Тема. Соціально - побутова драма «Наталка Полтавка» І.Котляревського.
Наталка – уособлення кращих рис української жінки. Інші персонажі твору.
Мета: поглибити знання учнів про творчість І.П.Котляревського, глибше вивчити і детальніше про-аналізувати драму; розвивати образне мислення учнів, їх творчі здібності, вміння висловлювати влас-ну думку ; виховувати високі моральні якості, почуття, які возвеличують людину.
Обладнання: портрет письменника, тексти драми, картки, плани – характеристики героїв, музичний супровід.
Тип уроку: комбінований.
Щасливий, хто мав змогу знайти щасливе життя.
Але , щасливіший той, хто вміє ним користуватися.
Г.С.Сковорода
Хід уроку
I.Мобілізуючий етап уроку.
II.Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання.
III. Оголошення теми, мети уроку.
Асоціативне мислення. Слово вчителя. Кого з героїв п”єси Котляревського ви уявляєте, коли чуєте слова: душевність, простота, вірність, людська гідність? (Наталку).
Образ дівчини з Полтави став ідеалом української жінки.Ось уже два століття Наталка «не ста-ріє», а живе й полонить серця мільйонів людей своєю внутрішньою красою, доброю вдачею, душевним благородством, моральною чистотою, чесністю.
IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
1. Слово вчителя. 1819 рік. На сцені Полтавського театру була поставлена драма «Наталка Полтавка». Цей рік вважається роком народження української драматургії, українського театру.
- Про що ж ця драма? Як можна визначити її тему? (драма про кохання бідної української дівчини селянки, яка віжстоює своє право на щастя).
Зверніть увагу на епіграф нашог уроку (зачитування). Як ви його розумієте? Отже, на уроці ми спробуємо осмислити внутрішній світ персонажів драми, їх велике бажання бути щасливими. Давайте з’ясуємо скільки дійових осіб у п’єсі? (шість)
2. Цитатний диктант. (усний)Завдання: за навединими рядками визначити, про кого йдеться (записуються у зошит у рядок. Через кому):
Про кого?
«Ти був бідним, любив мене – і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю». (Петра)
Хто про себе говорить: «Притивні мні статут і розділи,/Позови і коли страх надоїли,/Несносен мны синкліт весь бумажний, /Противен тож і чин мой преважний?» (Возний Тетерваковський)
«Не багата я і проста, но чесного роду,/ Не стежуся прясти, шити і носити воду ?» (Наталка)
Хто з героїв характерезує Виборного: «Чоловік і добрий був би, так біда – хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там і вродиться…»? (Микола)
Дійова особа, яка так висловлює думку про Наталку: «Золото не дівка! Наградив Бог Терпилиху дочкою». (Виборний Макогоненко)
До кого зверталася Наталка з промовою: «Я покорюсь вашій волі і для вас, за первого жениха, вам угодного, піду замуж, перенесу своє горе… не буду ніколи плакати»? (Терпилиха)
3. Робота в групах (клас поділено на дві групи, кожна група буде характеризувати образи героїв драми).
4. Рольова гра. Уявимо, що до нас завітали герої драми. Кожен із них розкаже про себе, а та група, персонаж якої є в неї на картці, висловиться про нього.
1. Заходить дівчина в українському одязі. (звучить музика)
Ой, я дівчина Полтавка,
А зовуть мене Наталка.
Дівка проста, некрасива,
З добрим серцем, не спесива…
Найбільше моє богатство – моє добре ім’я. Я переконана, що краще вмерти, ніж з немилим жити. Ось тому, коли повернувся мій Петро, я знайшла в собі сили сказати пану возному, що краще втоплюся, ніж вийду за нього заміж.
- Що ви можете сказати про дівчину? Чи сподобалася вона вам? (доповідач групи характеризує образ Наталки)
Одним із головних образів п’єси є Наталка – проста селянська дівчина. Вона – приклад для всіх дівчат. Макогоненко її характеризує, що вона – «золото – не дівка». Виборний підкреслює всі риси Наталки: «Розумна, моторна, яка трудяща рукодільниця»…
- Як вона ставиться до матері? (цитата)
- Найкраща риса Наталки.
На що погоджується Наталка заради благополуччя матері?
- А якою ми бачимо після повернення Петра?
Отже, зробимо висновок. Які риси характеру має Наталка? (запис у зошиті)
- Чи хоче Наталка бути щасливою?
- Заради кого вона відмоляється від свого щастя?
- Чи може Наталка бути прикладом для сучасної дівчини?
- Чи хотіли б ви бути схожими на неї?
Я думаю, що образ Наталки не був би таким повноцінним, якби в творі не було образу її коханого Петра.
- Отож, запросимо його до нас у гості.
2. Заходить хлопець в українському одязі, з торбиною за плечима (звучить музика)
- Я сирота без роду, без племені, без талану, без приюту. НЕ маю ні хатини, ні батька, ні матері. Нічого в мене не сіяно, ні орано, бо один я у світі. Я дуже люблю Наталку, але відмовляюся від усього щастя заради її благополуччя.
Члени групи характерезують образ Петра.
Метод «Прес»
-Скільки років Петро не бачив Наталку? Де він був?
-Але чому Петро відмовляється від Наталки? Може покохав іншу? Чому відмовляється від свого щастя?
-Що для Петра є щастям?
Отже, які риси характеру має Петро (запис у зошиті):
Важливу роль у розкритті теми уроку має образ возного Тетерваковського. Не було б його – не було б соціально-побутового конфлікту.
3. Входить хлопець з палицею, одягнений по – міському (звучить музика).
- Я - дворянин, але готовий одружитися з убогою селянкою, бо власному серцю не накажеш.
Члени групи характерезують образ возного.
По чому можна сказати, що возний не надто добре освічений? ( по тому як він говорить, освідчу-ється Наталці, використовує канцеляризми).
- Як охарактеризував возного Микрла? «Юриста завзятий і хапун такий, що із рідного батька злупить!
- Як ви вважаєте, почуття до Наталки щире чи корисливе?
- Як повів себе возний в кінці твору?
- Чи заслуговує він на щастя?
Метод «Прес»
У творі вирішується вічна проблема – батьки – діти. Як ви думаєте, хто до нас повинен зараз завітати?
Горпина Терпилиха – мати Наталки.
4. Заходить жінка в бідному українському одязі, з накинутою на плечі хусткою.
Така бідність кругом, таке убожество, що не знаю, як далі на світі жити. На нас бідних і безпомічних, як на те похиле дерево, і кози скачуть. Одне бажання в житті – видвти Наталку за заможного чоло-віка. Та якби ж вона слухала мене, була мені покірливою. Прошу, Наталко, викинь Петра з голови, і ти будеш щасливою.
Характеристика образу Терпилихи членами групи.
- Горпина Терпилиха – це правдиво виписана постать жінки – вдови, прибитої злиднями, яка вбачає єдиний вихід із тяжкого становища в одруженні дочки з багатим чоловіком. (цитата)
- Які риси має Терпилиха?
- Що є головним для Терпилихи?
5. А з якими пернсонажами драми, ми ще не познайомились? ( з Миколою та виборним Макогоненко).
- Який Микола?
- Яка його роль у драмі?
Він , наче місток, порятунок, для двох закоханих сердець.
- Який виборний?
- Як виборний ставився до Наталки?
- Чому виборний погоджується сватати Наталку?
Отже, і Микола, і виборний бажають Наталці та її матері щастя.
V. Підсумок уроку
1. Отже, характерезуючи героїв драми, ми переконалися в тому, що всі вони, по
– своєму, хочуть бути щасливими.
- А що таке щастя?
Щастя – почуття або стан найвищого вдоволення, талант, успіх.
- Хто, на вашу думку, може бути щасливим?
Хто сам прагне цього, має велику силу волі.
- Чи актуальна п’єса в наш час?
Так, бо проблеми батьків і дітей, вибору супутника по життю залишаються і в наш час.
2. Звернімося ще раз до епіграфа. (читання)
Щастя у кожного своє, і кожен розуміє його по – своєму, але бути щасливими – наша спільна мета.
3. Закінчіть речення…
«Я щасливий (-а), бо…)
4. Сподіваюсь сьогоднішній урок спонукав вас до того, щоб ви задумалися над своїми вчинками, характером, поведінкою, ставленням до батьків, до людей старшого поколчння. Творіть добро, і воно до вас повернеться.
Я бажаю вам бути щасливими і пронести вогник щастя, любові, поваги, мудрості, розуму через усе життя.
Завершити наш урок мені хочеться словами поета Олександра Підсухи:
Щастя – не слава, не гроші… Шана людськая.
Все це минає. Там, де трудніше, де важче,
Щастя – це люди хороші, Швидше знайти його вдасться.
Руки твої роботящі – ось твоє щастя!
VI. Домашнє завдання. Підготуватися до контрольного твору.