Технологічна карта уроку з зарубіжної літератури.
Тема шкільного курсу: Література XX–XXI СТ. У пошуках себе і високого польоту
Клас: 8
Тема уроку: «Сюжет твору Р.Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон» як філософська метафора людського буття»
Цілі уроку:
Навчальні Ознайомити учнів з особистістю й творчим доробком Річарда Баха, культового американського письменника ХХ-ХХІ століть; розкрити особливості його творчої манери; розпочати аналітичне дослідження бестселера Річарда Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон», зробивши акцент на з’ясуванні розвитку сюжету та побудови системи образів; допомогти учням усвідомити символічний сенс твору в цілому та образу чайки Джонатана зокрема; • виявляє актуальність порушених письменниками тем і проблем; • розкриває особливості сюжету і композиції творів, їхні жанрові ознаки; • характеризує головних персонажів твору, визначає засоби їхнього створення у тексті; • називає жанрові ознаки прочитаних творів; • знаходить у прочитаних творах символи та розкриває їхній зміст; • зіставляє персонажів творів; • розповідає про свої улюблені книжки, пояснює свій вибір, визначає їхні художні ознаки. |
Розвиваючі Розвивати: - читацькі компетенції учнів;
Сприяти формуванню моральних цінностей. Підвищувати стилістичну культуру мовлення. |
Виховні Виховувати в учнів:
|
Обладнання уроку: підручники, таблиці, схеми, текстові завдання, диференційовані завдання, контрольні запитання.
Компетенції учнів на уроці:
Основні поняття |
Основні знання |
Основні вміння |
Алегорія |
перенесення властивостей та характеристик одного предмета чи явища на інший для кращого відображення образу |
|
Притча |
повчальна розповідь з історії чи навколишнього життя, мета якої викласти духовні чи моральні істини.
|
|
Переклад |
текст, перекладений з іншої мови |
|
Хід уроку
Етап уроку |
Час |
Завдання етапу |
Зміст |
Ключові Компетентно-сті |
Літературні компетентності |
Методи, прийоми, засоби |
ФОНД* |
Діяльність |
Діяльність |
|
|
1,5 хв. |
Підготува-ти учнів до роботи на уроці в цілому і на кожному конкретному етапі уроку |
Оголошення теми і мети уроку. |
Сприймати, розуміти інформацію державною мовою.
|
|
Вправа «Коло дружби» |
Ф |
Налаштовує клас на співпрацю. Створює позитивний емоційний настрій. Оголошує тему, мету уроку.
|
Створюють коло дружби. Записують в зошитах дату, тему уроку. |
|
2.Актуа-лізація опорних знань |
7 хв. |
Встанови-ти правиль-ність і усвідомле-ність виконання учнями домашнього завдання, ліквідувати визначені недоліки в засвоєнні знань, в оволодінні вміннями інтелекту-ального і практично-го характеру
|
Вправа «Печворк з числами».
На дошці розташовані різнокольорові картки з номерами (1-6). За кожною з них знаходиться певне зображення (портрет письменника, фото, ілюстрація тощо).
|
Математична компетент-ність:
|
Міжпредметна компетентність (інтеграція: література-образотворче мистецтво-історія-географія)
(за необхідності підтверджувати свою думку тезами). |
Метод-репродуктивний Форма- розповідь. Прийом-конкретизація і закріплення вже набутих знань. |
І Ф |
Задає питання до доповідника з метою деталізації і до класу з метою перевірки недоліків в засвоєнні знань. |
Учні називають номер завдання, пояснюють, як ті чи інші зображення, повʼязані з життям та діяльністю Р. Баха |
|
4. Підготов-ка учнів до активно-го й усвідомле-ного засвоєння матеріа-лу урока. |
7 хв |
Організува-ти і спрямувати навчально-пізнавальну діяльність учнів до досягнення основної мети (мотивація, актуаліза-ція раніше засвоєних знань та вмінь, їх об'єктиві-зація). Активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Мотивація навчальної діяльності. Перегляд відеоролика «Море, чайки» https://www.youtube.com/watch?v=Ftz1oS57bAk&list=PLYLHjhIOjDNZ36DtngpaiD7ID96kzQali&index=2 • Які асоціації у Вас виникли під час перегляду відеоролика? • Що нагадала вам зграя чайок? (Суспільство людей.) • Чи всі схожі чайки між собою? (Ні. Всі різні, як і люди.) Проблемні питання. А чи потрібно бути таким, як усі?
|
Ініціативність і підприємли-вість:презенту-вати власні ідеї та ініціативи чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби; використову-вати комунікативні стратегії для формулювання власних пропозицій, рішень і виявлення лідерських якостей. Життєва: вміння пізнати самого себе, довкілля |
Емоційно-цілісна лінія - розвивати вміння і навички читацької діяльності; - формувати духовно-емоційний світ учнів, їхні етичні позиції.
Міжпредметна компетентність (інтеграція: література-християнська етика): 1) володіти знаннями з різних галузей науки: 2) дотримуватись загальнолюдських правил моралі. |
Метод-проблемно-пошуковий. Прийом-постановка проблемного питання. Засіб-активізація уваги та мислення. |
Ф
І
Ф |
Ставить проблемне питання. Спрямує навчальну і пізнавальну діяльність учнів. |
|
|
5. Засвоєння нового матеріалу |
12 хв. |
Дати учням конкретне уявлення про елементи предметно-наукових (терміни, поняття, правила, закони, теорії, факти тощо) і допоміжних (філософ-ські, методоло-гічні, історико-наукові, міжнаукові, міжпред-метні) знань. Виробити відповідні вміння інтелекту-ального і практично-го характеру. Закріпити в системі спеціально організова-ної діяльності інтелекту-ального і практично-го характеру ті знання і вміння, які необхідні для самостій-ної роботи над новим матеріалом |
1. Стисла довідка учнів про творчість американського письменника Річарда Баха. Річард Бах – американський письменник. Народився у 1936 році. Льотчик за фахом. Служив у американській авіації з 1956 по 1962 роки. Повернувшись, став журналістом, працював у журналі «Флайнг». Опублікував багато нарисів, статей, оповідань. Автор декількох популярних книг про авіацію, зокрема «Ніщо не випадкове» (1963), «Біплан» (1966), «Чужий на землі» (1963). Великого успіху досяг автор, написавши повість-притчу «Чайка Джонатан Ливингстон» (1970). Нині живе і працює в Америці. Окрім того, готується переклад другої частини – продовження повісті-притчі «Чайка Джонатан Ливингстон». 2. Складання анкети письменника (запис на дошці.) 1. Прізвище, ім’я, по батькові: Річард Бах. 2. Роки життя: 1936 рік народження – донині. 3. Країна, яку представляє: Америка. 4. Жанр, в якому прославився: повість. 5. Найвідоміші твори: «Ніщо не випадкове» (1963), «Біплан» (1966), «Чужий на землі» (1963), «Чайка Джонатан Лівінгстон» (1970).
Словникова робота: повість-притча, алегорія Повість-притча – епічний твір з моральною повчальною ідеєю. Чому цей твір – притча? Вправа «Кластер» Характеристика твору
Створення ментальної карти «Сенс життя Джонатана Лівінгстона» Повість – релігійні вчення: вигнання – смерть-воскресіння - повчання
Аналітичне дослідження тексту повісті «Чайка Джонатан Лівінгстон» Річарда Баха в просторі означеної теми уроку а) з’ясування історії задуму й створення Учитель. У одному зі своїх інтерв’ю Річард Бах сказав: «Якщо я тільки можу повернутися до будь-якої ідеї спиною, залишивши її там, у темряві, за порогом, то я не візьму в руки перо. Але час від часу передня стіна раптово з гуркотом розвалюється, обсипаючи все довкіл водоспадом скляних бризок та цегляною крихтою, і хтось, переступивши оце все сміття, хапає мене за горлянку і ніжно промовляє: «Я не відпущу тебе, доки ти не втілиш мене словами і не запишеш їх на папір». «Чайка Джонатан Лівінгстон» (1970) — одна з головних книг XX століття. Це стисла і мудра притча про велику мрію, яка живе в душі кожної людини, - мрію про політ, про покликання, мрію про безмежну досконалість. Ідея написання книги виникла в автора 1959 року й була реалізована через вісім років. Письменник вважав, що він не автор твору, а лише медіум. Одного разу, прогулюючись туманним берегом каналу Белмонт Шор (штат Каліфорнія), почув Голос, який вимовив загадкові слова: «Чайка Джонатан Лівінгстон». Підкоряючись Голосу, він сів за письмовий стіл і записав марево, що пройшло перед його очима, як кінофільм. Але на цьому історія майже скінчилась. Скільки письменник не намагався власноручно продовжити повість, йому це не вдавалось, аж поки через 8 років примарилось продовження. Повість не зразу вразила видавців і читачів. Спроби видати її окремою книжкою закінчилися невдало. Лише після того, як книгу було ілюстровано чудовими світлинами фотографа-анімаліста Рассела Масона, вона стала успішною. Ім'я головного героя твору, чайки, Джонатан Лінвінгстон - ім'я славетного американського льотчика 30-х років XX століття. б) з’ясування первинних вражень від прочитання твору - Скажіть кількома словами, про що цей твір? (Це книга про чайку, яка хотіла досягти вищої майстерності в техніці польотів; Про Чайок, що хочуть літати по-справжньому й про Зграю, яка існує, щоб їсти; Про учнів і вчителів; Про матеріальне й духовне; Про вигнання й самотність; Про пошук свого місця в світі; Книга ніби про чайок, але вона про людей, бо це притча) - Легко чи складно вам було читати цей текст? Поясніть, що й чому вас вразило. - Чи доводилося вам зупинятися під час читання, щоб поміркувати над прочитаним? Які саме думки вас схвилювали? (навести приклади 1-2 цитат з тексту й витлумачити їх) - Як ви думаєте, кому адресована книга Річарда Баха «чайка Джонатан Лівінгстон», молодим чи зрілим людям? Чому ви так вважаєте? - Чи виникло у вас бажання відразу після прочитання поговорити про твір? З ким ви вже говорили про «Чайку…»? - Чи можемо ми відразу визначити конфлікти твору? У чому їх особливість? (Конфлікт «Чайки» Річарда Баха неоднозначний: він багатоплановий. Це конфлікт Чайки Джонатана зі Зграєю, конфлікт усіх чайок, які хочуть навчитися літати по-справжньому з тими, хто живе, щоб їсти, це й конфлікт внутрішній, що полягає у виборі кожного між духовним і матеріальним, між прагненнями й обмеженнями, Між Землею і Небесами в кожній людині.) - Чи все вам у тексті зрозуміле? На які запитання ви хотіли б отримати відповіді? - Як ви думаєте, яке питання має бути головним у нашому поглибленому дослідженні тексту «Чайки» Річарда Баха? (Як знайти справжнього Чайку Джонатана в самому собі?) в) з’ясування сюжетно-композиційних особливостей твору - Стисло передайте сюжет твору. - Чи можна вважати сюжет складним? У чому, по-вашому, полягає його складність? Який художній прийом використав для цього Річард Бах? («Чайка Джонатан Лівінгстон» має потужний підтекст. Завдяки алегорії, яка є тут головним художнім прийомом, Річард Бах перетворює всі образи на образи-символи, а всі дії й вчинки стають метафоричними. Для непідготовленого читача це може стати каменем спотикання.) - Як побудовано твір? Чи можна в ньому виділити основні композиційні компоненти? (Твір складається з посвяти й трьох частин. Основна частина має свою зав’язку, розвиток подій, кульмінацію (сюжетну й символічну, які текстово не співпадають). На наш погляд, твір не має спаду дії й розв’язки, тому що історія Джонатана Лівінгстона весь час буде повторюватися в історіях його учнів та історіях учнів нескінченно. Швидше композиція нагадує спіраль, де кожен новий оберт – це історія нової чайки. У філософському сенсі твір не має й зав’язки, оскільки й до Джонатана були чайки, що прагнули високого польоту.) - Виразно прочитайте посвяту «Справжньому Джонатану-чайці, що живе в кожному з нас». Кому присвячено повість «Чайка Джонатан Лівінгстон»? Перегляд початку художнього фільму «Чайка на ім’я Джонатан Лівінстон» (США, 1973) із виразним синхронним читанням початку твору (до слів «А далеко від усіх, далеко від рибальського човна і від берега, вправлявся в польоті самотній птах - чайка Джонатан Лівінгстон») - Визначте за даним фрагментом головні художні опозиції твору. З’ясуйте, в якому співвідношення вони знаходяться. ( З перших рядків твору в текст входять головні художні опозиції, які, входячи в конфлікт, рухають розвиток сюжетної лінії. Це «Зграя – чайка Джонатан Лівінгстон»; «матеріальне- духовне»; «їжа- політ»; «море – небо»; «вертикаль- горизонталь»). Всі художні пари протиставлені.) - Поясніть сенс фрази «Новий день приніс нові клопоти». У чому різниця її сприйняття стосовно Зграї та Джонатана? - Доведіть, спираючись на текст, що Джонатан «був незвичайним птахом». Створіть для цього порівняльну таблицю. Зграя Чайка Джонатан Лівінгстон «Зграя, що чекала сніданку» (порівн. рос. переклад «Стая имени Завтрака») «далеко від усіх, далеко від рибальського човна і від берега, вправлявся в польоті самотній птах - чайка Джонатан Лівінгстон» «тисячі чайок злетілися до човна, щоб вибороти собі якусь поживу» «Чайки (…)ніколи не діють нерішуче і не зупиняються в польоті. Спинитися на льоту - це для чайки страшний сором, просто ганьба!» «Джонатан Лівінгстон - який без тіні сорому знову й знову вигинав напружені крила, щоб летіти все повільніше, а потім спинитися на місці, - був незвичайним птахом» «Більшість чайок не завдають собі клопоту, аби дізнатися щось про політ, - хіба що найнеобхідніше: як долетіти від берега до їжі та повернутися назад. Для більшості чайок головне - їжа, а не політ» «А для цієї чайки політ був важливішим за їжу. Джонатан Лівінгстон над усе любив літати» «любов'ю до польотів (…) не заживеш доброї слави серед птахів» «Навіть його власні батьки дивилися скоса на те, як Джонатан з ранку до вечора літає десь сам-один» «Чому, Джоне, чому? - питала мати. - Чому ти не можеш поводитись, як усі? Оті низькі польоти - це забавка для пеліканів та альбатросів! Чому ти нічого не їси? Поглянь, синку, від тебе саме пір'я та кістки лишилися» «Бачиш, Джонатане, - мовив батько зовсім не сердито, - скоро зима. Рибальські човни будуть виходити в море нечасто, а риба, що зараз плаває мілко, піде вглиб. Коли вже ти хочеш чогось навчатись, то вчися краще, як здобувати їжу. Польоти - це дуже добре, та з них не проживеш. Не забувай, ти літаєш для того, щоб їсти» «Ну то й що, мамо? Нехай пір'я та кістки. Я хочу знати, що можу робити в повітрі і чого не можу. Я хочу знати, от і все» «Кілька днів по тому він намагався поводитись, як інші чайки; так, він справді дуже старався, і галасував щосили, коли бився за їжу біля рибальських човнів, і пірнав за шматками риби та хлібними крихтами... Та все було марно. "Яка дурість, - подумав він нарешті - і рішуче кинув насилу здобутого анчоуса голодній старій чайці, що летіла слідом. - Весь цей час я міг би вчитися літати! Адже мені ще стільки треба вивчити!" «Невдовзі Джонатан знов опинивсь у морі сам-один - голодний, щасливий, жадібний до знань. Він хотів знати все про швидкість польоту - і за тиждень дізнався про неї більше, ніж найшвидша чайка у світі» - Виділіть у дібраних цитатах ключові слова. Визначте їх роль у характеристиці Зграї та чайки Джонатана. Поміркуйте, чому чайки зі Зграї не мають власних імен, навіть батьки Джонатана? Чому слово «Зграя» автор подає з великої літери? (Можливо, задля того, щоб підкреслити самотність Джонатана та потужність системи, якій він кидає виклик!..) - Визначте життєві пріоритети Зграї й чайки Джонатана. Доведіть, що вони діаметрально протилежні. Яку роль має той факт, що чайка носить ім’я славетного американського льотчика? Розкрийте символічне навантаження образів Зграї та Джонатана.
|
Математична компетент-ніст: 1)установлюва-ти причиново-наслідкові зв’язки, виокремлювати головну та другорядну інформацію; 2)перетворю-вати інформацію з однієї форми в іншу
Комунікативна: повідомлення учнів про письменника та історію створення притчі, висловлення власних думок. Читацька: евристична бесіда, відтворення сюжетного ланцюжка. |
характеризує образи персонажів, виявляє в них ключові риси, національний і загальнолюдський зміст; зіставляє літературні твори із їхніми втіленнями в інших видах мистецтва (кіно, театр, ілюстрації та ін.).
|
Метод-навчально- дослідницький. Прийом-активізація мислення. Засіб-дослідницька робота.
«Анкета письменника»
Вправа «Кластер»
«Ментальна карта»
|
Ф І
П
П
Ф І
|
Співпрацює з учнями у виконанні завдання: • дає визначення поняття «анафора» • перевіряє засвоєння понять «притча», «казка» |
Читають переклад, виконують інтерактивну вправу: «Хмара слів», пояснюють вибір малюнка основи. |
|
6. Хвилинка релакса-ції |
2,5 хв |
Перегляд відео «Крила» (вірш Л.Костенко читає Б. Ступка) https://www.youtube.com/watch?v=kkHMxXsnE5k
|
|
|
|
|
Ф
|
|
Читають визначать оригінал, переклад і художній переклад, виконують інтерактивну вправу: «Хмара слів», пояснюють вибір малюнка основи. |
|
7. Перевір-ка розуміння і корекція засвоєння учнями нового матеріа-лу
|
7 хв. |
Перевірити розуміння учнями суттєвих ознак, елементів знань, що засвою-ються, структурно функціона-льних зв'язків і логічних стосунків між ними; надати індивідуа-льну допомогу учням, що її потребу-ють |
Які художні засоби виразності використовує автор для більш яскравого вираження власних почуттів? Вправа «Щоденник подвійних нотаток» (художній засіб - цитата). Робота в парах.
|
Ініціативність і підприємливість:презентувати власні ідеї та ініціативи чітко, грамотно, використову-ючи доцільні мовні засоби; використову-вати комунікативні стратегії для формулювання власних пропозицій, рішень і виявлення лідерських якостей. |
|
Метод-навчально-дослідницький. Прийом-активізація уваги та мислення, здобуття нових знань у процесі самостійної роботи учнів.
|
П Ф |
Перевіряє розуміння учнями проблем, піднятих у творі, допомагає визначити засоби виразності впливу на читача.. |
Знаходять у тексті художні засоби виразності. Виконують вправу «Щоденник подвійних нотаток». |
|
8. Підби-ття підсумків уроку
|
6 хв. |
Узагальни-ти засвоєні знання у вигляді певної цілісності (усне або письмове опитуван-ня, бесіда, тести, вправи тощо). Оцінити рівень засвоєння знань і способів діяльності всього класу та окремих учнів
|
1. Виявлення етапів духовного зростання Джонатана. Композиція повісті складається з 3 частин, і це не випадково, бо Р. Бах показав 3 ступені духовного вдосконалення Джонатана. Запис схеми до зошитів: 1- усвідомлення ідеї свободи; 2- досягнення досконалості; 3-прагнення поділитися знанням вищої істини з учнями, щоб вони також втілили ідею Великої Чайки – всеосяжну ідею свободи. • Складання сенканів на тему «Джонатан Лівінгстон» Приклад сенкану: Джонатан Лівінгстон Вільний, крилатий Літав, навчався, вдосконавлювався Живе, щоб відкривати щось нове Ідея свободи Назвіть алегоричні образи притчі: Джонатан – людина, яка прагне до знань, досконалості. Крила – символ свободи, волі, духовності. Зграя чайок із непереборною жадобою їжі – повсякденне життя. Політ Джонатана – свобода, необмеженість дій. Прагнення Джонатана вдосконалювати свій політ – це наше бажання вирватись із дріб`язкової суєти, пізнати сенс життя й осмислити своє місце в суспільстві. • Метод незакінченого речення: Сьогодні на уроці я відчув… Вправа «Крила» |
Інформаційно-цифрова компетентність: 1)діяти за алгорит-мом, складати план тексту; 2)викори-стовувати інтернет-ресурси для отримання нових знань.
|
|
Метод-репродуктивний Прийом – конкретизація і закріплення набутих знань
«Сенкан»
«Метод незакінченого речення»
«Крила» |
Ф
І |
Перевіряє завдання, дає оцінку роботи класу в цілому та окремих учнів, виставляє оцінки за урок.
|
Виконують вправи «Кластер», «Закінчи речення» |
|
9. Інформа-ція про домашнє завдання, інструк-таж про його викона-ння
|
2 хв. |
Повідоми-ти учням зміст домашньо-го завдання, пояснити методику його виконання. Звернути увагу учнів на важливі помилки, способи їх усунення, норми часу для виконання домашньо-го завдання
|
Відповісти на питання підручника. Створити логотип або колаж до повісті Р. Баха. Повторити визначення жанрів «повість» і «притча».
|
Уміння вчитися впродовж життя:
|
|
Метод-репродуктив-ний. |
Ф |
Пояснює та записує завдання на дошці,нагадує про алгоритм виконання домашнього завдання |
Записують в щоденник. |
|
*ФОнд - форма організації навчальної діяльності (Ф - фронтальна, І - індивідуальна, П - парна, Г - групова).
Література:
Для вчителя |
Для учнів |
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5–9 класи (2012 р. зі змінами 2015-2017 рр.)
1. Авдєєва І. М. Критичне мислення як системний фактор неперервної освіти // «Постметодика». 2001. – №2–3. 2. Бах Ричард. Чайка Джонатан Ливингстон // Перев. с англ. – М.: ООО Издательство «София». 2009. – 128 с. (http://www.general-ebooks.com/book/92373579-чайка-джонатан-лівінгстон) 3. Богосвятська А.І. Буктрейлер як стратегія залученння учнів до читання // Зарубіжна література в школах України. – 2015. – №2. – С. 2-6 4. Ісаєва О. О. Організація та розвиток читацької діяльності школярів при вивченні зарубіжної літератури: Посібник для вчителя. – К.: Ленвіт, 2000. 5. Мартинець А. М. Сучасний урок зарубіжної літератури. – Х.: Вид. група «Основа», 2005. – 176 с. 6. Ніколенко О. М. , Куцевол О. М. Сучасний урок зарубіжної літератури: Посібник для вчителя. – К.: Академія, 2003. |
Підручник |