Специфіка жанрів у різних національних літературах. Розмаїття індивідуальних стилів митців

Про матеріал

формування предметних компетентностей: розрізнення понять загальне та національне, визначення специфіки індивідуальних стилів митців; формування ключових життєвих компетентностей: уміння вчитися: виробляти навички з пошуку потрібної інформації в додаткових джерелах; аналізувати, відбирати головне, цікаве, корисне, робити висновки; комунікативної — розвивати вміння вести дискусії; громадянської: з повагою ставитися до інших народів, цінувати не за національними ознаками, а за чеснотами; загальнокультурної: уміння розрізняти стилі в архітектурі, музиці, живопису та інших видах мистецтва; у способі життя, в сучасній моді; виховної — виховувати толерантність, допитливість, прагнення до розширення свого кругозору, ключових компетентностей.

Тип уроку: нетрадиційний (захист міні-проекту «Стилі в мистецтві і в нашому житті»).

Перегляд файлу

Урок 2. Специфіка жанрів у різних національних літературах. Розмаїття індивідуальних стилів митців

Мета: формування предметних компетентностей: розрізнення понять загальне та національне, визначення специфіки індивідуальних стилів митців; формування ключових життєвих компетентностей: уміння вчитися: виробляти навички з пошуку потрібної інформації в додаткових джерелах; аналізувати, відбирати головне, цікаве, корисне, робити висновки; комунікативної — розвивати вміння вести дискусії; громадянської: з повагою ставитися до інших народів, цінувати не за національними ознаками, а за чеснотами; загальнокультурної: уміння розрізняти стилі в архітектурі, музиці, живопису та інших видах мистецтва; у способі життя, в сучасній моді; виховної — виховувати толерантність, допитливість, прагнення до розширення свого кругозору, ключових компетентностей.

 

Тип уроку: нетрадиційний (захист міні-проекту «Стилі в мистецтві і в нашому житті»).

 

Основні терміни та поняття: жанр, стиль.

 

Міжпредметні зв'язки: живопис, архітектура, музика, дизайн та інші види мистецтва.

 

Обладнання: відеопрезентації, ілюстративні матеріали до теми.

 

Хід уроку

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

Літературне лото

 

Установіть відповідність між авторами та літературними епохами, коли вони творили.

 

Автори

 

Літературна епоха

 

Луїс де Ґонґора-і-Арґоте, Джон Донн

 

а) Античність

 

Р. Бах, Б. Космовська

 

б) Середньовіччя

 

Мольєр

 

в) Відродження (Ренесанс.)

 

Овідій, Сапфо

 

г) бароко

 

Лі Бо, Данте

 

д)класицизм

 

Петрарка, Шекспір

 

ж) література ХХ-ХХІ ст.

 

Відповіді: 1 — г, 2 — є, 3 — д, 4 — а, 5 — б, 6 — в.

 

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Слово вчителя

 

— Мати свій стиль, стиль життя, бути стильним, стильно одягатися — ці вирази усім нам добре знайомі і часто є предметом обговорення, мрій і навіть заздрощів. До речі, стилі притаманні всім видам мистецтва, і художній літературі також. Однак у різні епохи кожна національна література вирізнялася своєю стильовою спрямованістю та художніми особливостями.

 

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

 

Презентація міні-проекту «Стилі в мистецтві і в нашому житті»

 

— Стиль життя кожного з нас є індивідуальним і неповторним. З іншого боку, можна говорити про цілі групи людей, що живуть за подібними правилами, неписаними законами і мають схожі смаки. Тож не дивно, що в сучасному житті ми спостерігаємо ціле розмаїття стилів чи то в моді (діловий, спортивний, романтичний, класичний.), чи то в способі світосприйняття (стилі різних молодіжних субкультур.).

 

(Демонструє фото, на якому зображені моделі, що презентують одяг у романтичному, спортивному, діловому, етнічному та інших стилях.)

 

— Свого часу всі види мистецтв умовно поділили на три типи: просторові, часові та синтетичні. До просторового мистецтва належить живопис, скульптура та архітектура. До часового мистецтва віднесли все те, що подається в русі, і літературу. До синтетичного мистецтва зарахували кіно і театр.

 

Історично ж так склалося, що кожний зі згаданих видів мистецтва залежно від епохи вирізнявся своїм неповторним стилем.

 

Відгадайте, у якому стилі зведено будівлю, зображену на фото.

 

(Демонструє фото, на якому зображені руїни Парфенона, собор в Реймсі, храм-ротонда в Римі, Собор Святого Юра у Львові чи інші.)

 

Послухайте, як звучать різні стилі в музиці.

 

(Вмикає записи різних стилів музики — класичний, рок, джаз та ін.)

 

Свої стилі в різні епохи мала й література. Окремо зауважимо, що в науці прийнято виділяти загальний стиль та індивідуальний стиль письменника.

 

За уривками творів визначте автора й назву твору, з’ясуйте характерні ознаки індивідуального стилю одного з авторів, зробіть висновки.

 

...Гермес до Олімпу високого швидко Злинув. На землю тоді Пріам з колісниці зіскочив

 

І, візника залишивши Ідея на місці, щоб бистрих

 

Коней і мулів стеріг, подався їздець староденний

 

Прямо до дому, де Зевсові любий Ахілл мав оселю. (Гомер «Іліада»)

 

Одна тільки мрія —

 

відвідать прославлені гори,

 

Щоб там, окримівшись,

 

пізнати Велике Дао!

 

(Лі Бо «Призахідне сонце...».)

 

Шукай людину скрізь: на бідному постої,

 

У закутку нужди, й у пишному покої.

 

Одна душа за сто Кааб дорожча!

 

Чому ж ідеш до них? Шукай душі живої! (Омар Хаям. Рубаї.)

 

В однім селі у Ламанчі жив собі гідальго, з тих, що мають лише списа на ратищі, старосвітського щита, худу шкапину та хорта-бігуна. Душенина на щодень, суботами «бите-різане», неділями ще якесь голуб’ятко на додачу. Решта йшла на камізелю з дорогої саєти, оксамитні штани й пантофлі про свято; про будень малась одежа з сукна домашнього. (Сервантес «Дон Кіхот».)

 

Висновок: індивідуальний стиль письменника, його національну приналежність можна визначити за тематикою (природа, філософські роздуми.), назвами географічних та історичних об’єктів, за деталями побуту; інколи видами віршування (наприклад, гекзаметр характерний переважно для Гомера).

 

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

Рефлексія

 

Яка інформація виявилася для вас корисною, цікавою?

 

Яку тему вам захотілося дослідити глибше?

 

Які навички ви здобули в процесі роботи над проектом, які розвинули вміння?

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Уміти розповідати про літературні стилі, наводити приклади та робити висновки про актуальність цих знань.

 

Індивідуальне. Підготувати повідомлення про епоху Просвітництва.

 



Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 листопада 2018
Переглядів
6899
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку