Стрес. Шляхи виходу зі стресових ситуацій в освітньому просторі

Про матеріал
Актуалізувати уявлення про стрес, його причини, емоції та почуття, що провокують стрес.
Перегляд файлу

Стрес. Шляхи виходу зі стресових ситуацій

 в освітньому просторі

Мета:  підготувати педагогів до розуміння психічного стану при стресі, як проблеми, яка існує серед учнівської молоді; ознайомити з термінологією з даної проблеми; обговорити наслідки стресів та як подолати стрес з найменшими втратами для організму в цілому; активізувати розуміння ролі педагога в  допомозі дитині подолати важкі ситуації; допомогти учасникам виробити уміння протистояння, послаблення стресових ситуацій.

Матеріали: аркуші паперу форматів А1, А2, маркери, повітряні кульки, таблиці з інформаційним матеріалом, стікери, вирізки малюнків, картинок з журналів, газет, 3 конверти.

 

Хід проведення тренінгу

Звучить музика «Плаття під колір волосся». Учасники тренінгу заходять в кабінет, вибирають кольорову смужку паперу для визначення свого настрою і самопочуття. Сідають у коло.

Психолог. У нашому житті велике місце займає принцип недостатності. Нам не вистачає часу на зустрічі, ласку й увагу один до одного. Ми весь час біжимо, поспішаємо, не помічаємо один одного. Давайте ж таки на мить зупинимо цей біг і поспілкуємося один з одним.

- Може, останнім часом Вас щось турбує?

- Чи Ви відчуваєте втому?

- Або навіть незначні події виводять Вас із рівноваги?

Якщо Ви відповіли «так», то сьогодні слід поговорити про те, що природа обдарувала людину здатністю до саморегулювання, тобто ніхто інший, а тільки Ви самі можете управляти своїм емоційним станом.

Щоб почати плідну роботу, подивимося який настрій і самопочуття у Вас переважає. Психолог коментує значення обраного кольору.

Вправа: Картки «Значення кольору»

М. Люшер постулював постійне, незалежне від ставлення випробуваного значення кольорів наступним чином:

1. Синій: стан спокою, потреба у відпочинку, емоційна стабільність, душевна прихильність, умиротворення, гармонія, задоволеність; означає повний спокій. Уособлює узи, якими людина пов'язує себе з навколишнім світом; об'єднання, почуття спільності. Як кажуть, це колір вірності, він також уособлює глибину почуттів. Він є передумовою вміння співпереживати, символом естетичних переживань і споглядальності.

Всякий, хто віддає перевагу синьому кольору, має потребу в спокійному і впорядкованому оточенні, вільному від занепокоєння, потрясінь і обмежень, в якому події розвиваються плавно і традиційно, в якому стосунки з іншими людьми безтурботні і вільні від розбіжностей. Людина відчуває потребу в довірі до інших людей, і інші можуть йому довіряти.

2. Зелений: вольове зусилля, напруга, високий рівень домагань, прагнення до самовираження, успіху і влади, діловитість, наполегливість, впевненість в собі, енергійний захист своїх позицій, наполегливість у досягненні цілей. Прагне самоствердження. Має потребу в силі і вольовій напрузі для самостійного подолання труднощів. Прагне впоратися з вимогами, подолати опір і завоювати визнання.

3. Червоний: енергійна активність, прагнення до успіху через боротьбу, збудженість, потреба діяти і витрачати сили, лідерство, ініціативність. Потреба в активності. Сильний, енергійний, отримує задоволення від дій. Діяльність спрямована на успіх і перемоги. Хоче жити повним життям.

4. Жовтий: надія на легкість, радість, розслаблення, прагнення до нового, звільнення, оптимізм, розкріпачення, сприйнятливість, розширення можливостей. Потреба у зміні існуючих обставин в надії на нові і кращі можливості, які б дозволили збутися його надіям.

5. Фіолетовий: вразливість, емоційна виразність, чутливість, інтуїтивне розуміння, зачарованість, мрійливість, захоплення. Хотів би зачаровувати і сам відчувати ніжні почуття. Чутливий, сентиментальний. Потреба в чуттєвій ідентифікації. Повністю віддається цим почуттям.

6. Коричневий: комфорт тілесних відчуттів, фізична легкість, сенсорна задоволеність. Шукає звільнення від проблем. Прагне до стану фізичної легкості, що приносить спокій і зниження напруги тілесних і фізичних потреб.

7. Черний: заперечення, закінчення, відмова, зречення, неприйняття, протест, небуття. Заперечує існуючу ситуацію. Уникає стороннього впливу, щоб не дати переконати себе. Чорний колір - знак суперечливих натур. Якщо ви час від часу надягаєте одяг чорного кольору - ваш вибір говорить про те, що ви прагнете дисциплінувати себе і створити імідж авторитетної людини. До речі, якщо весь час обходитися чорним і сірим - настрій - хочеш не хочеш - падає.

8. Сірий: нейтральність, неучасть, соціальна відгородженість, свобода від зобов'язань. Не бажає ні в чому брати участь і хоче уникати яких би то не було стимулів. Довелося дуже багато витерпіти, це втомило і спустошило його. Зараз прагне до «відгородженості» і «незалученості». Буває жінки переключаються на сірий одяг при тривалій і сильній перевтомі, як бар'єр від зовнішнього світу.

Таким чином, люди з різною структурою особистості і в різному психологічному стані схильні бачити світ буквально в різному кольорі. Емоційно врівноважені екстраверти бачать світ більш яскравим і «барвистим», з переважанням теплих (жовтих) тонів.

Тривожні інтроверти, навпаки, - менше барвистим, з переважанням синього. Це можна порівняти з тим, що при радості людина бачить світ «в рожевому світлі», гнів «застилає очі» червоним, а сумм – синім, а в англійській мові «синій» (blue) має значення «сумний, пригнічений». Люди, що знаходяться в стані депресії, часто повідомляють, що навколишній світ «потемнів», «барви світу зблякли», а малюнки таких людей також виконані в холодних і темних тонах.

 

  1. Привітання-знайомство. Вправа «Чарівна скринька» (10 хв.).

Мета: познайомитися один з одним, підняти настрій та налаштувати на позитив.

Кожен учасник підходить до скриньки, дивиться всередину й каже одну хорошу річ про людину, чиє фото він бачить всередині, не відкриваючи секрету, хто там. Коли учасники заглядають у скриньку, вони бачать там своє відображення, тобто повинні сказати щось хороше про себе.

Наприкінці вправи психолог каже, що вправа має безліч позитивних рис і в учасників буде шанс проявити ці риси під час тренінгу.

  1. Повідомлення теми і мети заняття (2-3 хв.).

На сьогоднішньому занятті ми розглянемо проблеми психічного здоров’я дорослих та дітей, проаналізуємо стрес як поняття в цілому. 

Дана тема заслуговує уваги не тільки спеціалістів в даній сфері, а й у педагогів, батьків, які є першими, хто має звернути увагу на психічне здоров’я дитини, адже з кожним роком зростає кількість дітей, які відчувають психологічний дискомфорт, надмірну тривожність і це, в свою чергу, заважає нормальному розвитку, навчанню і діяльності дитини.

Знання та врахування психологічних особливостей людини, що перенесла стрес, особливо, травматичний стрес, допоможе знизити ризик важких наслідків стресу до мінімуму. Адже причинами багатьох нервових розладів є саме тривалий стрес, в якому опиняється дорослий чи дитина, яка не може дати собі раду знаходячись в важких умовах сучасного світу.

Тому ми працюватимемо над підвищення власної компетенції в даному питанні, обговоримо наслідки стресів та як подолати стрес з найменшими втратами для організму, постараємося виробити уміння протистояння, послаблення стресових ситуацій.

 

 

  1. Інформаційне повідомлення

Психолог: Слово стрес (від англ.. – «натиск») – це сукупність захисних фізіологічних реакцій організму, які виникають у відповідь на вплив різноманітних несприятливих чинників (стресорів).

Види стресу:

1. Еустрес – це стрес, спричинений позитивними стресорами (непередбачувана перемога у змаганні). Він активізує та мобілізує внутрішні резерви людини, додає інтересу до життя, змушує діяти більш інтенсивно.

2. Дистрес – спричинений негативними стресорами (запізнення на важливий захід). Це руйнівний процес, який дезорганізує поведінку людини, активізую глибинні адаптаційні резерви організму. Такий тривалий стрес може перерости в невроз або психоз.

Можливі реакції організму на стрес:

дезадаптація – людина намагається пристосуватися до стресової ситуації, але їй це не вдається;

пасивність – виникнення стану безпорадності, безнадії, депресії;

активний захист від стресу – зміна діяльності з метою досягнення душевної рівноваги (спорт, музика, фізична праця);

активна релаксація (розслаблення) – підвищує природну адаптацію організму до стресової ситуації.

 

  1. Вправа «Кулька бажань» (10хв.).

Мета: підвести учасників до усвідомленого розуміння існування психічних станів при надзвичайних ситуаціях.

Хід проведення:

Учасники отримують повітряні кульки.

  •             Уявіть собі, що найпотаємніші бажання, почуття, все цінне, що у вас є ви можете вкласти у цю кульку. Закрийте очі, подумки вкладіть, те, що любите і чим дорожите…

 Пауза. Через хвилину психолог проколює кульку голкою.

Робота з емоційними реакціями учасників:

  •             Що ви відчули, коли пробили вашу кульку?
  •             Що захотілося зробити?
  •             Коли у вас виникають подібні відчуття?
  •             Хто ними керує?
  •             Куди вони зникають?

Висновок:

Те, що ви зараз пережили – реальний стрес, і те, як ви це пережили – ваша реакція на стрес, на проблеми, що виникають непередбачувано.

 

  1. Вправа « Газета» (10хв.)

Мета: Згуртування  дружнього колективу.

На підлозі розстелені 4 газети. Вам потрібно по закінченню мелодії поміститися на цій газеті так, щоб увесь колектив помістився на газеті. Учасник, що не вмістився на газеті, вважається вибулим із гри, а група отримує зауваження за те, що не вберегла колегу, і виконує вправу ще раз за тим же варіантом складності.  У разі успішного виконання психолог зменшує площу, застелену газетами  (забирає газету), і продовжує вправу. На останньому етапі група повинна (вміститися на маленькому просторі з газети), що неможливо без реальної фізичної підтримки учасниками один одного.   Після закінчення вправи обговорення, потрібно звернути увагу на запитання: «Що заважало виконанню вправи?» «Що допомогло під час виконання вправи?»

 

7. Вправа «Світло в кінці тунелю» (15 хв.).

Мета: усвідомлення учасниками шляхів турботи про власне здоров’я в період надзвичайних ситуацій, створення умов для звертання педагогами до особистісного потенціалу, що може допомогти вийти з стресової ситуації.

Хід проведення:

Душевний стан людини, яка переживає травматичний стрес ми можемо уявити у вигляді заплутаних підземних лабіринтів, якими треба пройти, щоб побачити світло в кінці тунелю.

Для наступної роботи пропоную вам поділитися на дві групи. В кожного з вас на спинці крісла прикріплена хмаринка або промінчик сонечка. В тих кого хмаринка об’єднаються в одну групу, в кого промінчики – в другу. 

Завдання для першої групи:

Подумайте, як стрес впливає на організм людини, дитини, чим шкодить, які наслідки стресу взагалі і запишіть на маленьких хмаринках, з яких в свою чергу ми сформуємо хмарину «ціна стресового стану».

Завдання для другої групи:

Складіть список речей, які можуть відволікти від хвилювання, допоможуть мобілізувати внутрішні сили людини, подолати стрес,  запишіть їх на промінчиках, які у вас є, та наклейте на «сонечко впевненості».

Висновок:

Стреси для людини, можуть залишити вплив на все життя. Одні їх проходять швидше, інші – повільніше, хтось – важче, а хтось – легше. На основі емоційних стресів розвиваються психосоматичні захворювання: неврози, порушення серцевої діяльності, гіпертонія, виразкові враження шлунково-кишкового тракту. Також виникає імунодефіцит організму, внаслідок  якого загострюються хронічні захворювання, втрачається опірність до простудних, вірусних захворювань. Стрес впливає не тільки на здоров’я людини, він впливає  і на взаємовідносини з іншими людьми. Отже, стрес може стати причиною різноманітних психосоматичних захворювань.

Безумовно, нікому не побажаєш пережити психологічну травму, але якщо це все ж відбулося, то все залежить від того як людина зможе з цим впоратись.

У боротьбі зі стресами головне не зациклюватися на своїх переживаннях, а шукати способи відволіктися від них, мобілізувати свої внутрішні ресурси, адже життя людині дається один раз.

 

  1. Вправа «Відвідування зоопарку». (10хв)

Ну і який відпочинок обходиться без масажу! Пропоную всім стати в коло один за одним. Зараз ми з вами вирушимо в зоопарк. Цю вправу також можна використовувати в якості фізкультхвилинки на занятях. А ви передайте іншому те, що ви відчули.

У зоопарку ранок. Службовець чистить граблями доріжки (рух пальців по спині вгору-вниз, вправо-вліво).

Потім він відкриває ворота зоопарку (ребрами долонь проводити направо і наліво від хребта).

Приходять перші відвідувачі (пальцями «бігати» по спині).

Вони йдуть до мавп і дивляться, як ті радісно стрибають (хлопки навхрест). Поруч клітка із левами. Їм роздають корм і леви з жадібністю їдять його (м'яти шию і лопатки).

Потім відвідувачі йдуть до пінгвінів, які весело ковзають у воду (повільно провести долонями вниз по спині).

Поруч знаходиться клітка зі слонами (повільно і сильно натискати кулаками на спину).

А зараз відвідувачі йдуть в тераріум до змій. Змії повільно повзають по піску (робити рухи схожі на повзання змій долонями).

Ось і крокодил розкриває пащу і хапає їжу (коротко і сильно щипати руки і ноги).

А тепер колібрі прилетіли в гніздо і влаштовуються там зручніше (запустити пальці у волосся і злегка посмикати їх).

А зараз відвідувачі йдуть до виходу і сідають на лавку (кінчиками пальців пробігти знизу вгору по спині і покласти обидві руки на плечі).

 

9.Підбиття підсумків.

Мета: дати можливість учасникам висловитися про заняття, налагодити зворотній зв'язок.

 

Хід проведення:

 Наше заняття підходить до кінця. Тому пропоную вам пригадати чим ми займалися і поділитися враженнями від заняття, закінчивши незакінчені речення:

- мої враження від заняття…

- я дізналася (вся) …

- мій настрій …

 

Дякую вам за участь та активну роботу на занятті. На завершення хочу процитувати Сідней Смітта: «Ми не знаємо, що буде завтра; наша справа бути щасливими сьогодні». Тож бажаю вам, легко долати труднощі, не зациклюватися на проблемах, а стреси в своєму житті переживати тільки від приємних подій.

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
17 червня 2021
Переглядів
1324
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку