STEM-урок в рамках інженерного тижня в початковій школі. "Очищення води. Вугільний фільтр"

Про матеріал
STEM-урок в рамках інженерного тижня в початковій школі на тему "Очищення води. Вугільний фільтр." має на меті підвести учнів до усвідомлення необхідності зберігати і примножувати природні багатства, раціонально використовувати водні ресурси; навчити у домашніх умовах фільтрувати воду; розвивати критичне мислення; свідоме відповідальне ставлення до своїх учинків, що можуть зашкодити навколишньому середовищу; виховувати любов до рідної природи, дбайливе ставлення до води.
Перегляд файлу

STEM-урок в рамках інженерного тижня в початковій школі

Тема. Очищення води. Вугільний фільтр.

Мета: Фoрмування предметних кoмпетентностей: підвести учнів до усвідомлення необхідності зберігати і примножувати природні багатства, раціонально  використовувати водні ресурси; навчити у домашніх умовах фільтрувати воду; розвивати  критичне мислення; свідоме відповідальне ставлення до своїх учинків, що можуть зашкодити навколишньому середовищу; виховувати любов до рідної природи, дбайливе ставлення до води.

Фoрмування ключових кoмпетентностей: спілкування державою мoвою; уміння навчатись впрoдoвж життя; соціальні та громадянські кoмпетентнoсті; загальнокультурна грамотність.

Обладнання:  чисті  склянки, вата,  бинт або марля, активоване вугілля,  ступка з товкачем,  брудна вода, лійки, паперові краплинки, технологічні картки, картки із цікавою інформацією про воду,картки для роботи в групах  презентація.

 Урок формування умінь та навичок

Хід уроку

І. Організація класу

Усміхніться всім навколо:

Небу, сонцю,добрим людям.

І тоді обов’язково

Наш урок цікавим буде!

Вправа «Хвилинка гарного настрою». Вчитель говорить, а діти мовчки показують відповіді мімікою і жестами.

  • З добрим ранком вас вітаю
  • Як вам погода сьогодні?
  • Хто вдома у вас залишився?
  • Готові сьогодні до уроків?
  •     Який у вас настрій?
  • Як  має пройти урок?

 

II. Актуалізація опорних знань учнів.

 Нещодавно на уроках ЯДС ми  говорили про невичерпні корисні копалини.

 Згадайте їх  (вітер, вода, сонячна енергія)

Вправа «Асоціативний кущ»

Складімо  асоціативний кущ до поняття «вода».

До  хмаринки зі словом «вода» діти на дошці  чіпляють  краплинки, на яких   пишуть  асоціації до поданого слова.

 

Чому ми завжди говоримо про економію води, про збереження води, про недопущення її забруднення?

Де ми  використовуємо воду?

 Ми  знаємо, що вода — це життя. Вода потрібна для росту та розвитку рослин , для життя тварин. Вода — це безцінний дар природи. Спробуйте уявити життя сучасної людини без води. Ви не зможете попити, приготувати їжу, вмитися, поплавати, не буде електричного струму, який виробляють гідроелектростанції, не буде дощу і снігу, у небі не з’явиться веселка. Без води ми не зможемо жити.

 

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні  на уроці ми ще раз переконаємось, що вода – це основа нашого життя та спробуємо стати дослідниками і  проведемо дослід по очищенню води  в домашніх умовах.

 

V. Мотивація навчальної діяльності.

Працюючи протягом уроку будьте уважними і міркуйте над питанням

Де і коли у житті мені можуть знадобитися знання і вміння якими сьогодні я опаную?

 

VI. Вивчення нового матеріалу.

Метод «6 W» (6 чому?) (Орієнтовні запитання та відповіді)

  •      Чому потрібно не допускати забруднення води?

Тому що брудна вода шкідлива.

  •      Чому брудна вода шкідлива?

Тому що таку воду не можна пити, готувати з неї їжу.

  •      Чому брудну воду не можна пити?

Тому що у брудній воді з’являються шкідливі бактерії, які негативно впливають на здоров’я людини.

  •      Чому забруднюється вода?

 Тому що більшість заводів, фабрик, електростанцій скидають свої  шкідливі відходи в річки, озера, моря.

  •      Чому такі великі підприємства забруднюють навколишнє середовище?

Тому що на  цих заводах, фабриках, мабуть,  не має спеціальних очисних фільтрів, за допомогою яких  не забруднювалась би вода та повітря.

  •      Чому …?

Гра «Відгадай »

На екран проектується список слів. Вчитель загадує загадки, а діти

повині вибрати із списку правильні відповіді:

Я - в річці. Я - іржава. Я порізала ногу маленької дівчинки, коли вона

купалася. Що я ?

Я дуже хвора. Мені не вистачає кисню для дихання. Мені більше не

подобається плавати в цьому озері. Хто я ?

Я мокра. У мене поганий запах. Мій колір зовсім не привабливий. Щодня

завод викидає в мене свої відходи. Що я ?

Я мокра. Я потрібна всім живим істотам. Усі рослини, тварини і люди

умруть без мене. Що я?

Я чистий і прозорий. Завдяки мені всі живі істоти можуть жити на

планеті. Якщо мене немає, всі починають задихатися. Хто я ?

Варіанти відповідей: черепаха, кисень, відкрита бляшанка, забруднена

річка, чиста вода, їжа, сіль, риба, розбита пляшка.

 

А ви знаєте, до чого може призвести забруднена вода?

Забруднена вода призводить до важких захворювань. А вам, щоб не хворіти, треба гарно та смачно їсти, займатися спортом і добре відпочивати.

 

Хвилинка відпочинку                                    

«Український   дощ»

Піднімається вітер (потираємо руки).

Падають перші  краплини на землю (клацаємо пальцями).

Почалася злива (плескаємо  долонями по стегнах).

Злива перетворилася на бурю (тупаємо ногами).

Але, що це -  буря стихає(плескаємо  долонями по стегнах).

Вітер стихає (потираємо руки).

Останні краплі  падають на землю(клацаємо пальцями.

Український   дощ закінчився.

Виглянуло сонечко  (Піднімаємо руки вгору).


 


Що ми можемо зробити, щоб допомогти виправити таке жахливе становище водойм, запобігти новому забрудненню?  (Не забруднювати водойм, не викидати сміття, економно використовувати водні ресурси)

Ми зараз живемо в умовах війни. У деяких регіонах нашої країни ця ситуація викликала катастрофічне становище: не вистачало питної води в окупованому Маріуполі, в 2022 році були великі проблеми з питною водою в Миколаєві, коли було зруйновано водопостачання до міста, сталась екологічна катастрофа на півдні країни, коли росіяни підірвали Каховську ГЕС і багато населених пунктів опинились під водою. Тоді люди бели серед води, але без води, бо не було чистої питної води.

Тому зараз, у такий важкий для нас час нам потрібно знати і вміти як можна очистити воду в домашніх умовах. Зараз ми розглянемо деякі способи очищення води, що  відрізняються швидкістю фільтрації і ефективністю. Різноманітність таких методів допоможе кожній людині вибрати той, що більше їй підходить.

Метод «Навчаючи -вчуся»

Учні об’єднуються у групи. Одержують аркуші з інформацією про способи очищення води в домашніх умовах, вивчають її, а потім діляться своїми знаннями з класом.

Способи очищення води в домашніх умовах

Відстоювання

Це найпростіший метод. Вам знадобиться закрита ємність, бажано використовувати скляну і керамічний посуд. Ні в якому разі не можна використовувати алюмінієву. Можна поставити воду на ніч, а вранці обережно процідити її через кілька шарів марлі.

Кип'ятіння

Для очищення питної води від шкідливих домішок хлору, застосовують кип'ятіння. При цьому знищується велика частина бактерій. Але не можна забувати, що хлор, при високих температурах, утворює шкідливі сполуки. Труби, по яких вода надходить у квартири, бувають іржавими, і в результаті, ми отримуємо воду з надлишком заліза, яке в процесі кип'ятіння жевріє. При кип'ятінні утворюється мертва або важка вода.

Замороження

Тут необхідне дотримання технології. У невелику ємність набирається вода, потім ставиться в морозильну камеру. Через 2 години на поверхні можна побачити крижану кірку - це шкідливі домішки. Необхідно їх видалити, рідину переливають в чисту ємність і ставлять ще на 2-3 години в холодильник. За цей час всі солі і домішки осідають на дно. Така вода корисна людям з хворобою шлунково-кишкового тракту, хронічним панкреатитом.

Природні камені

Вода, настояна на кварці, сприяє обміну речовин і позитивно позначається на кровообігу. Кремній зміцнює імунну систему організму, позбавляє від болю в суглобах, зміцнює стінки кровоносних судин. Перед настоюванням кварц потрібно промити. Протягом 3 днів відбувається настоювання в співвідношенні: 200 г кварцу на 3 х літрову ємність. Воду можна підливати, але сам кварц, необхідно, при цьому, промивати Щоб посилити дію очищення, кварц змішується з кремнієм. В цьому випадку, якість цілющої води значно посилюється.

Активоване вугілля

Для цього способу очищення застосовують різні види активованого вугілля. Чим дрібніше  вугілля і більший  шар вугілля, тим якість очищення краще.

Тож зараз ми спробуємо очистити воду за допомогою активованого вугілля.

 

VII. Дослідницька робота. Робота в групах.

Матеріали: брудна вода, активоване вугілля, вата, бинт

Інструменти: ступка з товкачем, склянки

Для чого ми використовуємо активоване вугілля? Воно допомагає очистити воду від хімічних елементів, н-д хлору, але не очищає від мікробів та вірусів, тому цю воду потрібно буде перед вживанням прокип’ятити. Саме вугільними фільтрами оснащені побутові фільтри для очищення води.

 Технологічна картка по  виготовленню вугільного фільтру та очищення ним брудної води.

1. У ступці подрібнюємо пігулки активованого вугілля.

2. Беремо лійку і вставляємо її в склянку. Відрізаємо шматок марлі  або бинта (20х20 см), в який загортаємо вату.

3. Другий шар складається з подрібнених пігулок активованого вугілля, який ми загортаємо у вату.

4. Третій шар ідентичний першому. Фільтр готовий. При цьому важливо, щоб фільтруючі шари прилягали щільно один до одного, тоді вода буде очищатися не лише від шкідливих домішок і запахів, а також від механічних частинок і іржі.

5. Проціджуємо брудну воду через наш фільтр.

6. Отримуємо очищену воду.

Висновок:  воду можна очистити в домашніх умовах методом фільтрування.

 

VIII. Творче перенесення знань і навичок у нові ситуації

Рубрика «Скарбничка цікавого».

Виконавши правильно роботу в групах, учні отримують картки ії  цікавинками  про воду.

Цікаве про воду

 людина складається з води на 50-80%

 людина, користуючись водопровідною водою, за своє життя пропускає через організм від 80кг до 100кг хімічного бруду. І саме тому так важливо бути впевненим в якості води, яку ви вживаєте.

 Вода дає нам силу для мислення.

 Людина може обходитися 30 діб без їжі і менше тижня без води

  Вода підвищує працездатність, поліпшує фіксацію

 Вода – найкращий тонізуючий напій і не має жодних побічних ефектів.

  •          Вода допомагає зняти втому, вона додає нам енергію молодості.
  •          Вода робить шкіру гладкою, дозволяючи зменшити ефекти старіння.

 


IX. Підсумок уроку. Рефлексія.

Вправа «Незакінчені речення»

Сьогодні я дізнався про….

На уроці мене вразило…

Сьогодні урок був…

Мене здивувало …

-- Де ви зможете у своєму житті застосувати знання та вміння, які здобули на уроці?

Вправа «Сходинки успіху»

Наклейте   стікер на ту сходинку, що відповідає вашій  роботі на уроці.

Нічого не вийшло

Були проблеми

Усе вдалося

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використані джерела

 

https://naurok.com.ua/urok-tema-ochischennya-vodi-doslidnicka-robota-sposobi-ochischennya-vodi-206685.html

https://www.youtube.com/watch?v=j8UcTTXhftE

file:///C:/Users/User/Downloads/besida_na_temu_vodu_treba_beregti_20240820_205352.pdf

https://vseosvita.ua/lesson/besida-na-temu-vodu-treba-berehty-181642.html

https://formulavody.com.ua/uk/6-sposobov-ochistki-vody-v-domashnix-usloviyax

https://naurok.com.ua/prezentaciya-z-temi-ochischennya-vodi-na-vodoochisnih-stanciyah-ta-v-domashnih-umovah-235483.html

 

docx
Додав(-ла)
Іщенко Надія
Додано
24 серпня
Переглядів
196
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку