Тема. Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий).
Мета: поглибити знання семикласників про дієслово; формувати загальнопізнавальні вміння відрізняти дієслова різних способових форм, правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль способових дієслів; удосконалювати навички правильного й доречного використання способових дієслів в усному та писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до природи.
Тип уроку: комбінований.
Методи та прийоми: «Хмарки слів», «самоналаштування», розповідь учителя, «Кошик запитань», спостереження над мовним матеріалом, дослідження-аналіз, Кластер, розподільний диктант, лінгвістичний футбол, інтерактивний практикум, творчий метод, ігровий.
Наочність: роздатковий матеріал, презентація.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент та психологічна підготовка до уроку.
«Самоналаштування»
- Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:
- Я зможу сьогодні добре працювати на уроці;
- Я особистість творча;
- Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
«Хмарка слів»
- Діти, пропоную вам попрацювати із хмаркою слів. На ній записані слова. Вам необхідно назвати дієслова, які вказують, скажімо на спонукання до дії; на реальну дію (яка відбувається зараз або у минулому); не реальну дію, але бажану, можливу.
(Робота учнів з «хмарою слів»)
- Отже, ми побачили, що дієслова можуть виражати реальну або нереальну, але бажану дію, а то й взагалі дієслова можуть спонукати до дії. Тож сьогодні на уроці ми будемо вести мову про способи дієслів, а саме: дійсний, умовний, наказовий.
- Запишіть тему уроку…
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.
1. «Кошик запитань»
(з кошика учні дістають питання з теми та дають на них відповіді)
2. Дослідження-аналіз.
Прочитати прислів’я. Якою темою вони пов’язані? Як ми маємо ставитися до природи? (Думки учнів)
Заступи природу дверима, то вона тобі вікном ввійде. Дай полю гною - дасть хліба вволю. Багато лісу – не губи, мало лісу – бережи. Зрубали кущі – прощай птахи. І у берізки слізки течуть, коли з неї курку деруть. Хто не саджав дерева, тому не лежати в тіні. Одна іскра цілий ліс спалює.
Знайдіть у прислів’ях дієслова, визначте час дієслів, вид (доконаний/недоконаний), особу.
V. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу.
1. Розповідь учителя (пояснення супроводжується презентацією «Способи дієслова»)
- Дійсний спосіб виражає дію, яка відбувається, відбувалася чи буде відбуватися (відбуватиметься).
Дієслова дійсного способу змінюються за часами (минулий, теперішній, майбутній), числами (однина, множина), особами (в теперішньому, майбутньому часі) або родами (в минулому часі).
Умовний спосіб виражає дію, можливу за певних умов або бажану. Форми умовного способу утворюються додаванням до форм минулого часу частки би (б).
Частка б, би в умовному способі пишеться окремо: б пишеться після слів, що закінчуються на голосний: я хотіла б; вона б сказала; рада б узяти; я б про це розповів; би — після слів, що закінчуються на приголосний: я хотів би; він би сказав; я міг би взяти; він би це давно був зробив.
Дієслова умовного способу, як і минулого часу, змінюються за числами, а в однині — за родами.
Форми умовного способу найчастіше вживаються у складних реченнях, що виражають умову:Якби мені черевики, то пішла б я на музики (Т. Шевченко).
Рідше вони слугують присудками простого речення, у якому виражене прагнення, бажання:Хотіла б я піснею стати (Леся Українка).
Частка би (б) не завжди стоїть після дієслова, вона може міститися і перед ним, і на певній відстані від нього: Коли б я навчився працювати,-як бджола, скільки міг би правди назбирати у житті! (П. Воронько).
Наказовий спосіб виражає спонукання, заклик до виконання дії, наказ, побажання, прохання, пораду: Друга шукай, а найдеш — тримай (Народна творчість).
Наказовий спосіб має лише форми другої особи однини та першої і другої осіб множини з такими закінченнями:
2 ос. однини и = 0 (нульове закінчення);
1ос. множини -ім(о), -мо;
2ос. множини -іть, -те.
Форми першої особи однини та третьої особи однини та множини утворюються описово — поєднанням дієслів теперішнього або майбутнього часу із частками хай, нехай: хай побачу, нехай знають
2. «Кластер»
- Діти, пропоную вам створити узагальнюючу схему «Способи дієслів»
СПОСОБИ ДІЄСЛІВ
Дійсний Умовний Наказовий
(дійсна, реальна (бажана, можлива за певних (спонукання до дії)
дія) умов дія)
(Учні записують схему до зошитів)
VІ. Застосування отриманих знань на практиці.
1. Робота з підручником. Розподільний диктант.
Підручник (Українська мова. 7 клас /Заболотний О.В, Заболотний В.В. – Київ: Генеза, 2015. – 256 с.), сторінка 43, вправа 121.
2. Спостереження над мовним матеріалом.
- Прочитайте текст. До якого стилю він належить? Яка його тема та основна думка?
- Чи любите ви осінь? З чим або ким вона у вас асоціюється?
Красива осінь вишиває клени…
Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
А листя просить:
– Виший нас зеленим!
Ми ще побудем, ще не облетим.
А листя просить:
– Дай нам тої втіхи!
Сади прекрасні, роси – як вино.
Ворони п’ють надкльовані горіхи.
А що їм, чорним? Чорним все одно.
Ліна Костенко
- Випишіть із тексту дієслова, визначте їхній спосіб. Дієслів якого способу немає у тексті? Пригадайте, що виражають дієслова умовного способу?
3. Лінгвістичний футбол.
Утворити від дієслів дійсного способу дієслова умовного та наказового способів.
Прокидається, мріє, несуть, думають, ідуть, відлітають, готує, облітає, крутить, лежить.
4. Антонімічна п’ятихвилинка.
Запишіть антоніми до поданих дієслів. Визначте особу і число дієслів.
Руйнуй, зникни, викинь, вирви, змочи, розкидай.
Дієслова якого способу утворилися? Із будь-якими двома дієслова складіть речення про бережливе ставлення до природи.
5. Інтерактивний практикум.
https://learningapps.org/1173422
- Перейдіть за посиланням і повправляйтеся у визначенні способів дієслова.
6. Гра «Четверте зайве»
1. Пишемо, малюємо, читав би, запитую.
2. Прийшли б, зробіть, їжте, одягайте.
3. Бігав, створив би, знайшов би, сказала б.
7. Творча конструювання.
Скласти, записати 2 речення на тему «Осінь», використовуючи запропоновані дієслова різних способів.
Розфарбувала, полетіла б, приведи.
(Презентація робіт)
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
ЗАКРІПИВ…
ДІЗНАВСЯ…
НАВЧИВСЯ…
ПОТРЕНУВАВСЯ…
ЗАПАМ'ЯТАВ…
VІІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал підручника. Скласти пам’ятку «Бережи природу», використовуючи дієслова наказового способу.