Значна частина способів та прийомів раціонального додавання і віднімання ґрунтується на властивостях цих дій та залежностях між їх компонентами.
Під час підготовки до ДПА та ЗНО з метою вдосконалення обчислювальних навичок учнів необхідно повторити навчальний матеріал з цієї теми. Матеріал містить теоретичні відомості, приклади та рекомендації застосування властивостей додавання та віднімання для спрощення обчислень.
Віктор Кицун
вчитель математики Старосинявської ЗОШ І-ІІ ступенів №1
Способи та прийоми раціональних обчислень:
застосування властивостей додавання і віднімання
Значна частина способів та прийомів раціонального додавання і віднімання ґрунтується на властивостях цих дій та залежностях між їх компонентами. Під час підготовки до ДПА та ЗНО з метою вдосконалення обчислювальних навиків учнів необхідно повторити навчальний матеріал з цієї теми.
Від перестановки доданків сума не змінюється:
a+b = b+a; a+b+c = a+c+b = b+a+c = b+c+a = c+a+b = c+b+a.
34 + 453 = 453 + 34 = 487; 345 + 653 + 655 = 345 + 655 + 653 = 1000 + 653 = 1653.
Щоб до суми двох чисел додати третє число, можна до першого числа додати суму другого і третього чисел: (a+b)+c = a+(b+c).
(583 + 279) + 721 = 583 + (279 + 721) = 583 + 1000 = 1583.
Доданки можна міняти місцями і сполучати їх так, щоб виконати дії якомога простіше.
Щоб відняти суму від числа можна відняти від цього числа спочатку один, а потім другий доданок: a-(b+c) = (a-b)-c = (a-c)-b = a-b-c. 2018 - (357 + 418) = (2018 - 418) - 357 = 1600 - 357 = 1243.
Щоб від суми відняти число, можна відняти це число від одного з доданків і до отриманого результату додати другий доданок:
(a+b)-c = (a-c)+b = (b-c)+a.
(4563 + 476 )- 563 = (4563 - 563) + 476 = 4000 + 476 = 4476.
Щоб додати до числа різницю, можна додати до нього зменшуване і від отриманого результату відняти від’ємник або спочатку відняти від’ємник і до отриманого результату додати зменшуване: a+(b-c) = (a+b)- c = (a-c)+b.
352 + (109 - 52) = (352 - 52) + 109 = 300 +109 = 409.
Щоб від числа відняти різницю, можна відняти від нього зменшуване і до отриманого результату додати від’ємник або спочатку додати від’ємник і від отриманого результату відняти зменшуване: a-(b-c) = (a-b)+c = (a+c)-b.
573 - (173 - 98) = (573 - 173) + 98 = 400 + 98 = 498.
Щоб від різниці відняти число, можна відняти це число від зменшуваного і від отриманого результату відняти від’ємник або додати це число до від’ємника й отриманий результат відняти від зменшуваного:
(a-b)-c = (a-c)-b = a-(b+c) = a-b-c.
(325 - 174) - 126 = 325 - (174 + 126) = 325-300 = 25.
Алгебраїчна сума не зміниться, якщо її члени поміняти місцями.
2345 + 678 - 345 = 2345 - 345 + 678 = 2000 + 678 = 2678.
Якщо до суми двох чисел додати їх різницю, отримаємо подвоєне більше число.
(a+b) + (a-b) = 2a. Якщо від суми двох чисел відняти їх різницю, отримаємо подвоєне менше число: (a+b) - (a-b) = 2b.
(234 + 56) + (234 - 56) = 234·2 = 468; (234 + 56) - (234 - 56) = 56·2 = 112.
Примітка. Останні властивості зручно використовувати при розв’язуванні задач на знаходження чисел або величин за їх сумою та різницею.
1. У Андрійка та Сашка разом 50 грн. Скільки грошей у кожного із хлопчиків, якщо в Андрійка їх на 12 грн більше.
Розв’язання. (50 +12):2 = 62:2 = 31 (грн) – стільки грошей у Андрійка; (50 - 12):2 = 38:2 = 19 (грн) – стільки грошей у Сашка.
2. Знайти власну швидкість човна і швидкість течії річки, якщо швидкість човна за течією дорівнює 22 км/год, а швидкість човна проти течії – 18 км/год.
Розв’язання. (22+18):2 = 40:2 = 20 (км/год) – власна швидкість човна; (22 - 18):2 = 4:2 = 2 (км/год) – швидкість течії річки.
Для спрощення віднімання зручно застосовувати правила віднімання суми від суми й різниці від різниці: (a + b) - (c + d) = a+b - c-d = (a-c) + (b-d ) = (a-d) + (b-c);
(a - b) - (c - d) = a-b - c+d =(a+d) - (b+c)=( a-c) + (d-b)= a - (b+c) + d = d - (b+c) + a.
(987 + 654) - (387 + 354) = (987-387) + (654-354) = 600 + 300 = 900.
(463 - 126) - (274 - 537) = (463+537) - (126+274) = 1000 - 400 = 600.
Навчаємось, усміхаючись!
J – Васильку, ти ледве навчився рахувати до десяти.
Не збагну, ким ти зможеш стати, коли виростеш?
– Суддею з боксу, Олено Степанівно! J
J – Мамо, ти не могла б завтра приготувати улюблену татову страву?
– А навіщо?
– Завтра я буду показувати йому свій щоденник… J
У статті використано матеріали посібника «Цікаво. Про100. Зручно» Способи та прийоми раціональних обчислень для школярів та студентів і не тільки…/ упоряд. Кицун В. П., Кицун О.В – Хмельницький., ФОП Мельник А. А. 2018. – 150 с.
ISBN 978-617-7600-26-7
УДК 519.813
При копіюванні матеріалів посилання на видання обов’язкове.
Всі права застережені
All rights reserved