Екологічне виховання дітей дошкільного віку з використанням методики ТРВЗ
Актуальність. Формування майбутньої всебічно розвиненої та компетентної особистості неможлива без здійснення екологічного виховання. Його основне завдання це сформувати у дитини систему знань про природу, а також природоохоронну поведінку та усвідомлення цінності довкілля. Важливо правильно організовувати середовище та заняття з використанняя перевірених методик роботи з дітьми. Одним з них є методика творчого розвʼязання винахідницьких задач, яка ефективно використовується в закладах дошкільної освіти. Вона допомагає дитині творчо вирішити проблему, мислити нестандартно, а творчість — це перший крок до гармонійного розвитку дитини.
Виклад основного матеріалу. Для дітей дошкільного віку основні принц ипи ТРВЗ адаптували А. М. Страунінг та О. І. Нікашин. За допомогою спеціально розроблених ігор-занять дошкільники знайомляться з навколишнім світом, у них формує ться системне, діалектичне мислення, розвивається творча уява, винахідницька кмітливість.
Автором теорії ТРВЗ є Генріх Саулович Альтшуллер, він заклав її основи в 1946 році. Головна ідея полягає в тому, що технічні рішення виникають і розвиваються не стихійно, а за певними законами. Ці закони можна пізнати та використати для свідомого розв’язання винахідниц ьких завдань. ТРВЗ – це не система для розв’язання творчих завдань, а система виховання та розвитку мислення людини. Головне місце в ній займає життєва стратегія творчої особистості та розвиток творчої уяви[1].
Головними принципами ТРВЗ в сфері екологічного виховання дошкільників є:
Методика ТРВЗ є ефективною в процесі організації екологічного виховання при використанні її основних методів: фокальних об'єктів, мозковий штурм, синектика, моделювання маленькими чоловічками, ЧРШ (час, розмір, швидкість) тощо. Існуюча в ТРИЗ система розвитку творчої уяви являє собою набір прийомів фантазування і спеціальних методів: використання науково-фантастичної літератури (НФЛ) у розвитку творчої уяви, метод золотої рибки (метод розкладання та синтезу фантастичних ідей), ступенева конструювання., метод асоціацій, метод тенденцій, метод прихованих властивостей об'єкта, погляд з боку, ситуаційні завдання[2].
Для формування у дітей здатності фантазувати та нестандартно бачити звичні предмети, а також одночасно закріплювати знання про величини, використовується гра «Плутанина». Основною метою такої гри є вчити дітей самостійно здійснювати перетворення розмірів казкових героїв. В цій грі дітям пропонується обрати два казкових героя ( великого та маленького) та змінити їхні розміри на протилежні (маленький кіт і велика мишка, маленький дуб і велика берізка, маленький вовк і великі козенята і т. д.). Також можна змінити їх розміри на протилежні (вироста ріпка маленька-премаленька, одного разу завітала велика мишка до маленького лева тощо). Після проведення гри доцільно організувати зображувальну діяльність.
Щодня з дітьми проводяться заняття, де ефективно використовується системний аналіз, а всі знання з екології є своєрідним пошуком істини. Надалі необхідно для дітей розкривати протиріччя в обʼєктах, виділяти, що є корисним, а що шкідлвим у ставленні до природи. Щодня доцільно проводити ігри “Користь –шкода”, “Навпаки, зате”, ігри на вміння знаходити протиріччя “Дощ і фонтан”, ігри-міркування про пори року, зміну сезонів.
Курс розвитку творчої уяви включає комплекс вправ, психологічних ігор, різних завдань на кмітливість, що ламають стереотипи, розхитують психологічну інерцію. До таких ігор входять ігри за методом “мозкового штурму” як нетрадиційний спосіб вирішення проблеми. Зокрема він включає в себе два основні етапи:
1. Генерація ідей — пропозиції вирішення завдання.
2. Відбір раціональних ідей
До методів мозкового штурму відноситься і цікавий метод “моделювання маленькими чоловічками”.На прогулянках можна використовувати прийоми фантазування, оживлення, зміни законів природи. Спостерігати за хмаринками: куди пливуть, які несуть вісті, про що мріють, про що розкажуть. Оживляємо вітер: Хто його мама? Хто його друзі? Про що говорить вітер із сонцем?Також можна запропонувати побачити кольоровий дощ, сніг через кольорові окуляри.
Ввечері для дітей можна підготувати екологічну казку. Сама робота з нею має включати всі нетрадиційні методи роботи: міняти характер героїв, міняти місце події. На вечірній прогулянці доцільно спостерігати за таємницями перетворення природних явищ: в кого перетворились калюжі, кущі, будинки [3, с. 9-11].
З метою розвитку творчості, уяви доцільно використовувати метод фокальних об’єктів: добирати аналоги до об’єктів неживої та живої природи за певними властивостями (формою, кольором, структурою, функціями). В свою чергу метод аналогії включає в себе такі види:
З дітьми старшого дошкільного віку доцільно використовувати метод моделювання чоловічками (ММЧ). Граючись в цю гру, діти знайомляться з фізичною суттєвістю різних природних явищ (дощ, снігопад, град, туман). Гра дає можливість будувати модель цих об’єктів і взаємодії між ними.
Для формування екологічних компетентностей дітей дошкільного віку корисним є метод фокальних обʼєктів, за яким визначається обʼєкт з метою його вдосконалення, при цьому добирають декілька інших. До них добираються прикметні характеристики - ознаки (властивості) й переносяться на визначений об'єкт. Так утворюється зовсім нова, цілком своєрідна фантастична модель, собаки. Називають кілька слів, і до них добираються означення-прикметники: наприклад, дітям пропонують вигадати зовсім нову породу (корова — рогата, плямиста, молочна, папуга — крилатий, окатий, з чубчиком. Тут головне завдання — використовуючи незвичне поєднання ("собака рогата, молочна"), знайти асоціацію. Подібні "винаходи" можна малювати, ліпити, конструювати, подавати як аплікацію тощо [6, с. 3].
Більшість з методів ТРВЗ в напрямі екологічного виховання дають позитивні результати, а саме формують необхідні розумові здібності:
Отже, в процес екологічного виховання дошкільників спрямований на формування екологічно компетентної дитини, яка має систему знань, природодоцільну поведінку та усвідомлює цінність природи. Для успішності результати слід звертатися до методики творчого вирішення завдань, яка включає в себе основні методи нестандартного рішення проблеми. Творчість дитини в ранній вік — сприятливий початок її гармонійного розвитку в майбутньому.
Список використаних джерел
1. Метод ика ТРВЗ в практиці роботи сучасного ДНЗ //Дошкільний навчальний заклад . -2008. – No 3. – С . 2-19
2. Лисенко Н.В. Екологічне виховання дошкільників// Н.В. Лисенко – К.: Освіта, 1993. – 178 с.
3. Бретоусова Р.Г. Використання елементів ТРВЗ в навчанні дітей мовленнєвого спілкування на заняттях та в повсякденному житті дошкільнят//Раїса Геннадіївна Бретоусова – с. Розсоша, Хмельницького району, 2015. – 30 с.
4.Телячук В.П. Сходинками творчості. Методика ТРВЗ в початковій школі //В.П.Телячук — Харків: Видавнича група «Основа» ПП «Тріада + », 2007. - 112 с.
5. Плохій З.П. Виховання екологічної культури дошкільників: Методичний посібник. – К.: Ред. журнал «Дошкільне виховання», 2002. – 173 с.
6. Гавриш Н. Як ми виховуємо творчу особистість // Палітра педагога. - 2000. -
No3-4.
7. Яценко А. Граємо, виховуємо й розвиваємо за системою ТРВЗ //Дошкільне виховання. – 2003.- № 2.