Урок вивчення нового матеріалу з використанням інформаційних комп'ютерних технологій, дозволяє вирішити такі завдання: доповнити, систематизувати й узагальнити знання учнів про письменника, його життєвий і творчий шлях, значення письменника для згуртування українців, підвищення національної самосвідомості; розвивати навички оцінки суспільних та літературних явищ, підготовки комп'ютерних слайдів, повідомлень; виховувати почуття гордості, пошани до духовних здобутків минулого, залучати до вивчення літератури, історії.
Тема: Т.Г.Шевченко – «духовний батько» українців, основоположник нової української літератури.
Мета: доповнити, систематизувати й узагальнити знання учнів про письменника, його життєвий і творчий шлях, значення письменника для згуртування українців, підвищення національної самосвідомості; розвивати навички оцінки суспільних та літературних явищ, підготовки комп’ютерних слайдів, повідомлень; виховувати почуття гордості, пошани до духовних здобутків минулого, залучати до вивчення літератури, історії.
Обладнання: портрети письменника різних років, слайди, цитати відомих людей про письменника, ілюстративний матеріал до біографії, аудіо записи, книжкова виставка.
Теорія література: роди й жанри літератури, автобіографічні мотиви.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з використанням інформаційних комп’ютерних технологій.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Аналіз виконання контрольних робіт. Характеристика і групування типових помилок.
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Лунає музичний уривок з поеми Т.Г.Шевченка «Причинна» - «Реве та стогне Дніпр широкий».
На фоні музики учитель зачитує слова І.Я.Франка:
«Він був сином мужика і став володарем в царстві Духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури… Доля переслідувала його в житті, скільки лиш могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі у ржу… Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті – невмирущу славу і все розквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть його твори».
Вступне слово вчителя
Тарас Шевченко - «духовний батько» українців, основоположник нової української літератури. Це ім’я стало «візитною карткою» України. Письменник для нашої Батьківщина – безсмертний месія, а його «Кобзар» - літературна «Біблія». Пам’ятники цьому письменнику встановлено по всьому білому світу, цитати з його творів у своїх промовах використовують не лише пересічні українці, а й президенти різних країн світу. В українському літературознавстві існує навіть окрема галузь науки – шевченкознавство.
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ (учитель знайомить з метою та завданнями уроку, учні записують їх у зошит, додаючи очікувані результати)
Т.Г.Шевченко – «духовний батько» українців, основоположник нової української літератури
(На мультимедійний дошці портрети письменника різних періодів життя, учні зачитують цитати про поета)
Готуючись заздалегідь до уроку, ви мали знайти вислови відомих людей про Т.Г.Шевченка, які і послужать нам сьогодні епіграфами до уроку. (Учні зачитують цитати, вивішуючи заготовленні фрази на дошку).
Не поет – бо це ж до болю мало,
Не трибун – бо це лиш рупор мас,
І вже менш за все – «Кобзар Тарас»
Він, ким зайняло і запалало.
Є. Маланюк
Феномен Шевченка відбиває нашу національну природу, наше світосприйняття, наше минуле і нашу надію на майбутнє. Він символізує душу українського народу, втілює його гідність, дух і пам’ять…
Є. Сверстюк
Коли б мені прийшлося одним словом схарактеризувати поезію Шевченка, то я сказав би: се поезія бажання життя. Свобідного життя, всесторонній, нічим не опутаний розвій одиниці і цілої суспільності, цілого народу, - се ідеал Шевченка, котрому він був вірним ціле життя.
І.Я.Франко
Я радий, що можу додати свій голос до тих, що вшановують великого українського поета Тараса Шевченка. Ми вшановуємо його за великий вкладу культуру не тільки України, яку він дуже любив і так промовисто описував, а й культуру світу. Його творчість є благородною частиною нашої історичної спадщини.
Джон Ф. Кеннеді
Подивіться на портрет Великого Кобзаря, послухайте, як описують поета його сучасники.
Повідомлення № 1. «Ось як описують сучасники зовнішність 29 – літнього Шевченка: молодий, здоровий. середнього зросту, широкоплечий, міцно збудований. Його кругле виголене обличчя було прикрашене бакенбардами, волосся вистрижене по - козацькому, але зачесане назад. Він був темний блондин, з його лиця прибивалася відвага, в темно – сірих невеличких очах світилися розум та енергія. Голос у нього був м’який, в ході й рухах – зосередження. При першій зустрічі із ним у ньому не прикмічалося нічого привабливого, навпаки, він здавався холоднуватий, сухий, хоч і простий, приступний. До людей ставився спершу недовірливо і перед першим – ліпшим не відкривав своєї душі. Зате коли пізнавав чоловіка й відкривав у нім бодай одну гарну рисочку, прив’язувався до нього, а як знаходив у тій людині взаємність, віддавався йому цілим серцем. З бідними ділився останнім.»
Повідомлення № 2. «Ось як малює Шевченка в останні роки життя російський письменник І.С.Тургенєв: широкоплечий, присадкуватий, кремезний, це був козак зі слідами солдатської муштри. Голова в нього було гостроверха, майже зовсім лиса, чоло високе, зморшкувате, очі невеликі, сірі, ніс широкий, губи покриті широкими густими вусами. Погляд здебільшого суворий, недовірливий, іноді світився ніжною ласкою разом з гарною, доброю усмішкою.»
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Відновлення отриманих у попередніх класах знань.
Повторення відомостей біографії письменника
Використаний матеріал:
1 ГРУПА . Дитинство та юність митця.
2 ГРУПА Становлення творчості.
3 ГРУПА. Заслання
4 ГРУПА. 1857 – 1861рр.
ПЕРЕВІРКА ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
Літературний диктант за біографією Т.Г.Шевченка
(використання»Завдань для перевірочних робіт» Л.М.Ільченко, О.М.Васильєва. Харків 2009).
IV. ЗАГЛИБЛЕННЯ В НОВИЙ МАТЕРІАЛ
1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
- Чому Шевченка називають Великим Кобзарем?
Орієнтовані відповіді:
2. Складання схеми «Жанрова різноманітність творчості Т.Г.Шевченка»
Доповнення до сказаного буде ті факти, що Т.Г.Шевченко не лише геніальний письменник, він ще й талановитий художник, гравер, високоосвічена людина свого часу, поет, який збагатив українську літератури новими темами, жанрами.
3. Хвилинка літературознавства
Згадаємо поняття «жанр»…
Жанри творів Т.Г.Шевченка
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
«Незакінчене речення»
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. ОЦІНЮВАННЯ
Рефлексія
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Повторити біографію письменника, у розділі «Хвилинка мудрості» підготувати цікаві факти з життя митця, прочитати баладу «Причинна».