Способи групової діяльності учнів у процесі
розв’язування прикладних задач в умовах дистанційного та
змішаного навчання
« Все в природі повинно бути виміряно,
все може бути пораховано»
М. І. Лобачевський.
Одним зі шляхів здійснення практичної спрямованості навчання математики та реалізації між предметних зв’язків є прикладні задачі, що розкривають застосування математики до навколишнього середовища. У 5 та 6 класах прикладні задачі використовую у процесі навчання для розкриття різноманітних застосувань математики в житті.
Задачі, які виникли поза математикою, але розв’язуються математичним методом називаються прикладними. Ці задачі взяті з фізики. хімії, біології, екології,і життєвих ситуацій.
Мета розв’язування прикладних задач: відпрацювання навичок конструювання математичних моделей у відповідних реальних ситуаціях; розвиток логічного мислення учнів; застосування математичних знань, що необхідні в повсякденному житті, у майбутній професії в нестандартних ситуаціях: формування уміння для дослідження, моделювання практичних ситуацій на основі вивчення формул і властивостей.
Завдання: забезпечити велику активність, творчість школярів, спрямованих на досягнення максимально можливих навчальних результатів; навчити їх співпраці у виконанні групових завдань; стимулювати моральні переживання взаємного навчання, зацікавленості в успіхові товариша; формувати комунікативні вміння учнів; розвивати рефлексивні компоненти навчальної діяльності; цілеспрямованості.
Дуже важливо, які завдання прикладного характеру я пропоную розглянути учням. Якщо зміст задачі цікавий учням, актуальний для них. то більше шансів, що учні розв’яжуть цю задачу.
Як навчаю розв’язувати прикладні задачі ?
1) Прикладну задачу вдумливо читаємо кілька разів: розбиваємо текст задачі на смислові частини, формулюємо запитання;
2) Створюємо математичну модель: узгоджуємо запитання й умову, міркуємо від умови до запитання, від запитання до умови, переходимо від природної мови до математичної;
3) Проводимо розрахунки: арифметичні дії, за діями, за планом. розв’язання рівняння, логічні операції;
4) Перед тим як визначити правильну відповідь, перевіряємо інші альтернативи.
5) Одержуємо результат: переконуємося в істинності вибраного плану та виконання дій, формулюємо відповідь задачі.
У ході розв’язання прикладних задач учні виконують пізнавальні та розрахункові дії, які впливають на:
* усвідомлення між предметних зв’язків, розуміння необхідності
застосування знань з інших предметів;
* вибір і актуалізацію необхідних знань з інших предметів;
* перенесення їх у нову ситуацію, зіставлення знань з суміжних
предметів;
* синтез знань. установлення сумісності понять, одиниць
виміру, розрахункових дій та їх виконання.
Для розв’язування прикладних задач я використовую елементи математичного моделювання. Спрощена евристична схема діяльності математичного моделювання виглядає так:
1. Попередній аналіз об’єкта дослідження.
2. Побудова математичної моделі.
3. Реалізація математичної моделі математичними методами.
4. Аналіз одержаних результатів
Реальні процеси та явища мають кількісні, тобто числові показники. А кожна абстрактна задача є математичною моделлю деякої прикладної задачі.
Прикладні задачі можна умовно розділити на такі, у яких математична модель міститься в умові задачі, і на такі, розв’язання яких передбачає побудову математичної моделі
Корисно пропонувати учням прикладні задачі історичного змісту.
Екскурсія в історію
Задача 1.
У деякого купця була в продажу олія; одна ціною 10 грн. за відро. а друга – 6 грн. за відро. захотілося йому зробити із цих двох, змішавши, одну олію ціною 7 грн. за відро. Які частини цих двох олій необхідно взяти, щоб одержати відро олії вартістю 7 грн.
Задача 2.
Поміщик, розраховуючи на те,що корова в 4 рази дорожча за собаку, а кінь у 4 рази дорожчий за корову,взяв 200 карбованців, коли поїхав на базар. На ці гроші він купив собаку, дві корови і коня. скільки коштує кожна із тварин?
Задача 3.
Селянин за перший день продав половину привезених гусаків та ще пів гусака, за другий день – 1/3 решти та ще 1/3 гусака, за третій – 1/5 решти та ще 1/5 гусака, а за четвертий – останніх 19 гусаків. Скільки гусаків було в селянина ?
Доцільно використовувати прикладні задачі під час роботи в групах.
Завдання для групи « Бухгалтерів»
1. Клієнт має 400грн. і хоче знайти такий банк, який оплатить йому за один рік 400грн. відсоткових грошей. З якою відсотковою ставкою банк має обрати клієнт?
2. Микола Петрович поклав у банк 5000грн. на три роки. Щороку банк нараховує 5% річних. Скільки грошей отримає вкладник через три роки ?
3. Службовець сплачує медичну страховку в розмірі 1200 грн, що
становить 15% його заробітної плати. Яка заробітна плата в службовця?
3. Банк надає кредит 30000 грн. зі ставкою 10% річних. Яку суму потрібно повернути банку через два роки ?
Завдання для групи «Кухарів»
1. Є 100г 30 – відсоткового розчину солі. Його змішали з 200г води. Яка концентрація одержаного розчину ?
2. Розчин містить 12% солі. Яка маса розчину, якщо солі в ньому 30г?
3. Морська вода містить 5% солі. Скільки кілограмів прісної води треба додати до 40 кг морської води для того, щоб вміст солі в ній становив 2%.
Завдання для групи «Дизайнерів»
1. Робітник пофарбував 56 м² приміщення кухні, що становило70% усієї кухні. Скільки йому ще залишилося пофарбувати ?
2. Кахлем, що має розміри 20 см * 25см, необхідно обкласти стіну розмірами 250см * 4м. Скільки потрібно кахлю?
3. Для ремонту квартири тато закупив плінтус з якого для кімнати Романа залишилось 49/4 м. Чи вистачить його татові, якщо довжина кімнати дорівнює 3м.а ширина – 4м ?
Завдання для групи «Фермерів»
1. Під час транспортування помідорів з фермерського господарства до магазину втрачається 4% їх загальної маси. Скільки потрібно зібрати помідорів. якщо чотири магазини замовили по 384 кг ?
2. Один фермер зібрав картоплю, маса якої становить 11/9 маси картоплі, зібраної другим фермером. У якого фермера врожай картоплі більший і на скільки, якщо другий зібрав 121000кг ?
3. Капусту розмістили в два мішки. причому маса першого з них становить 7/3 маси другого. Яка маса мішків разом, якщо в першому мішку капусти було 79 кг ?
Завдання для групи « Біологів»
1. Скільки потрібно зібрати ромашки, щоб одержати 7 кг сушеної, якщо під час сушіння вона втрачає 86% своєї ваги ?
2. Маса сушених грибів становить 12% маси свіжих. Скільки потрібно зібрати свіжих грибів. щоб одержати 2,4 кг сушених ?
3. Юні ботаніки Сашко і Оля здали в аптеку 12 кг сушеної малини і 10 кг сушеної чорниці. Скільки свіжих ягід назбирали діти, якщо під час сушіння малина втрачає 75% своєї маси, а чорниця - 80% ?
На уроках математики доцільно розв’язувати задачі, фабули яких стосуються екологічних проблем.
Задача 1.
Мурашина сім’я протягом дня знищує 1 кг шкідливих комах, завдяки чому захищає ліс площею 0,25 га. Яку кількість шкідливих комах потрібно знищити мурашиній сім’ї, щоб захистити 4 га лісу?
Задача 2.
Частка біоетанолу в бензинах має становити 7%. Скільки біоетанолу
міститься за такої вимоги у вироблених 4,5 млн бензину?
Задача 3.
Людині на добу потрібно 960 л кисню. Скільки кисню за добу виділяє 5 дерев? Яка кількість дерев повинна рости у нашому селі, щоб забезпечити всіх жителів достатньою кількістю кисню.
Задача 4.
Група учнів вирішила звільнити територію навколо школи від сміття. На прибирання навколо огорожі зголосилися 4 особи. З’ясувалося, що кількість осіб, які прибирали навколо огорожі, відноситься до решти учнів так, як 2 : 7. Скільки осіб узяло участь у прибиранні сміття?
Задача 5.
Скільки дерев знадобиться, щоб надрукувати тираж підручників з математики, якими ви користуєтесь?
Одним із ефективних засобів формування здоров’язбережувальної компетентності учнів є проведення нестандартних уроків на яких і розв’язуємо задачі відповідного змісту.
1. Олена щодня, як прокидається, починає робити зарядку о 7 год25хв, яка триває40 хв. О котрій годині дівчинка закінчує зарядку.
2. Серце здорової людини робить 75 ударів за хвилину. Скільки ударів робить серце за 16 хв?
3. Для здорового харчування жири мають складати 20%, білки – 35%, вуглеводи – 45% щоденного раціону людини. Створити у Microsoft Word кругову діаграму, що описує співвідношення між жирами, білками і вуглеводами.
Доцільно звернути увагу на розв’язування прикладних задач правового змісту.
1. Площа України – 60,4 млн га, сільськогосподарські угіддя – 42,4 млн га. Який відсоток становлять сільськогосподарські угіддя?
2. На території України щороку утворюється 17 млн тонн сміття, і лише 5% із них потрапляє на переробку ( при тому, що вітчизняні сміттєпереробні заводи завантажені максимум на 15 – 20 %). решта потрапляє на звалища. Яка маса сміття щороку потрапляє на звалища?
3. Найбільшою водною артерією України є Дніпро – третя за величиною (після Волги і Дунаю) річка Європи. Довжина Дніпра становить 2201 км, у межах України – 981 км. Знайдіть відсоток довжини річки розташований на території України ?
Багато існує прикладних задач на знаходження відсотків, що застосовуються в різних сферах життєдіяльності людини.
* у фінансовій та екологічній (банки)
* соціальній (розподіл населення)
* політичній (голосування)
* комунальній ( підвищення і зменшення вартості електроенергії та
квартплати)
* у товарних галузях (розпродаж)
* в науковій ( хімія, фізика, величини ККД)
Використані джерела
1. В.В. Ачкан Математика в школі – 2011 - № 4 – с.31 – 35
2. Навчальна програма з математики для учнів 5 -9 класів загальноосвітніх
навчальних заходів.
3. Н.А. Тарасенкова. Математика -6 Київ, Видавничий дім «Освіта», 2014
4. Н.А. Тарасенкова. Математика -5, Київ, Видавничий дім «Освіта», 2018
5. Кравченко З. І. Гезей О. М. Компетентнісний підхід у математичній освіті
Нуш. Харків: ХАНО, 2019.- с.54- 57, с. 69-70.
6. Возняк Г. М. Взаємозвязок теорії з практикою в процесі навчання
математики: посібник для вчителів/ Г. М.Возняк, М. П. Маланюк. – К:
Рад. шк., 1989. с. 128