STEM-урок у 1 класі на тему «Пригоди Краплинки (властивості й колообіг води)» Вчитель: Марина Братковська

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з властивостями води та її колообігом, показати важливість води для живих організмів. Закріпити та удосконалити знання з розвʼязування прикладів на додавання, розпізнаванні геометричних фігур. Закріпити знання у вивчені букв та їх написання; удосконалити навички читання, підбирати слова-ознаки. Розвивати зорову памʼять, слухову увагу, уміння мислити та аналізувати; уміння уважно спостерігати; розвивати допитливість та дбайливе ставлення до природи. Обладнання: мультфільм «Капітошка», презентація до уроку, аркуші із завданням, хмаринка, шаблони краплинок, склянка з водою, наочний матеріал, сіль, цукор Тип уроку: інтегрований (математика, ЯДС, українська мова та література).
Перегляд файлу

STEM-урок у 1 класі на тему

«Пригоди Краплинки (властивості й колообіг води)»

Вчитель: Марина Братковська

                                                                                  

 

Мета: ознайомити учнів з властивостями води та її колообігом, показати важливість води для живих організмів. Закріпити та удосконалити знання з розвʼязування прикладів на додавання, розпізнаванні геометричних фігур. Закріпити знання у вивчені букв та їх написання; удосконалити навички читання, підбирати слова-ознаки.

Розвивати зорову памʼять, слухову увагу, уміння мислити та аналізувати; уміння уважно спостерігати; розвивати допитливість та дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: мультфільм «Капітошка», презентація до уроку, аркуші із завданням, хмаринка, шаблони краплинок, склянка з водою, наочний матеріал, сіль, цукор

Тип уроку: інтегрований (математика, ЯДС, українська мова та література).

 

ХІД РОБОТИ:

І.Організаційний момент:

1) Перегляд фрагмента мульфільма «Капітошка»

- Який Капітошка? (веселий, радісний, смішний, любить гратися , пустувати, має багато друзів,….)

Так, Капітошка веселий, завжди в гарному настрої, тож він дарує кожному з вас частинку себе - краплинку, а разом з ним і гарний настрій. (Діти отримують шаблон краплинки з позитивною емоцією).

 

 

 2) Створення проблемної ситуації.

  В одній чарівній країні жили щасливі люди. Сади рясніли фруктами, поля колосилися житом і пшеницею, на луках паслася худоба, у лісах співали птахи. Але сталося якесь лихо і вся благодать стала пропадати: рослини зів’яли, корови перестали давати молоко, птахи відлетіли. Засумували люди, задумалися і звернулися за порадою до Мудреця. Вислухав їх Мудрець, взяв гілочку верби і пішов з нею по лісах, по полях та городах. Зупинився Мудрець за городами і сказав: «Копайте тут, знайдете скарб». Люди копали день і ніч.

Що ж знайшли люди? (беру кошик) Нам Мудрець передав часточку скарбу, щоб ми теж стали мудрішими. Що у кошику?  (виймаю пляшку з водою). Нам доведеться довести, що вода справжній скарб на планеті Земля.

 

3) Дослідження властивостей води.

1) - Спробуйте воду на смак. Які висновки ви можете зробити?

( Без смаку)

2) - Подивіться на пляшку із водою, що ви можете сказати про густину води?

(Рідка )

3) - Виливаю воду у склянку. Що сталося з водою, яка вона?

(Текуча)

4) - Опусаю  олівець у воду. Ми бачимо олівець крізь воду? Значить, яка вода?

(Прозора)

5) – Понюхайте воду. Чи має вода запах?

(Без запаху)

6) Кидаємо у воду шматочок цукру (рафінад). Спостерігаємо за розчином речовини.

– Вода має дивовижну властивість - розчиняти  речовини. Тому ії називають розчинником.

- А які ще речовини можна розчинити  у воді? (кава, сіль, фарби…).

- Коли ви смакуєте солодку воду?

- Вранці п᾿єте чай, каву, компот, сік.

- Де ви зустрічали у природі солону воду?

    - У морі. Отже, який висновок ми можемо зробити ?

          (Вода – розчинник)

- Але розчиняються не всі речовини у воді .(олія,крейда,пісок…)

 

 

3. Повідомлення теми уроку.

- Як ви вже зрозуміли, у нас сьогодні буде незвичайний урок. Ми разом з краплинками-мандрівницями перетворимося на справжніх дослідників, а наш клас перетвориться на наукову лабораторію і кожен із вас буде дослідником. Сьогодні на уроці ми будемо досліджувати воду.

Отже, тема сьогоднішнього уроку – КОЛООБІГ ВОДИ В ПРИРОДІ.

 

4. Вивчення нового матеріалу.

1).Робота з геометричним матеріалом.

- Погляньте на зображення Капітошки, подумайте і скажіть, на яку геометричну фігуру він схожий? (круг, овал)

- А скільки у Капітошки ще краплинок-кругів? Порахуйте їх кількість. А тепер порівняйте, яких фігур більше кругів чи овалів, а яких менше? Поставте між ними відповідний знак.

- Скільки геометричних фігур всього, як ми можемо дізнатись? (порахувати). А як це можна записати у вигляді виразу?(відповіді дітей) .(овалів - 4 ,кругів - 6).

- Яке число отримали в результаті? (10). Отже, всього 10 фігур або всього 10 кругів та овалів.

Число 10 яким компонентом виступає? (сумою). Назвіть другий доданок, перший доданок

 

2). Вправа асоціативний кущ.

3) Розповідь вчителя з елементами бесіди. А чи знаєте ви, що краплинка води володіє мистецтвом перетворення? Вона, як справжня чаклунка, може змінюватися: то швидко біжить у потічку, то падає на землю, виблискуючи холодними витинанками-крижинками, то піднімається у повітря у вигляді пари. Сьогодні вона плаче дощем, а на завтра скресла могутньою кригою. Змінився настрій — вкрила землю рясним туманом. Така маленька й така необхідна для всього живого.

 

Вода є скрізь.

Вона є в океанах, морях, річках, озерах, ставках, струмках, а також є в льодовиках, під землею, в колодязі і навіть у повітрі. А ще вода є в рослинах, тваринах і в людині. Їхні  тіла значною мірою складаються з води. Без води все живе загине.

 

 

- Діти, як ви гадаєте чи багато води на Землі? (роздивляємося глобус). Усі ці блакитні плями – вода. Недарма нашу землю називають блакитною планетою. Як вважаєте, чи скрізь вода однакова? (В природі вода може бути солоною і прісною ). Більша частина земної води - це солоні моря і океани.

- Хто живе у солоні воді? (У солоній воді живуть риби, ростуть водорості). Однак люди не можуть її пити, готувати на ній їжу, чи використовувати в господарстві.

- Яку ж тоді воду люди п’ють та використовують у господарстві? А як ви розумієте слово «прісна»? (Це вода без смаку, без запаху). Нам для життя потрібна саме прісна вода. А її на планеті значно менше.

- Тому, як гадаєте, що потрібно робити для її збереження (використовувати за призначенням та економно). Діти, навіть якщо вода крапає з крана по краплинці, то за місяць її витікає аж 400 літрів: це дуже багато. Уявіть, невеличке містечко, мешканці якого не закручують добре крани, за цей час зливають у каналізацію цілісіньке озеро! Тому й кажуть: «Закривай міцніше кран, щоб не витік океан!»

- Отже, який висновок ми можемо зробити ?

4). Гра «Склади слова». Вода, пара, лід.

З поданих  краплинок складіть слова .

 

 П           Р

 

Вода, пара, лід – поміркуй, що спільного між ними?

Отже, в яких станах може знаходитися вода?

- рідкий

- твердий

- газоподібний

5) Дослід - Покладемо лід у воду.

- Як поводить себе лід у воді? (плаває)

- Втопимо лід у воду пальчиком.

- Що відбувається (лід не тоне).

- Як ви думаєте, чому? (Лід легший за воду).

- Як це допомагає мешканцям води?

- Лід у воді не тоне, тому що він легший за воду. Ця властивість води дуже важлива для живої природи. Завдяки цій властивості водойми, які взимку вкриваються шаром льоду, не промерзають до самого дна. Якби лід був важчий за воду, він опускався б з поверхні на дно, і поступово заповнив би собою всю водойму. Усьому живому у водоймі загрожувала б загибель.

6) Лід, сніг, сніжинки, – це вода в твердому стані. Прослухайте оповідання Василя Сухомлинського «Хлопчик і сніжинка».

З неба летіла додолу сніжинка. Вона була ніжна, легка, прозора, мов пушинка. І красива, мов зірка. На землі стояв хлопчик. Він бачив, як падає сніжинка, і думав: «Ось вона впаде комусь під ноги і її затопчуть.» Ні, не треба падати сніжинці на землю. Не треба її затоптувати. Хлопчик простягнув долоню. Він захотів приголубити сніжинку. А вона впала на добру, теплу його руку й розтала. Хлопчик із жалем дивиться на долоню. А там блищить крапелька, мов сльозинка.

В.Сухомлинський.

- В що перетворилася сніжинка?

Запитання для дискусії:

- Що сталося зі сніжинкою?

- Чи можна її було врятувати?

7) Зараз ми станемо дослідниками і проведемо досліди і встановимо властивості льоду і снігу, порівняємо їх.

Дослід.

- Покладіть лід на долоню.

- Який лід на дотик? (холодний)

- Якого кольору лід? (безбарвний, але, якщо льоду багато, то він набуває синюватого відтінку).

- Якого кольору сніг? (білий) Подивіться, що відбувається зі шматочком льоду, тане у вашій руці? (Тане)

- Отже, що таке лід? (це вода у твердому стані).

8) Руханка «Краплинка-хмаринка»  

9) Перегляд відео презентації «кругообіг води у природі»

5. Узагальнення та систематизація знань.

- Наші досліди продовжуються.

- Сонце зігріває землю. З поверхонь річок, ставків, озер, океанів, ґрунтів, рослин випаровується вода. Легка водяна пара піднімається високо в небо. Там набагато холодніше, ніж на землі. Проведемо дослід. Звідки береться пар і що це таке? Піднесемо скло під струмінь пару (нагрітий чайник) і потримаємо. Що ми спостерігаємо? (Краплі води). Це пар піднімається вгору і осідає на поверхні. Поверхня холодна і перетворює пару знову на воду. Вода перетворюється в пар при нагріванні. А зараз дивіться, що станеться з водою на поверхні. Водяна пара охолоджується і перетворюється на дрібненькі краплинки води. З них утворюються дощові хмари. У хмарах краплинки зливаються. Вони стають важкими і падають у вигляді дощу при температурі вище 0 С  і у вигляді снігу при температурі 0 С. Отже, вода, що випаровувалася, повертається у вигляді опадів (дощу, снігу, граду, туману).

На столах стоять ємкості з водою і поряд лежить губка. Візьмемо губку і побризкаємо на неї водою. Піднімаємо губку - вода не ллється. А тепер зануримо губку у воду. Піднімаємо - з неї тече вода. Так і хмаринка, поки може втримати воду - дощу немає, а коли вона стає важкою від води - дощить. Частина цієї води знову просочується у ґрунт, потрапляє в озера, річки, моря. А решта води знову випаровується з поверхонь суходолу, водойм і рослин. Перетворюється в хмари і піднімається в небо. Зробимо хмару і ми. Наллємо в банку гарячої води, а зверху на марлю покладемо шматочки льоду. Незабаром ми побачимо, як у банці з’являється справжня хмаринка. Якщо ми приберемо кришку, хмаринка вилетить і розсіється в повітрі.

Вода в природі постійно рухається. Перетворення води в природі з одного стану в іншій називають колообігом води.

Висновок: Вода – джерело життя.

Вода в природі рухається по замкненому колу. Буває у трьох станах: рідка, тверда, газоподібна.

 

Підсумок:

- Кожен із вас отримає аркуш із певним зображенням. Вкажіть стрілочками, як рухається вода у природі, відповідно до відео, яке ви переглянули.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 грудня 2021
Переглядів
640
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку