Стаття «Естетичне виховання в закладі позашкільної освіти» (досвід керівника гуртка «Акторська майстерність»)

Про матеріал
Метою художньо-естетичного виховання учнів у позашкільних закладах є забезпечення умов і створення відповідного середовища шляхом розширення предметного поля культури для естетичного розвитку і художньо-творчої самореалізації особистості з домінантною індивідуальних інтересів і вільного самовизначення.
Перегляд файлу

Стаття «Естетичне виховання в закладі позашкільної освіти»

(досвід керівника гуртка «Акторська майстерність»)

Метою художньо-естетичного виховання учнів у позашкільних закладах є забезпечення умов і створення відповідного середовища шляхом розширення предметного поля культури для естетичного розвитку і художньо-творчої самореалізації особистості з домінантною індивідуальних інтересів і вільного самовизначення.

Освітня діяльність Кіровоградського обласного ЦДЮТ здійснюється 4 відділами: народних мистецтв (об’єднує колективи образотворчого, декоративно-прикладного, народно-ужиткового та народного оркестрового жанрів), гуманітарним відділом (гуртки та творчі об’єднання соціально-гуманітарного спрямування), організаційно-масовим відділом (забезпечує взаємодію колективів закладу в роботі над спільними просвітницькими і дозвіллєвими проектами) та художнім (опікується питанням організації діяльності колективів хореографічного, театрального, вокального та розмовного жанрів).

Мета діяльності гуртка «Акторська майстерність»: створення умов для формування і розвитку естетичних потреб дітей та підлітків, сприяння розкриттю творчого потенціалу дітей та молоді.

Завдання: створення та сприяння розвитку дитячого художнього колективу, здійснення системного моніторингу ефективності діяльності; організація концертно-видовищної діяльності; вивчення та апробація інноваційних педагогічних методик та технологій та впровадження успішних моделей, форм та методів організації гурткової роботи в освітній процес гуртка художньо-естетичного напряму ОЦДЮТ;  поширення досвіду.

Відповідно до вимог Закону України «Про позашкільну освіту», система художньо-естетичного виховання в Кіровоградському обласному центрі дитячої та юнацької творчості розглядається як елемент безперервної художньо-естетичної освіти.

Нагальне питання творчого розвитку дітей в позашкільному освітньому просторі – це надання талановитим дітям допомоги в поглиблені та розвитку таланту; сприяння участі творчих обдарувань в масових заходах, розкриття та розвиток творчого потенціалу дитини.

Система естетичного виховання будується з урахуванням принципу творчої самодіяльності учнів. Це виявляється у здатності вихованців переносити набуті творчі навички на виконання будь-якої справи.

Публікації керівників гуртків висвітлюють систему дій, що спрямовано на розвиток творчих здібностей вихованців закладу, а саму виховну систему характеризують, як організаційно-педагогічне підґрунтя для розвитку та впровадження компетентнісного підходу в навчальному процесі.

Від завдань бачити, відчувати, розуміти прекрасне вони перетворились на більш складні і пов'язані зі здатністю творити його у навколишній дійсності, праці, мистецтві, у повсякденному житті. Ця здатність є важливою ознакою нашого часу і забезпечується завдяки реалізації принципу естетизації усього дитячого життя.

 

Програма-модуль «Гармонія»

 

Система естетичного виховання у Кіровоградському обласному ЦДЮТ спирається на принцип взаємозв’язку художньо-естетичної діяльності дітей з життям, практикою оновлення суспільства, процесом формування світогляду і моральності гуртківців.

Одним із показників роботи з естетичного напрямку за 10 років є відповідні виховні програми. Вони передбачають виявлення через систему очних, заочних конкурсів талановитих дітей у різних напрямках творчої діяльності.

Мета програми «Гармонія»: формування здатності до творчого самовиявлення, напрацювання такої системи роботи, яка б дозволяла простежувати у талановитої дитини задатки з моменту виявлення до етапу прояву справжнього таланту. Опрацювання механізму підтримки таких дітей, в тому числі з питань їх подальшої освіти, важлива складова частина цієї програми.

Основні напрями, які координує програма:

- організація мистецької освіти та виховання дітей;

- формування творчих здібностей вихованців;

- розвиток гармонійної особистості.

- розвиток здібностей та нахилів дітей і підлітків;

- вивчення, узагальнення і поширення існуючого досвіду позашкільних закладів області та країни у напрямку естетичного виховання;

- забезпечення умов для творчої практичної діяльності керівників гуртків естетичного напрямку.

Реалізація завдань мистецької освіти в Кіровоградському обласному центрі дитячої та юнацької творчості відбувається на трьох рівнях:

 формування ставлення до культури як до найважливішої

умови вільного та різнобічного розвитку особистості;

 формування навичок самостійної художньої діяльності, сприйняття цієї діяльності як невід'ємної частини свого життя.

Для кожного етапу мистецької освіти в закладі деякі його сторони виступають як домінуючі, інші як додаткові, причому важливу роль тут відіграють вікові особливості.

На початковому рівні навчання вирішується завдання формування естетичного ставлення до навколишнього світу.

На основному рівні – формування базових навичок, на основі яких надалі складуться художньо-практичні навички дітей.

На вищому рівні – вдосконалення та розвиток набутої майстерності у обраному напрямі.

Естетичний напрям позашкільної освіти в гуртках та інших творчих об`єднаннях Кіровоградського обласного центру дитячої та юнацької творчості представлений хореографічним, театральним та музичним жанрами. Даний напрямок орієнтований на навчання, виховання та розвиток дітей засобами музичного, театрального та танцювального мистецтва, виховання морально-естетичних та комунікативних навичок (складових соціальної компетентності), розвиток творчих здібностей вихованців.

Важливе місце у естетичному вихованні відводиться розвитку в дітей музичного слуху, навичок виконавства, артистизму та художнього смаку. Свої творчі здобутки діти демонструють на концертах, конкурсах, фестивалях, творчих вечорах та шоу-програмах.

Робота у гуртках та інших творчих об`єднаннях у Кіровоградському обласному ЦДЮТ відбувається за такими профілями:

Хореографічний– сприяє розвитку хореографічних здібностей, загальному фізичному розвитку вихованців;

Хореографічні Народні художні колективи «Росинка» та «Час пік» приймають активну участь у концертах, всеукраїнських та міжнародних конкурсах, фестивалях, шоу-програмах, організовували та проводили творчі звіти колективів.

Навчальний процес у хореографічних гуртках проводиться під живий супровід (баян, фортепіано). Виступи проходять під фонограму (на компакт-дисках). Танцювальний репертуар колективів різноманітний: сучасний, естрадний, фольклорний танець.

Діяльність вокальних гуртків сприяє залученню вихованців до кращих зразків популярної музики, при якому вивчається спорідненість різних жанрів мистецтва, відбуваєтьсярозширення музичного кругозору, розвиток вокальних даних дітей [7].

Репертуар колективів різноманітний: дитячі пісні (до 10 років), підліткові (11-14 років), молодіжні (15-21 років). У цій роботі у педагогів та вихованців відсутні формальні та жанрові обмеження. Головні вимоги, які пред'являються – це художня цінність, артистичність, оригінальність, якість, рівень художньої подачі.

Заняття вокалом формують у вихованців Кіровоградського обласного ЦДЮТ багаж мистецтвознавчих понять та навичок творчої діяльності, необхідних для повноцінного осмислення культурних цінностей і процесів.

Вокальне мистецтво у Кіровоградському обласному центрі дитячої та юнацької творчості представляють Народні художні колективи студії вокального мистецтва «Антарес» (керівник Дороганич О.С.) та дитячої естрадної пісні «Вікторія» (керівник Гаваза В.С.).

Театральне мистецтво – синтез багатьох мистецтв, об'єднаних у гармонійне ціле. Театр — якісно нова модель гуманітарно-естетичного виховання у позашкільному закладі. Народний художній колектив театр-студія «Маска» (керівник - Фільченкова Н.О.). була створена у 1988 році на базі Кіровоградського обласного палацу піонерів.

Народний художній колектив шоу- театр «Імідж» входить у склад комплексного колективу молодіжного клубу «Імідж».

Студія художнього слова «Юність» (керівник – Політаєва В.Г.) заснована у 1980 році. Головна мета: через слово виховувати любов до рідної землі, мови, формувати у дітей образне мислення, громадську позицію.

Інструментальний напрям у мистецтві – передбачає розвиток творчих здібностей учнів, художньо-образного асоціативного мислення, уяви, фантазії, імпровізація та інтерпретації через гру на музичних інструментах.

Одне із важливих місць у системі естетичного виховання у Кіровоградському обласному ЦДЮТ займають оркестри, засобами яких виховується розуміння й сприйняття високохудожніх зразків народної музики: Народний художній колектив оркестр народних інструментів «Орія» (керівник – відмінник освіти України Матрос С.В.), Народний художній колектив оркестр духових інструментів «Зміна» (керівник – відмінник освіти України Ніщеменко О.І.), Народний художній колектив ансамбль бандуристів «Орія» (керівник – відмінник освіти України Чанковська А.М.).

Основою методичного супроводу естетичного виховання є системний опис педагогічних новацій та розробка методичних рекомендацій для керівників гуртків даного профілю.

Аналіз виданої методичною продукції з естетичного напряму дозволяє зробити висновки щодо ефективності естетичного виховання дітей різного віку. Зокрема, авторські програми педагогів закладу за даним напрямом ґрунтуються на ідеї важливості раннього естетичного розвитку вихованців (починаючи з дошкільного віку). Саме цей віковий етап на думку Л. Виготського дозволяє впроваджувати естетичне виховання в процесі початкової соціалізації особистості дитини. Саме в цьому віці активізується самостійність мислення, розвивається пізнавальний інтерес дітей і допитливість.

 

 

1

 

docx
Додано
8 січня 2022
Переглядів
788
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку