БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ
(нетрадиційний підхід)
Педагоги, як відомо, люблять повчати. І не лише дітей, але й їхніх батьків. І ці колективні повчання носять назву „Батьківські збори" Найкращий порятунок від негативізму - можливість поспілкуватися один з одним. І з таких бесід випливатимуть поради, рішення, оптимізм.
Адже дуже важливо - щоб батьки один з одним (а не тільки з педагогом!) радилися, щоб почала створюватися особлива батьківська кооперація, спільність, адже батьки розуміють один одного зовсім інакше, ніж педагог розуміє їх. У цій ситуації з'являється можливість дізнатися, що батькам насправді важливо і потрібно почути.
Ці матеріали допоможуть перетворити батьківські збори на збори батьків.
„СКРИНЬКА ЗАПИТАНЬ”
Суть полягає в тому, що батьки складають один для одного запитання-записки, кладуть їх у скриньку, потім витягають: кому яка дістанеться. Як відповідати – радяться в парах (хоча трійки стабільніші: якщо раптом коса натрапить на камінь, тут потрібний хтось третій).
„Скринька запитань” зручна тим, що батьки бачать: до істини може бути допущений кожен з них. Це підносить їх у власних очах.
„РОЗПОВІДЬ ЗА КАРТИНОЮ"
Напередодні зборів діти передають свої враження в малюнках. На батьківських зборах ці малюнки роздають батькам. Їм пропонується, по-перше, розповісти про те, що зобразила або хотіла зобразити їхня дитина на своєму малюнку. Отут для деяких батьків і педагогів можуть виникати різні повчальні несподіванки.
По-друге, прокоментувати, як виконання малюнка поєднується з особливостями характеру їхньої дитини.
І перше, і друге завдання краще проводити не у вигляді фронтального опитування, а в парах.
Звичайно, педагог не знатиме тоді багатьох тем, що обговорюватимуться батьківськими парами. Зате батьки виграють.
„ЧАРІВНИЙ КЛУБОЧОК”
Перший тур – батьки по черзі називають будь-яку позитивну якість. Якщо хтось розгубився або забув, то сусідам можна підказувати! Звичайно, на другому-третьому колі гри відкривається „ друге дихання". Тому вихователю не варто поспішати: нехай „чарівний клубочок" пройде кілька разів. У батьків від цього тільки інтерес зросте.
Другий тур. Батьки називають негативні якості. І знову кілька повторів.
Третій тур - замість „чарівного клубочка" у руки дають маркер. Кожен підходить до плаката і зліва записує одну з негативних якостей, які щойно звучали, а справа - одну з позитивних. А тепер потрібно поміркувати, яку з негативних якостей, (з тих. що на плакаті зліва) можна переробити („здасться, я знаю як") в одну з записаних справа позитивних. Наприклад, хтось вибрав лінь і зрозумів, що з перелічених якостей знає, як перетворити її у вихованість, і з'єднає їх стрілкою. Інший, скажімо, ту саму лінь з'єднає новою стрілкою з кмітливістю. Процес нескінченний...
„ХОЧУ-БОЮСЯ"
Складаються два списки: .,Я хочу, щоб моя дитина..." І „Я боюся, щоб моя дитина не..."
ПРОБЛЕМА СПІЛКУВАННЯ БАТЬКІВ І ДІТЕЙ. ПЕДАГОГІЧНИЙ ТАКТ БАТЬКІВ (збори - диспут)
Порядок денний.
1. Вступне слово вихователя.
Сім'я - особлива атмосфера, куди дитина несе свою радість і горе, роздуми і сумніви. І якщо дитина не ділиться з батьками своїми переживаннями, варто задуматися над тим, чи справна їхня „машина сімейного виховання".
Сімейне спілкування... Від цих слів віє теплотою і сердечністю, турботою про дітей, доброзичливістю і чуйністю. Психологи стверджують, що правильно організоване спілкування - запорука доброго настрою, душевного спокою. З іншого боку, встановлено, що ніде люди не ранять один одного так боляче, як вдома, в сімейних конфліктах.
В.О.Сухомлинський пише : "Без батьківської мудрості немає виховної сили сім'ї. Батьківська мудрість стає духовним надбанням дітей; сімейні стосунки, побудовані на громадському обов'язку, відповідальності, мудрій любові й вимогливій мудрості батька та матері самі стають величезною виховною силою".
Дорослі виховують дітей своїми щоденними справами та вчинками. Все. що чують і бачать діти (і добре, і зле) знаходить відгомін в їхніх серцях.
Знайте, що дитина щаслива тільки тоді, коли вона вірить. Неслухняність, зухвальство, грубість – усе це виникає в дитячій поведінці саме в ті моменти, коли ламається віра в найдорожчих людей батьків
2. Обговорення дискусійних питань.
а) Що, на ваш погляд, найголовніше у сімейному житті?
б) Який стиль сімейних стосунків вважаєте ідеальним?
в) Що таке батьківський авторитет? Які шляхи його утвердження?
г) Як ви утверджуєте свій авторитет?
д) Як ви формуєте у дітей навички ввічливого спілкування? Свою точку зору? Аргументуйте прикладами з власного житія
З. Обговорення педагогічних ситуацій.
Ось уже два роки Сашко збирає різних жучків, розміщує їх у шухлядах і
коробках, банках і целофанових кульках. Іноді жуки розповзаються по кімнаті. Мати протестує проти такого захоплення і безжалісно викидає їх. Сашко нервує, глибоко переживає, але знову і знову починає збирати жуків. Він годинами любить спостерігати, як вони лазять, чим харчуються, які в них лапки і крила, якого кольору панцир, голівка.
А мати погрожує: „Я знищу твоїх жуків, я забороняю нести це сміття у квартиру, я обламаю крила не тільки твоїм жукам , а й тобі..."
* Цілий день Оленка ходить пригнічена. Не грається з дітьми, а сидить
задумливо в кутку. Вихователька поцікавилася :
- Чого тобі зараз найбільше хочеться?
Коли я хворіла, мама сиділа біля мене, розмовляла, розказувала мені казки,
читала книжки. Мені було так добре
* П'ятирічному Олегу було доручено сервірувати стіл перед обідом,
Хлопчик із задоволенням виконував це доручення. Одного разу він
перечепився і розбив тарілку. Він сильно засмутився, на очах бриніли
сльози. „Безголовий! - обурилася мати, - від такої допомоги одні збитки!"
Олег мовчки вислухав докори матері, але коли наступного дня бабуся
нагадала йому про сервірування, він категорично відмовився це робити.
* Таня росла хворобливою дитиною. В сім'ї їй завжди віддавали
найкращу їжу. Одного разу, коли дівчинка йшла на вулицю з апельсином
у руці, мати наказала; "Дивись, сама з'їж, нікому не давай!" Таня вийшла
на вулицю і в присутності подруг почала чистити апельсин. Дівчата
мовчки спостерігали за нею. Одна з них не витримала, попросила
часточку.
- Не дам. У нас їх мало і мама тільки мені дозволяє їх їсти. - відповіла
Таня .
- Жаднюга! - сказала дівчинка, а за нею і інші діти. Але Таня спокійно
доїла апельсин.
1 .Чи доводилося вам спостерігати подібні випадки?
2. Чи права була мати, наказавши Тані нікому не давати апельсин?
З.Які негативні якості можуть розвиватися у дівчинки в результаті
подібного виховання?
4. Єдині педагогічні вимоги батьків до дошкільнят. Поведінка вдома.
5 .Висновки.
Єдність вимог, їхня розумна послідовність, звичайно, вимагають від дорослих нервових зусиль, уміння поступитися власним бажанням, Чим раніше дитина звикає до усталеного життя, тим легшим воно буде з часом і для вас і для неї. Спільні турботи про долю дітей, звичайно, головне, що об'єднує батьківські зусилля на довгій і тернистій ниві життя. Тут не може бути місця свавіллю, егоїзму, дрібним розрахункам.