Й верба серпанок в коси заплела.

 

9. Хай же зна многоликий світ,

   Що я щасливий і багатий,

   Бо в Україні дорогій

   Мене породила мати.

 

ІV В. 10.Я люблю тепло твоїх стежин,

    Де в сади дніпрова синь вплелася,

    Де у серце вріс і древній  Чигирин,

    І священний отчий край Тараса.

 

11. Як у дорозі занеможеш

     Й гірка сльоза збіжить із віч,

            Що рідне до нестями, поклич.

 

12. Хоч зранене серце любов’ю щемить,

    Ніхто нікого в світі не замінить,

   Бо неповторна часу кожна мить.

 

Запам'ятаймо - І

Складнопідрядне речення з кількома підрядними — це речення, до складу якого входять два і більше підрядних.

 

Запам'ятаймо - ІІ

У складнопідрядному реченні з  неоднорідною підрядністю підрядні речення залежать від різних членів головного або по-різному характеризують його (відповідають на різні питання).

 

Запам'ятаймо ІІІ

У складнопідрядному реченні з послідовною підрядністю перше підрядне   залежить від головного, друге — від першого підрядного, третє — від другого і так далі.

 

Запам'ятаймо ІV

Поєднання різних видів підрядності називають комбінованою підрядністю, а речення з такими підрядними — складнопідрядним змішаного типу

 

 

         Дослідження-трансформація  (виконувати в зошиті)

 (картка №4)

  • Змоделювати з простих речень з відокремленими обставинами, означеннями  складнопідрядне.    
  •  Визначити типи підрядних частин. Накреслити схеми.

І В

  1.  Любов’ю сповнений до дна,

      Я вам щедрую, чесні люди.

 

  1. І тисячі, і міріади літ

Жарка любов освячує літа нам,

В собі приховуючи  вимріяний світ,

Відвагу Данко й відданість Трістана.  

 

 ІІ В 

  1. Люблячи, не знають супокою.

    

  1. Доля, не даючи  щасливого кохання,

Змушує в душах зберегти 

І невтамовний смуток, і чекання. 

 

 ІІІ В 

  1. Серце розбиваючи до крові,

     У легенди просимо любові,

 

  1. Йдучи в той день у далину,

    Побачив в неньки ранню сивину. . 

 

ІVВ 

  1. Он віття розкинули клени зелені,

Благаючи тебе вернутися до мене.

 

  1. Буду плисти тихими ріками

Під смутки задуманих верб,

Зачинивши за тобою браму.

 

Пояснити використання розділових знаків у складному реченні.

 

ІV. Підсумок уроку  (оцінювання)

V. Заключне слово вчителя:

                              Ось і я з любов’ю в швидкоплиннім часі

Лечу, уявними тріпочучи крильми,

Щоби Маринки, Яни, Колі і Юрасі

Зростали щирими і добрими людьми,

 

Щоб пам’ятали, звідки й хто вони,

Щоб з чужини  верталися назад,

Бо стежечку шкільну далеко видко,

Де вчителів турбота – то людинний сад.

 

VІ. Домашнє завдання (картка № 5)

1.  Скласти твір-мініатюру, використовуючи складнопідрядні речення з кількома підрядними. Визначити, яку роль виконують складнопідрядні речення в мовленні.

-  Що мені мовить той природи камертон?

-  Без любові нічого нема і не буде.

2. Скласти схеми до поданих речень і визначити тип підрядних.

 

VІІ. Рефлексія

Чому твори  мистецтва, написані багато років тому,  ми  й тепер  слухаємо та читаємо із  великим  задоволенням, одержуємо від них естетичну насолоду?

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
16 січня 2022
Переглядів
5477
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку