Урок з української мови "Неозначена форма дієслова"

Про матеріал

Урок з теми "Неозначена форма дієслова" .

Тип уроку : вивчення нового матеріалу .

Методи та прийоми : слово вчителя , бесіда з учнями , робота з дидактичним матеріалом , розподільний диктант , вибірковий диктант , метод вправ , робота з підручником .

Перегляд файлу

Тема. Неозначена форма дієслова.

Мета: ознайомити учнів з поняттям «неозначена форма дієслова (інфінітив) як початкова форма дієслова», удосконалювати вміння учнів знаходити інфінітив у реченні; розвивати пам’ять, мислення, увагу; виховувати старанність, наполегливість у навчанні.

Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал.

 ХІД УРОКУ    

I.       АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1.         Перевірка домашнього завдання.

2.         Запитання до учнів.

        Що таке дієслово?

        Як змінюються дієслова?

        Яка синтаксична роль дієслова в реченні?

        Які існують дієслівні форми?

        Що означає дієприкметник?

        Що означає дієприслівник?

        Яка синтаксична роль дієприкметника і дієприслівника в реченні?

3.         Розподільний диктант.

Завдання: Записати в дві колонки дієслова: І — означають дію, ІІ — означають стан.

Писати, їжджу, спить, бадьоришся, розпитувати, сидить, бажати, захоплюється, боротися, відчуває, сіємо, дрімають, будую, стояти.

II.      ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

III.    МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

IV.    СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.         Слово вчителя.

Неозначена форма дієслова — це початкова незмінна форма дієслова. Вона лише називає дію, не вказуючи на час, особу, число. Неозначену форму називають іще інфінітивом. Дієслова в неозначеній формі відповідають на питання що робити? що зробити?

Неозначена форма дієслова закінчується на суфікс -ти (рідше -ть), що не входить до основи.

Між коренем і суфіксом можуть бути суфікси: -а-, -и-, -і-, -ну-, -ува- (-юва-). Наприклад: думати, тренувати, робити.

2.         Вибірковий диктант.

Завдання: Виписати дієслова в неозначеній формі, ви-ділити суфікси -ти (-ть).

Хто чисте сумління має, той спокійно спати лягає. Не кайся рано встати, а кайся довго спати. Треба прясти, щоб руб’ям не трясти. Впіймав чи не впіймав, а погнатись мож¬на. Добре того лякати, хто боїться. Хотів минути пень, та на¬їхав на колоду.

(Нар. творч.)

3.         Словотворча робота.

Завдання: від поданих дієслів утворити неозначену форму, виділити суфікси.

Готується, знають, слухатиме, прибіг, занесла, напишу, тримаю, думають, працюєш, варила.

4.         Робота з підручником.

      Вправа 39 (письмово).

     Вправа 42(письмово).

5.         Робота з таблицею.

Завдання: розглянути таблицю. З’ясувати синтаксичну роль дієслів у неозначеній формі в поданих нижче реченнях.

Інфінітив як член речення

Підмет Читати для нього — справжня насолода.

Присудок Я хотіла побачити свого друга.

Означення У мене не було бажання (якого?) сперечатися.

Додаток Олег запропонував (що?) пограти у футбол.

Обставина Ігор прийшов (з якою метою?) привітати друга.

6.         Робота біля дошки.

Завдання: записати речення, з’ясувати синтаксичну роль дієслів.

Цілує сонце рушники, що ненька вміла вишивати. (М. Сингаївський) Я до твоїх долонь вертаюсь, мамо, читати наймудрішу книгу з книг. (В. Баранов) Ти вчиш мене, кохана мати, любити працю… (Р. Завадович) Та жити без пісні — ту¬манити світ. (І. Драч)

V.      ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Запитання до учнів.

        Що таке неозначена форма дієслова?

        На які питання відповідає дієслово в неозначеній формі?

VI.    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити п.4 , виконати вправу 44.

 

 

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
29 листопада 2018
Переглядів
1734
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку