Складносурядне речення. Смислові зв'язки між його частинами

Про матеріал

Закріпити вивчене про складносурядне речення: його будову та

засоби зв'язку; навчити знаходити ССР у тексті, з'ясувати

смислові зв'язки між простими реченнями у ССР;

розвивати вміння аналізувати виражальні можливості ССР та

синонімічних конструкцій;

виховувати любов та повагу до рідної землі, до місця, де ти

народився.

Перегляд файлу

Тема уроку: Складносурядне речення. Смислові зв’язки між частинами

                      складносурядного речення.

Мета уроку: закріпити вивчене про складносурядне речення: його будову та

                     засоби зв’язку; навчити знаходити ССР у тексті, зясувати 

                     смислові  зв’язки між простими реченнями у ССР;

                     розвивати вміння аналізувати виражальні можливості ССР та

                     синонімічних конструкцій;

                     виховувати любов та повагу до рідної землі, до місця, де ти

                      народився.

Обладнання та матеріали: вірші про рідне село, виставка ілюстрацій.

Тип уроку: урок закріплення знань. Робота в групах.

 

Епіграфи: Природа – це храм,

                  Що сотворений Богом

                  З легкої святої руки.( М. Михальчук. Надвірна)

 

Кому ж незнана Маняви долина!

Красов удачнов здібна від природи,

Где з скал, шумлячи, стрімко летять води,

Ватажків пісньми дзвенить полонина. (А. Могильницький)

 

Слово вчителя: Дорогі діти, шановні гості!

        Ми живемо у надзвичайному світі, що наповнений неповторною красою: кожен куточок, місцина – чарують і приваблюють, манять і кличуть у свої володіння для того, щоб ми, люди, могли хоч на хвилинку забути про свої клопоти, переживання і повністю віддатись тим надзвичайним щедротам матінки – землі, зайти до того величного Храму природи, сотвореного Господом, і на якусь невловиму мить стати його маленькою, мізерною частинкою. (епіграф1).

        Важко нам інколи буває, бо життя наше – це болі і радості, це зустрічі і прощання, це повернення та розлуки, але для того, щоб ми знаходили в собі сили іти далі, не зупинятись, боротися і не відступати  нам на допомогу приходять ті людські цінності, без яких немислиме життя – це мати і батько, родина і рід, мамина пісня, бабусина казка, дідусева наука.

     Звичайно, на перший погляд здається, що ці істини вже давно відомі, що багато чого ми знаємо. Та повірте, скільки раз ми б не повертались додому, скільки раз ми б не дивились на улюблені свої речі, та завжди будемо дивитися на них, як вперше.

    Тому давайте, ще раз – очима молодих юнаків та дівчат, ми  поглянемо на одне досить  відоме невідоме село. (Учні набирають номер телефону із назвою села.)  на свою Маняву.(Епіграф2)

  Допомагатиме нам на уроці, як не дивно, складносурядне речення. ( повідомлення теми і мети уроку)

Тож  давайте розпочнемо.

А під кінець нашого уроку – подорожі пропоную вам, використовуючи метод «незакінчених речень», продовжити фрази: я знаю…  я вмію… я навчився…я усвідомив…

До дошки йде по учневі від групи.

Завдання на картках: зробити синтаксичний розбір речень, дати характеристику.

1. Лежить село в долині біля річки, до себе пригорта зелений ліс.

2. Тут цвітуть сади, вмиті росами, й Манявка – річка щось хлюпоче.

 

Тестове опитування:

  1. ССР є речення:

А) частини якого є рівноправними, незалежними одна від одної;

Б) частини, що залежать одна від одної;

В) у реченні є різні типи зв’язку.

2. Частини ССР з’єднуються за допомогою сполучників:

А) підрядності;

Б) сурядності;

В) змішаний тип зв’язку.

 

3.Сполучники сурядності поділяються на:

А) єднальні, підрядні часу, розділові;

Б) єднальні, протиставні, підрядні способу дії;

В) єднальні, протиставні, розділові.

4. Знайти сполучники сурядності в  рядку:

А) і, й, та, щоб, але;

Б) що, коли, який, і, та;

В) проте, чи то.., ні…ні, але;

 

5. Яка із наведених схем відповідає ССР:

А) [  ], (   )

Б)  [   ], [   ]

В)  [  ], [   ]

6.Коли  між частинами ССР не ставиться кома?

А) якщо в першій частині є спільна для обох речень обставина чи частка;

Б) якщо є спільне означення;

В) якщо є спільний додаток.

 

 

Ключ. 1А, 2Б, 3В, 4В, 5Б, 6А.

Перевірка робіт біля дошки.

 

 Розпочнемо  подорож нашим селом із надзвичайно гарного і тепер уже багатьом відомого місця – скиту Манявського. (На екрані зявляються слайди із зображенням монастиря в руїнах та в наш час.)

 

Завдання: встановити відповідність між частинами ССР, вказати смислові відношення

1.На території монастиря жовтіє                 А. І кожного дня лине до неба

    банями нова церква                                        щира молитва

2.Щонеділі та в свята бють                          Б. А створений  він був у1611р.

    церковні дзвони

3.Зараз тут проживають монахи                   В. І люди йдуть віддати шану Богові

4.Найдавніший монастир у Карпатах           Г. Але був час і вони мовчали.

   лише зараз набув нового розквіту

 Ключ: 1В, 2Г, 3А, 4Б.

 

Перевірка ключа  на слайді.

 

Перевірмо свої знання: зробити синтаксичний розбір, зобразити схему, вказати смислові відношенні між частинами ССР, вказати, чим ускладнене, вказати невідповідність між звуками та буквами у словах(І) та м’які та пом’якшені приголосні (ІІ)

 

Шукаючи тихого та красивого місця, Іов Княгиницький, родом із Тисмениці, подорожував Карпатами, і  незадовго на просторій галявині серед лісу з’явилася невеличка келія.  [   ], і  [   ]

 

Вірші про скит.

Розподільний диктант.

Записати спочатку прості речення, а потім ССР, де потрібно поставити розділові знаки.

1. Прилинув вітер, і в келії монаха про благодать Господню він заспівав. (ССР)

2. Не лінуйся рано встати і замолоду більше знати.(Просте)

3. Біляста хмара небо полонила, і в ній ховався сонця спраглий диск. (ССР)

4. Пройшла гроза і вмила всі дерева рясним літнім  дощем. (Просте)

5. Високі сосни та модрини передають вам привіт від ясного сонечка і зацікавлено спостерігають за вами.( Просте)

6. Лише зараз скит ожив і монахи щодня дякують Богові за цю ласку. (ССР)

 

Вчитель: скит сьогодні – це осередок Православ’я, це дзвін скитських дзвонів, що кличе на молитву, це відроджена віра і духовність, а ще це спілкування, розуміння, допомога у скрутну хвилину.

 

Поміж густих лісів карпатських гір

Колись підняв ти гордо й величаво

Хрести свої до неба і до зір

На службу людям, Господу на славу.

 

Мурів скитських каміння памята

Молитву Княгиницького Іова.

Воно до нас доносить крізь літа

Палке Івана Вишенського слово.

 

Тебе нівечив ворог не один

У лютості своїй несамовитий,

Та ти, як сфінкс, піднявся із руїн

Щоби надалі Богові служити.

 

Батерса води тихо жебонять,

Шумлять старі смереки і ялиці,

Від сонця бані у скиту блищать

Зазивно зазира в село дзвіниця.

 

Гуде велично монастирський дзвін,

Людей скликає на розмову з Богом.

І сходяться вони з усіх сторін

Молитися до Господа святого.

 

 1.Навколо тиша… Сплять церковні дзвони.

Мовчазні свідки, гори спочивають.

Потоки змовкли… Чути щиру мову –

Монахи із Всевишнім розмовляють.

 

2. На грудях руки складені смиренно.

Благальні очі зведені до неба..

Монахи молять Бога нічно й денно.

За наш народ, за мене і за себе.

 

3.О, Господи, яка ж любов безмежна

До тебе у серцях святих монахів.

Щонічно і щоденно,  ревно й чесно.

Вони покірно пють смиренну чашу.

 

4.Смиренну чашу? Що ми розумієм…

Вона ж велична й для душі спасенна,

Монахи ллють у неї тільки віру.

Й молитву вдячну золоту і ревну.

 

5.І навіть коли з гір шумлять потоки,

І клопоти нас в вир свій забирають.

У спеку, в бурю, через дні і роки

Монахи із Всевишнім розмовляють.

 

6.В імя Отця, Святого Сина й Духа.

Благальні очі звернені до неба.

Смиренно руки складені на грудях

То божі слуги моляться щоденно

За мене, за народ мій і за мене.         

 

Але це тільки початок нашої екскурсії, а що ж там далі?

 

Пропоную вашій увазі асоціативну подорож: «Угадай». Я називатиму вам  слова, а ви спробуйте відгадати, про який куточок села йдеться.

  1. Урвище, шум, рев, вода, висота, холодно
  2. Ущелина, спокій, вода, зцілення,

 

Творче конструювання.

 Розкажіть про надзвичайні прикмети нашого села, використовуючи

  ССР та схеми.

То [  ],то [  ].  [  ],проте [  ].    [  ] – і  [  ].        [  ] і   [   ]     .

 

І група:  Блаженний камінь, ( слайди)

ІІ група: водопад (слайди)

 

Випереджувальне завдання:  Пояснити значення слова «блаженний», підібрати синоніми

 Блажити — хвалити, воздавати хвалу (честь); зичити добра (щастя); поважати; виявляти милосердя; робити блаженним

Блаженний а, е. Дуже щасливий.

 Де згода в сі­мействі, Де мир і тишина, Щасливі там люди, Блажен­на сторона (Пісні та романси.., II, 1956, 8);

Блаженний муж, що йде на суд неправих І там за правду голос свій підносить (Фр., XI, 1952, 278);

Минув, як сон, блажен­ний час і готики й барокко (Тич., І, 1957, 69);//

Пройня­тий щастям, радістю; який виражає щастя, радість. Наталя намагалася нахмуритися сердито, та лице їі мимохіть прояснялося тихою, блаженною усмішкою (Вас, II, 1959, 57).

Блаженство, блаженний — щастя, щасливий Блаженство, блаженне життя в богословській літературі переважно є синонімами життя, яке маємо у Христі, у Бозі, а отже, вічного життя, життя в небі: «блаженні убогі духом», «…і збережи їх у блаженній жизні…». У такому значенні не слід їх заміняти висловами щастя, щасливе життя, значення яких не виходить поза значення «стан цілковитого задоволення життям.., фортуна, доля»1.

Навпаки, коли йдеться про задоволення життям, про радість чи добру долю в житті, у релігійному контексті краще вживати терміни блаженний, блаженство, щоб наголосити, що цей стан є не просто вищим ступенем радості, а що джерелом і змістом тої радості й доброї долі є благий Бог: «Блажен єси, Ізраїлю! Котрий народ такий, як ти, якого б вирятував Господь» (Втор. 33:29); «…який добрий Господь! Блаженний, хто до нього прибігає» (Пс. 34:9).

Перевірка виконання робіт.


Навчальне редагування.

(І)Рідний край це стежина, що веде до школи, це ласкаве проміня сонечка, що голубить та пестить обличчя пробиваючись крізь гіля олюбленого дерева. Це високі і здається суворі гори, що заховали в потаємному куточку чарівний світ, де поєдналися казки легенди перекази і наше невпине суворе життя.

 

(ІІ) Мальовниче село манява роcкинулось у гірській ущелині захищенній високими горами серед чудової природи. Село манява приваблює свойов  красов багатьох туристів а гомінка річка Манявка звиваючись гадюкою протікає через все село і несе свої бистрі води у широкий світ.

 

Дослідження -  відновлення. Поміркувати, які сполучники доцільно поставити замість крапок. Обґрунтувати свій вибір.

 

1. Високі  сосни та  модрини, ялини та смереки пильно вивчають вас, думаючи чи з миром ви прийшли, …лісові мешканці теж зацікавлено спостерігають, розмовляючи про щось  між собою

 

2. Дуже часто в багаті дичиною ліси приїжджали на полювання галицькі князі, … саме в річці Манявці вмив свої руки князь Ярослав Осмомисл.

 

3.Вдало вибране місце монастиря надавало значну перевагу в обороні, … тихий шепіт сосен, здавалося, доносив слова молитов аж ген у верховіття.

 

4.  Ще сиву давнину злий чарівник покарав за непослух селянського парубка Карпа, закопавши живим у землю…..хлопець не бажав залишатись у неволі і спробував вирватись із підземної в’язниці.

 

4. Лінгвістичний феєрверк.

1.Моє …. – моя ….. рідна,

Де народилась, і живу уже …. літ.

Воно, мов …… сизокрила

Чарує, ….., кличе всіх – усіх.

Лежить …. в долині, біля …...

До себе ……. зелений ліс.

Красуються тут … і …..

І знаменитий наш …………...

Напоєне …….. росою

На сонці, мов ……. виграє.

Я з піднятою …… головою кажу:

„…… від усіх село моє.”

 

2.Все тут красиве без …….,

Тут ночі …….і…...

Я прошу вас – ….. хоч раз

Ви побувайте у……..

Тут вмиті ……. сади,

Манявка – річка щось ……..

…….. руки до води

Схилила, наче…….. хоче.

Ген ……. бродить по саду

І зорі ……. їз неба.

Я в цю ….. вас поведу.

…… людині кожній треба.

 

Шановні гості! Вашій увазі були представлені поетичні рядки наших земляків

Вииника М.М. та Васютина В. М.

 

Ці чудові рядки з впевненістю можна застосувати до того куточка на землі, який є у кожного з нас, адже наша родовідна пам'ять – це той невидимий путівник, який веде всіх нас по життю.

 

Тож давайте зараз спробуємо зробити висновок, використовуючи  «незакінчені речення»

Д з                                                     

    Наше  рідне село -  це славна Манява, що розквітла серед могутніх гір та зелених лісів і ввібрала в себе всю велич та чарівність карпатського краю, безмежного і таємничого, як саме життя.

        Шумлять і пролітають над Манявою роки і століття, а вона росте, розквітає.Ще довгий час буде сходити і заходити над нею сонце, будуть змінюватись покоління її мешканців, та  в їхніх серцях, я впевнена, завжди палатиме синівська любов до неї, а краса її природи, її неповторної величі як захоплювала, так і буде бентежити людей ще багато весен і зим.

 

Ми всі разом ідемо по житті:

Хтось – попереду, хтось – наздоганяє.

Та наше щастя у отій красі,

Яку Господь щодня нам посилає.

 

Чи то гроза, чи спека надворі,

Сніжить, чи вітер поміж хат гуляє-

В природи не бува поганих днів,

Вона сама нам світ цей відкриває.

 

Радіймо дням, прожитим недарма,

Радіймо сонцю, квітам і пташині.

І пам’ятаймо, що земля у нас одна,

Як і одна у всіх нас Україна.

 

Хай отчий дім вам буде оберег.

Не заросте до нього стежка ваша.

Хай вас завжди охороняє Бог,

Здоровя й сили буде повна чаша.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок

з використанням мультимедійних технологій.

 

Тема уроку:

Складносурядне речення. Тренувальні вправи.

 

 

 

 Манявська ЗОШ

 

 

 

Листопад 2010 року

doc
Додано
8 липня 2018
Переглядів
2640
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку