Національно-патріотичне виховання учнів на уроках математики
«Виховання патріотичної свідомості, почуттів і переконань нерозривно пов’язане з розумовим, моральним, трудовим, ідейно-світоглядним, естетичним, емоційним становленням особистості.»
В.Сухомлинський
Сьогодні як ніколи постає питання про національно- патріотичне виховання підростаючого покоління. Актуальність даного напрямку виховання зумовлюється процесом формування в Україні громадянського суспільства, становлення єдиної нації.
Національно-патріотичне виховання підростаючого покоління забезпечить цілісність народу України, його національне відродження, об`єднання різних етносів і регіонів країни, соціально-економічний і демократичний розвиток України, соціально-політичну стабільність у державі та гідне представлення нашої країни у світі.[1]
Метою національно-патріотичного виховання є виховання молодої людини – патріота України, готового самовіддано розбудовувати її як суверенну, демократичну, правову і соціальну державу, виявляти національну гідність, знати і цивілізовано відстоювати свої громадянські права та виконувати обов`язки, сприяти громадянському миру та злагоді в суспільстві, бути конкурентноспроможним, успішно самореалізовуватися в соціумі як громадянин, професіонал, носій української національної культури. Крім того, патріот своєї держави – це свідомий громадянин. Людина, яка пам`ятає своє коріння й шанує пам`ять предків, громадянин, який готовий в будь-який момент віддати своє життя за Батьківщину.[2]
Національне виховання має бути основним стержнем усього навчально-виховного процесу сучасної школи. Адже школа має найбільші можливості відродити споконвічні якості національного характеру. Дитина повинна знаходитись під постійним виховним впливом матеріальної і духовної культури свого народу.[3]
Про актуальність цього питання свідчить низка концепцій з патріотичного виховання молоді, розроблених протягом останніх десятиліть:
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06. 2015 р. № 641 «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді» розроблено методичні рекомендації щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах, в яких є розділи щодо викладання різних предметів [4]
На уроках математики доцільно надавати пріоритет вихованню в учнів любові до України, її природи, рідного дому, школи, рідної мови, шляхом складання і розв’язування задач, в яких мова йде про їх рідний край. Це задачі, що містять історичні дані, відомості про тваринний та рослинний світ регіону, в якому проживають школярі тощо. Під час розв’язування задач доречно пропонувати учням коментувати виконання дій. Це сприятиме розвиткові усного мовлення, формуванню у школярів вмінь правильно і грамотно висловлювати свої думки українською мовою. Можливо розширити знання учнів про культуру українського народу за допомогою різних українських орнаментів (вишиванок) в процесі вивчення геометричних перетворень. У процесі навчання слід звертати увагу учнів на прізвища українських математиків, на їхній внесок у розвиток математичної науки.[5]
Великий педагог В.О. Сухомлинський підкреслював: «Навчання - це лише одна з пелюсток тієї квітки, що називається вихованням у широкому розумінні цього поняття. У вихованні немає головного та другорядного...У вихованні все головне - й урок, і розвиток різнобічних інтересів дітей поза уроком, і взаємовідносини вихованців у колективі...». Таким чином, виховна спрямованість уроку має стати визначальною. [6]
Отже, учитель математики має не тільки навчати учнів, а й виховувати їх. На уроках математики є можливості і потреби виховувати в учнів культуру мовлення, культуру мислення, почуття патріотизму, естетичні почуття; науковий світогляд, культуру поведінки тощо.[3]
Використані джерела: