Заняття — основна форма організації освітнього процесу впозашкільному навчальному закладі, показник професійної майстерності педагога. Заняття в гуртку – та навчальна ситуація, той «сценічний майданчик», де не тільки викладаються знання, а й розкриваються, формуються та реалізуються особистісні особливості вихованців.
Основними вимогами до заняття в позашкільному закладі є:сучасність (реалізація компетентісно-орієнтованого підходу до навчання, формування ключових життєвих компетенцій вихованців, зв’язок із життям);практичність (формування практичних знань, умінь, навичок);пізнавальність (розширення інформаційного простору, розвиток пізнавальної активності);оригінальність (нестандартність проведення занять);цікавість (розширення кругозору, розвиток зацікавленості в вихованцях); диференційованість (здійснення індивідуального та диференційованого підходу);позитивність, психологічна комфортність (створення комфортних умов розвитку, навчання й виховання).
Типологія гурткових занять та їх види В позашкільній педагогіці використовуються як традиційні типи занять та їх форми так і нетрадиційні. Кожне заняття має свою структуру. Тип заняття визначається наявністю та послідовністю структурних частин. Класифікація типів занять:заняття засвоєння нового матеріалу (нових знань, умінь, навичок);формування практичних умінь та навичок;застосування вмінь та навичок;підсумкове (концерти, творчі звіти, захист проектів тощо);комбіноване (керівник гуртка пояснює, закріплює, повторює, контролює);контрольно-оціночне заняття.
Види занять:стандартне, урок, лекція;заняття, які проводять самі гуртківці; заняття-взаємного навчання; тренування, репетиція; вікторина, конкурс, концерт, змагання; рольова гра, театралізоване заняття, клубна робота; інтегроване заняття (науково-дослідницьке);екскурсія, експедиція, практична робота.
Нетрадиційні заняття – одна з найважливіших сучасних інноваційних форм організації навчання. Форми нетрадиційних занять:заняття-аукціон; квест – заняття;заняття-подорож; заняття – екскурсія;заняття-казка;заняття-дослідження, заняття-експеримент;заняття-інсценування, театралізовані заняття;заняття-гра, шоу-технології («Що? Де? Коли?», КВК, «Щасливий випадок», «Зірковий час» тощо);заняття-турнір, заняття-вікторина;ділова гра;розробка та захист проектів;інтегровані заняття;бінарні заняття;заняття-імпровізація, заняття-імітація;творчі салони; майстер – класи;експедиції тощо.
Нетрадиційні заняття мають певні переваги:- по перше, формується стійкий інтерес до напрямку діяльності того чи іншого гуртка;- по-друге, такі заняття сприяють емоційному розвитку дитини, психологічному розватаженню, створенню комфортної сприятливої атмосфери;- по-третє, вихованці отримують більш грунтовні та глибокі знання, активізується їх навчально-пізнавальна діяльність;- в четвертих, розвивають командний дух, формують дитячий колектив.
{0505 E3 EF-67 EA-436 B-97 B2-0124 C06 EBD24} Заняття засвоєння нових знань, умінь та навичок. Мета – вивчення й первинне усвідомлення нового навчального матеріалу, осмислення зв’язків і відносин в об’єктах вивчення. Види навчальних занять: лекція, екскурсія, бесіда. Заняття формування практичних умінь та навичок. Мета – вторинне осмислення вже відомих знань, вироблення вмінь і навичок із застосування. Види навчальних занять: екскурсія, практична робота, співбесіда, консультація. Заняття застосування знань, умінь та навичок. Мета – засвоєння вмінь самостійно в комплексі застосовувати знання, уміння й навички, використовувати їх у нових умовах. Види навчальних занять:семінар, практична робота, Заняття узагальнення та систематизації Мета – засвоєння знань у системі, приведення одиничних знань у систему. Види навчальних занять:семінар, практична робота, круглий стіл, конференція
{0505 E3 EF-67 EA-436 B-97 B2-0124 C06 EBD24} Комбіноване заняття Комбіноване заняття передбачає досягнення двох або декількох рівноцінних цілей: засвоєння нових знань і перевірка раніше вивченого матеріалу; засвоєння нових знань і застосування раніше набутих навичок і вмінь; формування вмінь і навичок та їх застосування на практиці. Нетрадиційні заняття
Інтегровані заняття. Метою інтегрованого заняття є різнобічне, усвідомлене вивчення поняття, предмета чи явища за допомогою комбінації різних видів діяльності - творчої, художньої, ігрової. Тобто, на таких заняттях з однаковим успіхом можна об'єднати як театр з фольклором, з краєзнавством так і вокал з фольклором; історію з технічною творчістю, так і історію з хореографією.
Переваги інтегрованих занять- збільшується інтерес до навчання, пожвавлюється освітній процес; - постійне звертання до життєвого досвіду вихованців; - відбувається постійна зміна видів діяльності вихованців, що попереджає їх перевтому; - забезпечуються умови для розвитку творчості і вихованців, і педагога.
Порівняльний аналіз занять: ПРЕДМЕТНЕ (ТРАДИЦІЙНЕ) ЗАНЯТТЯ Вибір теми у відповідності до календарно – тематичного планування. Мета – формування знань, умінь і навичок (ЗУНів)Дитина – об'єкт, педагог – суб'єкт («педагог дає – дитина бере») Структура чітко визначена, незмінна. Способи організації – фронтальні (частково підгрупові)Засоби навчання – переважно дидактичніМетоди навчання – пояснювально-ілюстративні, репродуктивніМодель взаємодії – навчально-дисциплінарна, авторитарна. Заняття чітко регламентоване у часі ІНТЕГРОВАНЕ ЗАНЯТТЯТема-образ обов'язкова і є ключовим стрижнем змісту заняття. Мета – розвиток дитини, збагачення її досвіду, формування життєвої компетенції та цілісної картини світу. Дитина – суб'єкт діяльності і процесу пізнання. Структура є досить гнучкою. Способи організації варіативні: колективні, групові, індивідуально-групові, робота в парах та мікрогрупах. Широкий спектр засобів навчання у спільній партнерській і творчій діяльності педагога і дітей. Методи навчання – проблемні, інтерактивніМодель взаємодії – партнерська, діалогова, особистісно-орієнтована. Тривалість заняття дещо подовжена
Здоров'язберігаючі технології – сприятливі умови навчання вихованців в закладі освіти (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання); оптимальна організація навчального процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм); раціональноорганізований руховий режим. Створення належних умов проведення заняття:використання елементарної діагностики втомлюваності вихованців на занятті, яка полягає у порівняльному аналізі виразу облич дітей, оцінки часу виконання вихованцями певного виду завдань;зменшення втоми вихованців шляхом використання динамічних пауз, динамічних, ігрових, танцювальних перерв, фізкультхвилинок, творчих завдань, емоційна подача навчального матеріалу, використання наочності, гумору тощо;створення психологічного клімату - де головне - доброзичливе відношення до вихованців;дотримання санітарно-гігієнічних умов реалізації освітнього процесу - це виконання норм освітлення, вологості, температури повітря; тощо.
Обладнання, матеріали. Обладнання повинне відповідати вимогам часу.посібники, інвентар тощо;дидактичний матеріал, наочний матеріал (схеми, моделі, плакати, покрокові інструкції, наочне зображення рiзних матерiалiв та iнструментiв, зразки рiзних матерiалiв, таблиці «Органiзацiя робочого мiсця», тощовідеофільми, мультимедійні презентації, аудіо матеріали, фонова музика.
РЕФЛЕКСІЯПедагогу важливо не тільки дізнатися і зрозуміти емоційний стан вихованця у фіналі навчального заняття, але й те, наскільки продуктивним для нього стало заняття. Вихованці мають оцінити свою активність на занятті, корисність і цікавість форм подачі знань, захопливість темою, колективну роботу. Вихованці можуть по ланцюжку висловитися про значущі для них цінності заняття: Я дізнався ... Мене здивувало ... Я навчився ... У мене вийшло ... Я зрозумів, що можу ... Я придбав ... Мені сподобалося ... Мені захотілося ... Для мене стало новим ... Мене надихнуло ...