"Способи та прийоми раціональних обчислень: застосування властивостей додавання і віднімання "

Про матеріал

Значна частина способів та прийомів раціонального додавання і віднімання ґрунтується на властивостях цих дій та залежностях між їх компонентами.

Під час підготовки до ДПА та ЗНО з метою вдосконалення обчислювальних навичок учнів необхідно повторити навчальний матеріал з цієї теми. Матеріал містить теоретичні відомості, приклади та рекомендації застосування властивостей додавання та віднімання для спрощення обчислень.

Перегляд файлу

Віктор Кицун

вчитель математики Старосинявської ЗОШ І-ІІ ступенів №1

 

Способи та прийоми раціональних обчислень:   

застосування властивостей  додавання і віднімання 

 

Значна частина способів та прийомів раціонального  додавання і віднімання ґрунтується на властивостях цих дій та залежностях між їх компонентами.  Під час підготовки до ДПА та ЗНО з  метою вдосконалення обчислювальних навиків учнів  необхідно  повторити  навчальний матеріал з цієї теми.

 

Від перестановки доданків сума не змінюється: 

a+b = b+a;    a+b+c = a+c+b = b+a+c = b+c+a = c+a+b = c+b+a.

34 + 453 = 453 + 34 = 487;  345 + 653 + 655 = 345 + 655 + 653 = 1000 + 653 = 1653.

Щоб до суми двох чисел додати третє число, можна до першого числа додати суму другого і третього чисел:   (a+b)+c = a+(b+c).

(583 + 279) + 721 = 583 + (279 + 721) = 583 + 1000 = 1583.

Доданки можна міняти місцями і сполучати їх так, щоб виконати дії  якомога простіше.

Щоб відняти суму від числа можна відняти від цього числа спочатку один, а потім другий доданок: a-(b+c)  =  (a-b)-c  =  (a-c)-b  = a-b-c. 2018 - (357 +  418) = (2018 -  418) - 357 = 1600 - 357 = 1243.

 

Щоб від суми відняти число, можна відняти це число від одного з доданків і до отриманого результату додати другий доданок:

 (a+b)-c = (a-c)+b = (b-c)+a.

(4563 + 476 )- 563 = (4563 - 563) + 476 = 4000 + 476 =  4476.

Щоб додати до числа різницю, можна додати до нього зменшуване і від отриманого результату відняти від’ємник  або спочатку відняти від’ємник і до отриманого результату додати зменшуване: a+(b-c) = (a+b)- c = (a-c)+b.

352 + (109 - 52) = (352 - 52) + 109 = 300 +109 = 409.

Щоб від числа  відняти різницю, можна відняти від нього зменшуване і до отриманого результату додати від’ємник або спочатку додати від’ємник і від отриманого результату відняти зменшуване:  a-(b-c) = (a-b)+c = (a+c)-b.

573 - (173 - 98) = (573 - 173) + 98 = 400 + 98 = 498.

Щоб від різниці відняти число, можна відняти це число від зменшуваного і від отриманого  результату відняти від’ємник або додати це число до від’ємника й отриманий результат відняти від зменшуваного:

 (a-b)-c = (a-c)-b = a-(b+c) = a-b-c.

(325 - 174) - 126 = 325 - (174 + 126) = 325-300 = 25.

 

Алгебраїчна сума не зміниться, якщо її члени поміняти місцями. 

2345 + 678 - 345 = 2345 - 345 + 678 = 2000 + 678 = 2678.

Якщо до суми двох чисел додати їх різницю, отримаємо подвоєне більше число.

 (a+b) + (a-b) = 2a.  Якщо від  суми двох чисел  відняти їх різницю, отримаємо подвоєне   менше число:  (a+b) - (a-b) = 2b.

(234 + 56) + (234 - 56) = 234·2 = 468;      (234 + 56) - (234 - 56) = 56·2 =  112.

 Примітка. Останні       властивості         зручно          використовувати          при розв’язуванні задач на знаходження чисел   або  величин  за їх сумою та різницею.

1.     У Андрійка та Сашка  разом  50 грн. Скільки грошей у кожного із хлопчиків, якщо в Андрійка їх на  12 грн  більше.

 Розв’язання.   (50 +12):2 = 62:2 = 31 (грн) – стільки грошей у Андрійка; (50 - 12):2 = 38:2 = 19 (грн) – стільки грошей у Сашка.

2.     Знайти власну швидкість човна і швидкість течії річки, якщо швидкість човна за течією  дорівнює 22 км/год, а швидкість човна проти течії –    18 км/год. 

Розв’язання.   (22+18):2 = 40:2 = 20 (км/год) – власна швидкість човна; (22 - 18):2 = 4:2 = 2 (км/год)  –  швидкість течії річки.

Для спрощення віднімання зручно застосовувати правила віднімання суми від суми й різниці від різниці:  (a + b) - (c + d) = a+b - c-d = (a-c) + (b-d ) = (a-d) + (b-c);

 (a - b) - (c - d) = a-b - c+d =(a+d) - (b+c)=( a-c) + (d-b)= a - (b+c) + d = d - (b+c) + a.

(987 + 654) -  (387 + 354) = (987-387) + (654-354) =  600 + 300 = 900.

(463 - 126) -  (274 - 537) = (463+537) - (126+274) = 1000 - 400 = 600.

 

Навчаємось, усміхаючись!

 

J   Васильку,  ти  ледве  навчився рахувати до десяти.

         Не збагну, ким ти зможеш стати, коли виростеш?

    Суддею з боксу,  Олено Степанівно!  J

 

J  – Мамо, ти не могла б завтра приготувати улюблену  татову страву? 

    А навіщо? 

    Завтра  я буду показувати йому свій щоденник…   J

 

У статті використано матеріали посібника   «Цікаво. Про100. Зручно» Способи та прийоми раціональних обчислень для школярів та студентів і не тільки…/ упоряд. Кицун В. П.,  Кицун О.В – Хмельницький., ФОП Мельник А. А. 2018. – 150 с. 

ISBN 978-617-7600-26-7   

УДК 519.813

При копіюванні матеріалів посилання на видання обов’язкове

     

Всі права застережені

All rights reserved  

 

pdf
Додано
24 грудня 2018
Переглядів
2367
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку