Софія Русова-видатний український педагог, теоретик і практик.

Про матеріал
С.Русова -дитячі,юнацькі роки,навчання.Присвятила своє життя навчанню та вихованню дітей..Теоретик і практик дошкільного виховання.Була членом УЦР,стала головою відділу дошкільного виховання Міністерства Освіти України.Працювала професором Українського педагогічного інституту ім.М.Драгоманова в Празі.Має велику педагогічну спадщину,розробила ідею національного виховання дітей.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

СОФІЯ РУСОВА – видатний український педагог.

Номер слайду 2

Софія Федорівна Русова ( 1856 – 1940 )

Номер слайду 3

"Озирнімося,                      вслухаємося,будемо жити      задля дітей"                                                                                                         С. Русова

Номер слайду 4

"Найдорожчий скарб у кожного народу - його діти...«, "Нова школа ставить за головну мету збудити, дати виявитися самостійним творчим силам як вчителя, так і учня", "Учитель, який передає дитині лише знання, - це ремісник; той, хто виховує характер, - справжній митець своєї справи", "Життя не чекає - воно кличе нас до роботи." Ці цитати належать Софії Русовій, вони були життєвим її кредом.

Номер слайду 5

Життєвий та творчий шлях Софії Русової Народилася 18 лютого 1856 року на Чернігівщині. Мати Софії – Ганна Жерве, французького походження, батько – Федір Ліндфорс, швед.  Зразкову родину Ліндфорсів поважали сусіди і селяни, проте щастя було недовгим. Коли Софійка була зовсім маленькою, померли її сестра Наталя і брат Володя. Від туги і горя тяжко захворіла й невдовзі померла мати. Діти залишилися під опікою батька Федора Ліндфорса, який справою свого життя вважав безкорисливе служіння народові.

Номер слайду 6

У 10 років Софія вступила до Фундуклеївської гімназії, яку закінчила з золотою медаллю. Взимку 1871 родину спіткало горе: раптово помирає батько. Зовсім юна Софія залишилася круглою сиротою. Перед Софією постає питання: який шлях обрати? І вона із сестрою Марією вирішує присвятити себе школі. З цією метою сестри їдуть до Петербурга, де вивчають досвід кращих педагогів та роботу шкіл, твори Песталоцці, Руссо, Дістервега, Фребеля.

Номер слайду 7

У1871 році вже в Києві Софія і Марія Ліндфорс відкривають приватний  дитячий садок, у якому було 20 вихованців з родин інтелігенції, зокрема двоє дітей Старицьких. Сестри не шкодували свого часу, готуючись до занять зі своїми вихованцями.

Номер слайду 8

Громадська робота приносила Софії ще більше задоволення, бо вона познайомилася з Олександром Русовим. Молоді люди взаємно симпатизували один одному. «Він перший відкрив мені красу української народної пісні,— напише пізніше Софія Федорівна,— заговорив до мене українською мовою і без довгих промов і пояснень збудив у мене ту любов до нашого народу, що вже ніколи не покидала мого серця й керувала всією моєю працею довгі літа».

Номер слайду 9

У Петербурзі Русові цікавилися політичним життям. Саме тоді вийшов горезвісний Валуєвський указ із відомою фразою: «никакого малороссийского языка нет, не было й быть не может». Українське слово переслідувалося й заборонялося. Саме в цей час Київська українська громада, колеги й друзі покладають на Олександра Русова надзвичайно складну й відповідальну місію — врятувати від загибелі заборонені рукописні вірші Тараса Шевченка й надрукувати за кордоном увесь «Кобзар» без цензурних скорочень. Протягом 1875–1876 років подружжя здійснило в Празі всю роботу, пов'язану з підготовкою й виданням двох томів «Кобзаря», а потім і перевезенням його через кордон на батьківщину. Уже самим тільки цим вчинком Русові вписали власну сторінку в історію української культури.

Номер слайду 10

Ув'язнена з 1881 року за зв'язки з російськими революційними колами, Софія Русова відтоді постійно перебувала під наглядом поліції.  Часто переслідувана, змінювала місце проживання, проте всюди включалася у громадську роботу, влаштовувала прилюдні народні читання, організовувала таємні школи. У 1908 році Олександр Русов дістав запрошення з Києва від директора Комерційного інституту викладати статистику. Софія щаслива: збулася її мрія жити й працювати в Києві. У 1910 році Русова ввійшла до складу вчительської колегії комерційної школи. У Комерційному інституті вона викладає французьку мову. У той час у педагогічному житті сталася знаменна подія — почав виходити педагогічний журнал «Світло», співредакторами якого була Софія Русова.

Номер слайду 11

Софія Русова проявила себе як педагог-практик і теоретик. Вона виступає з лекціями перед педагогами, вихователями, студентами. Окрім того, Софія Федорівна виїжджає за кордон, вивчає роботу дитячих садків у Європі, діяльність їх вихователів. Після повернення до Києва вона виступає з питань дошкільного виховання у Фребелівському товаристві. У 1917 році С. Русову запрошують прочитати курс лекцій з дошкільного виховання у Київському Фребелівському педінституті, який на той час готував вихователів для дошкільних установ /Нині – це педуніверситет ім. М. Драгоманова/.

Номер слайду 12

І хоча Софія Федорівна не мала диплома про вищу освіту та лекторського стажу читання лекцій, ці лекції вона прочитала блискуче. Так Софія Федорівна прилучилася до педагогіки, з якою не поривала до кінця життя, стала професором даного закладу. У перші роки радянської влади С. Русова бере активну участь у товаристві поширення писемності серед населення України. У 1917 р. Софія Русова бере активну участь у встановленні в Україні Народної Республіки і стає її діячем - членом Центральної Ради. На пропозицію секретаря Міністерства України С. Ф. Сташевського Софію Федорівну призначають головою відділу дошкільного виховання Міністерства освіти України.

Номер слайду 13

“Після перемоги більшовиків, - згадувала Русова, - викладачів Кам'янецького університету примушували замість лекцій копати буряки, працювати на городах”. Запам'ятався випадок, коли ректорові університету, математикові Федорову, літньому, поважному чоловікові, який прийшов до їдальні зі своїми глечиками, відмовили в обіді, оскільки він не виходив на польові роботи. Починався страшний терор, знищення інтелігенції. Софія Федорівна не могла далі перебувати в атмосфері шпигунства, доносів, страху й недовіри. Вона змушена була емігрувати до Львова. Звідти переїжджає до сина у Відень. Там Русова пише «Теорію і практику дошкільного виховання»

Номер слайду 14

Коли в Подебрадах (Чехія) була заснована Українська академія, професор Русова дістала туди запрошення. У цей же час у Гаазі відбулися збори Інтернаціональної жіночої ради, куди Українська Жіноча Рада делегувала Софію Федорівну. «Треба тепер, щоб Русова цілу Європу об'їхала й розповіла про ситуацію в Україні»,— вона несла світові правду про те, що коїться в Україні. Розповідала про голод, винищення селянства, терор проти національно свідомої інтелігенції.. У 1923 році Софія Русова – професор Українського педагогічного інституту імені Михайла Драгоманова у Празі.

Номер слайду 15

Проаналізувавши багато робіт із педагогічної та психологічної тематики, Русова приходить до висновку, що гармонійну людину можна лише тоді виховати, якщо будуть виконуватися такі умови:−виховання повинно бути індивідуальним; - національним;− відповідати вимогам часу;− бути вільним від урядових вимог.

Номер слайду 16

Померла С. Русова 5 лютого 1940 року в Празі, проживши довге, тяжке, але  щасливе життя, проповідуючи до останніх днів гуманізм, просвітництво, національну ідею шкільного життя.

Номер слайду 17

Вшановуючи внесок Русової у розвиток педагогічної науки та її роль у створенні національної системи освіти, 2005 року Міністерство освіти і науки України запровадило нагрудний знак «Софія Русова». Ним нагороджують наукових, науково-педагогічних і педагогічних працівників за значні особисті успіхи у галузі дошкільної та позашкільної освіти.

Номер слайду 18

Праці Софії Русової – це не тільки історія української педагогіки, але й змістовний аналіз специфіки українського дитячого садка й школи. Від юних літ і до глибокої старості вона була незламно вірною українській ідеї й залишила нам мудрі настанови педагога і вченого.

Номер слайду 19

Перу Софії Русової належать фундаментальні праці з педагогіки: «Дошкільне виховання», «Теорія і практика дошкільного виховання», «Дидактика», «Роль жінки в дошкільному вихованні». Багато педагогічних творів С. Русової досі не опубліковано. Серед них найбільш фундаментальними є «Соціальне виховання, його значення в громадському житті», «Практичні поради до виховання дітей», «Національна школа у різних народів», «Середньовічні університети»

Номер слайду 20

Найважливіші принципипедагогічної концепції С. Русової:· гуманізм;· демократизм;· народність;· природовідповідність;· культуровідповідність;· особистісно орієнтований підхід;· соціальна обумовленість виховання;· загальнолюдські цінності.

Номер слайду 21

"Збудити в дитині її духовні сили, розворушити цікавість, виховати її почуття,  щоб очі дитини вміли бачити,  вуха - дослухатись до всього,  рученята вміли працювати  з олівцем і папером."                                                                     С. Русова                                                    

Номер слайду 22

Ідея національного виховання в педагогічній спадщині Софії Русової

Номер слайду 23

"Після національного виховання,дитина звикає кохатися в народнихскарбницях і у других народів,кохаючисвою національну культуру дитина поважатиме і другі нації і цікавитиметься  їхнім життям..."                                                                                                    С. Русова                 

Номер слайду 24

Концепція рідної української школиІдея національного виховання — головна й визначальна в педагогічній концепції С. Русової. У центрі педагогічної концепції вченої перебуває дитина з її природженими задатками, здібностями, можливостями, талантами. Головне завдання виховання — забезпечення розвитку відзначених чинників, а також національної самосвідомості і загальнолюдської моралі; формування соціально зрілої, працелюбної, творчої особистості, здатної до свідомого суспільного вибору і збагачення інтелектуального, духовного, економічного, соціально-політичного і культурного потенціалу свого народу.

Номер слайду 25

"Дитина за своєю природою – допитливий дослідник, відкривач світу. Так нехай перед нею відкривається чудовий світ у живих фарбах, яскравих і тремтливих звуках, у казці та грі, у власній творчості, в красі, що надихає її серце, в прагненні робити людям добро..."

Номер слайду 26

Дякую за увагу

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Denysenko Kateryna
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 10 клас (Кульчицький С.В., Лебедєва Ю.Г.)
Додано
13 червня 2021
Переглядів
1464
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку