Т.Г.Шевченко. Драма «Назар Стодоля»

Про матеріал

Урок вивчення нового матеріалу з використанням інформаційних комп'ютерних технологій не лише дозволяє учням систематизувати такі літературознавчі поняття, як: драма як жанр драматичної літератури, репліки, ремарки, діалог, монолог, але й вирішити такі завдання:усвідомити стильову особливість твору; зміст уроку дає змогу розвивати навички вдумливо читання, аналізу драматичних творів, висловлення власної думки щодо прочитаного, підготовки комп'ютерних слайдів, повідомлень; виховувати почуття поваги до культурних надбань українського народу, залучати до вивчення літератури

Перегляд файлу

 

Тема:                    Т.Г.Шевченко. Драма «Назар Стодоля»

Мета:                   ознайомити учнів із твором,  допомогти учням усвідомити ідейно – художній, його жанрову й стильову особливість; розвивати навички вдумливо читання, аналізу драматичних творів, висловлення власної думки щодо прочитаного,   підготовки комп’ютерних слайдів, повідомлень; виховувати  почуття поваги до культурних надбань українського народу, залучати до вивчення літератури, історії.

Обладнання:     портрет письменника відповідного періоду, слайди, ілюстративний матеріал, аудіо записи, книжкова виставка.

Теорія література:  драма як жанр драматичної літератури, репліки, ремарки, діалог, монолог.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з використанням інформаційних комп’ютерних технологій.

 

ХІД  УРОКУ

 

I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

 

 Вступне слово вчителяучитель зачитує слова, спроектовані на    мультимедійний дошці, слова супроводжуються портретами письменника

 

- Кому належить вислів про геніального поета?

 

«Шевченко – явище унікальне. Його немає з ким порівняти у письменстві інших народів. Не тому, що він кращий. Йдеться про особистий генотип культури країни, яка ніколи не мала своєї державності, що, зрештою, і привело до запізнілого й однобокого розуміння Шевченка Європою…»

В.Базилевський

Це, дійсно, так. Він не лише поет, прозаїк, а й драматург. Він написав кілька п’єс, однак збереглися лише драма «Назар Стодоля» та уривок із історичної драми «Микита Гайдай». Завданням нашого уроку буде ознайомлення з ідейно – художнім змістом твору.

 П’єсу з успіхом ставили майже всі українські трупи перед глядачами в різних частинах Російської імперії, починаючи з Москви. У 1893 році п’єса «Назар Стодоля» разом із «Наталкою Полтавкою» Котляревського здобула симпатії паризької публіки.

 

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

Запис теми в зошиті

Т.Г.Шевченко. Драма «Назар Стодоля» - твір про велике кохання, благородство та підлість

 

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

- Щоб робота була плідною, слід згадати набуті на попередніх уроках знання.

  1. 1 група – переказ сюжету поеми

2 група – аналіз образу головної героїні (за планом).

  1. «Хвилинка мудрості» - приказки та прислів’я:
    • 1 варіант – про родину
    • 2 варіант - про кохання
    • 3 варіант – про дружбу

 

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ОСМИСЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

  • Як же поет прийшов до опанування такого жанру як драматургія:

 

Робота за варіантами:

 

1 варіант – з’ясувати особливості драматургії письменника (підручник стор.171 «Драматургія Тараса Шевченка»)

2 варіант – повторити поняття, користуючись словником літературознавчих термінів (стор. 241):

 

Драмаодин із трьох родів, твори якого призначені для

               постановки на сцені.

Ремарка – авторське пояснення в тексті п’єси, що наводяться в

                  дужках і пояснює місце, обставини дії, стан дійової

                  особи тощо.

Репліка (пояснення вчителя) – мова героїв

Діалог – (згадати самостійно)

Монолог – (згадати самостійно).

 

Завдання класу:

Скласти візитну картку твору, користуючись відомостями статті «Назар Стодоля». ( На мультимедійній дошці подано заготівки фраз, учням слід знайти їм пояснення)

 

Час написання –                     1843

Час дії -                                   ХVII століття, ніч на Різдво Христове

Місце дії -                               поблизу Чигирина, козацька слобода

Перший варіант п’єси –        твір «Данило Рева»

Підзаголовок –                        «малороссийкая дия Тараса Шевченка» 

Видано –                                  журнал «Основа», П,Куліш – перший 

                                                  видавець.

Жанр –                                     історично – побутова драма.

Період творчості автора –  кінець першого – початок другого.

Поєднання літературних напрямків – романтизм і реалізм. 

 

V. ЗАГЛИБЛЕННЯ У ЗМІСТ ТВОРУ

 

  1. Ідейно – художній аналіз твору

 

Робота за групами. Заповнити таблицю.

 

Сюжетні та поза сюжетні елементи

Приклади з поеми

1 група

Пролог – факти, що мали місце задовго до початку подій, покладених в основу сюжету, створюється певний настрій, автор готує читача до сприйняття подальших подій.

 

2 група

Експозиція – частини твору, де розкриваються умови формування персонажів, риси характеру; обставина та середовища, де проходитимуть події, місце і час.

 

3 група

Зав’язка – перше безпосереднє зіткнення героїв, сил, які зумовлять розвиток усіх наступних важливих життєвих подій.

 

4 група

Розвиток подій - ті зміни у відносинах між персонажами, які відбуваються протягом твору;  чітке розкриття характеру героїв.

 

5 група

Кульмінація – найгостріша ситуація, момент найвищого напруження в розвиткові змальованих у творі подій, «зривання масок» - з’ясування хто є хто.

 

6 група

Розв’язка – показ наслідків, до яких привело розв’язання покладених в основу твору конфліктів, повне розкриття ідеї усього змісту твору.

 

 

  • Навколо якого питання зав’язується конфлікт? (любовний трикутник)
  • Хто є претендентами на руку Галі? (Назар Стодоля – козак; чигиринський полковник).
  • Чому стосунки між Галею і полковником не є вірогідними? (різний вік, дівчина не кохає його).
  • Чому полковник Хома Кичатий хоче віддати дочку за старого багатого полковника?
  • Чи турбує його по – справжньому доля дочки?

 

  1. Завдання пошуково – дослідницького характеру

 

  • Зачитати виразно монолог Стехи (акт 1).
  • Під час якого свята відбуваються події? (Різдво)
  • Згадайте, коли мали б відбуватися весілля в Україні?
  • Що в монолозі Стехи ми виявляємо як порушення народних традицій?

 

  1. Робота над образами (за групами)

 

Щоб зрозуміти, хто є хто у творі, варто проаналізувати образи героїв.

Завдання:

  1. Знайти красномовні цитати, що характеризують героя
  2. Зачитати один із уривків за особами на підтвердження власної думки.
  3. Які образотворчі засоби використовує автор для зображення героя?

1 група - Назар Стодоля

2 група – Галя

3 група – Гнат Карий

4 група – Хома Кичатий

5 група – Стеха

 

 

  1. Проблемно – ситуативне завдання

 

Завдання на екрані

Як ви вже знаєте, кожен художній твір побудований на певному конфлікті. Конфлікти поділяють на дві групи:

  1. Соціальні (соціальні):
    • Національно – державні
    • Класові
    • Суспільно – моральні
  2. Загальнолюдські:
  • Боротьба добра і зла
  • Протистояння любові та ненависті
  • Проблема вибору тощо

 

  • Спробуйте визначити, до якого конфлікту належать події, що розгортаються в поемі. Аргументуйте свою відповідь.

(Соціальний – конфлікт між козацькою старшиною та низовим козацтвом, загальнолюдський – протистояння любові та ненависті, проблема вибору)

 

  • Виходячи з того, яким подає автор образ полковника, що хоче сказати він про представників козацької верхівки? Яка вона?

(П’єсою  автор сатирично висміяв козацьку старшин).

 

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

 

  1. Продовжити речення:

Час написання 

Час дії 

Місце дії                        

Перший варіант п’єси 

Підзаголовок    

Видано                                   

Жанр                                       

Період творчості автора 

Поєднання літературних напрямків   

 

  1. Встановити, який уривок із п’єси зображено:

 

 

    

 

 

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

 

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон» - мої враження від балади:

 

  • Сподобалось
  • Схвилювало
  • Вразило
  • Здивувало

 

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

 

  1. Знати конспект уроку
  2. Вміти аналізувати п’єсу
  3. Намалювати афішу до п’єси

 

 

 

doc
До підручника
Українська література 9 клас (Слоньовська О. В., Мафтин Н.В., Вівчарик Н.М., Курінна Н.С., Шевчук Л. Т.)
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
9339
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку