Поглибити поняття про дієприкметниковий зворот; навчити учнів визначати дієприкметникові звороти в реченні; пояснювати вживання розділових знаків у реченні з дієприкметниковим зворотом, формувати вміння правильно інтонувати такі речення; розвивати логічне мислення; виховувати почуття любові до природи, рідної землі
ТЕМА. Соняшниковий урок.Дієприкметниковий зворот.
Розділові знаки в реченнях із дієприкметниковими зворотами.
Мета: дати поняття про дієприкметниковий зворот; навчити учнів визначати дієприкметникові звороти в реченні; пояснювати постановку розділових знаків у реченні з дієприкметниковим зворотом, формувати вміння правильно інтонувати такі речення; розвивати логічне мислення; виховувати почуття любові до природи, рідної землі
Міжпредметні зв’язки : українська література.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Учитель: надворі останній осінній місяць листопад. Вже все в природі готується до зимового сну, а так хочеться ще трохи довше помилуватися яскравим сонечком, щоб наше і життя теж стало чуть- чуть яскравішим. Тому у мене до вас така пропозиція: давайте додамо трохи жовтої фарби у наше життя і проведемо свій кольоровий соняшниковий урок, адже соняшник – це маленька копія сонця на землі. Тож наше заняття сьогодні буде присвячене цій рослині – символу нашого народу.
Епіграфом до уроку ми візьмемо слова «Є сонце в житті» , які належать Осипу Турянському , а під завісу уроку ви спробуєте пояснити, як розумієте ці слова.
А щоб з’ясувати, на якому мовному матеріалі буде побудовано наш урок пропоную перейти до виконання завдань.
Символ нашого уроку – соняшник, але він дуже сумний , невеселий, а наше завдання його прикрасити, щоб він засіяв, як сонечко. Тож під кінець уроку ми з вами до нього повернемося.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Індивідуальна робота біля дошки у нас на уроці є вільна парта і ми застосуємо метод, що так і називається, хто хоче отримати індивідуальне завдання. До речі, якщо хтось на уроці схоче виконати якусь творчу роботу, то може підняти руку, сказавши «вільна парта».(Скласти план усного висловлення на тему: «( Форми дієслова»)
2.Орфографічна хвилинка
Прид(е,и)витися, в(е,и)чірній, вер(е,и)дувати, ст(е,и)пи, зб(е,и)р(е,и)жу, скр(е,и)піти, м(е,и)ткий, ст(е,и)мніти, вер(е,и)ск, розтр(е,и)вожити, пш(е,и)ниця, нав(е,и)сати, ан(е,и)кдот, в(е,и)ло(е,и)пед, тр(е,и)вожний, нап(е,и)сати, кл(е,и)йкий.
Ключ. Підкресліть у кожному слові четверту букву – прочитаєте перше слово теми сьогоднішнього уроку.
3. Серед спільнокореневих слів виберіть дієприкметники, випишіть їх, у одному на вибір визначте ознаки дієслова і прикметника. Поясніть значення виділеного слова. Підкресліть першу букву в кожному з виписаних слів, прочитайте друге слово теми нашого уроку. Колиска, заколисаний, колисати; вишиванка, шити, вишитий; крила, крилатий, окрилений; битва, битися, розбитий; робити, робочий, оброблений; телефонувати, телефон, телефонуючий( перевірка )
2. Колективна перевірка роботи учнів біля дошки, оцінювання відповідей.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності на уроці.
Отже, ми працюватимемо із дієприкметником зворотом, а поряд з тим спробуємо довідатись щось цікаве про цю рослину, адже у вас було випереджувальне завдання: знайти щось цікаве про соняшник.
Учні: ЛЕГЕНДА.Древня легенда каже, що боги подарували людям соняшник, щоб тепло і світло ніколи не покидало їх. Нам, європейцям, цю рослину привезли іспанці лише у 1500 році. А от у Північній Америці соняшник вирощували ще у 3000 році до н. е. Індіанські племена вже тоді сіяли «сонячне зерно», вживаючи соняшник як їжу і як ліки. У багатьох індіанських культурах соняшник використовувався як символ божества Сонця і зображався на його емблемі, особливо в ацтеків Мексики, у інків Перу. У Великобританії за вікторіанської епохи зображення цієї квітки ткали на тканинах, вирізали з дерева і кували з металу.
3. Робота з класом. Перевірка вивченого про розділові знаки при звороті
1 Робота з текстом.
1.Соняшник, за грецькою легендою, не завжди ріс на землі. 2.Одного разу викинута хвилею з прохолодних глибин моря, водяна німфа Клітія з’явилася на піщаному березі. 3.Здивована яскравим світлом, зачарована красою, вона спостерігала за золотою кулею, яка переміщалася небом. 4.Захопленій сонячним світилом, її захотілось вічно ним милуватися. 5.Боги почули це несподіване прохання і стали чаклувати над русалкою. 6.Через деякий час зовнішність німфи стала мінятися. Клітія, прикована до місця, не могла нічого зробити, бо її русалчин хвіст пішов в глиб піску. 7.Срібне волосся дівчини, згорнене в пелюстки, огорнуло її обличчя, а з рук повиростало зелене листя. 8.За дев'ять днів Клітія, повністю перетворена на квітку сонця, знайшла свою нову домівку.
Учні: СОНЯШНИК ЯК СИМВОЛ ЛЮБОВІ ДО БАТЬКІВЩИНИ
Коли Сонце ховається за горизонтом на нічний спочинок, соняшник сумно опускає голову і згортає пелюстки, так і людина в чужині згасає та сумує за рідною землею.
Як соняшник повертає за Сонцем свою голову, так і людина думкою, словом і ділом звернена до своєї Вітчизни. Як Сонце для соняшника - єдиний і незамінний орієнтир, так і для людини Батьківщина - єдина і найвища цінність.
2.Записати речення, розставити знаки, зробити синтаксичний розбір, надписати частини мови, дати характеристику речення.
Золоті пелюстки соняшника, освітлені ранковою зорею, скроплені кришталевою росою, дивляться на червоне, вогняне коло і повертаються йому вслід
Поетична хвилинка.
Соняшник у Сонце закохався -
У найбільше світиво Землі,
І йому в коханні зізнавався,
Тягнучи всі соки із ріллі,
Повертав за ним завжди по колу
Величаву голову свою,
А коли спускалась ніч у поле,
Виглядав ранковую зорю.
Вверх тягнувся з усієї сили,
Дорости до Сонечка волів...
Хоч його спинитися просили,
Він нікого слухать не хотів
Став тонким, високим і вразливим.
Так від вітру гнувся повсякчас,
Що не зміг противитися зливам
І навпіл переламався враз!
Прошептав востаннє: "Це з любові...
Я вмираю, а вона жива!.."
Та веселки смуги кольорові
Не почули ті його слова...
А проміння тепле далі грає,
Соняха ж немає на ріллі...
Він не знав, що Сонечко кохає
кожен-кожен Соняшник Землі
Учні: СОНЯШНИК ЯК ЗАХИСНИК ПОЗИТИВНОЇ ЕНЕРГІЇ
Соняшник - шанована в народі квітка. По-народному повір'ю соняшник має захисні властивості. Його прийнято саджати на вулиці біля будинку.
Соняшник відображає енергетичні вторгнення, розряджає атмосферу будинку, якщо його поставити у вазу.
Також сонях клали під подушку, якщо хотіли побачити віщий сон і дізнатися відповідь на це питання. Традиція вірити в добру силу цієї квітки збереглася і по наші дні. Посадіть біля будинку цю дивовижну квітку, прикрасьте стіни зображенням і відчуття радості життя буде з Вами поруч завжди!
ІV. Спостереження над мовним матеріалом. Робота за варіантами.
1 варіант. Підібрати залежні слова, утворивши дієприкметникові звороти.
Скласти речення із 1-2 зворотами: Розмальований, освітлений,натруджені.
Учні: СОНЯШНИК - СИМВОЛ ЕСТЕТИЧНОГО РУХУ
Коли соняшник потрапив до Європи, його стали вирощувати як декоративну рослину. Людовик XIV - «король-сонце» - був захоплений цією квіткою. Європейці вишивали соняшники на тканинах, вирізали з дерева, відливали з металу. Оскар Уайльд називав соняшник символом естетського руху. Краще картини Ван ога - це соняшники, які він малював на півдні Франції, в Арле Клод Моне створив свій чудовий повітряний натюрморт з соняшниками. Герхард Глік, Гоген, Шиле, Нодье - всі вони з любов'ю малювали на полотнах соняшники. І в наш час соняшник залишається «сонечком» мистецтва та фотографії.Соняшник як натхнення для художників Соняшник життя (1963), Марія Приймаченко:
2 варіант. Утворити з кожної пари речень одне речення, ускладнене дієприкметниковим зворотом:
А)1. Пiд осiннiми високими зорями стає чутнiшою мова роси соняшників. Соняшники загубились серед поля.
Б) 2. Біля нашої хати височіють круглі соняшники. Їх посадила мати ще з весни.
В) 3. Звивиста дорога вела на поле. . Поле засіяли соняшниками.
ЦІКАВІ ФАКТИ ПРО СОНЯШНИК
Насіння соняшнику містять багато кальцію, 18-20% протеїнів від денної норми людини.
Соняшникова олія (рослинна) - найбільш поширена і дешева в світі.
Соняшник служить людині орієнтиром на місцевості. Бо навіть у хмарну погоду капелюшок соняшника- це тисяча маленьких квіточок, які потім перетворяться в тисячу насіння.
Соняшник- показує, де перебуває зараз сонце відносно горизонту.
Квітка соняшника медоносна рослина. Один гектар соняшника «дає» 50 кг меду.
Сіяти соняшники треба по-особливому: або до схід Сонця, або після його Заходу-тоді і врожай буде багатшим, і птахи не так клюватимуть.
3 група. Знайти і підкреслити дієприкметникові звороти.
1.Соняшники, озвучені бджолами, висять на довгих стеблах над городиною.
2.Кулі жовтого вогню, стомлено примружені проти сонця, знаходять затишок біля людських осель.
3.Величезні мерехтливі стовпи сонячного світла, застиглі у якомусь невловимому бажанні, схилили свої голови до рідної землі.
VІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок
Робота з підручником
VІІ. Домашнє завдання:
І. Вивчити правила за підручником с…, впр...
ІІ. Творчо – пошукове завдання. Виписати речення із дієприкметниковими зворотами з творів української літератури.
ІІІ. Творче завдання. Написати твір, використовуючи дієприкметникові звороти, на тему: « Є сонце в житті».
VІІІ. Підсумок уроку. Давайте повернемося на початок нашого уроку до епіграфа: «Є сонце в житті!» Як ви думаєте, що означають ці слова?
Діти обґрунтовують свою думку: (Сонце – світло – життя – любов…)
Що дає нам сонце ? (сонце – це життя, початок , рух вперед)
У кожного з вас на парті є маленький соняшник. Напишіть на ньому те найсокровенніше бажання, яке хотіли б, щоб здійснилося. Покладіть у свої улюблені книжки чи, можливо, щоденник і кожного дня проговорюйте його. Хто зна, може, воно скоро збудеться?
І хай сонце і світло – цих двоє товаришів супроводжують нас по життю. Вони нероздільні, бо світла душа дає іншим людям світло, а без сонця – не буде взагалі життя на Землі, і якщо нам важко дивитися на сонце в небі, бо воно засліплює, то погляньмо на його маленьку копію, яка уособлює і рідний край, і отчий дім, і любов до всього живого. Тож нехай сонце, світло, і соняшники супроводжують всіх нас кожного дня.
Утворити з кожної пари речень одне речення, ускладнене дієприкметниковим зворотом:
А)1. Пiд осiннiми високими зорями стає чутнiшою мова роси, напiвроздягнених дерев i соняшників. Соняшники загубились серед поля.
Б) 2. Біля нашої хати височіють круглі соняшники. Їх посадила мати ще з весни.
3. Звивиста дорога вела на поле. . Поле засіяли соняшниками.
Утворити з кожної пари речень одне речення, ускладнене дієприкметниковим зворотом:
А)1. Пiд осiннiми високими зорями стає чутнiшою мова роси, напiвроздягнених дерев i соняшників. Соняшники загубились серед поля.
Б) 2. Біля нашої хати височіють круглі соняшники. Їх посадила мати ще з весни.
3. Звивиста дорога вела на поле. . Поле засіяли соняшниками.
Утворити з кожної пари речень одне речення, ускладнене дієприкметниковим зворотом:
А)1. Пiд осiннiми високими зорями стає чутнiшою мова роси, напiвроздягнених дерев i соняшників. Соняшники загубились серед поля.
Б) 2. Біля нашої хати височіють круглі соняшники. Їх посадила мати ще з весни.
3. Звивиста дорога вела на поле. . Поле засіяли соняшниками.
Утворити з кожної пари речень одне речення, ускладнене дієприкметниковим зворотом:
А)1. Пiд осiннiми високими зорями стає чутнiшою мова роси, напiвроздягнених дерев i соняшників. Соняшники загубились серед поля.
Б) 2. Біля нашої хати височіють круглі соняшники. Їх посадила мати ще з весни.
3. Звивиста дорога вела на поле. . Поле засіяли соняшниками.
Знайти і підкреслити дієприкметникові звороти.
1.Соняшники озвучені бджолами висять на довгих стеблах над городиною.
2.Кулі жовтого вогню стомлено примружені проти сонця знаходять затишок біля людських осель.
3.Величезні мерехтливі стовпи сонячного світла застиглі у якомусь невловимому бажанні схилили свої голови до рідної землі.
Знайти і підкреслити дієприкметникові звороти.
1.Соняшники озвучені бджолами висять на довгих стеблах над городиною.
2.Кулі жовтого вогню стомлено примружені проти сонця знаходять затишок біля людських осель.
3.Величезні мерехтливі стовпи сонячного світла застиглі у якомусь невловимому бажанні схилили свої голови до рідної землі.
Знайти і підкреслити дієприкметникові звороти.
1.Соняшники озвучені бджолами висять на довгих стеблах над городиною.
2.Кулі жовтого вогню стомлено примружені проти сонця знаходять затишок біля людських осель.
3.Величезні мерехтливі стовпи сонячного світла застиглі у якомусь невловимому бажанні схилили свої голови до рідної землі.
Знайти і підкреслити дієприкметникові звороти.
1.Соняшники озвучені бджолами висять на довгих стеблах над городиною.
2.Кулі жовтого вогню стомлено примружені проти сонця знаходять затишок біля людських осель.
3.Величезні мерехтливі стовпи сонячного світла застиглі у якомусь невловимому бажанні схилили свої голови до рідної землі.
Знайти і підкреслити дієприкметникові звороти.
1.Соняшники озвучені бджолами висять на довгих стеблах над городиною.
2.Кулі жовтого вогню стомлено примружені проти сонця знаходять затишок біля людських осель.
3.Величезні мерехтливі стовпи сонячного світла застиглі у якомусь невловимому бажанні схилили свої голови до рідної землі.
Знайти і підкреслити дієприкметникові звороти.
1.Соняшники озвучені бджолами висять на довгих стеблах над городиною.
2.Кулі жовтого вогню стомлено примружені проти сонця знаходять затишок біля людських осель.
3.Величезні мерехтливі стовпи сонячного світла застиглі у якомусь невловимому бажанні схилили свої голови до рідної землі.
Учні: ЛЕГЕНДА.Древня легенда каже, що боги подарували людям соняшник, щоб тепло і світло ніколи не покидало їх. Нам, європейцям, цю рослину привезли іспанці лише у 1500 році. А от у Північній Америці соняшник вирощували ще у 3000 році до н. е. Індіанські племена вже тоді сіяли «сонячне зерно», вживаючи соняшник як їжу і як ліки. У багатьох індіанських культурах соняшник використовувався як символ божества Сонця і зображався на його емблемі, особливо в ацтеків Мексики, у інків Перу. У Великобританії за вікторіанської епохи зображення цієї квітки ткали на тканинах, вирізали з дерева і кували з металу.
Учні: СОНЯШНИК ЯК СИМВОЛ ЛЮБОВІ ДО БАТЬКІВЩИНИ
Коли Сонце ховається за горизонтом на нічний спочинок, соняшник сумно опускає голову і згортає пелюстки, так і людина в чужині згасає та сумує за рідною землею.
Як соняшник повертає за Сонцем свою голову, так і людина думкою, словом і ділом звернена до своєї Вітчизни. Як Сонце для соняшника - єдиний і незамінний орієнтир, так і для людини Батьківщина - єдина і найвища цінність.
Учні: СОНЯШНИК ЯК ЗАХИСНИК ПОЗИТИВНОЇ ЕНЕРГІЇ
Соняшник - шанована в народі квітка. По-народному повір'ю соняшник має захисні властивості. Його прийнято саджати на вулиці біля будинку.
Соняшник відображає енергетичні вторгнення, розряджає атмосферу будинку, якщо його поставити у вазу.
Також сонях клали під подушку, якщо хотіли побачити віщий сон і дізнатися відповідь на це питання. Традиція вірити в добру силу цієї квітки збереглася і по наші дні. Посадіть біля будинку цю дивовижну квітку, прикрасьте стіни зображенням і відчуття радості життя буде з Вами поруч завжди!
Учні: СОНЯШНИК - СИМВОЛ ЕСТЕТИЧНОГО РУХУ
Коли соняшник потрапив до Європи, його стали вирощувати як декоративну рослину. Людовик XIV - «король-сонце» - був захоплений цією квіткою. Європейці вишивали соняшники на тканинах, вирізали з дерева, відливали з металу. Оскар Уайльд називав соняшник символом естетського руху. Краще картини Ван ога - це соняшники, які він малював на півдні Франції, в Арле Клод Моне створив свій чудовий повітряний натюрморт з соняшниками. Герхард Глік, Гоген, Шиле, Нодье - всі вони з любов'ю малювали на полотнах соняшники. І в наш час соняшник залишається «сонечком» мистецтва та фотографії.
Соняшник як натхнення для художників Соняшник життя (1963), Марія Приймаченко:
Цікаві факти про Соняшник:
Насіння соняшнику містять багато кальцію, 18-20% протеїнів від денної норми людини.
Соняшникова олія (рослинна) - найбільш поширена і дешева в світі.
Соняшник служить людині орієнтиром на місцевості. Бо навіть у хмарну погоду капелюшок соняшника- це тисяча маленьких квіточок, які потім перетворяться в тисячу насіння.
Соняшник- показує, де перебуває зараз сонце відносно горизонту.
Квітка соняшника медоносна рослина. Один гектар соняшника «дає» 50 кг меду.
Сіяти соняшники треба по-особливому: або до схід Сонця, або після його Заходу-тоді і врожай буде багатшим, і птахи не так клюватимуть.
Соняшник у Сонце закохався -
У найбільше світиво Землі,
І йому в коханні зізнавався,
Тягнучи всі соки із ріллі,
Повертав за ним завжди по колу
Величаву голову свою,
А коли спускалась ніч у поле,
Виглядав ранковую зорю.
Вверх тягнувся з усієї сили,
Дорости до Сонечка волів...
Хоч його спинитися просили,
Він нікого слухать не хотів!
Став тонким, високим і вразливим.
Так від вітру гнувся повсякчас,
Що не зміг противитися зливам
І навпіл переламався враз!
Прошептав востаннє: "Це з любові...
Я вмираю, а вона жива!.."
Та веселки смуги кольорові
Не почули ті його слова...
А проміння тепле далі грає,
Соняха ж немає на ріллі...
Він не знав, що Сонечко кохає
кожен-кожен Соняшник Землі