Лавренова Т.П.,
учитель початковий класів
Криворізької гімназії № 49 вищої категорії
ВИКОРИСТАННЯ ПОТЕНЦІАЛУ УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ УЧНІВ 2-Х КЛАСІВ (З УРАХУВАННЯМ ОСОБЛИВОСТЕЙ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ)
Сьогодення передбачає перезавантаження української освіти з оновленням наявного алгоритму професійної діяльності та переглядом методології роботи з учнями, батьками, вчителями; зміну акцентів та пріоритетів з процесу на результат із збереженням фізичного і психічного здоров’я всіх учасників освітнього процесу.
Саме школа покликана навчити як жити в злагоді з самим собою та з іншими, і як вступати в стосунки зі світом, щоб життя приносило задоволення. Під час дистанційної освіти діти сидять вдома; батьки не розуміють, що з ними робити; вчителі володіють власною, відпрацьованою роками, сталою (далеко не поганою) системою навчання, а дистанційне навчання потребує від них трансформації, адаптації або докорінного перегляду напрацьованих підходів. Така ситуація виявилася стресовою для усіх учасників освітнього процесу.
З досвіду проведення дистанційного навчання можна порекомендувати звернути увагу на такі ключові моменти:
вироблення чіткої системи проведення он-лайн занять із застосуванням єдиних для класу зручних інтернет-ресурсів;
обговорення з батьками в он-лайн режимі порад щодо організації самостійної роботи учнів;
вибудовування довірливих взаємовідносин між всіма учасниками освітнього процесу;
приділення часу на початку он-лайн уроків для встановлення настрою, переживань учнів;
виконання вправ учнями для тимбілдингу з метою розвитку згуртованості колективу;
застосовування командних вправ, виконання групових завдань для встановлення товариських взаємовідносин, збільшення часу на спілкування з однокласниками;
проведення дихальних вправ для зняття наруги і тривоги, що викликані незвичними формами проведення уроків, потребою у тривалій ізоляції;
проведення рефлексії на уроках;
використання вправ позитивних психологічних практик з метою зняття страху за здоров’я і життя близьких в умовах пандемії і загрози людству.
Уроки української мови дають значні можливості для формування комунікативної компетенції учнів навіть в умовах обмеженого спілкування під час дистанційної освіти. Використання потенціалу змісту і форм проведення уроків в умовах очного, дистанційного або змішаного навчання сприяє формуванню комунікативних навичок, вихованню відповідального ставлення до виконання завдання, згуртованості, вмінню домовлятися і розподіляти обов’язки, доброзичливого ставлення один до одного, створенню позитивного емоційного фону уроку, толерантного відношення учнів, створенню ситуації успіху, розвитку зв’язного мовлення.
Наводимо авторську розробку використання можливостей змісту навчального матеріалу та колективних форм організації діяльності учнів на уроках української мови у 2 класі для формування комунікативної компентенції учнів під час вивчення теми «Досліджую значення слова» за підручником: Пономарьова К.І. Українська мова та читання: Підручник для 2 класу ЗЗСО (у 2-х частинах): Частина 1// К.І.Пономарьова. – К.: УОВЦ «Оріон», 2019. – 144 с.: іл.
Розроблені нами вправи можна використовувати як під час очного, так і дистанційного або змішаного навчання (Табл.1.).
Табл. 1.
Використання потенціалу уроків української мови для формування комунікативної компентенції учнів 2-х класів
Досліджую значення слова |
||||
№ |
Тема уроку |
Вправи та їх зміст |
Форма проведення |
Мета застосування |
26 |
Спостерігаю за значенням слова. Інтерв’ю. Перегляд мультфільму, складання і записування речень за його змістом |
Гра «Побудуй вітрильник» (учні отримують частини корабля і будують його, називають частини і складають речення)
Проєкт «Незвичайні вітрильники» (учні звітують про отримане домашнє завдання – підготувати повідомлення про незвичайні вітрильники, проілюструвавши світлинами)
Вправа «Журналісти» (поставити питання про незвичні вітрильники) |
Групова
Групова
Робота в парах |
Формування комунікативних навичок, виховання відповідального ставлення до виконання завдання, сприяння згуртованості
Формування комунікативних навичок, вміння розподіляти обов’язки, вміння робити опис по картинці, розвиток зв’язного мовлення, створення ситуації успіху
Формування комунікативних навичок, позитивного ставлення один до одного, вміння виокремлювати головні ознаки предметів, давати розгорнуту відповідь, розвиток зв’язного мовлення |
27 |
Розпізнаю пряме і переносне значення слів. Складання розповіді про море за картиною і поданими словами |
Гра – змагання «Хто більше?» (добрати слова, пов’язані з морем)
Вправа «Намалюй море» (учні отримують завдання намалювати море (при цьому кожен домальовує деталі по колу), скласти і записати розповідь про нього) |
Групова
Групова |
Формування комунікативних навичок, створення позитивного емоційного фону уроку, розвиток згуртованості, виховання прагнення до перемоги; розвиток вміння розпізнавати пряме і переносне значення слова
Формування комунікативних навичок, толерантного відношення один до одного, згуртованості, вміння домовлятися і розподіляти обов’язки, розвиток зв’язного мовлення |
28 |
Розпізнаю значення слів. Складання і записування речень із словами, які мають різне значення. |
Проєкт «Слова із різним значенням» (перевірка домашнього завдання –малюнків предметів)
Бесіда про важливість розуміння одне одного, його значення ля встановлення товариських взаємовідносин |
Групова
Фронтальна |
Формування комунікативних навичок, вміння розподіляти обов’язки, вміння робити опис по картинці, розпізнавати слова із різним значенням, розвиток зв’язного мовлення; створення ситуації успіху
Розвиток розуміння значення спілкування, налаштування на позитивну взаємодію, товариські взаємовідносини |
29 |
Добираю протилежні за значенням слова |
Гра «Ти – мені, я –тобі»( учні перекидають один одному м’ячик і називають слова, протилежні за значенням)
Вправа «Казкові герої» (учні отримують картинки із зображенням героїв улюблених казок і записують слова із протилежним значенням) |
Робота в парах
Групова |
Формування комунікативних навичок, позитивного ставлення один до одного, вміння підбирати слова, протилежні за значенням
Формування комунікативних навичок, толерантного відношення один до одного, згуртованості, вміння домовлятися і розподіляти обов’язки, розвиток вміння підбирати слова, протилежні за значенням |
30 |
Добираю близькі за значенням слова |
Гра-змагання «Хто більше?» (учні отримують завдання, добрати слова, близькі за значенням)
Вправа «Пташина їдальня» (учні отримують картинки із зображенням пташиної годівнички, називають та записують назви пташок та їх голоси) |
Групова
Групова |
Формування комунікативних навичок, створення позитивного емоційного фону уроку, розвиток згуртованості, виховання прагнення до перемоги.
Формування комунікативних навичок, толерантного відношення один до одного, розвиток згуртованості, вміння домовлятися і розподіляти обов’язки, розвиток вміння добирати слова, близькі за значенням |
31 |
Добираю слова, які прикрашають мовлення, складання речень із порівняннями |
Вправа «Моя мальовнича Україна»(учні отримують картинки із зображенням природних об’єктів України, складають і записують опис і порівняння)
Гра-змагання «Як найкраще!»(учні отримують завдання скласти і записати опис і порівняння до слів «Мама», «Друг», «Дружба»)
|
Групова
Групова |
Формування комунікативних навичок, розвиток толерантного відношення один до одного, згуртованості, вміння домовлятися і розподіляти обов’язки;розвиток вміння добирати слова, порівняння, які прикрашають мовлення, роблять його виразнішим; розвиток зв’язного мовлення
Формування комунікативних навичок, створення позитивного емоційного фону уроку, розвиток згуртованості, виховання прагнення до перемоги; розвиток вміння добирати слова, порівняння, які прикрашають мовлення, роблять його виразнішим; розвиток зв’язного мовлення |
32 |
Розвиток зв’язного мовлення. Робота в зошиті. |
|
|
|
33 |
Уживаю ввічливі слова. Інтерв’ю. Складання речень |
Вправа «Журналісти» (запитання і відповіді про нечемне мавпеня)
Гра-змагання «Хто більше?» (учні отримують завдання написати ввічливі слова)
Гра «Театр» (інсценування ситуацій із вживанням ввічливих слів) |
Робота в парах
Групова
Робота в парах
|
Формування комунікативних навичок, розвиток позитивного ставлення один до одного, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки невдачі мавпеняти, розвиток вміння позитивно взаємодіяти; розвиток вміння давати розгорнуту відповідь; розвиток зв’язного мовлення
Формування комунікативних навичок, створення позитивного емоційного фону уроку, розвиток згуртованості, виховання прагнення до перемоги
Формування комунікативних навичок, позитивного ставлення один до одного, розвиток вміння застосовувати ввічливі слова, розуміння їх значення для налагодження позитивної взаємодії з людьми |
34 |
Об’єдную слова в групи за певною ознакою. Складання речень |
Проєкт «Рослини моєї України» (перевірка домашнього завдання –малюнків лікарських рослин, квітів подвір’я, рослин – символів України )
Гра-змагання «Готуємо смачно!» (учні отримують зображення овочів і фруктів та складають у горщики з написами «Борщ», «Овочеве рагу», «Салат», «Компот» і «захищають» свої страви)
Бесіда «Які страви любиш ти? З чого їх готують?»
|
Групова
Групова
Фронтальна |
Формування комунікативних навичок, вміння розподіляти обов’язки, вміння робити опис по картинці, об’єднувати слова в групи, розвиток зв’язного мовлення;створення ситуації успіху; патріотичне і екологічне виховання
Формування комунікативних навичок, вміння розподіляти обов’язки, створення позитивного емоційного фону уроку, розвиток згуртованості, розвиток вміння об’єднувати слова в групи,розвиток зв’язного мовлення, виховання прагнення до перемоги.
Розвиток зв’язного мовлення, вміння формулювати думки, об’єднувати слова в групи за певною ознакою, визначати спільні смаки, які об’єднують учнів |
35 |
Добираю слова на певну тему |
Проєкт «Улюблені квіти моєї родини» (перевірка домашнього завдання – малюнків квітів квітників, подвір’я, кімнатних квітучих рослин)
Гра-змагання «Вгадай квітку»(учні розпізнають квіти за світлинами, складають розповідь про одну квітку, доповнюючи описами і порівняннями) |
Групова
Групова
|
Формування комунікативних навичок, вміння розподіляти обов’язки, вміння робити опис по картинці, розвиток зв’язного мовлення;створення ситуації успіху;патріотичне і екологічне виховання
Формування комунікативних навичок, вміння розподіляти обов’язки, створення позитивного емоційного фону уроку, розвиток згуртованості, розвиток вміння робити опис по картинціз порівняннями, розвиток зв’язного мовлення, виховання прагнення до перемоги |
36 |
Узагальнення і систематизація знань учнів із розділу. Робота в зошиті. |
|
|
|
Таким чином, використання змісту і різноманітних форм організації діяльності учнів 2-х класів на уроках української мови надають широку можливість вчителю для формування комунікативної компетентності учнів, сприяють згуртованості класного колективу, розвитку зв’язного мовлення, вмінню формулювати власні думки, створюють позитивний емоційний фон занять.