Стаття "Використання ІКТ на уроках англійської мови в закладах професійно-технічної освіти "

Про матеріал
Стаття висвітлює варіанти використання ІКТ на уроках англійської мови у старшій ланці та у ПТНЗ з метою розвитку комунікативної компетенції та розвитку творчого потенціалу учнів.
Перегляд файлу

Викладач іноземної мови,

 Честа Н. О.

Інформаційно-комунікативні технології як засіб розвитку мови та мовлення на уроках англійської мови

Визначення сучасного етапу розвитку суспільства як постіндустріального, інтенсивний розвиток сучасних інформаційно-комунікативних технологій,  перехід від знаннєвої парадигми освіти до компетентнісної, визнання необхідності освіти протягом всього життя людини – все це визначає необхідність  широкого використання інформаційних технологій в системі освіти в цілому та при  викладанні окремих навчальних предметів зокрема.

Інформаційно-комунікаційні технології: це сукупність методів, засобів і прийомів, що використовуються для добору, опрацювання, зберігання, подання, передавання різноманітних даних і матеріалів, необхідних для підвищення ефективності різних видів діяльності.

ІКТ - це технології опрацювання інформації за допомогою комп’ютера та телекомунікаційних засобів. Впровадження ІКТ в учбовий процес стимулює інтерес до навчальної діяльності, сприяє формуванню логічного та творчого мислення, сприяє розвитку здібностей учнів та формуванню інформаційної культури.

Ряд сучасних вітчизняних наукових досліджень присвячено вивченню особливостей використання інформаційно-комунікативних технологій в освіті. Наукові праці Олійника В.В. присвячені теоретико-методологічним основам дистанційної освіти дорослих, Кухаренка В.М. – теоретичним та методичним засадам дистанційного навчання у ВНЗ та ЗНЗ.  Розробці, впровадженню та аналізу ефективності сучасних програмних педагогічних засобів присвячено праці Редько  В. Активно досліджують  можливості використання мережі Інтернет при підготовці та проведенні уроків Вовковінська Н., Калиндрузь Л. (спілкування в мережі Інтернет), Анака В. (електронна пошта), Войченко О., Солопов А. (пошук у мережі Інтернет), Базурін В., Закомірний І. (створення веб-сайтів), Іштуків В.В. (ефективне використання локальної мережі в навчальному процесі), Данилова О., Манако В., Манако Д. (створення та використання мультимедіа).

Згідно програми для загальноосвітніх навчальних закладів з іноземних мов, головна мета навчання англійської мови полягає у формуванні в учнів комунікативної компетентності з урахуванням комунікативних умінь, сформованих на основі мовних знань і навичок, оволодіння уміннями та навичками спілкуватися в усній і письмовій формі з урахуванням мотивів, цілей та соціальних норм мовленнєвої поведінки у типових сферах і ситуаціях.

Комунікативність - це перша і природна потреба тих, що вивчають іноземну мову, але, справа в тому, що при оволодінні іноземною мовою в атмосфері рідної мови, іноземна мова постає як штучний засіб спілкування. Він ніяк не може конкурувати з рідною мовою, довершеним і всеохоплюючим засобом спілкуванням. І, так звані, "природні" ситуації, що використовуються під час навчання, носять, по суті, штучний характер. Тому, якщо розраховувати лише на природу комунікацію на уроках іноземної мови, навряд чи вдасться зберегти мотивацію і досягти успіху. Саме тому на уроках англійської мови я намагаюся використовувати новітні методи навчання для забезпечення природної потреби використання іноземної мови та підвищення мотивації учнів до вивчення мови.

Одним з таких методів виступають комп'ютерні технології. Комп'ютер природно вписується в життя учнів і є одним з найефективніших засобів, що допомагає значно урізноманітнити процес навчання.

Комп'ютеризація навчального процесу спонукає до перегляду традиційних форм і методів викладання іноземної мови, виникнення таких нових форм проведення уроків, як "метод проектів". По-перше, ця інтегрована форма навчання ефективна для розвитку навичок дослідницької діяльності, адже методом проектів учні розв'язують проблеми, що ґрунтуються на міжпредметних зв'язках. Це заохочує учнів працювати в колективі, оскільки зазвичай обсяг роботи, який необхідно виконати, дуже великий, що й потребує кооперації.

Тому на своїх заняттях я використовую створення та захист проектів учнями за різними напрямками із застосуванням презентацій та мультимедійного проектору. Для виконання проектних робіт учні використовують програму MS Office Power Point та інші.

Наводжу короткий перелік видів проектів, які я застосовую на уроках:

Тема

Вид

Застосування ІКТ

Cuisine

 

 

 

Travelling

 

 

 

 

 

Youth

 

 

 

 

 

Natural Disasters

 

Творчий проект (Відеоблог Master Chef)

 

Дослідницький проект

 

 

 

 

 

Груповий проект Youth Organization

 

 

 

 

Дослідницький проект “Top 10 Survivals”

 

 

 

 

Зняти відеоролик за темою національна кухня

 

Дібрати документальний короткометражний відеофільм, написати субтитри

 

Розробити програму роботи соціально-активної молодіжної організації, представити у вигляді презентації

 

Знайти інформацію у мережі Інтернет та представити її у вигляді статті в газету

 

Під час відпрацювання навичок письма (приватне та офіційно-ділове листування) учні надсилають листи один одному та вчителю за допомогою електронної пошти. Таким чином підвищується мотивація до виконання домашнього завдання та суттєво економиться час його перевірки (включаючи взаємоперевірку). Цей прийом застосовую при вивченні тем “Career”, “Youth”, “Relations”, “Cuisine”.

Вивчаючи теми з розділу «Країна, мову якої я вивчаю» широко застосовую віртуальні екскурсії до Великобританії, в тому числі і фільми запропоновані учнями. Під час роботи з темою «Мистецтво» користуюсь  аутентичними аудіозаписами з музеїв, картинних галерей, намагаємось продивлятись фрагменти англомовних кінохітів.

Щодо позакласної активності, завжди заохочую своїх учнів до спілкування з носіями мови у мережі Інтернет за допомогою спеціальних сайтів (E-pals і т.д.), рекомендую змінити мову меню усіх гаджетів на англійську, користуватись навчальними програмами (наприклад, Lingualeo) і електронними словниками, продивлятись відеоблоги в YouТube за темами, що цікавлять, читати аутентичні тексти (он-лайн газети, журнали, електронні книги).

На мою думку, чим більше учень занурюється в іншомовне середовище, тим простіше йому нарешті заговорити іноземною мовою. А здобути навички комунікації і є основною метою навчання іноземним мовам.

 

Література:

  1.              Войцех Р.М. Використання ТЗН та комп’ютерної техніки. – Освітянський вісник, смт Чорнобай.  –  № 7, 2010.
  2.               Коломінова О. О., Роман С. В.  Сучасні технології навчання англійської мови/ О. О. Коломінова, С. В. Роман//Іноземні мови. –2010. – №2 с. 40–47.
  3.              Пометун О. І., Пироженко Л. В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук. -метод. посібн. За ред. О. І. Пометун. – К.: Видавництво. А. С. К., 2004 – 192.
  4.              http://svitppt.com.ua/angliyska-mova/ikt-yak-zasib-rozvitku-komunikativnih-navichok-uchniv-na-urokah-angliy.html