УДК О.В. Мусій
ДОСВІД ТА ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ З ОБДАРОВАНОЮ МОЛОДДЮ
Постановка проблеми. Розбудова державності в Україні зумовила нові тенденції в розвитку освіти, з’явилася нагальна потреба суспільства у творчих, діяльних, обдарованих, інтелектуально, творчо і духовно розвинених громадян. Україні потрібні молоді кадри високої кваліфікації. Звідси одним із пріоритетних завдань сучасної освітньої системи є звернення уваги педагогічної науки і громадськості до удосконалення роботи з обдарованими дітьми і молоддю, що передбачає розвиток здібностей особистості, її самовизначення, соціальну адаптацію та культурне становлення. Обдарована молодь – успішна держава : « Ви можете і повинні творити власне майбутнє, бо якщо ви цього не зробите, хтось інший, безумовно, вас випередить».
Загальновідомо, що обдарована молодь –це майбутня еліта будь-якої країни у всіх сферах: це лідери, бізнесмени, науковці, митці, спортсмени. Відтак – це безпека, благополуччя і гордість нашої української держави . Серед пріоритетних напрямів реформування освіти є своєчасне виявлення обдарованості, забезпечення умов для розвитку талановитих дітей, а також удосконалення навчально-виховного процесу в закладах освіти з урахуванням особистих якостей, стану здоров’я, природних задатків людини [2].
Аналіз попередніх досліджень. На прикінці XIX на початку ХХ століття. П.Ф. Кацтерев, В.П. Вахтеров, А.Н. Острогорський, А.П. Модестов, Л.Ф. Зеленкевич, В.М. Екземплярський, Б.І. Грінченко та інші фахівці розробляли наукові й практичні основи діагностики, підтримки обдарованих дітей. У той час проводились конференції, створювались школи, накопичувався досвід, що став надбанням світової педагогіки.
Сучасні дослідники Ю.Гільбух, О. Зазимко, А. Запорожець, В. Красноголов, Н. Лейтес, О. Матюшкін, В. Моляко, М. Подд’яков, Г. Суворов,
Д. Узнадзе, Ю. Юркевич та інші розглядають поняття «обдарованість»,
вивчають її особливості. У науковій літературі знаходять висвітлення такі аспекти проблеми обдарованості, як питання індивідуальних відмінностей обдарованих дітей (Б. Ананьєв, Л. Виготський, П. Гальперін); виділення сфер та видів обдарованості (Г. Бурменська, Ю. Гільбух, М. Гнатко, С. Гончаренко В. Слуцький); розвиток обдарованості на різних вікових етапах (В. Давидов, Д. Ельконін, Н. Лейтес, В. Паламарчук).
Мета статті полягає у виявленні та підтримки обдарованої молоді, з’ясуванні змісту та особливостей роботи з обдарованими дітьми, визначенні
педагогічних умов роботи викладача з обдарованими дітьми у навчально-виховному процесі з виховання інтелектуально розвинутої людини з високими моральними якостями, стимулювання творчої праці студентів та викладачів, активізації пізнавальної діяльності, підвищення інтересу до вивчення економічних та ін. дисциплін, поширення інноваційних технологій серед викладачів.
Виклад основного матеріалу дослідження з повним обґрунтуванням здобутих результатів. Сьогодні навчання і виховання обдарованих дітей займає значне місце у державній освітній політиці України. Освітні інтереси цієї категорії студентів та їхні специфічні проблеми відстоюються на державному, обласних, районних та місцевих рівнях; розробляються державні, обласні, районні та місцеві програми для обдарованих і талановитих учнів; визначено комплекс психолого-педагогічних, організаційних, правових, науково-практичних заходів щодо розроблення і впровадження ефективних засобів та технологій пошуку, навчання, виховання й самовдосконалення обдарованих студентів, створення умов для їх розвитку, забезпечення соціально-правових гарантій. У відповідності до вищезазначеного перспективними напрямами навчання і виховання обдарованих студентів Вінницького транспортного коледжу є: створення державної системи навчання, розроблення й впровадження механізмів їх державної підтримки; сприяння їх залученню до участі у всеукраїнських міжрегіональних олімпіадах, конкурсах, турах.
Для успішного розвитку обдарованої особистості необхідні наявність природних даних та відповідного середовища, в якому людина може успішно розвиватися [10, 51]. В останньому випадку важливого значення надається організації навчально-виховного процесу та навчання прийомів самостійної роботи, способів самоконтролю, дослідницької діяльності [7, 76]. Сприятливі можливості для розвитку обдарованих студентів надають гурткові форми навчання: рівень інтелектуальних здібностей, академічні досягнення [8, 31].
Обдарованість студентів може мати різні рівні, виміри, аспекти, що не дає можливості розробити якусь універсальну методику роботи з обдарованими дітьми і вимагає досконалого вивчення й розуміння конкретного студента, вироблення та застосування до нього специфічних форм і методів навчання і виховання, розвитку його потенційних можливостей [4, 67].
Принципи на які опираються викладачі економічних дисциплін Вінницького транспортного коледжу при реалізації визначених завдань і які визначають гуманістичну філософію освіти:
- індивідуальне орієнтоване навчання К. Роджерса;
- гуманізація освіти В.Сухомлинського;
- самоактуалізація особистості Маслоу;
- глобальність полікультурної освіти;
- безперервність освіти упродовж усього життя;
- профільна диференціація;
- співтворчость учасників освітнього процесу;
- “школа життя” Ш. Амонашвілі;
- діалог культур, що походить від Сократа;
- “філософія серця” (Г.С.Сковорода, П.Д.Юркевич, М.В.Гоголь ).
Розвитку особливості сприяє сучасна технічна база коледжу. В коледжі встановлено безлімітний інтернет, комп'ютери з'єднано мережею. мультимедійне обладнання з інтерактивною дошкою.
Для виконання задачі всебічного виховання обдарованих студентів спрямована робота залучення молоді до вивченню досягнень науки та пошуку ефективних шляхів застосування результатів наукових досліджень
Щодо обдарованих студентів особливу увагу слід звернути на такі моменти:
Методи навчання обдарованих:
- самостійна робота;
- частково-пошуковий і дослідницькі підходи;
- методи стимулювання, активізації творчої діяльності.
- домашні завдання повинні бути творчими, диференційованими [7, 115].
Названі моменти в навчальних заняттях доповнюються студентам Вінницького транспортного коледжу системою позакласної роботи: виконанням студентами позанавчальних завдань, відвідуванням занять гуртка або участю в масових тематичних заходах (вечорах, оглядах, конкурсах,олімпіадах, зустрічами з ученими, відомими людьми тощо).
Значну роботу з розвитку навичок пошуково-дослідницької роботи творчої молоді проводять вчителі економічних дисциплін. Протягом останніх трьох навчальних років студенти навчального закладу прийняли участь у Регіональному турі «Бізнесмен за три хвилини» Всеукраїнського конкурсу бізнес-планів підприємницької ідеї серед молоді та конкурсі «Кращий за професією». Дипломи учасника Регіонального тура «Бізнесмен за три хвилини» Всеукраїнського конкурсу бізнес-планів підприємницької ідеї серед молоді, отримали студенти - Маєвський Антон та Коваленко Андрій за виконану роботу Бізнес-план на тему «Бджільництво».
Бізнес-план Коваленка Андрія на тему «Автосервіс» в конкурсі «Кращий за професією» на базі технічного коледжу отримав 2-е місце.
В 2014-2015 навчальному році отримали призові місця за презентацію бізнес-планів у Регіональному турі «Бізнесмен за три хвилини» Всеукраїнського конкурсу бізнес-планів підприємницької ідеї серед молоді Дишкант Владислав 2-е місце за бізнес-план на тему «Екологічна база відпочинку», та Розгон Вячеслав 3-місце за бізнес-план на тему «Виготовлення дерев’яних вікон». Відчутні результати в роботі коледжу з обдарованими студентами. За вдалу дослідницьку роботу спонсори запропонували Розгону В’ячеславу проінвестувати його підприємницьку ідею.
Висновок. Отже, сьогодні необхідно визнати, що система роботи з обдарованими учнями – один із пріоритетних напрямів роботи ВНЗ, що вимагає вдосконалення науково-методичної роботи та освітнього процесу.
Обдаровані студенти характеризуються порівняно високим розвитком мислення, тривким запам'ятовуванням навчального матеріалу, розвинутими навичками самоконтролю в навчальній діяльності, високою працездатністю тощо, їм властива висока розумова активність, підвищена схильність до розумової діяльності, неординарність, свобода самовияву, багатство уяви, сформованість різних видів пам'яті, швидкість реакції, вміння піддавати сумніву і науковому осмисленню певні явища, стереотипи, догми.
Тому вони повинні мати сприятливі морально-психологічні умови для активної навчальної діяльності, виконуючи роботу більшу за обсягом та інтенсивністю.
Список використаних джерел
1. Анджейчак А. Психолого-педагогічні умови формування творчої особистості дитини в освітньо-виховних закладах / А. Анджейчак
// Обдарована дитина. – 2000. – № 5. – С. 8-13.
2. Державна національна програма “Освіта” (Україна ХХІ століття). – К. : Райдуга, 1994. – 61 с.
3. Кравцова О. Форми та методи роботи з обдарованими дітьми на уроках та в позаурочний час / О. Кравцова // Обдарована
дитина. – 2010. – № 8. – С. 2-5.
4. Кушнір В. Пошуки науково-практичних підходів у дослідженні феномену дитячої обдарованості / В. Кушнір // Рідна школа. –2009. – № 4. – С. 66-69.
5. Липова Л. Специфіка навчання обдарованих дітей / Л. Липова, Л. Морозова, Л. Луценко // Рідна школа. – 2003. – № 7.– С. 8-11.
6. Настенко Н. Рекомендації щодо форм та методів роботи з обдарованими школярами / Н. Настенко // Завуч. – 2000. – № 6. – С. 12.
7. Робота з обдарованими дітьми / М. О. Володарська, А. І. Настенко, О. М. Пілаєва, С. М. Полуніна, В. М. Сисоєва. – Х. : Вид.група “Основа”, 2010. – 190 с.
8. Теличко Н. В. Американський досвід роботи з обдарованими дітьми в Україні / Н. В. Теличко // Обдарована дитина. – 2005. – №10. – С. 27-35.
9. Чернишов О. Підготовка педагогів до роботи з обдарованими дітьми / О. Чернишов // Рідна школа. – 2010. – № 4/5. – С. 12-14.
10. Янковчук М. Розвиток обдарованості : практичний досвід / М. Янковчук // Обдарована дитина. – 2008. – № 2. – С. 47-53