Чорновіл І.С.
СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ ВПРОВАДЖЕННЯ МЕДІАОСВІТИ
Розвиток інформаційних технологій, цифрових медіа і медіамереж на початку ХХІ століття суттєво впливає на життя соціуму, професійну діяльність і повсякденне спілкування людей, пізнання ними світу і самих себе, спричиняє якісні зміни у масовій комунікації. Сучасний соціум є суспільством глобальної медіакультури, тому проблеми медіавпливів на особистість та освітніх реформ належать до актуальних питань, адже без розвитку медіаосвіти у вищій освіті практика її реформ відставатиме від розвитку медіакультури, що в свою чергу не дозволятиме вповні реалізовувати її можливості.
Стрімкий розвиток у сучасному світі інформаційно-комунікаційних технологій та системи мас-медіа нагально потребує цілеспрямованої підготовки особистості до вмілого і безпечного користування ними.
Медіаосвітою в найширшому сенсі можна назвати:
Медіаосвіта протягом кількох десятиліть визначається на міжнародному рівні як пріоритетна галузь культури і освіти, але її варто відрізняти від використання медіа як допоміжних засобів під час викладання різних дисциплін. Слід зазначити, що медіа не відображають реальність, а репрезентують її, тому головною метою постає денатуралізація медіа, і установка на те, що головним завданням медіаосвіти як частини основних прав кожного громадянина будь-якої країни світу на свободу самовираження і права на інформацію є не критичне розуміння, а критична автономія особистості. В ухваленій 2010 року Постановою Національної академії педагогічних наук Концепції впровадження медіаосвіти остання трактується як частина освітнього процесу, спрямована на формування в суспільстві медіакультури, підготовку особистості до безпечної та ефективної взаємодії із сучасною системою мас-медіа, включаючи як традиційні (друковані видання, радіо, кіно, телебачення), так і новітні (комп’ютерно опосередковане спілкування, Інтернет, мобільна телефонія) медіа з урахуванням розвитку інформаційно-комунікативних технологій [2].
За словами Л. Найдьонової головною ідеєю, на яку спирається медіаосвіта є розуміння того, що вплив медіа опосередкований спілкуванням суб’єкта із найближчим оточенням, тому її мета полягає «у створенні середовища розвивального спілкування щодо медіапрактик, у допомозі в організації спільного досвіду медіатворчості і здійсненні його рефлексії» [3, с. 78].
Зауважимо, метою медіа-освіти є формування медіа-культури особистості в середовищі значущих для неї спільнот (малих груп, родин, навчальних і виробничих колективів, місцевих громад тощо). Головні завдання медіа-освіти полягають у сприянні формуванню:
Отже, можемо наголосити не тільки на необхідність медіаосвіти, її становлення або врахування її завдань в реформах у сфері освіти, а про медіаосвітні реформи як одне із важливих завдань сучасності, що постають перед українським соціумом. Особливе та пріоритетне вищої освіти з урахуванням медіаосвітньої реформи стає розробка дистанційних курсів, залучення до навчального процесу мультимедійних презентацій, залучення викладачів та студентів до відео-конференцій, вебінарів і Інтернет-конференцій, Інтернет-олімпіад, Інтернет-конкурсів. Медіаосвіта має всі шанси стати провідним напрямком діяльності вищих навчальних закладів, адже саме в них є перспективи розвитку міждисциплінарних досліджень медіа і медіаосвіти.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ