Урок з теми "Неозначена форма дієслова" .
Тип уроку : вивчення нового матеріалу .
Методи та прийоми : слово вчителя , бесіда з учнями , робота з дидактичним матеріалом , розподільний диктант , вибірковий диктант , метод вправ , робота з підручником .
Тема. Неозначена форма дієслова.
Мета: ознайомити учнів з поняттям «неозначена форма дієслова (інфінітив) як початкова форма дієслова», удосконалювати вміння учнів знаходити інфінітив у реченні; розвивати пам’ять, мислення, увагу; виховувати старанність, наполегливість у навчанні.
Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Запитання до учнів.
— Що таке дієслово?
— Як змінюються дієслова?
— Яка синтаксична роль дієслова в реченні?
— Які існують дієслівні форми?
— Що означає дієприкметник?
— Що означає дієприслівник?
— Яка синтаксична роль дієприкметника і дієприслівника в реченні?
3. Розподільний диктант.
Завдання: Записати в дві колонки дієслова: І — означають дію, ІІ — означають стан.
Писати, їжджу, спить, бадьоришся, розпитувати, сидить, бажати, захоплюється, боротися, відчуває, сіємо, дрімають, будую, стояти.
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя.
Неозначена форма дієслова — це початкова незмінна форма дієслова. Вона лише називає дію, не вказуючи на час, особу, число. Неозначену форму називають іще інфінітивом. Дієслова в неозначеній формі відповідають на питання що робити? що зробити?
Неозначена форма дієслова закінчується на суфікс -ти (рідше -ть), що не входить до основи.
Між коренем і суфіксом можуть бути суфікси: -а-, -и-, -і-, -ну-, -ува- (-юва-). Наприклад: думати, тренувати, робити.
2. Вибірковий диктант.
Завдання: Виписати дієслова в неозначеній формі, ви-ділити суфікси -ти (-ть).
Хто чисте сумління має, той спокійно спати лягає. Не кайся рано встати, а кайся довго спати. Треба прясти, щоб руб’ям не трясти. Впіймав чи не впіймав, а погнатись мож¬на. Добре того лякати, хто боїться. Хотів минути пень, та на¬їхав на колоду.
(Нар. творч.)
3. Словотворча робота.
Завдання: від поданих дієслів утворити неозначену форму, виділити суфікси.
Готується, знають, слухатиме, прибіг, занесла, напишу, тримаю, думають, працюєш, варила.
4. Робота з підручником.
Вправа 39 (письмово).
Вправа 42(письмово).
5. Робота з таблицею.
Завдання: розглянути таблицю. З’ясувати синтаксичну роль дієслів у неозначеній формі в поданих нижче реченнях.
Інфінітив як член речення
Підмет Читати для нього — справжня насолода.
Присудок Я хотіла побачити свого друга.
Означення У мене не було бажання (якого?) сперечатися.
Додаток Олег запропонував (що?) пограти у футбол.
Обставина Ігор прийшов (з якою метою?) привітати друга.
6. Робота біля дошки.
Завдання: записати речення, з’ясувати синтаксичну роль дієслів.
Цілує сонце рушники, що ненька вміла вишивати. (М. Сингаївський) Я до твоїх долонь вертаюсь, мамо, читати наймудрішу книгу з книг. (В. Баранов) Ти вчиш мене, кохана мати, любити працю… (Р. Завадович) Та жити без пісні — ту¬манити світ. (І. Драч)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Запитання до учнів.
— Що таке неозначена форма дієслова?
— На які питання відповідає дієслово в неозначеній формі?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити п.4 , виконати вправу 44.