Про матеріал
Урок української мови 2 клас
Тема. : Слова, які називають ознаки предметів прикметники.
Мета. Ознайомити учнів зі словами — ознаками предметів, з їх роллю у мовленні, формувати вміння ставити запитання до прикметників, впізнавати предмет за його ознаками. Розвивати увагу, спостережливість учнів, збагачувати їх лексичний запас. Виховувати старанність, уважність, бажання допомагати своїм друзям.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Ми любимо яскраве сонечко, воно посміхається нам. Посміхнемося ж і ми один до одному. Хай це дасть нам гарного настрою. Бо від нього залежатиме продуктивність на уроці.
Вправа «Очікування»
- Що ви очікуєте від уроку?
* Я очікую, що на уроці буде цікаво.
* Я хочу дізнатися щось корисне та важливе.
* Я очікую, що ми будемо працювати в групах.
Учитель: А я, у свою чергу, сподіваюсь, що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки; будете злагоджено працювати, учитися дружнім стосункам..
Девіз класу.
Сидимо – рівно
Пишемо – гарно
Слухаємо – уважно
Відповідаємо – правильно
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. (Слайд2)
Словниковий диктант.(школа ейдетики)
Дитина
Завдання
Диктант
Батьківщина
Червоний
Дятел
Медаль
Календар
Предмет
-
- Записати слова;
- Перевірити, назвати орфограму;
- Яке слово зайве?
- Чи вивчали ми, до якої частини мови відноситься це слово?
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Сьогодні ми продовжимо подорож по країні Дивослово.
- Ви вже побували у великому місті Іменників, де живуть… (слова, що називають предмети і відповідають на питання хто? або що?). Іменник дуже таємничий – він лише називає себе (говорить "ім'я" своє), а все інше (який він? що вміє робити?) тримає в секреті. Бо живе за правилом: "Не хвали себе сам, хай тебе інші похвалять". Сьогодні на уроці ми спробуємо стати дослідниками і розгадати "секрет" іменника. Для цього потрібно завітати до сусіднього міста, де і живуть слова, що розповідають всім, який Іменник за кольором, смаком, розміром, формою, характером. Ми навчимося відрізняти їх від слів інших частин мови.
Іменник! Він узяв собі на плечі
велике діло – називать предмети.
А ця частина мови
дасть іменнику-предмету -
Якусь його ознаку чи прикмету .
- А для чого ми з вами вчимося правильно писати та говорити, влучно вживати ті чи інші слова?
- Вправа Прийом «Мікрофон»
ІУ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Робота над вивченням нового матеріалу.
1.Проблемна ситуація. Відгадайте загадку. Гра «Чарівна скринька». (Слайд3 -4)
..., а не м'яч, ... , а не трава,
з хвостом, а не миша, ... , а не мед.
- Чи можете відгадати загадку? А чому ні?
- Можете відразу сказати, яких саме слів не вистачає?
- Зараз ми зіграємо у гру «Чарівна скринька». Ви задаєте питання, а ви відгадуєте слово- відгадку.
- Які слова пропущені? (Пропущено: круглий, зелений, солодкий. Відгадка: кавун.)
- Скажіть, яке слово вказує на форму кавуна? (Круглий)
- Яке слово називає ознаку за кольором? (Зелений)
- А яке вказує на смак цього предмета? (Солодкий).
Висновок. - На що вказували всі ці слова?
-На які питання відповідали?
- Прочитайте правило на с.39 і скажіть , як називається ця частина мови.
2. Читання правила с.39 заповнення фішбоуна. (ознака предмета, який? Яка? Яке? Які? розкриває секрет іменника, прикрашає мовлення)
3. Фізхвилинка.
4. Робота з підручником. С. 39 Робота в парах. (Слайд 5)
-Чи зрозуміло, про який йде мова в тексті?
- Чому? Чого не вистачає?
-А тепер попрацюємо в парах. Вам вам треба доповнити текст прикметниками, щоб було зрозуміло, який малюнок ви описуєте.
Перевірка. Одна пара читає – всі відгадують.
5. Визначення питань прикметника. Робота з Лего. (Слайд 6)
- який? - яке?
- яка? - яка? -які?
А тепер перевіримо, як ви вмієте добирати питання до прикметника. Я називаю слово, а ви обираєте відповідний колір Лего і показуєте.
Кислі,прозора, сміливий, тихе, чуйні, бле, тоненьке, міцні, тепла, овальний, чесне, запашна, червоні, гаряче, золотий, яскрава, молодий.
V. Закріпення нового матеріалу.
1. Добір прикметників до іменників диктанту.
2. Робота в трійках. Добір прикметників до іменників за значенням.
- Обирати питання до прикметника майже навчилися. А тепер спробуємо добирати прикметники за значенням. Зараз ми перетворимося на «Кольоровознавців», «Матеріалознавців», « Смакознавців», «Формознавців», «Характерознавців», «Зовнішнєзнавців».
-
- Підійдіть представники груп і оберіть назву і завдання.
- Виконайте завдання на листочках, підбираючи відповідний прикметник до іменника за значенням.
Завдання «Кольоровознавців».
Дібрати до іменника ознаку за кольором
Банани (які?) …… ………………………………….
Небо (яке?) ……………………………………….
Сливи (які?) ……………………………………….
Огірок (який?) ……………………………………..
Хмара (яка?) ……………………………………….
Завдання «Матеріалознавців»
Дібрати до іменника ознаку за матеріалом, із якого він зроблений.
Чайник (який?) …………………………………………
Банка (яка?) …………………………………………..
Шапка (яка?) ……………………………………………
Колечко (яке?) …………………………………………..
Парти (які?) …………………………………………
Завдання « Смакознавців»
Дібрати до іменника ознаку за смаком.
Малина (яка?) …………………………………………….
Щавель (який?) ……………………………………………
Сіль (яка?) …………………………………………….
Гірчиця (яка?) ……………………………………………
Чай (який?) …………………………………………….
Завдання «Формознавців».
Дібрати до іменника ознаку за формою.
Стежка (яка?) …………………………………………
Бублик (який?) ………………………………………….
Стіл (який?) …………………………………………..
Огірок (який?) ………………………………………….
Коробка (яка?) ………………………………………….
Завдання «Характерознавців».
Дібрати до іменника ознаку, що називає предмет за його характером.
Лисиця (яка?) …………………………………………………….
Котеня (яке?) ……………………………………………………
Дитина (яка?) ……………………………………………………
Хлопчик (який?) ……………………………………………………
Зайці (які?) …………………………………………………….
Завдання «Зовнішнєзнавців».
Дібрати до іменника ознаку, що характеризує зовнішну прикмету предмета.
Очі (які?) ………………………………………………………..
Волосся (яке?) ……………………………………………………
Ніс (який?) ……………………………………………………..
Шерсть (яка?) ……………………………………………………
Вушка (які?) ……………………………………………………
Перевірка. 1 представник читає всі слухають. –Чи правильно група добрала прикметники?
3.Дифференційована робота.
Середній рівень.
Завдання . Прочитайте текст. Замість крапок вставте потрібне
слово- ознаку із дужок. Запишіть текст.
Наближався ….. (старий, новий) рік. Тато придбав ….. (зелену, струнку, велику) ялинку. Ми прикрасили її ….. (різними, блискучими, гарними) іграшками.
Достатній рівень.
Завдання . Прочитайте текст. Доберіть заголовок. Замість крапок вставте влучний прикметник із дужок. Запишіть утворений текст.
Хмаринки пливуть по …. (високому, блакитному, синьому, безмежному) небу. Вони … ( білого, сірого, темного ) кольору. За формою хмаринки схожі на ……. .
Високий рівень.
Завдання . Прочитайте текст. Доберіть заголовок. Замість крапок доберіть і вставте влучний прикметник. Запишіть утворений текст. Підкресліть прикметники хвилястою лінією.
….. білочка приготувалася до зими. У дуплі ….. дерева вона влаштувала комору. Там є …. горіхи, жолуді. Не страшна білочці ….. зима.
Перевірка. Після збору зошитів.
VІ. Підсумок уроку . Рефлексія. Д/з.
- Яку частину мови сьогодні вивчали?
- Зараз за допомогою гри «Так - Ні» перевіримо, що ви запам’ятали? (Слайд7)
Гра «Так - Ні» (показ Лего – червона- ні, зелена – так.)
- Прикметник називає ознаку предметів?
- Прикметник відповідає на питання Хто? Що?
- Прикметник відповідає на питання який? яка? Яке? Які?
- Прикметник – це частина слова ?
- Прикметник – це частина мови?
- Слово квітка – це прикметник?
- Слово сніжна, красива – це прикметник?