Стрес. Шляхи виходу зі стресових ситуацій
в освітньому просторі
Мета: підготувати педагогів до розуміння психічного стану при стресі, як проблеми, яка існує серед учнівської молоді; ознайомити з термінологією з даної проблеми; обговорити наслідки стресів та як подолати стрес з найменшими втратами для організму в цілому; активізувати розуміння ролі педагога в допомозі дитині подолати важкі ситуації; допомогти учасникам виробити уміння протистояння, послаблення стресових ситуацій.
Матеріали: аркуші паперу форматів А1, А2, маркери, повітряні кульки, таблиці з інформаційним матеріалом, стікери, вирізки малюнків, картинок з журналів, газет, 3 конверти.
Хід проведення тренінгу
Звучить музика «Плаття під колір волосся». Учасники тренінгу заходять в кабінет, вибирають кольорову смужку паперу для визначення свого настрою і самопочуття. Сідають у коло.
Психолог. У нашому житті велике місце займає принцип недостатності. Нам не вистачає часу на зустрічі, ласку й увагу один до одного. Ми весь час біжимо, поспішаємо, не помічаємо один одного. Давайте ж таки на мить зупинимо цей біг і поспілкуємося один з одним.
- Може, останнім часом Вас щось турбує?
- Чи Ви відчуваєте втому?
- Або навіть незначні події виводять Вас із рівноваги?
Якщо Ви відповіли «так», то сьогодні слід поговорити про те, що природа обдарувала людину здатністю до саморегулювання, тобто ніхто інший, а тільки Ви самі можете управляти своїм емоційним станом.
Щоб почати плідну роботу, подивимося який настрій і самопочуття у Вас переважає. Психолог коментує значення обраного кольору.
Вправа: Картки «Значення кольору»
М. Люшер постулював постійне, незалежне від ставлення випробуваного значення кольорів наступним чином:
1. Синій: стан спокою, потреба у відпочинку, емоційна стабільність, душевна прихильність, умиротворення, гармонія, задоволеність; означає повний спокій. Уособлює узи, якими людина пов'язує себе з навколишнім світом; об'єднання, почуття спільності. Як кажуть, це колір вірності, він також уособлює глибину почуттів. Він є передумовою вміння співпереживати, символом естетичних переживань і споглядальності.
Всякий, хто віддає перевагу синьому кольору, має потребу в спокійному і впорядкованому оточенні, вільному від занепокоєння, потрясінь і обмежень, в якому події розвиваються плавно і традиційно, в якому стосунки з іншими людьми безтурботні і вільні від розбіжностей. Людина відчуває потребу в довірі до інших людей, і інші можуть йому довіряти.
2. Зелений: вольове зусилля, напруга, високий рівень домагань, прагнення до самовираження, успіху і влади, діловитість, наполегливість, впевненість в собі, енергійний захист своїх позицій, наполегливість у досягненні цілей. Прагне самоствердження. Має потребу в силі і вольовій напрузі для самостійного подолання труднощів. Прагне впоратися з вимогами, подолати опір і завоювати визнання.
3. Червоний: енергійна активність, прагнення до успіху через боротьбу, збудженість, потреба діяти і витрачати сили, лідерство, ініціативність. Потреба в активності. Сильний, енергійний, отримує задоволення від дій. Діяльність спрямована на успіх і перемоги. Хоче жити повним життям.
4. Жовтий: надія на легкість, радість, розслаблення, прагнення до нового, звільнення, оптимізм, розкріпачення, сприйнятливість, розширення можливостей. Потреба у зміні існуючих обставин в надії на нові і кращі можливості, які б дозволили збутися його надіям.
5. Фіолетовий: вразливість, емоційна виразність, чутливість, інтуїтивне розуміння, зачарованість, мрійливість, захоплення. Хотів би зачаровувати і сам відчувати ніжні почуття. Чутливий, сентиментальний. Потреба в чуттєвій ідентифікації. Повністю віддається цим почуттям.
6. Коричневий: комфорт тілесних відчуттів, фізична легкість, сенсорна задоволеність. Шукає звільнення від проблем. Прагне до стану фізичної легкості, що приносить спокій і зниження напруги тілесних і фізичних потреб.
7. Черний: заперечення, закінчення, відмова, зречення, неприйняття, протест, небуття. Заперечує існуючу ситуацію. Уникає стороннього впливу, щоб не дати переконати себе. Чорний колір - знак суперечливих натур. Якщо ви час від часу надягаєте одяг чорного кольору - ваш вибір говорить про те, що ви прагнете дисциплінувати себе і створити імідж авторитетної людини. До речі, якщо весь час обходитися чорним і сірим - настрій - хочеш не хочеш - падає.
8. Сірий: нейтральність, неучасть, соціальна відгородженість, свобода від зобов'язань. Не бажає ні в чому брати участь і хоче уникати яких би то не було стимулів. Довелося дуже багато витерпіти, це втомило і спустошило його. Зараз прагне до «відгородженості» і «незалученості». Буває жінки переключаються на сірий одяг при тривалій і сильній перевтомі, як бар'єр від зовнішнього світу.
Таким чином, люди з різною структурою особистості і в різному психологічному стані схильні бачити світ буквально в різному кольорі. Емоційно врівноважені екстраверти бачать світ більш яскравим і «барвистим», з переважанням теплих (жовтих) тонів.
Тривожні інтроверти, навпаки, - менше барвистим, з переважанням синього. Це можна порівняти з тим, що при радості людина бачить світ «в рожевому світлі», гнів «застилає очі» червоним, а сумм – синім, а в англійській мові «синій» (blue) має значення «сумний, пригнічений». Люди, що знаходяться в стані депресії, часто повідомляють, що навколишній світ «потемнів», «барви світу зблякли», а малюнки таких людей також виконані в холодних і темних тонах.
Мета: познайомитися один з одним, підняти настрій та налаштувати на позитив.
Кожен учасник підходить до скриньки, дивиться всередину й каже одну хорошу річ про людину, чиє фото він бачить всередині, не відкриваючи секрету, хто там. Коли учасники заглядають у скриньку, вони бачать там своє відображення, тобто повинні сказати щось хороше про себе.
Наприкінці вправи психолог каже, що вправа має безліч позитивних рис і в учасників буде шанс проявити ці риси під час тренінгу.
На сьогоднішньому занятті ми розглянемо проблеми психічного здоров’я дорослих та дітей, проаналізуємо стрес як поняття в цілому.
Дана тема заслуговує уваги не тільки спеціалістів в даній сфері, а й у педагогів, батьків, які є першими, хто має звернути увагу на психічне здоров’я дитини, адже з кожним роком зростає кількість дітей, які відчувають психологічний дискомфорт, надмірну тривожність і це, в свою чергу, заважає нормальному розвитку, навчанню і діяльності дитини.
Знання та врахування психологічних особливостей людини, що перенесла стрес, особливо, травматичний стрес, допоможе знизити ризик важких наслідків стресу до мінімуму. Адже причинами багатьох нервових розладів є саме тривалий стрес, в якому опиняється дорослий чи дитина, яка не може дати собі раду знаходячись в важких умовах сучасного світу.
Тому ми працюватимемо над підвищення власної компетенції в даному питанні, обговоримо наслідки стресів та як подолати стрес з найменшими втратами для організму, постараємося виробити уміння протистояння, послаблення стресових ситуацій.
Психолог: Слово стрес (від англ.. – «натиск») – це сукупність захисних фізіологічних реакцій організму, які виникають у відповідь на вплив різноманітних несприятливих чинників (стресорів).
Види стресу:
1. Еустрес – це стрес, спричинений позитивними стресорами (непередбачувана перемога у змаганні). Він активізує та мобілізує внутрішні резерви людини, додає інтересу до життя, змушує діяти більш інтенсивно.
2. Дистрес – спричинений негативними стресорами (запізнення на важливий захід). Це руйнівний процес, який дезорганізує поведінку людини, активізую глибинні адаптаційні резерви організму. Такий тривалий стрес може перерости в невроз або психоз.
Можливі реакції організму на стрес:
дезадаптація – людина намагається пристосуватися до стресової ситуації, але їй це не вдається;
пасивність – виникнення стану безпорадності, безнадії, депресії;
активний захист від стресу – зміна діяльності з метою досягнення душевної рівноваги (спорт, музика, фізична праця);
активна релаксація (розслаблення) – підвищує природну адаптацію організму до стресової ситуації.
Мета: підвести учасників до усвідомленого розуміння існування психічних станів при надзвичайних ситуаціях.
Хід проведення:
Учасники отримують повітряні кульки.
Пауза. Через хвилину психолог проколює кульку голкою.
Робота з емоційними реакціями учасників:
Висновок:
Те, що ви зараз пережили – реальний стрес, і те, як ви це пережили – ваша реакція на стрес, на проблеми, що виникають непередбачувано.
Мета: Згуртування дружнього колективу.
На підлозі розстелені 4 газети. Вам потрібно по закінченню мелодії поміститися на цій газеті так, щоб увесь колектив помістився на газеті. Учасник, що не вмістився на газеті, вважається вибулим із гри, а група отримує зауваження за те, що не вберегла колегу, і виконує вправу ще раз за тим же варіантом складності. У разі успішного виконання психолог зменшує площу, застелену газетами (забирає газету), і продовжує вправу. На останньому етапі група повинна (вміститися на маленькому просторі з газети), що неможливо без реальної фізичної підтримки учасниками один одного. Після закінчення вправи обговорення, потрібно звернути увагу на запитання: «Що заважало виконанню вправи?» «Що допомогло під час виконання вправи?»
7. Вправа «Світло в кінці тунелю» (15 хв.).
Мета: усвідомлення учасниками шляхів турботи про власне здоров’я в період надзвичайних ситуацій, створення умов для звертання педагогами до особистісного потенціалу, що може допомогти вийти з стресової ситуації.
Хід проведення:
Душевний стан людини, яка переживає травматичний стрес ми можемо уявити у вигляді заплутаних підземних лабіринтів, якими треба пройти, щоб побачити світло в кінці тунелю.
Для наступної роботи пропоную вам поділитися на дві групи. В кожного з вас на спинці крісла прикріплена хмаринка або промінчик сонечка. В тих кого хмаринка об’єднаються в одну групу, в кого промінчики – в другу.
Завдання для першої групи:
Подумайте, як стрес впливає на організм людини, дитини, чим шкодить, які наслідки стресу взагалі і запишіть на маленьких хмаринках, з яких в свою чергу ми сформуємо хмарину «ціна стресового стану».
Завдання для другої групи:
Складіть список речей, які можуть відволікти від хвилювання, допоможуть мобілізувати внутрішні сили людини, подолати стрес, запишіть їх на промінчиках, які у вас є, та наклейте на «сонечко впевненості».
Висновок:
Стреси для людини, можуть залишити вплив на все життя. Одні їх проходять швидше, інші – повільніше, хтось – важче, а хтось – легше. На основі емоційних стресів розвиваються психосоматичні захворювання: неврози, порушення серцевої діяльності, гіпертонія, виразкові враження шлунково-кишкового тракту. Також виникає імунодефіцит організму, внаслідок якого загострюються хронічні захворювання, втрачається опірність до простудних, вірусних захворювань. Стрес впливає не тільки на здоров’я людини, він впливає і на взаємовідносини з іншими людьми. Отже, стрес може стати причиною різноманітних психосоматичних захворювань.
Безумовно, нікому не побажаєш пережити психологічну травму, але якщо це все ж відбулося, то все залежить від того як людина зможе з цим впоратись.
У боротьбі зі стресами головне не зациклюватися на своїх переживаннях, а шукати способи відволіктися від них, мобілізувати свої внутрішні ресурси, адже життя людині дається один раз.
Ну і який відпочинок обходиться без масажу! Пропоную всім стати в коло один за одним. Зараз ми з вами вирушимо в зоопарк. Цю вправу також можна використовувати в якості фізкультхвилинки на занятях. А ви передайте іншому те, що ви відчули.
У зоопарку ранок. Службовець чистить граблями доріжки (рух пальців по спині вгору-вниз, вправо-вліво).
Потім він відкриває ворота зоопарку (ребрами долонь проводити направо і наліво від хребта).
Приходять перші відвідувачі (пальцями «бігати» по спині).
Вони йдуть до мавп і дивляться, як ті радісно стрибають (хлопки навхрест). Поруч клітка із левами. Їм роздають корм і леви з жадібністю їдять його (м'яти шию і лопатки).
Потім відвідувачі йдуть до пінгвінів, які весело ковзають у воду (повільно провести долонями вниз по спині).
Поруч знаходиться клітка зі слонами (повільно і сильно натискати кулаками на спину).
А зараз відвідувачі йдуть в тераріум до змій. Змії повільно повзають по піску (робити рухи схожі на повзання змій долонями).
Ось і крокодил розкриває пащу і хапає їжу (коротко і сильно щипати руки і ноги).
А тепер колібрі прилетіли в гніздо і влаштовуються там зручніше (запустити пальці у волосся і злегка посмикати їх).
А зараз відвідувачі йдуть до виходу і сідають на лавку (кінчиками пальців пробігти знизу вгору по спині і покласти обидві руки на плечі).
9.Підбиття підсумків.
Мета: дати можливість учасникам висловитися про заняття, налагодити зворотній зв'язок.
Хід проведення:
Наше заняття підходить до кінця. Тому пропоную вам пригадати чим ми займалися і поділитися враженнями від заняття, закінчивши незакінчені речення:
- мої враження від заняття…
- я дізналася (вся) …
- мій настрій …
Дякую вам за участь та активну роботу на занятті. На завершення хочу процитувати Сідней Смітта: «Ми не знаємо, що буде завтра; наша справа бути щасливими сьогодні». Тож бажаю вам, легко долати труднощі, не зациклюватися на проблемах, а стреси в своєму житті переживати тільки від приємних подій.