Славетні математики Полтавщини

Даний виховний захід покликаний поглибити знання учнів про видатних математиків: Кравчука М.П., Тумаркіна Л.А., Остроградського М.В., виховувати почуття гордості за талановитого земляка та відомих математиків, поважати знання і прагнути здобувати їх,активізувати зв'язки між математикою та іншими сферами життя, розвивати через гру інтерес до математики, її історії, читанню додаткової літератури.

Позакласний захід з математики «Славетні математики України»

Мета: поглибити знання учнів про видатного земляка, вченого в галузі топології,теорії розмірності, виховувати почуття гордості за талановитого земляка та відомих математиків, поважати знання і прагнути здобувати їх,активізувати зв’язки між математикою та іншими сферами життя, розвивати через гру інтерес до математики, її історії, читанню додаткової літератури.

Обладнання: ноутбуки,проектор, екран, вислови вчених, портрети,

музичний супровід.

Хід заходу

1. Добрий день, дорогі друзі! Ми раді вітати вас у цьому залі на виховному заході « Видатні математики України»
  2. Нехай ті учні, яким математика досі здавалася нудною та нецікавою наукою сьогодні переконаються, що вона весела та захоплююча.
  1. Сьогодні перед вами розгорнеться цікава та запекла боротьба серед самих кмітливих, допитливих, спритних математиків 8-9 класів.
  2. Заповзятими гравцями будуть і вболівальники, бо без їх підтримки жодна із команд не здобуде перемогу.
  1. Щоб змагання було чесним, вибрали журі почесне:

«Проникаючи в зоряні далі,

В таємниці земної кори,

Математика всіх закликає:

«Ти міркуй, фантазуй і твори!»

Звучить пісня «Вчать у школі»

Букви в зошиті писать і в альбомі малювать

Вчать у школі, вчать у школі, вчать у школі.

Додавати і ділить, менших себе боронить

Вчать у школі, вчать у школі, вчать у школі.

Від п'яти відняти два, по складах читать слова

Вчать у школі, вчать у школі, вчать у школі.

Вміти книгу берегти, бути чемними завжди

Вчать у школі, вчать у школі, вчать у школі.

Додавати, віднімати, і писати, і читати

Вчать у школі, вчать у школі, вчать у школі.

Щоб і множив, і ділив, щоб ніхто не обдурив

Вчать у школі, вчать у школі, вчать у школі.

Два до трьох, то буде п'ять, в коридорах не ганять

Вчать у школі, вчать у школі, вчать у школі.

Розділити апельсин і щоб вистачило всім

Вчать у школі, вчать у школі, вчать у школі.

Виходить хлопчик. У нього в руках футбольний м ’яч.

Хлопчик. Доброго дня! Ну що за життя в мене? Хлопці на майданчику у футбол грають, а мені додому треба - математику вчити. Задачу розв'язати, таблицю множення повторити. І хто її придумав, цю математику?

(На сцену виходить професор)

Професор.  Математика! Це слово виникло в Древній Греції приблизно в V ст. до н. є. Воно означає «навчання - знання, отримані через роздуми».

Отже, математика - одна з найстаріших наук.

(До хлопчика)

- А як ти вважаєш, можна прожити без математики?

Хлопчик. Так, звичайно. На світі є багато професій, де зовсім непотрібна ця наука. Ось я, наприклад, мрію стати футболістом.

Навіщо мені математика?

Професор. Футбол – це добре! Але ж ти, як справжній майстер маєш знати тривалість одного тайму. Перед і після гри порахувати пульс, прорахувати за який час можеш добігти від середини поля до воріт суперника. А ти кажеш : не потрібна математика!

А чи знаєте, що з давніх - давен математику називають царицею всіх наук тому, що вона застосовується в різноманітних галузях знань. Давайте запросимо її до нас.

(Професор робить жест рукою, запрошуючи Математику на сцену)

Математика. Добрий день! Я визнана давно царицею наук.

Потрібна людям я завжди і скрізь, і всюди.

Без математики сьогодні, як без рук,

А з нею великі справи роблять люди!

(До хлопчика) Мої помічники проведуть тебе в країну Математики і ти переконаєшся, що помилявся.

1 учень: Найдавніша на планеті

Між наук цариця.

Математика ти наша -

Вірна помічниця.

2 учень: Чи будинок зводиш, друже,

Чи пливеш морями

Скрізь вона тобі послужить ,

Всюди вона з нами .

3 учень: На заводі, чи в друкарні,

В відкритті Галактик,

Навіть лікар у лікарні мусить її знати.

4 учень: Щоб водити кораблі,

3 учень: Чом, скажіть, кораблі

По маршруту ідуть?

Хоч туман, заметіль

Хоч далека їм путь

Разом: а тому, що є наука Математика.

Учитель1. Академік В. М. Глушков казав: «Якщо порівняти деякі науки з дорогами, що розходять­ся з одного центра, то кібернетика — не мовби кільцева автострада, що встановлює між ними зв’язок. Роль її в нашому житті з року в рік зростає. Разом з тим зростає і влада людини над силами природи».

Учитель2. Сьогодні важко уявити собі, як розвивалися б наука, техніка, виробництво, якби не було сучасних  комп’ютерів і автоматів. Саме зав­дяки бурхливому розвитку обчислювальної техніки і електроніки було досягнуто дивовижних успіхів у ство­ренні і запуску перших у світі — штучних супутників Землі, космічних ракет, кораблів і станцій, у розрахунку та корегуванні орбіт їх.

Учитель1. Математичні машини дали змогу розв’язувати задачі, які раніше вважалися нерозв’язни­ми лише тому, що потребували величезної обчислюваль­ної роботи.  Ма­тематичні машини широко застосовуються для розв’язан­ня багатьох інших економічних проблем.

Учитель2.  Проект першого в світі комп’ютера нерозривно пов'язаний з ім’ям видатного українського математика,   Кравчук Михайла Пилиповича .

Учитель1.       Щедра талантами українська земля подарувала людству не тільки чудових співаків, композиторів, письменників, а й визначних математиків. Можливо, слухаючи про цього відомого вченого, ви по-справжньому захопитеся математикою. Адже, як писав видатний шотландський фізик Д. Максвелл : «Наука захоплює нас тільки тоді, коли, зацікавившись життям великих дослідників, ми починаємо стежити за історією їхніх відкриттів».

Однією з яскравих зірок України на терені математики є академік Михайло Пилипович Кравчук.

Учень. Багато визначних математиків стали зразками щирої відданості науці, справжніми патріотами . (слайд 1)
       Один із них Михайло Пилипович Кравчук.

Він є автором понад 180 робіт, у тому числі -10 книг із різних розділів математики. Його наукові праці увійшли до скарбниці світової науки. Тепер існують на сторінках наукових досліджень многочлени Кравчука, моменти Кравчука, осцилятори Кравчука. А тепер, починаючи 2001 р., завдяки пошукам Івана Качановського, українського науковця зі США, виявилося, що наукові твори М. Кравчука прислужилися і до винаходу першого в світі електронного комп'ютера!(слайд 2)

"Михайло Кравчук - математик широкого масштабу. Його ім'я добре відоме у світовій математичній науці. Світ не знав лише, що він - українець.".(слайд3-4-5) Професор, вчитель Архипа Люльки — конструктора реактивних авіадвигунів та Сергія Корольова — конструктора радянських космічних кораблів, майбутнього академіка Володимира Челомея. Методи М. Кравчука використані в США, Японії та інших країнах при моделюванні кібернетичної техніки. (слайд  6)Але ім'я М. Кравчука було занесено до списку "ворогів народу", а сам він, повний енергії і творчих задумів, був засланий на Колиму де пішов з життя у неповних п'ятдесят років. (слайд  7)

Народився Михайло Кравчук 27 вересня 1892 року в селі Човниці (тепер Ківерцівського району) на Волині в сім’ї землеміра.. Початкову освіту малий Михайлик здобув удома. (слайд8)1901 року батьки переїздять до Луцька. У сім`ї Кравчуків четверо дітей. Михайлик був третьою дитиною.(слайд9) Гімназію Михайло закінчив 1910 року із золотою медаллю.(слайд 10-11) В цьому ж році -  Михайло вступає на фізико-математичний факультет Університету Святого Володимира у Києві.  У 25 років,це в 1917році він приват-доцент кафедри математики, у 33 роки – доктор наук, професор, а в 37 років дійсний член Всеукраїнської академії наук. (Слайд12)Але на жаль наступають трагічні для української культури й науки роки.  Міжнародні зв’язки,  успіхи Кравчука, його знання чужих мов і листування з математиками всього світу були пізніше інкриміновані йому як звинувачення у шпигунстві, у зраді інтересів держави. Адже 1929 року почалися перші арешти, а наступного 1930 року відбулися гучні відкриті судові процеси.

Вже у 1937 році Михайлові Кравчукові влаштовують ганебні псевдосудилища у стінах інституту математики, політехнічного інституту, університету. Його звинувачують у буржуазному націоналізмі, шпигунстві, у тому, що він начебто листується з польськими запроданцями, та й взагалі, — знає багато мов. (слайд 13)

І тільки 28 травня 1956 року дружина Михайла Кравчука, одержала довідку про реабілітацію чоловіка.

(слайд 14) словами Євгена Сверстюка ми закінчуємо розповідь про видатного вченого Михайло Кравчук для нас не лише велике ім’я в світі математики. Для багатьох поколінь він ЗАЛИШИТЬСЯ образом українського інтелігента, який втримав протистояння страшній системі комуністичного насильства, лжі і зневаження особи. Він заплатив життям за збереження національної гідності, за збереження лиця.

Учитель. Дякуємо доповідачу. А зараз проведемо бібліографічну  вікторину, присвячену українському вченому М. Кравчуку.( вікторина з презентацією)

• Мета:
  • перевірити знання учнів про українського вченого М.П.Кравчука;
  • виховувати вдячність за неоцінимий вклад вченого в розвиток освіти і науки в нашій державі і за кордоном, гордість за  славетного земляка і повагу до його працелюбності і таланту.

1.Як називалося село в якому народився М. П. Кравчук? (с. Човниця)

2.Ким був батько М. П. Кравчука? (Землеміром)

3.В якому році сімя Кравчуків переїздить до Луцька? (1901р)

4.В якому році Михайло Закінчив Гімназію? (1910р)

5.До якого університету вступає Кравчук в 1910р? (Університет Святого Володимира)

6.Яке звання він отримав у 1917р? (Приват-доцент)

7.Скільки дітей було у сімꞌї Кравчуків? (4)

8.Вчителем якого конструктора радянських космічних кораблів був М. Кравчук? (С. Корольов)

9.Де отримав початкову освіту Михайло?(вдома)

10.Вчителем якого відомого конструктора був М.П Кравчук? (Архип Люлька)

Учитель. Скільки імен видатних людей із нашого краю знає світ! Проте – саме імен, тільки імен, за якими звершення, здобутки, злети    а до того, звідки вони походять, великому світові байдуже. А не байдуже кому? Хто має з того радіти, розчулюватися, рости душею до вершин духовних? У першу чергу, звичайно ж, земляки. А особливо юні полтавчани, за якими майбутнє. Які повинні примножувати здобутки попередніх поколінь.

І сьогодні ми познайомимося з деякими особистостями, які народилися в Полтавському краї і які внесли величезний вклад у розвиток природничих наук.

Учитель. Цього року громадськість Полтавщини відзначає 110 річницю від дня народження відомого земляка – математика, доктора фізико-математичних наук, професора та декана механіко-математичного факультету Московського державного університету ім.. Ломоносова- Лева Абрамовича Тумаркіна .

Учень. Лев Абрамович Тумаркін народився 14 січня 1904 року в оспіваному Гоголем м. Гадяч Полтавської області. Мати Лева Абрамовича – Есфір Соломонівна Каневська – сестра Арона Соломоновича Каневського. Батько – Абрам Тумаркін. Брат Семен Абрамович Тумаркін професор математики. Все  творче життя Тумаркіна було пов’язане з Московським університетом, який він закінчив в 1925 році. З 1932 року Професор кафедри математичного аналізу. 1935-1939рр декан механіко математичного факультету.1936р Доктор фізико- математичних наук. В московському університеті читав курси лекцій: « Математичний аналіз», « Математика», спецкурс « Вибрані розділи вищої математики». З початку 1935 по 1937 був завідуючим кафедрою математики в Московському інженерно-економічному інституті.

Академік Павло Сергійович Александров на « Сторінках автобіографії» згадує: «Лев Абрамович Тумаркін з самого початку роботи мого топологічного семінару восени 1924 року, став активно працювати в області теорії розмірності. Його дослідження проходили паралельно з працями В. Гуревича, але незалежно від нього. В теорію розмірності обидва автори вклали неоціненну сторінку, яка продовжила основні роботи Урисона і Менгера. Браудер дав найвищу оцінку працям Тумаркіна   і не гаючи часу опублікував їх в Mathematische Annalen 246 (Журнал Германии «Математические анналы»). З початку тридцятих років Лев Абрамович з захопленням став викладати в Московському університеті, а також вступив до партії, займатися суспільною роботою. До всіх  своїх обов’язків Тумаркін відносився відповідально а не формально. Протягом багатьох років Лев Абрамович читав на механіко-математичному факультеті Московського університету основний курс аналізу, читав строго і разом з тим зрозуміло більшість поколінь випускників нашого факультету отримали на лекціях Тумаркіна  підґрунтя своєї математичної освіти. На факультеті Тумаркіним була проведена велика організаційна робота. Як декан Л. А. Тумаркін багато зробив для факультету, і багато рис в сучасному образі механіко – математичного факультету, починаючи з його поділу на кафедри, зародилися в часи деканства Л.Тумаркіна

При  особистій його участі зароджувалася та система освіти,  внаслідок якої факультет став одним із основних в світі центрів по підготовці математиків і механіків. Курс аналізу , який Тумаркін читав багато років підряд, став, як про це свідчать П.С.Александров і А.Н.Колмогоров, “плодом многолетней творческой работы. Он был отделан с филигранной тщательностью. В этом курсе, как и во всей многосторонней педагогической деятельности Л.А.Тумаркина сказывалась одна из основных черт как университетского преподавателя: его внимание, интерес и забота по отношению к средним и рядовым студентам”

В період свого деканства Л.А.Тумаркін, як про це повідомляє професор механіко-математичного факультету І.Г. Башмакова, прикладав великі зусилля для залучення на факультет талановитих випускників шкіл із провінції, особливо із сільської місцевості.

Багаторічне деканство Тумаркіна було гарним періодом в житті механіко-математичного факультету.

Помер Лев Абрамович Тумаркін в 1974 році.

Учитель. А зараз хвилинка релаксації. (презентація)

Учитель. Не перестаємо дивуватися, яких талановитих непересічних людей народжувала полтавська земля.   Є у світі математичних наук ім’я, яке займає одне з найпочесніших місць.

Це – Михайло Васильович Остроградський – математик, механік, педагог, своєрідна непересічна особистість. Слайд №1. (Звучить лірична мелодія)

Учень.   Хутір Пашенна Кобеляцького повіту на Полтавщині – глушина глушиною. Десяток-другий хатин ніби загубилися в довколишніх степах, дібровах та широких луках, серед яких синьою змійкою звивається Псел. Типовий маєток дрібного старосвітського поміщика 19 ст. У власника хутора Василя Івановича Остроградського і його дружини Ярини Андріївни 24 вересня 1801 р. народилося четверте дитя. Немовля назвали Михайлом.

Учень.  У 1809 р. почалася Михайлова наука. Батько везе його в Полтаву та влаштовує в Будинок бідних дворян, де вихователем був відомий український письменник Іван Петрович Котляревський.

Учень.   1810рік. Хлопець вступає до Полтавської гімназії. 1817 рік – Харківський університет. Тут остаточно сформувався його математичний геній.

Учень.   1822 рік. Париж, Франція. Лекції математичного циклу у Сорбонні, знайомство і дружба з великими математиками й фізиками того часу: Лапласом, Коші, Буняковським, Ампером. Усі вони вважали молодого Остроградського не учнем, а товаришем по науці, бо вже тоді Михайло Васильович вразив усіх незвичайними математичними здібностями.

Учень.  1828 рік. Остроградський повертається до Петербурга, де його обирають ад’юнктом Петербурзької Академії наук, а через три роки  - ординарним академіком. І праця, праця, праця.

Учень.   Вони познайомилися у 1840 році і подружилися на все життя – всесвітньовідомий математик М. В. Остроградський і великий український поет Т. Г. Шевченко. Їх об’єднала любов до свого народу, до рідної землі. Михайло Васильович знав напам’ять майже всі твори Кобзаря. Смерть поета стала для вченого особистою втратою, який все частіше повторював у думках слова Шевченкового «Заповіту». А відвідавши востаннє Пашенну, він сказав: «Як умру у себе… так поховайте мене, щоб мені видно було і Пашенну, і Довгу, і Глибоке». У грудні 1861 року він відійшов у вічність. Його назавжди прийняла у своє лоно Полтавська земля.

Учень.   У Полтавському педагогічному університеті, розташованому на вулиці

М. В. Остроградського, відкрито перший у країні народний музей ученого, а в Хорішківській середній школі, що поблизу села Пашенівка Козельщинського району, обладнана кімната музей.

Слайд №2. Михайло Васильович був четвертою дитиною в сім’ї Василя Івановича та Ярини Андріївни Остроградських. Його батько мав невеликий військовий чин і до 50 літ служив в Александропольському полку. Потім пішов у відставку і зайнявся господарюванням. Правда одержати з того високий прибуток йому так і не вдалося. Вирощеного врожаю вистачало хіба що на прогодування сім’ї .

Слайд №3. Хата, в якій народився геніальний математик 19 століття. Малий Михайлик цілими днями гасав із хуторськими хлопчаками по селу та довколишніх яругах. Його кишені завжди були набиті всіляким мотузяччям. Він постійно щось вимірював, над чимось мізкував. Потім усе переводив в аршини, лікті, п’яді. А коли їхав з батьком до Кобеляк чи сусідніх Хорішок, то годинами спостерігав за вітряками. Вночі міг схопитися, сісти у ліжку і так просидіти до самого ранку. Ярина Андріївна потай від чоловіка водила сина навіть до ворожки, аби відвела його від дурного. Та ж, махнувши руками, сказала: «Не побивайся за хлопця. Росте він на славу…»

Слайд №4. Приміщення колишньої гімназії в якій навчався Михайло Васильович.

Слайд №5. Рідкісне фото. Йосип Васильович Остроградський – брат великого математика

Слайд №6. Ще одне унікальне фото. Марія Михайлівна Остроградська – дочка Михайла Васильовича. 1847 рік.

Слайд №7-8.На приміщенні Полтавського державного педагогічного університету встановлена меморіальна дошка М. В. Остоградському. А це барельєф визначному вченому.

Учитель. Щедра талантами українська земля подарувала людству не тільки чудових  співаків, композиторів, письменників. А й визначних математиків. Це Георгій  Феодосійович  Вороний, Михайло Пилипович Кравчук, Віктор Михайлович Глушков, Мирон Онуфрійович Зарицький, Володимир Йосипович Левицький та відомих математиків Полтавщини -  Михайла Васильовича  Остроградського, Олександра Матвійовича Астряба , Юрія Олексійовича Митропольського  Олексія Григоровича Івахненка і нашого земляка Лева Абрамовича Тумаркіна..

Тож розквітай рідна Україно! Слався талантами рідна Полтавщина!

1-й учень. «Математика – цариця наук. Інакше й не може бути. Заняття математикою – це така гімнастика розуму, для якої потрібна гнучкість і вся витривалість.»                                                                            Норберт Вінер

І сьогодні ми проведемо змагання, перемогу присвятивши Математиці.(показує в її сторону)

Ведучий гри.  Розпочинаємо гру «Перший мільйон в математичній скарбниці»!

Девіз гри:

«Якщо хочеш досягнути у житті своїх вершин.

Математику збагнути мусиш тонко, до глибин.

Калькулятор і комп’ютер – хто сьогодні їх незна!

Та за пояс їх заткнути може світла голова! »

Умови гри:  Щоб виграти головний приз  команді необхідно правильно відповісти на 6 запитань різної складності та вартості. Кожне запитання має 3 варіанти відповіді, з яких лише один  правильний. Складність запитань постійно збільшується. Час на роздуми над кожним питанням у команди 15 сек.

Кожне з  дванадцяти  запитань має певну грошову вартість (золоті шоколадні монети).

№ запитання

Бали

1. в якому місті народився Л. А. Тумаркін?

Гадяч   Полтава   Київ

1. У Тумаркіна Л. А. був брат назвіть його ім’я?

Петро    Семен    Микита

3.Який видатний математик, життя і діяльність якого пов’язана з Полтавщиною жартома називав учнів які погано вчили математику, « землемірами», а хороших учнів – «математиками»?

Астряб         Митропольський      Остроградський

4.В якому селі Кобеляцького повіту народився М. В. Остроградський?

Улинівка    Пашенне    Бреусівка

5.Перша Alma Mater  ученого Л.А. Тумаркіна?

Московський університет      Київський університет      Харківський

Університет

6. Хто із математиків написав роботу про політ сферичних снарядів, яка дістала широке практичне застосування у військовій справі?

Тумаркін   Кравчук   Остроградський

7. Чиї наукові твори були використані при винайденні першого в світі електронного комп’ютера?

Левицький   Вороний  Кравчук

8. З ким із видатних поетів М. В. Остроградський підтримував дружні стосунки?

Куліш   Шевченко  Франко

9.Розвязуванню яких рівнянь присвятив одну із своїх робіт М. П. Кравчук?

Ірраціональних    Диференціальних   Квадратних

10.Який відомий український письменник був вихователем М Остроградського?

Котляревський  Шевченко   Франко

11. В якій галузі працював Тумаркін?

Топологія  Кібернетика Інженерна графіка

12. Якому вченому громадськість Полтавщини відзначає цього року 110 років від дня народження?

Кравчуку   Тумаркіну  Остроградському

Підсумки гри.

Математика. Я задоволена всiма,

Хто в гостi завiтав,

Хто всi свої сили,

Умiння й знання

Умiло показав.

Той нагороди вартий,

Подяк, усiх чеснот.

Тож часу ми не гаймо

І переможцiв привiтаймо.

Ведучий гри. Дякуємо за гру! ».(Математика нагороджує подарунками команди).

Учитель. Учасникам нашої сьогоднішньої зустрічі, учителям-математикам шкіл району та нашим методистам, дозвольте вручити на пам’ять сувеніри про сьогоднішню зустріч, школу, педагогічний колектив, виготовлені руками наших учнів на уроках трудового навчання під керівництвом учителя О. А. Терещенка.

(До хлопчика) Професор. Ну, що переконали ми тебе,що математика – один з найнеобхідніших предметів?

Хлопчик. Так. Побіжу задачу розв’язувати.

Математика: Наша зустріч  підходить до свого завершення. Але свято Математики не закінчується. Ми хочемо побажати нашим гостям,адміністрації  школи  та учителям  ще більше прихильників математики, за одержані відпускні відпочити на…Гавайських островах.

1 учень: Ми бажаємо сьогодні від душі,

2 учень: Щоб не були ви голодні і сумні,

3 учень: Щоб грошей багато мали.

4 учень: Й холодильники тріщали.

1 учень: В мерседесах ,щоб каталися усі.

2 учень: Щоби з горем ви не знались день при дні.

3 учень: Щоб начальство вас любило.

4 учень: Й працювати було мило.

1 учень: На Гаваях відпочити і не раз.

2 учень: Снікерс їсти, колу пити раз у раз.

3 учень: Всім бажаєм многа літа, многих літ.

4 учень: Щирих усмішок без ліку рік у рік.

До нових зустрічей!

Тож розквітай рідна Україно! Слався талантами рідна Полтавщина!

7 травня 2018