Стаття "Проблема дитячої перевтоми"

Про матеріал
Процес набуття знань має велике соціальне і психологічне значення в житті людини. З перших днів навчання в школі дитина починає реалізовувати себе у новій для неї сфері розумової праці.
Перегляд файлу

Проблема дитячої перевтоми

Процес набуття знань має велике соціальне і психологічне значення в житті людини. З перших днів навчання в школі дитина починає реалізовувати себе у новій для неї сфері розумової праці.

 Тому головним завданням школи є така організація режиму праці й відпочинку школярів, створення таких умов для їхньої роботи, які б забезпечили високу працездатність дітей протягом усього часу навчальних занять, дали б змогу відтягнути час настання втоми і запобігти перевтомі.

Працездатність — це здатність людини розвинути максимум енергії та, економічно витрачаючи її, досягти поставленої мети, якісно виконуючи розумову і фізичну роботи.

Працездатність школярів може змінюватися у процесі навчальної діяльності. Так, у першій половині навчальних занять у більшості учнів молодших класів працездатність зберігається на відносно високому рівні. Підйом працездатності відбувається після першого уроку. До кінця 3-го уроку показники її зменшуються і стають ще більш низькими наприкінці 4-го уроку (погіршується увага, діти дивляться у вікно, неуважно слухають учителя, розмовляють).

  Стомлення — природний фізіологічний стан організму, який виникає у процесі напруженої або довготривалої роботи і виявляється у низькій працездатності.

Виявленням стомлення є втома. Причин втоми у школярів може бути багато: дитина голодна, не виспалася, не повністю відновилася після перенесеної хвороби, у неї розпочинається хвороба тощо.

Подолання втоми і стомлюваності — завдання складне, і рішення його повинне бути комплексним, спрямованим на всі ланки ланцюга: педагог, сім'я, колектив школи. Від педагога вимагається в першу чергу доброзичливість у ставленні до учня. Батьки мусять розуміти необхідність додаткових занять, створювати сприятливі умови для занять удома і контролювати виконання завдань.

 Перевтома як патологічний стан, заходи щодо її запобігання. Режим дня школяра

Перевтома - це стан організму між здоров'ям і хворобою. Він виявляється у багатьох порушеннях: погіршенні психічних функцій (послабленні пам'яті, уваги, утрудненні мислення, підвищенні збудливості, появі байдужості до оточуючого тощо); порушеннях сну (стає неглибоким і тривожним), апетиту, загальній слабкості і в'ялості, у головних болях тощо. При цьому спостерігається також і зниження стійкості організму до різних захворювань, у першу чергу, до вірусних інфекцій, застуд, несприятливих факторів зовнішнього середовища. Кожний ступінь перевтоми (початковий, легкий, виражений, важкий) має свою специфічну симптоматику

Для запобігання перевтомі школярів важливо дотримуватися гігієнічних норм організації розумової праці.

Виконання домашнього завдання учні починають з уже погіршеною працездатністю. Дітям 6-ти річного віку домашні завдання не задають.

Виконання домашньої роботи рекомендується починати із завдань середньої складності, потім переходити до найбільш складних і закінчувати самопідготовку легкими завданнями.

Потрібно пам'ятати, що нехтування відрочинком призводить до порушення режиму дня, негативно позначається на стані здоров'я дітей шкільного віку.

Раціональний режим дня (РРД) – це чіткий розпорядок дня, який передбачає певну тривалість діяльності і відпочинку та чергування їх протягом доби з врахуванням вікових та індивідуальних особливостей дитини (підлітка). РРД, як складова частина шкільного виховання є обов’язковою умовою гармонійного розвитку, зміцнення здоров’я, підвищення розумової і фізичної працездатності учнів. При дотриманні РРД формується певний ритм роботи організму, як системи. Продуктивність діяльності учнів, які дотримуються РРД значно вища ніж в тих, хто постійно його порушує. Дотримання РРД допомагає запобігти передчасній втомі та перевтомі під час розумової і фізичної праці.

Запорукою оптимальної працездатності школярів є правильне чергування праці і відпочинку, а також зміна одного виду діяльності іншими. Правильне чергування розумової праці з фізичним навантаженням і регулярним сном є умовою успішного навчання, вагомим чинником збереження здоров'я дітей і підлітків.

Час, вільний від занять в школі і приготування уроків учнями використовується у відповідності до власних побажань; заняття  в різних кружках і спортивних секціях; багато вільного часу сучасні діти витрачають в ігрових комп’ютерних залах та біля телевізорів . При чому учні часто нехтують тим, що тривала робота за комп’ютером та перегляд телепередач негативно впливають на здоров’я і внаслідок дії ультрафіолетового і електромагнітного випромінювань спричиняють ряд захворювань.

Чи згубний вплив телевізора на дітей? Чи впливає це на психіку дітей?

Потрібно просто зрозуміти цю ситуацію до кінця. Після перегляду телевізора діти не заспокоюються. Вони перевтомлюються і, навпаки, стають більш дратівливими, нервовими та агресивними. До того ж, в результаті напруги очей у дітей, після певного часу, починає страждати зір.

Результатами регулярного перегляду дітьми сцен насильства на телеекрані є не тільки копіювання ними жорстокого стилю поведінки, а й втрата емоційної сприйнятливості до чужого болю, зміна уявлень про світ.

 Протидіяти негативному впливу можна й потрібно, і робити це необхідно різними способами і на кількох рівнях: суспільства, сім’ї, окремої людини. Якщо ми й не можемо відмовитися від цього продукту людської творчості у своєму повсякденному житті, то хоча б спробуймо не перетворювати його на головну життєву цінність.

Важливим показником раціонального організованого режиму дня є достатнє перебування на повітрі.

Перебування учнів на відкритому повітрі належить поєднувати з руховою активністю, зокрема суспільно корисною працею. Це сприяє зміцненню здоров’я, загартуванню і підвищенню працездатності учнів. Для збільшення тривалості часу перебування учнів на повітрі використовують уроки фізичного виховання, праці, біології. З цією метою на повітрі варто проводити ряд гурткових, громадських і культурних заходів (лінійки, збори, змагання, концерти тощо).

Скорочення часу перебування на повітрі (перенавантаження навчальною роботою, захоплення телевізійними передачами) призводить до погіршення стану здоров’я учнів (швидка стомленість, блідість, погіршення апетиту тощо). У таких дітей зменшується кількість еритроцитів і гемоглобіну в крові, погіршуються показники фізичного розвитку і працездатності, легко виникають вади постави і респіраторні захворювання.


Тому наше з вами завдання створити найбільш комфортні умови для навчання та виховання  дітей. Тому що здоровя  дітей в наших руках!

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
20 березня 2020
Переглядів
1744
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку