формування предметних компетентностей: розрізнення понять загальне та національне, визначення специфіки індивідуальних стилів митців; формування ключових життєвих компетентностей: уміння вчитися: виробляти навички з пошуку потрібної інформації в додаткових джерелах; аналізувати, відбирати головне, цікаве, корисне, робити висновки; комунікативної — розвивати вміння вести дискусії; громадянської: з повагою ставитися до інших народів, цінувати не за національними ознаками, а за чеснотами; загальнокультурної: уміння розрізняти стилі в архітектурі, музиці, живопису та інших видах мистецтва; у способі життя, в сучасній моді; виховної — виховувати толерантність, допитливість, прагнення до розширення свого кругозору, ключових компетентностей.
Тип уроку: нетрадиційний (захист міні-проекту «Стилі в мистецтві і в нашому житті»).
Урок 2. Специфіка жанрів у різних національних літературах. Розмаїття індивідуальних стилів митців
Мета: формування предметних компетентностей: розрізнення понять загальне та національне, визначення специфіки індивідуальних стилів митців; формування ключових життєвих компетентностей: уміння вчитися: виробляти навички з пошуку потрібної інформації в додаткових джерелах; аналізувати, відбирати головне, цікаве, корисне, робити висновки; комунікативної — розвивати вміння вести дискусії; громадянської: з повагою ставитися до інших народів, цінувати не за національними ознаками, а за чеснотами; загальнокультурної: уміння розрізняти стилі в архітектурі, музиці, живопису та інших видах мистецтва; у способі життя, в сучасній моді; виховної — виховувати толерантність, допитливість, прагнення до розширення свого кругозору, ключових компетентностей.
Тип уроку: нетрадиційний (захист міні-проекту «Стилі в мистецтві і в нашому житті»).
Основні терміни та поняття: жанр, стиль.
Міжпредметні зв'язки: живопис, архітектура, музика, дизайн та інші види мистецтва.
Обладнання: відеопрезентації, ілюстративні матеріали до теми.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Літературне лото
♦ Установіть відповідність між авторами та літературними епохами, коли вони творили.
Автори
Літературна епоха
Луїс де Ґонґора-і-Арґоте, Джон Донн
а) Античність
Р. Бах, Б. Космовська
б) Середньовіччя
Мольєр
в) Відродження (Ренесанс.)
Овідій, Сапфо
г) бароко
Лі Бо, Данте
д)класицизм
Петрарка, Шекспір
ж) література ХХ-ХХІ ст.
Відповіді: 1 — г, 2 — є, 3 — д, 4 — а, 5 — б, 6 — в.
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя
— Мати свій стиль, стиль життя, бути стильним, стильно одягатися — ці вирази усім нам добре знайомі і часто є предметом обговорення, мрій і навіть заздрощів. До речі, стилі притаманні всім видам мистецтва, і художній літературі також. Однак у різні епохи кожна національна література вирізнялася своєю стильовою спрямованістю та художніми особливостями.
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
Презентація міні-проекту «Стилі в мистецтві і в нашому житті»
— Стиль життя кожного з нас є індивідуальним і неповторним. З іншого боку, можна говорити про цілі групи людей, що живуть за подібними правилами, неписаними законами і мають схожі смаки. Тож не дивно, що в сучасному житті ми спостерігаємо ціле розмаїття стилів чи то в моді (діловий, спортивний, романтичний, класичний.), чи то в способі світосприйняття (стилі різних молодіжних субкультур.).
(Демонструє фото, на якому зображені моделі, що презентують одяг у романтичному, спортивному, діловому, етнічному та інших стилях.)
— Свого часу всі види мистецтв умовно поділили на три типи: просторові, часові та синтетичні. До просторового мистецтва належить живопис, скульптура та архітектура. До часового мистецтва віднесли все те, що подається в русі, і літературу. До синтетичного мистецтва зарахували кіно і театр.
Історично ж так склалося, що кожний зі згаданих видів мистецтва залежно від епохи вирізнявся своїм неповторним стилем.
♦ Відгадайте, у якому стилі зведено будівлю, зображену на фото.
(Демонструє фото, на якому зображені руїни Парфенона, собор в Реймсі, храм-ротонда в Римі, Собор Святого Юра у Львові чи інші.)
♦ Послухайте, як звучать різні стилі в музиці.
(Вмикає записи різних стилів музики — класичний, рок, джаз та ін.)
Свої стилі в різні епохи мала й література. Окремо зауважимо, що в науці прийнято виділяти загальний стиль та індивідуальний стиль письменника.
♦ За уривками творів визначте автора й назву твору, з’ясуйте характерні ознаки індивідуального стилю одного з авторів, зробіть висновки.
...Гермес до Олімпу високого швидко Злинув. На землю тоді Пріам з колісниці зіскочив
І, візника залишивши Ідея на місці, щоб бистрих
Коней і мулів стеріг, подався їздець староденний
Прямо до дому, де Зевсові любий Ахілл мав оселю. (Гомер «Іліада»)
Одна тільки мрія —
відвідать прославлені гори,
Щоб там, окримівшись,
пізнати Велике Дао!
(Лі Бо «Призахідне сонце...».)
Шукай людину скрізь: на бідному постої,
У закутку нужди, й у пишному покої.
Одна душа за сто Кааб дорожча!
Чому ж ідеш до них? Шукай душі живої! (Омар Хаям. Рубаї.)
В однім селі у Ламанчі жив собі гідальго, з тих, що мають лише списа на ратищі, старосвітського щита, худу шкапину та хорта-бігуна. Душенина на щодень, суботами «бите-різане», неділями ще якесь голуб’ятко на додачу. Решта йшла на камізелю з дорогої саєти, оксамитні штани й пантофлі про свято; про будень малась одежа з сукна домашнього. (Сервантес «Дон Кіхот».)
Висновок: індивідуальний стиль письменника, його національну приналежність можна визначити за тематикою (природа, філософські роздуми.), назвами географічних та історичних об’єктів, за деталями побуту; інколи видами віршування (наприклад, гекзаметр характерний переважно для Гомера).
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Рефлексія
♦ Яка інформація виявилася для вас корисною, цікавою?
♦ Яку тему вам захотілося дослідити глибше?
♦ Які навички ви здобули в процесі роботи над проектом, які розвинули вміння?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Уміти розповідати про літературні стилі, наводити приклади та робити висновки про актуальність цих знань.
Індивідуальне. Підготувати повідомлення про епоху Просвітництва.