Стаття "Метод учбових проектів -освітня технологія XXI століття"

Про матеріал
У даній статті повідомляється про використання методу проектів на заняттях з англійської мови та його переваги.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Доповідь на тему:

Метод проектів - освітня технологія XXI століття

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Метод проектів - освітня технологія XXI століття

 

Головною особливістю методу проектів є навчання на активній основі, через доцільну діяльність cтудента, відповідну його особистим інтересам.

Метод проектів завжди орієнтований на самостійну діяльність студентів - індивідуальну, парну, групову, яку студенти виконують протягом певного відрізку часу. Цей підхід органічно поєднується з методом навчання в співпраці.

Метод проектів завжди припускає вирішення якоїсь проблеми, що передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, з іншої - інтеграцію знань, умінь з різних областей науки, техніки, технології, творчих областей.

У основі методу проектів лежить розвиток пізнавальних навиків що вчаться, умінь самостійно конструювати свої знання, умінь орієнтуватися в інформаційному просторі, розвиток критичного мислення. Результати виконаних проектів повинні бути, що називається, "відчутними", тобто, якщо це теоретична проблема, то конкретне її рішення, якщо практична - конкретний результат, готовий до впровадження.

Робота по методу проектів припускає не тільки наявність і усвідомлення якоїсь проблеми, але і процес її розкриття, рішення, що включає чітке планування дій, наявність задуму або гіпотези вирішення цієї проблеми, чіткий розподіл (якщо мається на увазі групова робота) ролей, тобто завдань для кожного учасника за умови тісної взаємодії. Метод проектів використовується у тому випадку, коли в навчальному процесі виникає яке-небудь дослідницьке, творче завдання, для вирішення якої потрібні інтегровані знання з різних областей, а також застосування дослідницьких методик (наприклад, створення серії репортажів з різних регіонів країни, інших країн земної кулі з однієї проблеми, що розкривають певну тему  ін.).

Для методу проектів дуже істотним є питання практичної, теоретичної і пізнавальної значущості передбачуваних результатів .

Великою перевагою проектної діяльності є вміння, які набувають студенти, а саме:

  •    планувати свою роботу, попередньо прораховуючи можливі результати;
  •    використовувати багато джерел інформації;
  •    самостійно збирати і накопичувати матеріал;
  •    аналізувати, співставляти факти, аргументувати свою думку;
  •    приймати рішення;
  •    установлювати соціальні контакти (розподіляти обов'язки, взаємодіяти один з одним);
  •    створювати "кінцевий продукт" - матеріальний носій проектної діяльності (доповідь, реферат, фільм, календар, журнал, проспект, сценарій);
  •    підготувати цикл занять з тем, які зацікавили б учнів середніх класів;
  •    представляти створене перед аудиторією;
  •    оцінювати себе та інших.

Метод проектів - педагогічна технологія, зорієнтована не на інтеграцію фактичних знань, а на їх застосування і набуття нових (часто шляхом самоосвіти). Активне включення учнів у зміст тих або інших проектів дає можливість засвоїти нові способи людської діяльності в соціокультурному середовищі. Нижче звернемо увагу читача на видах дослідницьких проектів та їх організацію.

Робота над проектом ретельно планується викладачем і обговорюється зі студентами. При цьому проводиться докладна структуризація змістовної частини проекту з вказівкою поетапних результатів і термінів представлення результатів "громадськості", тобто іншим студентам або, наприклад, "зовнішнім" користувачам мережі Інтернет,  які не мають прямого відношення до проекту.

У основі проектів лежать дослідницькі методи навчання. Вся діяльність студентів зоосереджується на наступних етапах:

  •       визначення проблеми і витікаючих з неї завдань дослідження;
  •       висунення гіпотези їх рішення;
  •       обговорення методів дослідження;
  •       проведення збору даних;
  •       аналіз отриманих даних;
  •       оформлення кінцевих результатів;
  •       підведення підсумків, коректування, виводи (використання в ході сумісного дослідження методу "мозкового штурму", "круглого столу", статистичних методів, творчих звітів, переглядів і ін.).

Не володіючи достатньо вільно дослідницькими, проблемними, пошуковими методами, умінням вести статистику, обробляти дані, не володіючи певними методами різних видів творчої діяльності, важко говорити про можливість успішної організації проектної діяльності студентів.

Вибір тематики проектів в різних ситуаціях може бути різним. У одних випадках ця тематика може формулюватися фахівцями органів освіти в рамках затверджених програм. У інших - ініціативно висуватися викладачами з урахуванням навчальної програми, професійних інтересів, інтересів і здібностей студентів. У третіх, тематика проектів може пропонуватися і студентами, які, природно, орієнтуються при цьому на власні інтереси, не тільки чисто пізнавальні, але і творчі, прикладні.

Тематика проектів може стосуватися якогось теоретичного питання учбової програми, поглибити знання окремих студентів з цього питання, диференціювати процес навчання. Частіше, проте, теми проектів відносяться до якогось практичного питання, що актуальному для практичного життя і, разом з тим, вимагає залучення знань не по одному предмету, а з різних областей, їх творчого мислення, дослідницьких навиків. Таким чином, до речі, досягається цілком природна інтеграція знань.

Робота над проектом повинна здійснюватись за такими етапами:

 

  • Обговорення теми, коментарі, поради.
  • Визначення цілей та завдань.
  •  Актуалізація знань по темі, надання додаткових знань, необхідних для проекту.
  • Підготовка та оформлення необхідних матеріалів.
  • Групова робота спрямована на збір фактів, проведення інтерв’ю, тощо.
  • Збір інформації, обговорення отриманих результатів.
  • Оформлення кінцевого продукту.
  • Презентація проекту та його оцінка               
  • Визначення проблеми.

 

  • Формулювання

     дослідницьких завдань.

  • Висунення гіпотез.

 

  • Визначення методів

      дослідження.

  • Проведення дослідження.

 

  • Аналіз отриманих даних.
  • Оформлення висновків

      та кінцевих результатів.

 

  

На сьогоднішній день існує декілька класифікацій методу проектів. Найбільш поширеними є:

  • інформаційні і науково-дослідницькі проекти,
  • оглядові,
  • проекти виробництва,
  • організаційні проекти.

 

Але незалежно від типу проекту, всі вони:

• певною мірою неповторювані і унікальні;

• направлені на досягнення конкретної мети;

• обмежені в часі;

• припускають координоване виконання взаємозв'язаних дій.

 

Студентам  я на заняттях пропоную теми, за якими впродовж навчального семестру вони готують матеріал. Їм надається  консультативна допомога щодо змісту, джерел інформації, оформлення та захисту роботи. Результатом є проектні роботи  з використанням текстової, графічної, аудіо- та відеоінформації.Так,наприклад,для студентів спеціальності «Видавнича справа» пропоную такі теми: види друку ,3D друк, веб сайти, оформлення Web-сторінки,мультимедіяисокий друкфсетний друкипи принтеріврафаретний друк ,поліграфія та видавнича справа,друкарство на Україні,асортимент друкованої продукції, тамподрук та тисненняифровий друк та  ін. Для студентів спеціальності «Обслуговування комп’ютерних систем і мереж» доцільно розглянути такі теми: з історії комп’ютера ,комп’ютерний вік,життя і комп’ютери,перші комп’ютери,персональний комп’ютер:складові частини комп’ютера,типи комп’ютерних систем,портативні комп’ютери,пристрої введення  інформації,пристрої виведення інформації, комп’ютер у нашому житті, здоров’я та безпека при роботі з комп’ютером,операційні системи та ін. Для студентів спеціальності «Туристичне обслуговування» розглядаються такі теми: історія туризму,розвиток туризму в різних країнах світу ,види туризму, тури спеціального призначення,екотуризм ,популярні туристичні маршрути, класифікація туризму, транспорт і туризм,безмитна торгівля,зимові види відпочинку,тощо.

  Студентам подобається  створювати проектні роботи та презентації. Важливу роль проектної роботи студентів при комунікативному підході у навчанні іноземної мови важко переоцінити. Використання цього виду роботи дає можливість студентам  застосувати весь спектр отриманих знань. Метод проектів передбачає творчість студентів, залучення їх до пошукової діяльності, дає можливість інтегрувати різні предмети, використовувати різні режими роботи, організовувати навчання у співпраці. Самостійність студента у вивченні іноземної мови, наприклад у пошуку інформації, узагальненні, обговоренні, перетворює іноземну мову у джерело якісних перетворень особистості, розумового розвитку, формування вольових якостей, психологічної готовності до подолання труднощів, до творчого мислення. Збираючи матеріал, плануючи етапи своєї роботи, оформлюючи відібраний матеріал ,захищаючи або представляючи свою роботу,студент тренує всі види мовленнєвої діяльності: читання, письмо, говоріння, сприйняття мови на слух. Важливою перевагою проектної роботи є і те задоволення,яке отримують студенти , коли усвідомлюють, що можуть застосувати свої вміння, бачать результат своєї роботи.

Якщо студент зуміє справитися з роботою над проектом, можна сподіватися, що в справжньому дорослому житті він виявиться більш пристосованим: зуміє планувати власну діяльність, орієнтуватися в різноманітних ситуаціях спільно працювати з різними людьми, тобто адаптуватися до змінних умов. Якщо завданням педагога є навчання проектуванню, то в роботі по методу проектів ставку потрібно зробити не на те, що вийшло в результаті сумісних зусиль студента і викладача, а на те яким шляхом був досягнутий результат.

Перед нами, як майбутніми педагогами постає питання навіщо потрібні такі серйозні зміни в навчанні? Чому не можна обійтися колишніми, перевіреними часом методами? Відповідь очевидна: тому що нова ситуація вимагає нових підходів.

Канада, Нова Зеландія, Австралія, Ірландія, Корея, Великобританія, Японія, Швеція, Австрія, Бельгія, Ісландія, Норвегія, Франція, США, Данія, Швейцарія, Іспанія, Чеська Республіка, Італія, Німеччина, Ліхтенштейн, Угорщина, Люксембург, Мексика і Бразилія – це список країн, які активно використовують проекти в навчанні. Всі вони  мають високий рівень культурного розвитку, прогресивну економіку, займають провідні місця на міжнародній арені. Очевидним стає те, що учити потрібно саме тому, що може стати в нагоді, тільки тоді наші випускники зможуть гідно представляти досягнення української освіти.

Останнім часом в список соціальних потреб  потрапили наступні необхідні сьогодні якості особи: володіння універсальними способами діяльності, володіння комунікативними навиками, навиками колективної праці, володіння специфічними навиками учбової праці (здібність до самоосвіти), норми і еталони соціальної життєдіяльності (вихованість).

Якщо студент володітиме вказаними властивостями, то він буде, з великою часткою вірогідності, реалізований в сучасному суспільстві. Разом з тим, така освіта володітиме новою якістю, бо воно інше, нове в порівнянні з тим, що реалізується в наочно нормативній моделі освіті і використається в представлених підходах до оцінки його якості . Зміна концепції викликає лавиноподібний процес локальних змін в системі освіти в цілому і в кожній її ланці окремо.

     Іншими словами, проектна робота дає студентам  можливість користуватися іноземною мовою практично, тренуючи і покращуючи свої мовні вміння.Я вважаю,що проектна робота є одним з найефективніших «інструментів» для досягнення цілей у навчанні іноземної мови.

Аналіз впровадження технології у навчальний процес низки країн світу свідчить, що методологія методу проектів стає домінуючою.