Суміжні кути. Властивості суміжних кутів

Про матеріал
Мета: домогтися засвоєння учнями змісту висновків з теореми про суму суміжних кутів та змісту понять «Висновок», «Посилання»; виробити вміння відтворювати вивчені висновки і використовувати вивчені твердження (теорему і висновки з неї) при розв'язуванні задач на обчислення і доведення, у яких йдеться про суміжні кути.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Суміжні кути. Властивості суміжних кутів

Мета: домогтися засвоєння учнями змісту висновків з теореми про суму суміжних кутів та змісту понять «Висновок», «Посилання»; виробити вміння відтворювати вивчені висновки і використовувати вивчені твердження (те­орему і висновки з неї) при розв'язуванні задач на обчислення і доведення, у яких йдеться про суміжні кути.

Тип уроку: доповнення знань, вироблення вмінь і навичок.

Обладнання: таблиця № 5 «Суміжні кути».

Хід уроку

І. Організаційний етап   

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання   

Математичний   диктант   № 3

  1. Накресліть від руки два нерівні суміжні кути так, щоб їх спільна сторона була розташована горизонтально.
  2. Накресліть два суміжні кути так, щоб їх сторони, які є доповняльними променями, були розташовані верти­кально.
  3. Накресліть два несуміжні кути так, щоб одна сторона в них була спільною, і обидві кути були тупими.
  4. Накресліть два несуміжні кути, одна пара сторін яких є доповняльними променями.
  5. Побудуйте кут АОВ не більше 70° . Накресліть два кути, кожний з яких є суміжним з даним кутом. Знайдіть градусні міри цих кутів.

Правильність виконання роботи обов'язково треба переві­рити. Це можна зробити з допомогою заздалегідь заготовлених записів на відкидний дошці або на плівці графопроектора.

 

III. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів   

Продемонструвати учням необхідність вивчення питань уро­ку можна, звернувшись до результатів математичного диктанту № 3, і запропонувавши сформулювати на їх основі загальне твердження (два кути, суміжні з даним кутом, рівні). Після такої демонстрації закономірно постає питання про існування інших подібних закономірностей. Пошук відповіді на це питан­ня і є основною темою уроку.

 

IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів   

Усні   вправи

  1. Яке з чисел 30°, 130°, 89°, 90°, , 180° є градус­ною мірою:

а) тупого кута;

б) гострого кута;

в) прямого кута?

  1. Скільки градусів може становити сума:

а) двох прямих кутів;

б) двох гострих кутів;

в) двох тупих кутів;

г) тупого і прямого кутів;

д) прямого і гострого кутів?

 

V. Засвоєння нових знань

План вивчення нового матеріалу

  1. Формулювання і доведення висновків з теореми про суму суміжних кутів.
  2. Уявлення про зміст понять «наслідок»,  «посилання».
  3. Приклад задачі (наслідок 4).

Методичний   коментар

Незважаючи на те, що в даному підручнику не йдеться ок­ремо про висновки з теореми про суму суміжних кутів, автор вважає за необхідне вивчити це питання з учнями. Залежно від рівня підготовки учнів вивчення змісту нових понять уроку може проходити або під керівництвом учителя, або під час само­стійної роботи учнів. В будь-якому разі по закінченні вивчення цього питання учні мають знати:

  • два кути, суміжні з даним кутом, рівні;
  • два кути, суміжні з двома даними кутами, рівні;
  • більшому з двох кутів відповідає менший суміжний кут;
  • кут, суміжний з тупим,— гострий;
  • кут, суміжний з прямим, — прямий.

 

VI. Усвідомлення нового матеріалу

Усні   вправи   за   готовими   рисунками

  1. Знайдіть кут х (рис. 28).
  2. 1 = 4. Доведіть, що  2 = 3  (рис. 29).
  3. 1 + 4 = 180°. Доведіть, що 1 = 2; 3 = 4  (рис. 30).

Письмові   вправи

  1. Кути  1 і 2 та кути 3 і 4 — дві пари суміжних кутів. Порівняйте кути 2 і 4, якщо кут 1 більший за кут 3.
  2. Знайдіть кут,  якщо сума двох кутів, суміжних з ним, дорівнює  240° .
  3. Бісектриса кута утворює з променем, доповняльним до сторони даного кута, кут у  130°. Знайдіть даний кут.
  4. (Додаткова вправа.) Різниця двох суміжних кутів від­носиться до одного з них як 5:2. Знайдіть ці суміжні кути.

Методичний   коментар

Під час розв'язування задач 1 і 2 бажано вимагати від учнів посилання не на теорему про суму суміжних кутів, а на відповідний висновок з теореми.

 

VІІ. Підсумок уроку

Замість крапок поставте таке слово або знак > чи <, щоб твердження було правильним:

а) кут, суміжний з прямим кутом, ...;

б) кут, суміжний з гострим кутом, ...;

в) кут, суміжний з тупим кутом,  ...;

г) якщо 1 і 2 — суміжні, 2 і 3  — суміжні, то 1 і 3 ...;

д) якщо 1 і 2 суміжні, 3 і 4 — суміжні і 1 > 3, то 2 ... 4.

 

VIII. Домашнє завдання

  1. Вивчити зміст означення і теореми з § 4, а також вис­новки з теореми про суму суміжних кутів.
  2. Знайти:

а) кут ВОС, якщо BOD = 112°, AOC = 138° (рис. 31);

б) кут, сторона якого утворює з променем, доповняльним до бісектриси даного кута, кут  165°.

  1. Кути MON і КОР є суміжними з кутом NOP. Серед променів ОМ, ON, OK і OP назвіть пари доповняльних променів.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
3.0
Оригінальність викладу
2.5
Відповідність темі
3.0
Загальна:
2.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гітерман Дар я
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
doc
Додано
13 березня 2020
Переглядів
1708
Оцінка розробки
2.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку